Nynäshamnspendeln stoppas efter våg av sabotage och våldsdåd
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Nynäshamnspendeln stoppas efter våg av sabotage och våldsdåd
Efter två år av våldsamheter och incidenter hotar nu Citypendeln ställa in pendeltågstrafiken till Nynäshamn.
Se artikel i Metro och i Postvagnen.
Se artikel i Metro och i Postvagnen.
Senast redigerad av kildor den lördag 09 oktober 2004 12:09, redigerad totalt 1 gånger.
Tycker bara att det är svagt att det har tagit så långt tid för de ansvariga att agera medan personalen har fått lida under tiden. Tycker oxå att det verkar finnas ganska kraftiga brister i den aktuella lagstiftningen om man (trots att förövarna är kända till både utseende och namn) om dessa glin hela tiden kommer undan med (i stort sett) en klapp på huvudet.
Mvh // Nico

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Ja, det här är ju fruktansvärt tråkigt för alla, personalen som blir utsatt för våld och hot, och resenärerna som kanske drabbas av inställda tåg. Tyvärr känns det som att det här med våld och sabotage mot lokaltrafiken är ett ökande problem. Och i slutändan känns det som att det är pengar som saknas - till poliser, väktare, psykvård, ungdomsgårdar eller vad det nu kan vara.
Det kanske är dags att ändra på lagstiftningen och göra föräldrarna legalt ansvariga för sina straffomyndiga barns illdåd. Egentligen är det ganska märkligt, efter att ha läst en massa inlägg i Postvagnen om Nynäspendelns problem så hittade jag bara ett inlägg där föräldrarnas ansvar berördes. Alla förväntar sig tydligen att det är samhället som skall uppfostra barnen.
I början på 80-talet, då jag själv körde Nynäspendeln, hade vi samma typ av problem även om det då begränsade sig till framför allt fredags- och lördagskvällar. Vid ett tillfälle förekom det t o m skottlossning. Det resulterade i att polisen åkte med de sista turerna de aktuella kvällarna och (vill jag minnas) att Nynäshamn kommun ordnade någon slags aktiviteter för ungdomarna.
I början på 80-talet, då jag själv körde Nynäspendeln, hade vi samma typ av problem även om det då begränsade sig till framför allt fredags- och lördagskvällar. Vid ett tillfälle förekom det t o m skottlossning. Det resulterade i att polisen åkte med de sista turerna de aktuella kvällarna och (vill jag minnas) att Nynäshamn kommun ordnade någon slags aktiviteter för ungdomarna.
M v h
Ingwar
Ingwar
Och nu har hotet blivit verklighet tyvärr
. Från och med ikväll ersätts tågen med buss.

Se även pressmeddelandet från SL.sl.se skrev:Pendeltåg Bålsta/ Nynäshamnslinjen
På grund av säkerhetsskäl kommer tågen mellan Västerhaninge och Nynsähamn att ersättas av bussar på eftermiddagar, kvällar och nätter från och med lördag 9 oktober.
Sista tåg som går hela vägen till Nynäshamn avgår från Bålsta kl 15.11 och från Stockholms central kl 15.52. Sista tåg från Nynäshamn avgår kl 16.07.
Detta gäller tills läget bedöms som säkert.
Inskrivet 04-10-09 09:34 Uppdaterat 04-10-09 09:34
Indragna pendeltåg till Nynäshamn
Ersätta pendeltågen med buss, gör väl bara att man kan sätta in polisbussar... Buset följer ju bara med över till bussen och trakasserar bussföraren istället...
Sätt buset / de som saboterar på en öde kobbe i skärgården en vecka i tält, så är dem nog helt andra personer när dom kommer hem igen.
Sätt buset / de som saboterar på en öde kobbe i skärgården en vecka i tält, så är dem nog helt andra personer när dom kommer hem igen.
Re: Indragna pendeltåg till Nynäshamn
Nja, det är nog lite lättare att mota Olle i grind då det inte handlar om så många dörrar på en buss. Dessutom förutsätter jag även att det kommer att röra sig väktare (eller hellre ordningsvakter) i området.Gäst skrev:Ersätta pendeltågen med buss, gör väl bara att man kan sätta in polisbussar... Buset följer ju bara med över till bussen och trakasserar bussföraren istället...
Däremot är jag positiv till att det måste bli lite hårdare tag mot dessa brats. Föräldrarna ger ju tydligen blanka f-n i det hela och verkar tycka (som så många andra) att det är sammhällets ansvar.
Det är det ju inte, men när nu problemet ändå dumpas i samhället så ser jag ingen orsak till att det ska hanteras med silkesvantar. Nej, sätt dessa snorungar i arbete med att göra rent och städa efter sig.
Sen handlar det ju inte om småglin utan om tonåringar och man kan tycka att de borde kunna vara mogna nog för att ta ett eget ansvar. I det här fallet då oxå att de borde kunna ta konsekvenserna av sina handlingar.
