Scania eller Volvo
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
-
Scania eller Volvo
En liten fråga till alla som är intresserade av bussar. Vilket fabrikat väljer ni. Scania eller Volvo.
Själv har jag alltid varit frälst i Scaniabussar. Tysta bekväma Cr76, Cr111, Cr112, Cn113 och Scania Maxi. Men tyvärr känner jag inte samma sak för OmniCity och OmniLink. De bullrar och verkar sakna allt hopp om fjädring. Inredningen känns lite väl plastig.
Nu tycker jag att Volvos stadsbussar har bättre gångegenskaper och interiörer. Ta de nya biogasbussarna i Norrköping. Stockholms nya blåbussar av Volvomodell. Bekväma och tysta.
För visst minns ni den tysta stadsbussen som var Scanias stolthet.
Något jag saknar idag.
Sen finns det mycket annan skit på gatorna. Neoplan har aldrig varit min melodi.
Själv har jag alltid varit frälst i Scaniabussar. Tysta bekväma Cr76, Cr111, Cr112, Cn113 och Scania Maxi. Men tyvärr känner jag inte samma sak för OmniCity och OmniLink. De bullrar och verkar sakna allt hopp om fjädring. Inredningen känns lite väl plastig.
Nu tycker jag att Volvos stadsbussar har bättre gångegenskaper och interiörer. Ta de nya biogasbussarna i Norrköping. Stockholms nya blåbussar av Volvomodell. Bekväma och tysta.
För visst minns ni den tysta stadsbussen som var Scanias stolthet.
Något jag saknar idag.
Sen finns det mycket annan skit på gatorna. Neoplan har aldrig varit min melodi.
Wow, tycke å smak. Det här blir inte lätt. Alla bussar/vagnar har sna fördelar och nackdelar beroende på en mängds faktorer som t ex kundkrav, karossör, vanliga miljökrav, arbetsmiljökrav, handikappanpassning osv. Frågan blir alltså lite väl generell kanske samtidigt som tycke och smak alltid är subjektiva åsikter. Att en buss råkar vara tyst har ju oftast (enligt min mening) att göra med motorns placering.
Ska jag själv yttra mig säger jag såhär.
* Jag gillar inte låggolvsvagnar.
* Jag gillar inte ledvagnar utan styrbar sista axel.
* Jag gillar inte ledvagnar med drivning på sista axeln.
* Lättöverskådlig föramiljö.
Alltså är inte fabrikat eller karossör avgörande utan det allmänna totalintryck jag får av en vagn utifrån dessa kriterier är det som avgör ifall jag tycker att det är en bra vagn eller inte. Om det sedan står Volvo eller sitter en treuddig stjärna i fronten på den är irrelevant i sammanhanget för min del då.
Mvh // Nico
Ska jag själv yttra mig säger jag såhär.
* Jag gillar inte låggolvsvagnar.
* Jag gillar inte ledvagnar utan styrbar sista axel.
* Jag gillar inte ledvagnar med drivning på sista axeln.
* Lättöverskådlig föramiljö.
Alltså är inte fabrikat eller karossör avgörande utan det allmänna totalintryck jag får av en vagn utifrån dessa kriterier är det som avgör ifall jag tycker att det är en bra vagn eller inte. Om det sedan står Volvo eller sitter en treuddig stjärna i fronten på den är irrelevant i sammanhanget för min del då.
Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
- Reimersholme71
- Kontakt:
Ja, tycke och smak, ja...
Själv gillar jag inte att köra automat- eller halvautomatlåda lika mycket som jag gillar att köra bussar som har minst tolv växlar i en manuell låda med split.
Tyvärr är den enda typ av buss jag kört som uppfyller de kraven gamla Volvo B10M, som inte får köras i vare sig Götet eller Stockholm.
Martin
Själv gillar jag inte att köra automat- eller halvautomatlåda lika mycket som jag gillar att köra bussar som har minst tolv växlar i en manuell låda med split.

Martin
Byt politik - inte klimat!
-
Scania eller Volvo
Visst tycke och smak har vi alla olika. Vad jag egentligen vill komma fram till är att Scania inte har lyckats med sina bussar, OmniCity och OmniLink.
Utvecklingen ska gå mot tystade fordon, något som Scania har varit bra på men inte nu med sina senare modeller. Bekväma är de inte heller. Kör lite för hårt med en OmniCity i ett gupp i gatan. Då frågar man sig om det fattas något i konstruktionen.
Dock är OmniLink ledbussarna något bättre än OmniCity. Kanske för att de saknar låggolv i bakdelen. Det blir en annan känsla. En Scania Cr112 hade mycket bättre komfort än dagens Scaniabussar.
Fast även om bussarna är av låggolvstyp kan de göras bättre. Och här tycker jag att Volvo har lyckats väldigt bra. De går även mot tystare bussar.
Utvecklingen ska gå mot tystade fordon, något som Scania har varit bra på men inte nu med sina senare modeller. Bekväma är de inte heller. Kör lite för hårt med en OmniCity i ett gupp i gatan. Då frågar man sig om det fattas något i konstruktionen.
