Glömde påse på t-banan - otrevligt bemötande!

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Daniel Mott

Glömde påse på t-banan - otrevligt bemötande!

Inlägg av Daniel Mott »

Glömde en påse med en dyr router (800:-) på tåget. Först pratade jag med spärrvakten som sa att föraren skulle kolla efter påsen. Efter mycket diskussion och irritation sa han att jag fick ringa till hittegods. Ringer till hittegods och de säger att jag ska återkomma på måndag eftermiddag(!). Frågar om det inte finns något de kan göra men kvinnan bara snäser av mig, flera gånger. Usel service! :x Nu när jag har gnällt klart, är det någon här som har några tips på vad man kan göra mer än vänta tills måndag em och se om hittegodsavd har fått in påsen då?
Daniel Mott
Användarens profilbild
Patrick

Spärrvakten gjorde fel!

Inlägg av Patrick »

Spärrvakten skulle ha ringt till Trafikledningscentralen som tar kontakt med föraren på det tåg du hade åkt med. Föraren går då igenom tåget vid ändhållplatsen och letar efter ditt paket. Tyvärr finns det ofta oärliga medtrafikanter som blir glada över gratis prylar, så ofta blir det negativt besked. Har man tur kommer ärlige Arne med paketet och lämnar den till föraren.

Så skulle det ha gjorts

Patrick
tutf
Användarens profilbild
Odd

Re: Glömde påse på t-banan - otrevligt bemötande!

Inlägg av Odd »

Daniel Mott skrev:Glömde en påse med en dyr router (800:-) på tåget. Först pratade jag med spärrvakten som sa att föraren skulle kolla efter påsen. Efter mycket diskussion och irritation sa han att jag fick ringa till hittegods. Ringer till hittegods och de säger att jag ska återkomma på måndag eftermiddag(!). Frågar om det inte finns något de kan göra men kvinnan bara snäser av mig, flera gånger. Usel service! :x Nu när jag har gnällt klart, är det någon här som har några tips på vad man kan göra mer än vänta tills måndag em och se om hittegodsavd har fått in påsen då?
Det framgår inte om spärrvakten hade kontakt med trafikledningen, men om han hade det så kan det möjligen vara på något av följande vis:
- Föraren kontaktas av trafikledningscentralen och går igenom tåget vid ändstationen.
- Föraren kontaktas av trafikledningscentralen men hinner inte gå igenom tåget pga tidsbrist.
- Trafikledningscentralen gör bedömningen att man för tillfället har annat att göra (ex stopp/förseningar i trafiken etc). Hänvisar då direkt till hittegods.

Personalen på hittegods skulle ju teoretiskt kunna leta igenom inlämnat material redan sammma dag, men chansen att hitta den då är likamed noll, så det är onödigt. Att hon hänvisar till måndagen beror nog på att det tidigast kommit in dit då.

Det enda, tyvärr, du kan göra är att vänta till måndag och höra av dig till hittegodsavdelningen.
Användarens profilbild
M_M

Re: Glömde påse på t-banan - otrevligt bemötande!

Inlägg av M_M »

Daniel Mott skrev:Glömde en påse med en dyr router (800:-) på tåget.
Cx eller C20 ? Är det inte dags att låta allmänheten dra nytta av videoövervakningen ? Eller är det bara realtidsövervakning utan bandning som sker ?
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Tyvärr glömde du ju din router på en fredag verkar det som och här i Göteborg i allafall gör föraren så att när vagnen kommer in i hall hamnar hittegods i en speciell box som töms varje vardag och körs till hittegods.

Antagligen funkar det väl så i huvudstaden.
Hittar en passagerare något och är av ärligt tänkande så kanske det hamnar hos spärrvakten där denne går av eller hos föraren.

Lycka till!
Användarens profilbild
Patrick

Hittegodsbox

Inlägg av Patrick »

Här i huvudkomunen - vad gäller t-banan har vi även en box ute på linjen som vi lämnar hittegods av inte större värde - onödigt att det åker runt linjen i ett antal timmar. :lol:

Mvh
Patrick
tutf
Hoya

Inlägg av Hoya »

Jag glömde en påse med två vinylskivor på tåget för ett drygt halvår sen. Inte så dyra men ändå. Jag ringde till SJ direkt när jag kom hem men dom säger att dom bara kontaktar tågets personal om man glömt mobil eller plånbok. Jag har nu naturligtvis inte fått tillbaks skivorna. Jag visste ju till och med vart dom låg. Det hade tagit 1-2 minuter att rädda min dag. Tyckte det va lite dåligt av dom.. :evil:

Hoya
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Hoya skrev:Jag glömde en påse med två vinylskivor på tåget för ett drygt halvår sen. Inte så dyra men ändå. Jag ringde till SJ direkt när jag kom hem men dom säger att dom bara kontaktar tågets personal om man glömt mobil eller plånbok. Jag har nu naturligtvis inte fått tillbaks skivorna. Jag visste ju till och med vart dom låg. Det hade tagit 1-2 minuter att rädda min dag. Tyckte det va lite dåligt av dom.. :evil:
Bland det dummaste jag hört från SJ var att de inte letar efter enstaka nycklar, däremot nyckelknippor. Efter att fått höra det så monterade jag på ett par gamla nycklar som jag inte har nån nytta av längre på samma ring som cykelnyckeln :)
J.R Ewing

Inlägg av J.R Ewing »

Att glömma saker på bussar, tåg och spårvagnar kan vara detsamma som att det har försvunnit för gott.
Tyvärr är de oärliga människorna framme väldigt snabbt. Har själv upplevt hur enstaka människor kommer på bussen och frågar om kvarglömda vantar. Men tyvärr finns de inte kvar brukar föraren ge till svar. Sådant tycker jag är höjden av tarvlighet av den som tog den.

Ett tips till alla som hittar något. Är det värdefullt, lämna det hos polisen!

Läste någonstans om Silja Line. En liten tjej hade tappat bort sitt gosedjur eller vad det var. Silja Line svarade att man bara tar tillvara på viktiga saker som plånböcker och liknande.
Men för det här barnet var säkert det viktig. Tycker det är dålig stil. Hittar man borttappade saker kan man samla ihop det någonstans. Ifall ägaren hör av sig.
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

J.R Ewing skrev: Ett tips till alla som hittar något. Är det värdefullt, lämna det hos polisen
Hittar du nåt på buss eller tåg och tillhörande hållplatser och stationen är du skyldigt att lämna det till personalen
Bantekniker
Låst