Specialbroms på spårvagn i Bergen
Postat: måndag 02 augusti 2004 8:16
Hej!
Har läst att de första elektriska spårvagnarna i Bergen byggda 1897 (nr 1-16) hade en typ av skenbroms. Det skulle ha varit en kilformad klots i trä som föraren kunde få att trilla ner på spåret framför det främre hjulparet. Träklotsen kilades fast mellan hjul och spår vilket medförde att vagnen stannade tämligen omgående.
1. Någon som vet om denna konstruktion verkligen fanns på vagnarna?
2. Har vagn 10 i Bergen kvar denna speciella broms kanske?
3. Hade dessa vagnar elektrisk kortslutningsbroms eller en elektrisk broms verkande på skivbromsar (liknande den i vagn SSB 14 samt SNS 102)?
mvh PCC
Har läst att de första elektriska spårvagnarna i Bergen byggda 1897 (nr 1-16) hade en typ av skenbroms. Det skulle ha varit en kilformad klots i trä som föraren kunde få att trilla ner på spåret framför det främre hjulparet. Träklotsen kilades fast mellan hjul och spår vilket medförde att vagnen stannade tämligen omgående.
1. Någon som vet om denna konstruktion verkligen fanns på vagnarna?
2. Har vagn 10 i Bergen kvar denna speciella broms kanske?
3. Hade dessa vagnar elektrisk kortslutningsbroms eller en elektrisk broms verkande på skivbromsar (liknande den i vagn SSB 14 samt SNS 102)?
mvh PCC