Göteborgsk nyckelring
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 28
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:10
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Göteborgsk nyckelring
Jag besökte butiken Designtorget i Kulturhuset i Stockholm idag, och blev något förvånad när jag såg att de sålde nyckelringar med linjenummer och färger från Göteborgs Spårvägar! Enligt prisskylten var dessa speciellt framtagna av butiken.
35 kr/st kostade nyckelringarna. Tyvärr fanns dock inte alla linjer att välja mellan, linjerna 3 och 8 tycktes överrepresenterade, men det fanns även enstaka linje 4, 6, 10 och 11.
Designtorget hade också kylskåpsmagneter med (äldre) stationsskyltar från T-banan. Dessa har jag även sett någon annanstans (Spårvägsmuseet?).
Nyckelringen
35 kr/st kostade nyckelringarna. Tyvärr fanns dock inte alla linjer att välja mellan, linjerna 3 och 8 tycktes överrepresenterade, men det fanns även enstaka linje 4, 6, 10 och 11.
Designtorget hade också kylskåpsmagneter med (äldre) stationsskyltar från T-banan. Dessa har jag även sett någon annanstans (Spårvägsmuseet?).
Nyckelringen
/Per-Åke
Re: Göteborgsk nyckelring
Har en trea på min jobbnyckelknippaPer-Åke Sjögren skrev:Jag besökte butiken Designtorget i Kulturhuset i Stockholm idag, och blev något förvånad när jag såg att de sålde nyckelringar med linjenummer och färger från Göteborgs Spårvägar! Enligt prisskylten var dessa speciellt framtagna av butiken.
35 kr/st kostade nyckelringarna. Tyvärr fanns dock inte alla linjer att välja mellan, linjerna 3 och 8 tycktes överrepresenterade, men det fanns även enstaka linje 4, 6, 10 och 11.
Designtorget hade också kylskåpsmagneter med (äldre) stationsskyltar från T-banan. Dessa har jag även sett någon annanstans (Spårvägsmuseet?).
Nyckelringen

Veckorna innan spårtrafiken öppnade på Skånegatan i Göteborg visade Västnytt ett repotage om en ung designer (kvinna) som tagit fram dessa nyckelringar. Jag kommer inte ihåg var de skulle säljas någonstans, men det kanske andra på forum vet. Att jag minns tidpunkten för inslaget beror på att reportern och designern stod vid en hållplats utmed den nya spårsträckningen och lyfte på den svarta sopsäck som var trädd över hållplatsstolpen för att på så sätt se vilka linjefärger linje 13 & 14 skulle få.
Jag minns dock ej om den törnrosasovande 2:an fanns representerad i denna kollektion.
Någon som vet

Jag minns dock ej om den törnrosasovande 2:an fanns representerad i denna kollektion.
Någon som vet



