Scania eller Volvo

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Mikael Karlsson
Inlägg: 1229
Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33

Scania eller Volvo

Inlägg av Mikael Karlsson »

En liten fråga till alla som är intresserade av bussar. Vilket fabrikat väljer ni. Scania eller Volvo.
Själv har jag alltid varit frälst i Scaniabussar. Tysta bekväma Cr76, Cr111, Cr112, Cn113 och Scania Maxi. Men tyvärr känner jag inte samma sak för OmniCity och OmniLink. De bullrar och verkar sakna allt hopp om fjädring. Inredningen känns lite väl plastig.

Nu tycker jag att Volvos stadsbussar har bättre gångegenskaper och interiörer. Ta de nya biogasbussarna i Norrköping. Stockholms nya blåbussar av Volvomodell. Bekväma och tysta.

För visst minns ni den tysta stadsbussen som var Scanias stolthet.
Något jag saknar idag.

Sen finns det mycket annan skit på gatorna. Neoplan har aldrig varit min melodi.
Coppas
Inlägg: 1691
Blev medlem: måndag 02 september 2002 0:12
Ort: Månen, 3 trappor upp

Inlägg av Coppas »

Wow, tycke å smak. Det här blir inte lätt. Alla bussar/vagnar har sna fördelar och nackdelar beroende på en mängds faktorer som t ex kundkrav, karossör, vanliga miljökrav, arbetsmiljökrav, handikappanpassning osv. Frågan blir alltså lite väl generell kanske samtidigt som tycke och smak alltid är subjektiva åsikter. Att en buss råkar vara tyst har ju oftast (enligt min mening) att göra med motorns placering.

Ska jag själv yttra mig säger jag såhär.

* Jag gillar inte låggolvsvagnar.
* Jag gillar inte ledvagnar utan styrbar sista axel.
* Jag gillar inte ledvagnar med drivning på sista axeln.
* Lättöverskådlig föramiljö.


Alltså är inte fabrikat eller karossör avgörande utan det allmänna totalintryck jag får av en vagn utifrån dessa kriterier är det som avgör ifall jag tycker att det är en bra vagn eller inte. Om det sedan står Volvo eller sitter en treuddig stjärna i fronten på den är irrelevant i sammanhanget för min del då.

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Användarens profilbild
Reimersholme71
Inlägg: 2427
Blev medlem: söndag 20 juli 2003 15:06
Ort: Folkbåten S 772
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

Ja, tycke och smak, ja...

Själv gillar jag inte att köra automat- eller halvautomatlåda lika mycket som jag gillar att köra bussar som har minst tolv växlar i en manuell låda med split. :lol: :wink: Tyvärr är den enda typ av buss jag kört som uppfyller de kraven gamla Volvo B10M, som inte får köras i vare sig Götet eller Stockholm. :wink:

Martin
Byt politik - inte klimat!
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Inlägg av M224 »

Volvo B10MA, B12MA, B12BLE äger allt!

Allt som Scania byggt efter MaxiCity kan skrotas, plastig inredning, dåligt drag i motorerna (sunkig 9 liters)

Min åsikt!
Mikael Karlsson
Inlägg: 1229
Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33

Scania eller Volvo

Inlägg av Mikael Karlsson »

Visst tycke och smak har vi alla olika. Vad jag egentligen vill komma fram till är att Scania inte har lyckats med sina bussar, OmniCity och OmniLink.
Utvecklingen ska gå mot tystade fordon, något som Scania har varit bra på men inte nu med sina senare modeller. Bekväma är de inte heller. Kör lite för hårt med en OmniCity i ett gupp i gatan. Då frågar man sig om det fattas något i konstruktionen.
Dock är OmniLink ledbussarna något bättre än OmniCity. Kanske för att de saknar låggolv i bakdelen. Det blir en annan känsla. En Scania Cr112 hade mycket bättre komfort än dagens Scaniabussar.

Fast även om bussarna är av låggolvstyp kan de göras bättre. Och här tycker jag att Volvo har lyckats väldigt bra. De går även mot tystare bussar.
Björne
Inlägg: 1299
Blev medlem: måndag 04 augusti 2003 18:25
Ort: Götet

Inlägg av Björne »

Tacka vet jag CR76 och CR111. Du kan inte hitta en vackrare buss :!:
jocke b
Inlägg: 26
Blev medlem: söndag 13 juni 2004 21:55
Ort: Uppsala

Inlägg av jocke b »

jag måste säga att jag gillar omnicity bussarna bra, samt alla andra scania vagnar :)
Mikael Karlsson
Inlägg: 1229
Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33

Scania eller volvo

Inlägg av Mikael Karlsson »

Instämmer helt. Cr76 och Cr111 var något extra. Jag skulle även vilja lägga till Cr112. En tyst och bekväm buss. Även fast den var fyrkantig tycker jag den hade fina former.
Användarens profilbild
HE-E
Inlägg: 225
Blev medlem: onsdag 13 november 2002 18:39
Ort: Vid spåralinjen 10
Kontakt:

Inlägg av HE-E »

Underrede: VOLVO B10M-55
Kaross: WIIMA N202
Bolag: HST-Busstrafik

och

Underrede: VOLVO B10R
Kaross: WIIMA M303
Bolag: Auto Arvela (nuvarande Concordia Finland Oy Ab)

att sånt!

