Birgit Landin skrev:Jag undrar hur mycket av mina 500 kr som jag betalar för mitt SL-kort (Stockholms Lokaltrafik) går till andra saker än att transportera mig från och till olika platser. Hur mycket kostar det att trycka biljetterna, sälja dom, införskaffa spärrar och underhålla dom, spärrvakter och kontrollörer, konduktrörer samt busschaufförer som kontrollerar och säljer biljetter istället för att köra buss.
/Birgit
Nu är det ju inte bara de tydligen så förkättrade biljetterna och spärrvakterna som kostar pengar. En enda betongsliper (vanlig 272-kilos med ingjutna underläggsplattor) kostar 372kr + moms från Banvekets materialservice. Det ligger en sådan ungefär var 70:e centimeter längs med hela tunnelbanan.
Skall du byta några slipers? Då behöver du en tillsyningsman, några banarbetare, en rälsgående traktorgrävare och en maskinförare. Hela det gänget en natt kostar nog uppemot 8-10000 i personalkostnader för en kväll. Dessutom måste några andra med ett diesellok+lågvagn+kranvagn ha åkt ut till arbetsplatsen några kvällar innan och lagt ut de nya sliperna, och komma tillbaka några dagar senare för att plocka upp de gamla. Inklusive driftkostnader för maskinerna + eventuell maskinhyra ryker det utan problem 30-50000 till där.
Om nu det här jobbet dessutom påverkar trafiken på något sätt, så kan du lugnt räkna med att trafikoperatören - i fallet med tunnelbanan Connex- vill ha ersättning för de förseningar som uppstår. Det kan bli i princip hur dyrt som helst, i synnerhet vid större arbeten där man måste använda sig av ersättningsbussar och kanske stänga en bansträcka tidigare än normalt. Då kan det behövas inte bara ersättningsbussar och bemanning av dessa, utan också några värdar för att visa resenärerna tillrätta, extra bemanning av förare, kanske några extratåg osv osv.
Vagnarna skall underhållas också. De skall sopas, städas, kl-tt-r, få periodisk översyn och teknisk kontroll, förbrukningsdelar (som luftfilter, bromsbelägg, strömskor etc) skall bytas och trasiga komponenter bytas ut och repareras. Dessutom skall allt det ske utan att det blir brist på vagnar till den dagliga trafiken. På ett nattskift i en vanlig depå jobbar 10-12 personer, varav ungefär hälften håller på med städning och kl-tt-r. På dagtid tillkommer dessutom alla reparatörer etc. Reservdelar till tunnelvagnar är dessutom ingenting man handlar på Clas Ohlson eller Biltema -många av komponenterna är mycket noggrannt specificerade och måste både tillverkas och monteras med metoder som är reglerade i detalj. Det är med andra ord inte billiga prylar.
En kompressor till en av de nya C20-vagnarna kostar omkring en kvarts miljon. Plus moms, såklart. Sedan skall du lägga till personalkostnaderna fö att byta den, kostnaderna för att ha vagnen stillastående under tiden som bytet sker (den kan ju inte var aute och rulla då), och dessutom måste man ju har en specialutrustad verkstad för att utföra bytet och reparationen i, med krav på värme, ventilation, elsäkerhet, belysning, arbetsmiljö osv.
Kort sagt: Det är inte billigt att driva en tunnelbana.
Notera också att allt det jag har beskrivit ovan är vad som får betraktas som normalt löpande underhåll. Ett antal slipers, ett antal kilometer räls etc måste bytas varje år eftersom de slits ned fort av den intensiva trafiken. Vill man investera i en expansion av trafiken eller linjenätet blir det genast ännu mer pengar som går åt.
/Joakim C.