Designtorget har väl ett antal stationsnamnskyltar från tunnelbanan också? Vill minnas att jag sett Hötorget och Rådmansgatan.. som kylskåpsmagnet.Björn J. skrev:Jag har den uppfattningen att butiken har sitt huvudkontor i Göteborg, men det kan vara annorlunda.
Jag har också några sådana nyckelringar, men tycker att de är för fina för att användas, emaljen skadas lätt.
Bj.
Det är annorlunda. Men det var säkert göteborgsbutiken som från början tog in nyckelringarna. Sedan fick väl hk i huvudstaden upp ögonen och började sälja produkten lite överallt. Skulle tro att många köpare i Stockholm och Malmö inte har en aning om vad siffrorna egentligen betyder.Björn J. skrev:Jag har den uppfattningen att butiken har sitt huvudkontor i Göteborg, men det kan vara annorlunda.
Nä, troligtvis inte.
T-baneskylar går säkert inte alls att sälja här.
Inför 100 årsjubeleet stod det en artikel i GP om dessa nyckelringar, jag tror att det var så att det var en lokal konstnär/designer som hade kommit på iden, och Designtorget som sålde nyckeringarna.
Ett helsike var det iallafall att ideligen som konduktör på Ringlinievagnarna förklara att det inte var vi som sålde dessa och något tjatigt att ge vägbeskrivning till firman som gjorde det.
Jag blev litet inblandad i denna butiks mer annorlunda grejer, en gång för några år sedan. Motvilligt hade jag blivit inbjuden av ett företag som hyr ut akvarier, detta genom en akvariekomis brors kusins sambos fd pojkvän... på ett ungefär...
Nåväl, jag var med om att fylla upp en Ford Ka med vatten, och sedan i denna sätta in ett större antal ciklider.
Jag var väl mest där som observatör och skulle väl som representant för GAF bevaka fiskarnas rättigheter.
Akvariebilen stod i butiken några månader, och enligt uppgift var det inte helt lätt att tömma den och få den därifrån.
Akvarieuthyrningsfirman har jag varken förr eller senare haft någon mer kontakt med. Jag anser nämligen inte att guldfikskar skall simma omkring i åttakantiga akvarier inredda med korellrevsskelett...
Bj.
Och nej, fiskarna hade inte körkort. Och bilen var ombyggd av Ford och akvarieuthyrningsfirman.
T-baneskylar går säkert inte alls att sälja här.
Inför 100 årsjubeleet stod det en artikel i GP om dessa nyckelringar, jag tror att det var så att det var en lokal konstnär/designer som hade kommit på iden, och Designtorget som sålde nyckeringarna.
Ett helsike var det iallafall att ideligen som konduktör på Ringlinievagnarna förklara att det inte var vi som sålde dessa och något tjatigt att ge vägbeskrivning till firman som gjorde det.
Jag blev litet inblandad i denna butiks mer annorlunda grejer, en gång för några år sedan. Motvilligt hade jag blivit inbjuden av ett företag som hyr ut akvarier, detta genom en akvariekomis brors kusins sambos fd pojkvän... på ett ungefär...
Nåväl, jag var med om att fylla upp en Ford Ka med vatten, och sedan i denna sätta in ett större antal ciklider.
Jag var väl mest där som observatör och skulle väl som representant för GAF bevaka fiskarnas rättigheter.
Akvariebilen stod i butiken några månader, och enligt uppgift var det inte helt lätt att tömma den och få den därifrån.
Akvarieuthyrningsfirman har jag varken förr eller senare haft någon mer kontakt med. Jag anser nämligen inte att guldfikskar skall simma omkring i åttakantiga akvarier inredda med korellrevsskelett...
Bj.
Och nej, fiskarna hade inte körkort. Och bilen var ombyggd av Ford och akvarieuthyrningsfirman.
Vadå jag dyster?
- Reimersholme71
- Inlägg: 2427
- Blev medlem: söndag 20 juli 2003 15:06
- Ort: Folkbåten S 772
- Kontakt:
Nåja, det är inte helt omöjligt. Det gäller bara att hitta rätt T-station. Min bror (boendes på Heleneborgsgtan på Södermalm) köpte en skylt till min mor (som bor uppe på Gråberget) som det står Slussen på... eftersom hon har sommarhus på Slussen. Slussen på Orust alltså.Björn J. skrev:T-baneskylar går säkert inte alls att sälja här.

M
Byt politik - inte klimat!
Ja - för nere vid Slussen vid Drottningtorget ligger det knappast några sommarhusReimersholme71 skrev:Nåja, det är inte helt omöjligt. Det gäller bara att hitta rätt T-station. Min bror (boendes på Heleneborgsgtan på Södermalm) köpte en skylt till min mor (som bor uppe på Gråberget) som det står Slussen på... eftersom hon har sommarhus på Slussen. Slussen på Orust alltså.Björn J. skrev:T-baneskylar går säkert inte alls att sälja här.![]()
M

//T
Med reservation för tyckfel.
- Reimersholme71
- Inlägg: 2427
- Blev medlem: söndag 20 juli 2003 15:06
- Ort: Folkbåten S 772
- Kontakt:
Fast nu var det slussen på drottningtorget i Göteborg som ingen knappt visste var den fanns (Sök på "Slussplatsen" hos eniro kanske är ett alternativ)Anonymous skrev:Eftersom det inte finns någon sluss vid slussen på Orust är det inte konstigt att ingen vet var den finns!![]()
Det hade varit konstigare om någon visste var den fanns.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
- Reimersholme71
- Inlägg: 2427
- Blev medlem: söndag 20 juli 2003 15:06
- Ort: Folkbåten S 772
- Kontakt:
Ja, helt riktigt. I närheten finns en busshållplats som kallas "grinden" som också är en uppsvensk (miss)uppfattning av ett lokalt ortsnamn. Sjön som "slusar" ut i Slussekilen heter Grinsbyva'n som av kungens lantmätare stavats Grindsbyvatten. Frågan är väl om det någonsin funnits någon grind i Grindsby?Martin skrev:Att det inte finns någon sluss vid slussen på Orust beror på att ortnamnet kommer från ett gammalt dialektalt ord, "Slusa", vilket betyder ungefär "vatten som porlar/forsar i en stenig bäck"!
On-topic igen, då:
Finns det liknande nyckelringar med linjefärger från Norrköping, eller blir det något man kan skaffa sig en affärsnich på, kanske?