Mvh // Nico
-
Satt och läste lite på SLs hemsida i nyhetsarkivet:
"SLs vd möter resenärerna i Nynäshamn
[2004-07-07] I morgon, torsdag, klockan 8.00-8.45 finns SLs vd Lennart Jangälv på plats på pendeltågsperrongen i Nynäshamn för att träffa resenärer, fånga upp synpunkter och kanske få en och annan idé.
SL vill höra vad som skulle kunna bidra till att resenärerna blir mer nöjda med pendeltågstrafiken i Nynäshamn.
Därefter har han och delar av styrelsen möte med kommunen.
Program för träff mellan Nynäshamns kommun och SL den 8 juli 2004
09.00 Vi träffas på Nynäs Havsbad i Havspaviljongen och startar med en kopp kaffe
09.20 Rundtur med buss i Nynäshamn där vi även passerar samtliga pendeltågsstationer
10.00 Möte i Havspaviljongen på Nynäs Havsbad
Dagordning
• Kort historik om tillblivelsen av Nynäs Havsbad av Claes Johansson Kurortsverksamhet AB
• Erfarenheter från morgonens träff med passagerare
• Situationen på pendeltågen
• Städning på stationerna
• Förbättringar på Nynäsbanan i väntan på spårutbyggnad
• Försök med mindre bussar inom stadstrafiken
• Övriga frågor
• 11.30 Avslutning med lunch
Deltagare
Anna Berger-Kettner trafiklandstingsråd
Maria Wallhager oppositionslandstingsråd
Staffan Holmberg ledamot av SLs styrelse
Lennart Jangälv vd för SL
Leif Stenqvist kommunalråd
Tommy Söderblom kommunfullmäktiges ordförande
Bertil Lindberg planeringschef
Agneta Sundberg miljö- och samhällsbyggnadschef"
Sen drar man in pendeln drygt 3 månader senare på kvällar och nätter p g a diverse bus från några få...
Kan ge mig 17 på att Nynäshamnsborna inte har något till övers för vare sig SL eller Citypendeln...
"SLs vd möter resenärerna i Nynäshamn
[2004-07-07] I morgon, torsdag, klockan 8.00-8.45 finns SLs vd Lennart Jangälv på plats på pendeltågsperrongen i Nynäshamn för att träffa resenärer, fånga upp synpunkter och kanske få en och annan idé.
SL vill höra vad som skulle kunna bidra till att resenärerna blir mer nöjda med pendeltågstrafiken i Nynäshamn.
Därefter har han och delar av styrelsen möte med kommunen.
Program för träff mellan Nynäshamns kommun och SL den 8 juli 2004
09.00 Vi träffas på Nynäs Havsbad i Havspaviljongen och startar med en kopp kaffe
09.20 Rundtur med buss i Nynäshamn där vi även passerar samtliga pendeltågsstationer
10.00 Möte i Havspaviljongen på Nynäs Havsbad
Dagordning
• Kort historik om tillblivelsen av Nynäs Havsbad av Claes Johansson Kurortsverksamhet AB
• Erfarenheter från morgonens träff med passagerare
• Situationen på pendeltågen
• Städning på stationerna
• Förbättringar på Nynäsbanan i väntan på spårutbyggnad
• Försök med mindre bussar inom stadstrafiken
• Övriga frågor
• 11.30 Avslutning med lunch
Deltagare
Anna Berger-Kettner trafiklandstingsråd
Maria Wallhager oppositionslandstingsråd
Staffan Holmberg ledamot av SLs styrelse
Lennart Jangälv vd för SL
Leif Stenqvist kommunalråd
Tommy Söderblom kommunfullmäktiges ordförande
Bertil Lindberg planeringschef
Agneta Sundberg miljö- och samhällsbyggnadschef"
Sen drar man in pendeln drygt 3 månader senare på kvällar och nätter p g a diverse bus från några få...
Kan ge mig 17 på att Nynäshamnsborna inte har något till övers för vare sig SL eller Citypendeln...
Tyvärr lever vi i Sverige där ingen kan ta ansvar, än mindre föräldrarna till detta pack som faktiskt förstör o hotar förare/ombordpersonal.
Tro mig, att ställa in trafiken kommer att ske oftare i framtiden än vad det förs nu.
Uppfostrar man ungdomar som man gör idag o har gjort dom senaste 10-15 åren så blir resultatet detta, inte en enda jäkel som våghar öppna käften bara för "glinen" inte har respekt för den som är äldre.
Nä utgångsförbud för "glin" under 16 år utan målsman i närheten.
Tro mig, att ställa in trafiken kommer att ske oftare i framtiden än vad det förs nu.
Uppfostrar man ungdomar som man gör idag o har gjort dom senaste 10-15 åren så blir resultatet detta, inte en enda jäkel som våghar öppna käften bara för "glinen" inte har respekt för den som är äldre.
Nä utgångsförbud för "glin" under 16 år utan målsman i närheten.
