Hej!
Har läst att de första elektriska spårvagnarna i Bergen byggda 1897 (nr 1-16) hade en typ av skenbroms. Det skulle ha varit en kilformad klots i trä som föraren kunde få att trilla ner på spåret framför det främre hjulparet. Träklotsen kilades fast mellan hjul och spår vilket medförde att vagnen stannade tämligen omgående.
1. Någon som vet om denna konstruktion verkligen fanns på vagnarna?
2. Har vagn 10 i Bergen kvar denna speciella broms kanske?
3. Hade dessa vagnar elektrisk kortslutningsbroms eller en elektrisk broms verkande på skivbromsar (liknande den i vagn SSB 14 samt SNS 102)?
mvh PCC
Specialbroms på spårvagn i Bergen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Denne tidlige skinnebremse-varianten ble installert på grunn av Kalfarbakken som har et fall på 100 promille, altså skandinavias bratteste sporveisstrekning. Bremsene skal ha blitt fjernet på noe tidspunkt, ukjent når, men var altså montert på vognene. Sporvogn nr. 10 har ikke dette utstyret intakt.
Trikk nr. 10 har kun håndbetjente klossbremser, ingen kortslutningsbrems eller noe annet. Kontrolleren av UEG-fabrikat er bygget etter Thomson-Houston prinsippet og har syv kjøretrinn, ingenting annet. Vognen må kjøres forsiktig da tilgjengelig bremsekraft er begrenset av vognførers kroppsbygning, det kreves stor kraft. Jeg tør nesten ikke tenke på hvordan det må ha vært å kjøre disse vognene i trafikken for 100 år siden, langt mindre hva som gikk gjennom vognførers hode på vei ned Kalfarbakken. Enkelte vognførere ble nervevrak av den bakken, og det på de senere vogntypene med motstandsbrems!
Mvh Jimmy S.
vognfører BES
Trikk nr. 10 har kun håndbetjente klossbremser, ingen kortslutningsbrems eller noe annet. Kontrolleren av UEG-fabrikat er bygget etter Thomson-Houston prinsippet og har syv kjøretrinn, ingenting annet. Vognen må kjøres forsiktig da tilgjengelig bremsekraft er begrenset av vognførers kroppsbygning, det kreves stor kraft. Jeg tør nesten ikke tenke på hvordan det må ha vært å kjøre disse vognene i trafikken for 100 år siden, langt mindre hva som gikk gjennom vognførers hode på vei ned Kalfarbakken. Enkelte vognførere ble nervevrak av den bakken, og det på de senere vogntypene med motstandsbrems!
Mvh Jimmy S.
vognfører BES