spår av spår i Stockholm
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
spår av spår i Stockholm
Hej!
Jag undrar var det finns spårrester kvar i Stockholms gator. Jag känner till Valhallavägen, Heleneborgsgatan och Erstagatan, men finns det fler?
/CalleP
Jag undrar var det finns spårrester kvar i Stockholms gator. Jag känner till Valhallavägen, Heleneborgsgatan och Erstagatan, men finns det fler?
/CalleP
Spår av spårväg
Vad jag vet finns det inte några fler platser i innerstan där rälsen fortfarande ligger kvar.
Men det finns en hel del rosetter kvar på fasaderna:

Södermannagatan/Ringvägen
och en del luftledningsstolpar som idag används som belysningsstolpar:

Södersjukhuset
Det skall också finnas en utthuggning i Danviksbrons fäste för 9:ans vändslinga (Alsnögatan)
Men det finns en hel del rosetter kvar på fasaderna:

Södermannagatan/Ringvägen
och en del luftledningsstolpar som idag används som belysningsstolpar:

Södersjukhuset
Det skall också finnas en utthuggning i Danviksbrons fäste för 9:ans vändslinga (Alsnögatan)
Senast redigerad av AeroSol den söndag 27 oktober 2002 17:03, redigerad totalt 1 gånger.
I innerstan är det dåligt med rester, men i förorterna finns det en del. Banvallen sista biten på linjen till Mälarhöjden finns kvar. Storsvängens hållplats finns tydliga rester av.
I Sundbyberg kan man se var rälsen i gatan har gått på Järnvägsgatan. Man har fyllt i med annan gatsten där rälsen legat.
Delar av Norra Lidingöbanan finns kvar, en del stationshus kan urskiljas, banvallen här och där.
I Årsta finns trådbusstolparna kvar.
I Sundbyberg kan man se var rälsen i gatan har gått på Järnvägsgatan. Man har fyllt i med annan gatsten där rälsen legat.
Delar av Norra Lidingöbanan finns kvar, en del stationshus kan urskiljas, banvallen här och där.
I Årsta finns trådbusstolparna kvar.
Spår av Spår
Vid Svedmyra kan man se slingan från 19S . Vid Stureby Sågverksgatan så syns hur linjen 19 gått. Vid Tranebergsbron på Alvikssidan så fins spårrester från pontonbron. Vid Telefonplan kan man se var slingan legat På stationerna Medborgarplatsen och Skanstull kan man se var kontaktledningen var fäst. Vid Skärmarbrink kan man se var spårvagnsförbindelsen till verkstaden legat.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Mycket av spåren du beskriver togs upp i början av nittiotalet, då man genomförde en massa fjärrvärmearbeten på platsen. Jag kan inte påminna mig att det finns några - åtminstone inte synliga - rester kvar.Anonymous skrev:/.../spårvagnsspår på Rålambsvägen några meter väster om Essingeledens bro. /.../
mvh/ Jörgen G
Vad jag har hört så ligger många kilometer räls under asfalten i Stockholm. Långt efter spårvagnarnas död i innerstaden låg rälsen kvar i gatan. Av ekonomiska skäl brydde man sig bara om att riva upp rälsen vid stora trafikplatser och torg (t ex Slussen, Stureplan, Norra bantorget.)Gäst skrev:men dom ligger nog kvar under asfalten.
Det fanns också vaga förhoppningar om att kunna börja köra spårvagn igen efter högertrafikomläggningen, därför lät man rälsen ligga kvar...
Finns det inte spår kvar vid hakberget?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Spårvägsräls i gatan
Då och då tittar spårvägshistorien fram. Såg t ex spårvägsräls under asfalten i Stora Nygatan härom året i samband med ledningsarbete.AeroSol skrev: Vad jag har hört så ligger många kilometer räls under asfalten i Stockholm. Långt efter spårvagnarnas död i innerstaden låg rälsen kvar i gatan. Av ekonomiska skäl brydde man sig bara om att riva upp rälsen vid stora trafikplatser och torg (t ex Slussen, Stureplan, Norra bantorget.)
Det fanns också vaga förhoppningar om att kunna börja köra spårvagn igen efter högertrafikomläggningen, därför lät man rälsen ligga kvar...
Jag tror inte Stockholms stad hade några planer alls på att återuppta spårvägstrafiken, utan att det helt enkelt var enklast att asfaltera över rälerna istället för att gräva upp gatan. Har du möjligen någon källa, eller vet du vem som hade förhoppningar?
Re: spår av spår i Stockholm
Tydliga platser där spår börjar titta upp är bl.a. Valhallavägen, Heleneborgsgatan, gatan upp till Södersjukhuset har man rapporterat i en annan tråd i veckan:). Rosor finns ju överallt i stan, så spåren av en gyllene tid finns:)