Mvh: Skurubisin
Medlem i:FSS, BHSF
AGR
Inlägg: 2124
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:15
Ort: Högdalen
Kontakt:

Bussar

Inlägg av AGR »

Scania Vabis före Volvo. SS typer H20 och H50 var inga roliga vagnar att köra allt verkade sitta löst. Men 8år bakom ratten på Leyland botade mig från många av mina idér om att Brittisk bilindustri var toppen. Sen fick SÖH H23 & H24 vilken lycka.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Björn F

Inlägg av Björn F »

Nä, tacka vet jag Scania-Vabis BF och CF. Frontmotor, manuell låda och riktig stor vit ratt, Därefter gick det bara utför:-)
Hälsn
Björn
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det mesta som byggts senare än den här är väl skräp!

http://web.ss.se/vagnhallen/buss.asp?id=37
Björn F

Inlägg av Björn F »

Njaaa...
Metropolen har ett komplicerat hydrauliskt system, allt går med hydraulik t ex dörrarna. Ingen höjdare när det fått några år på nacken. Tacka vet jag tryckluft.
Tryckluftsystemen slog igenom i mitten på 50-talet, t ex på Scania BF73 och Capitol C70/3. Sedan byggdes det fina hållbara tillförlitliga bussar i 15-20 år, innan allt började anpassas, krånglas till och försämras.

Hälsningar
Björn
Gäst

Inlägg av Gäst »

M224 skrev:Volvo B10MA, B12MA, B12BLE äger allt!

Allt som Scania byggt efter MaxiCity kan skrotas, plastig inredning, dåligt drag i motorerna (sunkig 9 liters)

Min åsikt!
MaxiCity? Menar du OmniCity eller MaxCI?
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Volvo men Scania har skönare växellåda(inte så ryckig).
Solkoll
Inlägg: 5
Blev medlem: måndag 25 oktober 2004 1:08

Inlägg av Solkoll »

Jag gillar själv Volvo bättre än Scania i stadstrafik, men det beror det även på vilken modell det är på Scania eller Volvo med tanke på att jag gillar båda.
/mvh solkoll
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tycker att Saab CN113 är en mycket fin buss, har ty inte åkt med te.x. CR112 och kan då inte säga hur dom är, men dock tycker jag att utseendet på OmniCity blev rätt snyggt, men inte insidan så värst mycket iaf.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Anonymous skrev:
M224 skrev:Volvo B10MA, B12MA, B12BLE äger allt!

Allt som Scania byggt efter MaxiCity kan skrotas, plastig inredning, dåligt drag i motorerna (sunkig 9 liters)

Min åsikt!
MaxiCity? Menar du OmniCity eller MaxCI?
MaxCI
Användarens profilbild
Driver28
Inlägg: 68
Blev medlem: tisdag 12 juli 2005 15:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Driver28 »

Hmm, man har ju hunnit med några vagntyper nu och måste nog säga att det beror mycket på totalintrycket. Har mest erfarenhet av Scaniavagnar då de depåer jag jobbat på övervägande haft Scania. Favoriten bland alla därför att den är både modern och helt OK att sitta av ett arbetspass i även idag, (om det nu fanns några kvar i trafik), är H10/H11 aka Scania CR 112. De var tysta, väl sammansatta, bra fjädrade, väl dimensionerade motorer, och de sista i serien hade ställbar ratt!. De blev dessutom tack vare designen inte alls så varma på sommaren som deras efterträdare, H16/H17 aka Scania CR113. Annars är H16/H17 bra vagnar, H17 är roligare att köra i stads/förortstrafik på grund av utväxlingen på växellådorna. De hänger med bra i stan...

OM man ändå skall dela upp det i tillverkare med + och - och då främst mellan Scania och Volvo så har jag följande syn på saken:

Volvo:
+Lättstyrda, gäller särskilt LED
+Vinteregenskaper, mittmotor= bättre viktfördelning
+inte så smäckiga reglage rejäla metalldoningar för defrosterfläktar och avstängningskranar på element.

-Bullernivån på förarplats
-inte så pigga och att de har så många steg i växellådorna så att de växlar i tid och otid.
-hård fjädring
-kräver högt pedaltryck på bromsen, vilket aldrig tycks bli bättre med åren heller..

Scania:
+design
+behaglig ljudnivå på förarplats
+fjärding. Sämre på låggolvare, men i viss mån åtgärdat på SL/Busslink genom att använda däck med högre profil än original på MaxCi

-senare modeller plastiga invändigt och smäckiga reglage för ventilation
-skrammel på MaxCi
-Lätta i framvagnen, särskilt LED ger dåliga egenskaper på vinterväg.


Neoplan vill jag inte ens veta av. Dessa vagnar har otroligt dålig ergonomi, dålig värme, dåliga fläktar, men är ganska pigga och ligger bra på vägen...
/Hasse
mrl586
Inlägg: 31
Blev medlem: söndag 20 mars 2005 22:30
Ort: Tammerfors, Finland
Kontakt:

Inlägg av mrl586 »

Underrede: SCANIA N113CLB60AA-LG
Kaross: WIIMA K202L
SCANIA N113CLB60AA-LG :D
K202-sidorK202 Forum
Skriv svar