Dock är OmniLink ledbussarna något bättre än OmniCity. Kanske för att de saknar låggolv i bakdelen. Det blir en annan känsla. En Scania Cr112 hade mycket bättre komfort än dagens Scaniabussar.
Fast även om bussarna är av låggolvstyp kan de göras bättre. Och här tycker jag att Volvo har lyckats väldigt bra. De går även mot tystare bussar.
-
Scania eller volvo
Instämmer helt. Cr76 och Cr111 var något extra. Jag skulle även vilja lägga till Cr112. En tyst och bekväm buss. Även fast den var fyrkantig tycker jag den hade fina former.
Bussar
Scania Vabis före Volvo. SS typer H20 och H50 var inga roliga vagnar att köra allt verkade sitta löst. Men 8år bakom ratten på Leyland botade mig från många av mina idér om att Brittisk bilindustri var toppen. Sen fick SÖH H23 & H24 vilken lycka.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Njaaa...
Metropolen har ett komplicerat hydrauliskt system, allt går med hydraulik t ex dörrarna. Ingen höjdare när det fått några år på nacken. Tacka vet jag tryckluft.
Tryckluftsystemen slog igenom i mitten på 50-talet, t ex på Scania BF73 och Capitol C70/3. Sedan byggdes det fina hållbara tillförlitliga bussar i 15-20 år, innan allt började anpassas, krånglas till och försämras.
Hälsningar
Björn
Metropolen har ett komplicerat hydrauliskt system, allt går med hydraulik t ex dörrarna. Ingen höjdare när det fått några år på nacken. Tacka vet jag tryckluft.
Tryckluftsystemen slog igenom i mitten på 50-talet, t ex på Scania BF73 och Capitol C70/3. Sedan byggdes det fina hållbara tillförlitliga bussar i 15-20 år, innan allt började anpassas, krånglas till och försämras.
Hälsningar
Björn
Hmm, man har ju hunnit med några vagntyper nu och måste nog säga att det beror mycket på totalintrycket. Har mest erfarenhet av Scaniavagnar då de depåer jag jobbat på övervägande haft Scania. Favoriten bland alla därför att den är både modern och helt OK att sitta av ett arbetspass i även idag, (om det nu fanns några kvar i trafik), är H10/H11 aka Scania CR 112. De var tysta, väl sammansatta, bra fjädrade, väl dimensionerade motorer, och de sista i serien hade ställbar ratt!. De blev dessutom tack vare designen inte alls så varma på sommaren som deras efterträdare, H16/H17 aka Scania CR113. Annars är H16/H17 bra vagnar, H17 är roligare att köra i stads/förortstrafik på grund av utväxlingen på växellådorna. De hänger med bra i stan...
OM man ändå skall dela upp det i tillverkare med + och - och då främst mellan Scania och Volvo så har jag följande syn på saken:
Volvo:
+Lättstyrda, gäller särskilt LED
+Vinteregenskaper, mittmotor= bättre viktfördelning
+inte så smäckiga reglage rejäla metalldoningar för defrosterfläktar och avstängningskranar på element.
-Bullernivån på förarplats
-inte så pigga och att de har så många steg i växellådorna så att de växlar i tid och otid.
-hård fjädring
-kräver högt pedaltryck på bromsen, vilket aldrig tycks bli bättre med åren heller..
Scania:
+design
+behaglig ljudnivå på förarplats
+fjärding. Sämre på låggolvare, men i viss mån åtgärdat på SL/Busslink genom att använda däck med högre profil än original på MaxCi
-senare modeller plastiga invändigt och smäckiga reglage för ventilation
-skrammel på MaxCi
-Lätta i framvagnen, särskilt LED ger dåliga egenskaper på vinterväg.
Neoplan vill jag inte ens veta av. Dessa vagnar har otroligt dålig ergonomi, dålig värme, dåliga fläktar, men är ganska pigga och ligger bra på vägen...
OM man ändå skall dela upp det i tillverkare med + och - och då främst mellan Scania och Volvo så har jag följande syn på saken:
Volvo:
+Lättstyrda, gäller särskilt LED
+Vinteregenskaper, mittmotor= bättre viktfördelning
+inte så smäckiga reglage rejäla metalldoningar för defrosterfläktar och avstängningskranar på element.
-Bullernivån på förarplats
-inte så pigga och att de har så många steg i växellådorna så att de växlar i tid och otid.
-hård fjädring
-kräver högt pedaltryck på bromsen, vilket aldrig tycks bli bättre med åren heller..
Scania:
+design
+behaglig ljudnivå på förarplats
+fjärding. Sämre på låggolvare, men i viss mån åtgärdat på SL/Busslink genom att använda däck med högre profil än original på MaxCi
-senare modeller plastiga invändigt och smäckiga reglage för ventilation
-skrammel på MaxCi
-Lätta i framvagnen, särskilt LED ger dåliga egenskaper på vinterväg.
Neoplan vill jag inte ens veta av. Dessa vagnar har otroligt dålig ergonomi, dålig värme, dåliga fläktar, men är ganska pigga och ligger bra på vägen...
/Hasse