I ett sådant här extremt läge borde någon form av "undantagstillstånd" kunna införas lokalt. På så sätt kunde man gripa lagföra dessa personer. "Alla" tycks ju vet vilka de är, men på grund av att de är några månader för unga så kan tydligen ingen ingripa mot dem. Naturligtvis bör de få en sista chans att lägga av självmant. En sista varning bör de få, därefter bör extra polisinsatser göras och alla som sysslar med sådant kunna spärras in. Om personerna inte är straffmyndiga bör föräldrarna kunna ställas till svars och få avtjäna straffet.
- Reimersholme71
- Kontakt:
- TimK
- Kontakt:
Synd i så fall att man gav sig efter bara en dag. Jag har svårt att tro att vare sig situationen eller bevakningen har förbättrats så pass mycket över en natt. Dessutom tvivlar jag på att den bästa bevakningen i världen, utan vidare, kan räcka i ett sädant läge. Det gäller att sätta dit de som håller på med detta, eller eljest se till att de slutar med det.
Mvh Tim
Mvh Tim
Nu är det visserligen tre dagar som trafiken varit inställd. Och om nu polisen lovat att sätta in extra resurser för detta så tycker jag det är bra att man sätter igång trafiken igen. Hur ska man annars kunna ta fast någon?
Ingen kommer någonsin kunna garantera att inga sabotage kommer att inträffa, men nu verkar ju polisen och kommunen insett allvaret i det hela och försöker göra något.
Ingen kommer någonsin kunna garantera att inga sabotage kommer att inträffa, men nu verkar ju polisen och kommunen insett allvaret i det hela och försöker göra något.
- TimK
- Kontakt:
Nu hade jag uppfattat saken fel, eller blandat ihop dagarna. Tack för rättelsen.kildor skrev:Nu är det visserligen tre dagar som trafiken varit inställd. Och om nu polisen lovat att sätta in extra resurser för detta så tycker jag det är bra att man sätter igång trafiken igen. Hur ska man annars kunna ta fast någon?
Men att man ska i princip använda pendelresenärer och CiP:s anställda som lockbeten (vilket är kontentan av det du skriver ovan) tycker jag är mindre försvarbart.
Man stängde av trafiken för att det inte gick att i tillräckligt stor utsträckning garantera säkerheten för vare sig resenärerna eller anställda. Observera att CiP har ett arbetsmiljöansvar gentemot de senare som inte bör bortses ifrån. Jag tvivlar på att ett tillräckligt gott skydd går att tillhandahålla under rådande situation.kildor skrev:Ingen kommer någonsin kunna garantera att inga sabotage kommer att inträffa, men nu verkar ju polisen och kommunen insett allvaret i det hela och försöker göra något.
Mvh Tim
Man kan ju dra allt till sin spets...TimK skrev:Men att man ska i princip använda pendelresenärer och CiP:s anställda som lockbeten (vilket är kontentan av det du skriver ovan) tycker jag är mindre försvarbart.
För en vecka sedan gick trafiken som vanligt, och man får anta att CiP och SL då ansåg att man i tillräckligt stor utsträckning kunde garantera säkerheten. I fredags kväll inträffade ytterligare en incident (av många de senaste två åren), som i sig inte var allvarligare än de tidigare, men som blev "droppen" så att säga. Trafiken ställdes in, men det var ju ingen radikal skillnad på situationen då jämfört med dagarna innan. Men SL och CiP hade fått nog och ställde in trafiken så att ansvariga politiker och myndigheter skulle bli tvugna att ta itu med problemet. Nu har dessa vaknat och lovat sätta in de resurser som krävs. Då tycker jag det är ett rimligt beslut SL/CiP nu tar och återupptar trafiken. Och det är ju inte jag som gör den bedömningen - det är ju SL/CiP, och förmodligen även berörda skyddsombud, som nu anser det acceptabelt att köra tågen igen. Men problemen är ju på intet sätt lösta i och med detta. Förmodligen kommer det krävas månader och år för att komma tillrätta med situationen. Och det är nog ingen vild gissning att trafiken kommer att ställas in igen om sabotagen fortsätter...
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=1dn.se / Andreas Öbrink skrev:Runt 75-80 poliser kommer att delta i arbetet och en särskild organisation ska tillsättas för att komma till rätta med problemen.
Polisens insatser i området beräknades få full kraft på eftermiddagen, därför valde SL att släppa på trafiken.
Nu är jag inte lokförare, men jag misstänker ändå att det inte är någon större idé att bara sänka hastigheten rakt av. Detta då ett tåg ju väger något mer än en bil om man säger så. Visserligen kan man nog köra långsammare (med förseningar och strul med turlistor som följd), men för att man ska kunna köra ett tåg på sikt och stanna i tid för att undvika hinder på spåret så misstänker jag att man måste ner till kanske 30-40 km/h och då tar man sig nog snabbare ner till Nynäs på en cykel.Johan A skrev:Tågen måste köras saktare på sträckan så förarna kan stanna om det finns saker på spåret.

Mvh // Nico