Martin
Byt politik - inte klimat!
På Plingsidan i Metro stod det för lite mer än ett år sedan om nyckelringarna. Det var Petra Olsson på dåvarande designhögskolan HDK i Göteborg som deltog i en temautställning om göteborgssouvenirer. London har ju sina tunnelbanesouvenirer, så hon tyckte det där med nyckelring med spårvagnslinjenummer skulle vara en bra souvenir från Göteborg. Det var våren 1997. Designtorget nappade på idén och de sålde förra året fortfarande 50-100 nyckelringar per månad (enligt artikeln).
Västtrafik tyckte nyckelringarna var bra reklam för kollektivtrafiken i Göteborg och har under många år haft dem för att dela ut i olika sammanhang, t ex i vissa fall då man skickat in svar på en speciell enkät.
Att spårvagnen är något som är utmärkande för Göteborg har också kommit till uttryck i en cityguide om Göteborg som SAS hade i sitt Scanoramamagasin under september 2004. På framsidan var en "suddig" M29:a - det skulle väl ge uttryck av fart. Det är ju roligt att även i ett sådant sammanhang se vad man tycker är typiskt för Göteborg.
Hälsningar
Ragnar D
Västtrafik tyckte nyckelringarna var bra reklam för kollektivtrafiken i Göteborg och har under många år haft dem för att dela ut i olika sammanhang, t ex i vissa fall då man skickat in svar på en speciell enkät.
Att spårvagnen är något som är utmärkande för Göteborg har också kommit till uttryck i en cityguide om Göteborg som SAS hade i sitt Scanoramamagasin under september 2004. På framsidan var en "suddig" M29:a - det skulle väl ge uttryck av fart. Det är ju roligt att även i ett sådant sammanhang se vad man tycker är typiskt för Göteborg.
Hälsningar
Ragnar D
Vad sägs om att göra ringlinjen till återförsäljare för dessa nyckelringar ?Björn J. skrev:Inför 100 årsjubeleet stod det en artikel i GP om dessa nyckelringar, jag tror att det var så att det var en lokal konstnär/designer som hade kommit på iden, och Designtorget som sålde nyckeringarna.
Ett helsike var det iallafall att ideligen som konduktör på Ringlinievagnarna förklara att det inte var vi som sålde dessa och något tjatigt att ge vägbeskrivning till firman som gjorde det.
Så länge det är måtta på det hela, så att "krimskramsförsäljning" står för en försumbar del av verksamheten, och det verkligen är "motiverat" "krimskrams" så är det nog rätt okej. Att däremot ånga runt med hela marknadsstånduppsättningar i vagnarna är väl mindre skoj

Tror du inte att vi har frågat?Mats skrev:Vad sägs om att göra ringlinjen till återförsäljare för dessa nyckelringar ?Björn J. skrev:Inför 100 årsjubeleet stod det en artikel i GP om dessa nyckelringar, jag tror att det var så att det var en lokal konstnär/designer som hade kommit på iden, och Designtorget som sålde nyckeringarna.
Ett helsike var det iallafall att ideligen som konduktör på Ringlinievagnarna förklara att det inte var vi som sålde dessa och något tjatigt att ge vägbeskrivning till firman som gjorde det.
Så länge det är måtta på det hela, så att "krimskramsförsäljning" står för en försumbar del av verksamheten, och det verkligen är "motiverat" "krimskrams" så är det nog rätt okej. Att däremot ånga runt med hela marknadsstånduppsättningar i vagnarna är väl mindre skoj
/Tony
Med reservation för tyckfel.