Hållplatsförkortningar i Göteborg

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
larsn

Hållplatsförkortningar i Göteborg

Inlägg av larsn »

Västtrafik har ju en lista över ovanstående, som man kan använda för att snabba upp resvägssökningar på hemsidan. Det är väl dessutom samma förkortningar som används internt, om jag förstått saken rätt. (C=Centralen, M=Vagnhallen Majorna, o s v)
Men det verkar saknas flera hållplatser. Berzeliigatan och Scandinavium t ex. Nån som vet hur dessa förkortas?
Hagrido
Kontakt:

Inlägg av Hagrido »

Gå in på denna länken och välj kommun i höger spalt så får du upp alla hållplatser
http://www.vasttrafik.se/internet.aspx? ... ocationId=
Användarens profilbild
2763

Re: Hållplatsförkortningar i Göteborg

Inlägg av 2763 »

larsn skrev:Västtrafik har ju en lista över ovanstående, som man kan använda för att snabba upp resvägssökningar på hemsidan. Det är väl dessutom samma förkortningar som används internt, om jag förstått saken rätt. (C=Centralen, M=Vagnhallen Majorna, o s v)
Men det verkar saknas flera hållplatser. Berzeliigatan och Scandinavium t ex. Nån som vet hur dessa förkortas?
Det förklaras enklast genom det faktum att det inte är alla hållplatser som har förkortningar. De som har förkortningar finns på Västtrafiks lista.

/Tony
Med reservation för tyckfel.
larsn

Inlägg av larsn »

Hagrido skrev:Gå in på denna länken och välj kommun i höger spalt så får du upp alla hållplatser
Det är i just dessa listor jag menade att det saknas hållplatser.
TonyM skrev:Det förklaras enklast genom det faktum att det inte är alla hållplatser som har förkortningar. De som har förkortningar finns på Västtrafiks lista.
Jaha, så i stort sett hela spårvägsnätet har förkortningar, utom just dessa två hållplatser? Låter onekligen lite märkligt, men det finns det ju mycket annat som också är...
Hagrido
Kontakt:

Inlägg av Hagrido »

larsn skrev:
Hagrido skrev:Gå in på denna länken och välj kommun i höger spalt så får du upp alla hållplatser
Det är i just dessa listor jag menade att det saknas hållplatser.
Aha, var visst för trött för att läsa rätt :P
Sorry
Användarens profilbild
Daniel R

Inlägg av Daniel R »

larsn skrev: Jaha, så i stort sett hela spårvägsnätet har förkortningar, utom just dessa två hållplatser? Låter onekligen lite märkligt, men det finns det ju mycket annat som också är...
Inte bara dessa hållplatser saknas, jag kunde inte hitta Ostindiegatan, Nya Varvet eller Roddföreningen heller.

För busstrafiken saknas också håpllplatser, bla Ruskvädersgatan, Rosenhill och Vagnhallen Gårda.
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Internt förkortas Berzeliigatan med BERZ och Scandinavium med SCAN.

De skönaste förkortningarna är BÖGA(Bögatan), WELA(Welandergatan) och BOTA(Botaniska). :)

Inlägg av »

Alla förkortningar är inga förkortningar, har t.o.m. hittat flera förkortning som i praktiken är förlängningar! :lol:

Vånga = .Vånga
Habo = .Hab bu (Förlängning från 4 till 7 tecken!)
Aspö = .Aspö
Kilen = .Sötåse (Hur memorerar man det?)
Brog = .brog

Men i det sista fallet slipper man ju trycka på SHIFT-tangenten! (Om nu detta verkligen är nödvändigt i de andra fallen?)

En annan sak som kanske inte hör hit, men ändå: Jag har alltid tyckt att idrottsplatser inte är ett tillhåll för vettigt folk, och den åsikten delar man tydligen i Götene komun, för där fann jag följande:

Vättlösa Idrottsplats = .Vättlö
Axel
Kontakt:

Inlägg av Axel »

LÅ skrev:Alla förkortningar är inga förkortningar, har t.o.m. hittat flera förkortning som i praktiken är förlängningar! :lol:

Vånga = .Vånga
Habo = .Hab bu (Förlängning från 4 till 7 tecken!)
Aspö = .Aspö
Kilen = .Sötåse (Hur memorerar man det?)
Brog = .brog

Men i det sista fallet slipper man ju trycka på SHIFT-tangenten! (Om nu detta verkligen är nödvändigt i de andra fallen?)

En annan sak som kanske inte hör hit, men ändå: Jag har alltid tyckt att idrottsplatser inte är ett tillhåll för vettigt folk, och den åsikten delar man tydligen i Götene komun, för där fann jag följande:

Vättlösa Idrottsplats = .Vättlö
Det finns en förkortning för Nygårdsskolan i Göteborg (.ns) . Dock slutade man trafikera den hållplatsen för många år sedan. Men då gick linje 82 dit.
82, 83, 780, 783 trafikerades av samma bolag.
Blå bussar var det, men inte Spårvägens. Snarare järnvägens... :twisted:

--
Axel
Skriv svar