Körautomatik?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Boell

Körautomatik?

Inlägg av Boell »

Varför drabbades bara gröna linjen? Är det nya körsättet med ATO (heter det så?) infört där till skillnad mot röda linjen? Eller finns det någon annan form av förarövervakning inkopplad som gör att förarna inte får samma "känsla" med fler hjulplattor som följd?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Körautomatik?

Inlägg av 2763 »

Boell skrev:Varför drabbades bara gröna linjen? Är det nya körsättet med ATO (heter det så?) infört där till skillnad mot röda linjen? Eller finns det någon annan form av förarövervakning inkopplad som gör att förarna inte får samma "känsla" med fler hjulplattor som följd?
Utan någon som helst kännedom så tillåter jag mig att dra följande slutsatser.

Gröna linjen är väl i stort en tunnelbanefiering av äldre spårvägslinjer för förortstrafik. Emedan röda linjen är byggd som tunnelbana.
Kan det helt enkelt vara så att röda linjen ligger mer i tunnel och därmed mer skyddat från orsaken till problemet - löven?

/Tony, som gärna låter sig tillrättavisas i frågan.
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Inlägg av Stefan B »

1. ATO är INTE införd på Tunnelbana I (s.k. "Gröna linjen" med 10 ändstationer :wink: ). Det talas om införande nästa år av politikerna, men de har nog inte funderat på att det kräver bara C20-tåg, och då har vi inget att åka med när hösten/löven kommer eller vintern/snön kommer, vilket C20-tågen uppenbarligen inte klarar av.

2. (OBS spekulation!) Att en större del av Grön linje går utomhus + att de flesta förare numera där kör C20-tåg tror jag är förklaringen. Som framgått i annan tråd är C20:s bromssystem en av bovarna i dramat, men eftersom såpass många CX-vagnar också drabbats av plattor verkar det som om förarna inte längre klarar av att bromsa mjukt vid lövhalka som förr.

SB
Jan Bengtsson
Inlägg: 117
Blev medlem: måndag 09 september 2002 13:27

Inlägg av Jan Bengtsson »

Stefan B skrev:1. ATO är INTE införd på Tunnelbana I (s.k. "Gröna linjen" med 10 ändstationer :wink: ). Det talas om införande nästa år av politikerna, men de har nog inte funderat på att det kräver bara C20-tåg, och då har vi inget att åka med när hösten/löven kommer eller vintern/snön kommer, vilket C20-tågen uppenbarligen inte klarar av.

SB
Nej, ATO-körning "kräver" inte trafik med endast C20-tåg. Men det är bara C20-tåg som kan köras med ATO.

Däremot krävs nog att alla tåg körs med ATO om man vill öka tågtätheten så som tydligen är tänkt. I annat fall blir ATO till begränsad nytta.

I annat sammanhang har nämnts att det skulle bli "frivilligt" för föraren att "köra" med ATO eller köra själv. I så fall blir också nyttan begränsad. Däremot kan man som t ex i München alltid köra dagens första tåg och efter kl 21.00 utan ATO för att förarna inte ska bli "ATO-tillvända".
Odd Holstensson

Lövhalka på tub

Inlägg av Odd Holstensson »

Det är så att bana 1 drabbas av lövhalka i betydligt större omfattning eftersom den går på lövrika ställen. I stort sett är det bara delen Gullmarsplan-Thorildsplan som går längre sträcka i skyddad tunnel. Övriga sträckor går genom " täta skogar och vidsträckta slätter" (hmmm...nåja)...

Bana 2 har, relativt sett, endast ett fåtal sträckor exponerade för lövhalka. Dessa är Norsborg-Hallunda, Bredäng-sätra, Axelsberg-Örnsberg och Fruängen-Telefonplan plus enstaka korta punkter som knappt påverkar körningen då de inte innehåller acc- eller bromssträcka (har säkert glömt någon enstaka sträcka). Resten av banan går i tunnel eller på högbyggd bana relativt skyddad från löv.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Lövhalka på tub

Inlägg av 2763 »

Odd Holstensson skrev:Det är så att bana 1 drabbas av lövhalka i betydligt större omfattning eftersom den går på lövrika ställen. I stort sett är det bara delen Gullmarsplan-Thorildsplan som går längre sträcka i skyddad tunnel. Övriga sträckor går genom " täta skogar och vidsträckta slätter" (hmmm...nåja)...

Bana 2 har, relativt sett, endast ett fåtal sträckor exponerade för lövhalka. Dessa är Norsborg-Hallunda, Bredäng-sätra, Axelsberg-Örnsberg och Fruängen-Telefonplan plus enstaka korta punkter som knappt påverkar körningen då de inte innehåller acc- eller bromssträcka (har säkert glömt någon enstaka sträcka). Resten av banan går i tunnel eller på högbyggd bana relativt skyddad från löv.
Sedär - jag var inte helt illa ute

En fråga som jag ställer mig väldigt undrande till. Hur kommer ATO att påverka bromsning vid lövhalka - det är ju inte direkt så att en dator har samma omdöme som en människa. (Även om man kan undra för de mest omdömeslösa människorna) Anti-slir och låsningsfria bromsar är inte alltid lösningen, den klassiska sanden som jag fått reda på inte finns på tunnelbanevagnar kan vara väl så bra att använda. Hur kommer det sig att det inte finns sandningsutrustning på T-banan???

/T
Med reservation för tyckfel.
Harald Nordius

Inlägg av Harald Nordius »

Stefan B skrev:1. ATO är INTE införd på Tunnelbana I ...SB
Men i en diskussion om nattvagnarna till Skarpnäck nyligen står det så här: "Jo, det är en C20 som kör själv". Om vagnen kör själv så är det väl ATO? Hade skribenten fel?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Harald Nordius skrev:
Stefan B skrev:1. ATO är INTE införd på Tunnelbana I ...SB
Men i en diskussion om nattvagnarna till Skarpnäck nyligen står det så här: "Jo, det är en C20 som kör själv". Om vagnen kör själv så är det väl ATO? Hade skribenten fel?
Tror att det är singelkomet C20 som åsyftas, inte själva körningen...

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Inlägg av Stefan B »

"Kör själv" låter ju!

Givetvis är det så att föraren på natt-17 framför ett "envagnarståg".

ATO finns som framgått inte i sinnevärlden än.

Odd har rätt, men det innebär väl att när ATO införts och bana 1 i praktiken enbart körs med C20 kommer hela vagnparken på bana 1 att få bytas ut vid lövhalka och snöfall i fortsättningen. Eller?

SB
Skriv svar