Någon här kanske kan svara på varför det bara är M29:orna som har automatisk dörr längst bak (bortsett från de pinsamma försöken med bladdörrar). Varför byggde man inte automatiska dörrar i mitten, eller på de andra vagntyperna?
/BS
Pedalvagnsfråga
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Helt enkelt så att M29 beställdes med automatdörr längst bak. Pinsamt eller inte men försöksverksamheten sprider sig, du lär få ser fler parallellsvängdörrar.
M25, ursprungligen hade endast mittdörrar och frontdörrar. Ingång fram och avstigning bak, därav smeknamnet "Korsetten" (man gick av på mitten). Mycket snabbt monterades även bakre dörren på M25 det blev då en "knuffdörr" av samma modell som i mitten. M28 fick ärva detta koncept från M25 eftersom man ville hålla reservdelsfloran till ett minimum.
/JAgr
M25, ursprungligen hade endast mittdörrar och frontdörrar. Ingång fram och avstigning bak, därav smeknamnet "Korsetten" (man gick av på mitten). Mycket snabbt monterades även bakre dörren på M25 det blev då en "knuffdörr" av samma modell som i mitten. M28 fick ärva detta koncept från M25 eftersom man ville hålla reservdelsfloran till ett minimum.
/JAgr
Dörrtyper och cirkulation
Inga M25 hade bakdörr från början. På prov fick nr 600 och 601 en dörr längst bak. De vagnar som byggdes om till högertrafik fick bakdörr, medan t.ex. 582, som inte är ombyggd fortfarande saknar bakdörr.
Trafikantcirkulationen:
M25 är från början tänkt med påstigning fram och avstigning på mitten och senare, i likhet med M28, tänkt med påstigning fram och avstigning på mitten och baktill.
Men M29 är från början planerad för påstinging framtill och baktill och avstigning på mitten, därför en vikdörr vaktill på M28:an.
Med obemannad vagn 2 och 3 fungerade trafikantcirkulationen inte som tänkt. så småningom uppsattes därför ett handtag (stång) på utsidan av mittdörrarna (25 28 29) och bakdörrarna (25 28). Efter en del olyckstillbud byttes handtaget till den modell som nu finns.
Knuffdörrarna är enkla och snabba, men olämpliga för påstigning. Jag hoppas därför att GS väljer att fortsätta att bygga om i alla fall M29:s dörrar.
Trafikantcirkulationen:
M25 är från början tänkt med påstigning fram och avstigning på mitten och senare, i likhet med M28, tänkt med påstigning fram och avstigning på mitten och baktill.
Men M29 är från början planerad för påstinging framtill och baktill och avstigning på mitten, därför en vikdörr vaktill på M28:an.
Med obemannad vagn 2 och 3 fungerade trafikantcirkulationen inte som tänkt. så småningom uppsattes därför ett handtag (stång) på utsidan av mittdörrarna (25 28 29) och bakdörrarna (25 28). Efter en del olyckstillbud byttes handtaget till den modell som nu finns.
Knuffdörrarna är enkla och snabba, men olämpliga för påstigning. Jag hoppas därför att GS väljer att fortsätta att bygga om i alla fall M29:s dörrar.
RE: Pedalvagnsfrågor
Tragiskt!!! Bladdörrarna är pinsamt fula! De fungerar säkert lämpligt men du kan väl hålla med om att det inte är snyggt. Är det tänkt att alla pedalvagnar skall få sådana utgångsdörrar?JAgr skrev:Pinsamt eller inte men försöksverksamheten sprider sig, du lär få ser fler parallellsvängdörrar.
/BS