Sida 1 av 2

Ord till ordlistan

Postat: onsdag 23 oktober 2002 19:19
av bruse
Saknade detta ord, av någon anledning:
Fläns eller Hjulfläns, singularis eller pluralis.

Någon som vill försöka sig på att komma med en kort förklaring?
:arrow: Spårvägssällskapet.se Ordlistan

Re: Ord till ordlistan

Postat: torsdag 24 oktober 2002 11:01
av 2763
bruse skrev:Saknade detta ord, av någon anledning:
Fläns eller Hjulfläns, singularis eller pluralis.

Någon som vill försöka sig på att komma med en kort förklaring?
:arrow: Spårvägssällskapet.se Ordlistan
Rännlöpande del av spår-, tunnel- eller järnvägsvagnshjul som tillser att åkdonet stannar på spåret.

Postat: torsdag 24 oktober 2002 11:23
av Björn J.
Fläns:
Utstående krage eller kant på i detta fallet hjul avsett att rulla på spårvägs-, järnvägs- eller tunnelbanespår.
Denna kant är anbringad vinkelrätt mot hjulets längdriktning.

Hjulfläns:
Är den styrande kammen på t.ex. spårvagns- järnvägs- och tunnelbanehjul.
Dessa äro anbringade på dessa hjuls insida. Storlek och profil skiljer dessa åt.


Bj.

Postat: torsdag 24 oktober 2002 11:27
av Björn J.
Läste denna:
Värmesystem I spårvagnar använder man ofta spillvärme från körmotstånden för uppvärmning.
(oj då, det kilstrades in automatiskt!)

Nåväl...
Borde ju stå så här:
Värmesystem
I spårvagnar använder man ofta spillvärme från körmotstånden för uppvärmning. Detta kompletteras med elektriska element, ofta direktverkande, men även vatten- eller luftburen elvärme förekommer.

Bj.

W (dubbel-v)

Postat: torsdag 24 oktober 2002 11:33
av Björn J.
Wavrinskys Plats:
Högt belägen trafikplats på GS. Linjen delar sig söderut mot Sahlgrenska- sjukhuset och sydost åt Södra Guldheden med ändhållplatsen "Guldheden". W trafikeras av linje 6, 7, 8 och 10, den sistnämnda till Guldheden.

En tidigare version som jag skrev, då jag tyckte att något göteborskt med W skulle finnas med var ungefär följande:
"Wavrinskys Plats:
Högt belägen trafikplats på GS, där man inte bör göra spårvagnar bromslösa."
Denna godtogs tydligen inte då den kanske var "en smula" morbid.

Bj.

Linjekarta

Postat: torsdag 24 oktober 2002 11:40
av Björn J.
Linjekarta:
En grafiskt men inte alltid en geografisk karta över hur olika lokaltrafikbolag (se detta sökord) trafikerar en viss geografisk region.
I bland kan faktiskt resernärer med hjälp av L lista ut hur dom skall åka från punkt A för att komma till punkt C. Detta i Göteborg genom att passera punkt B som oftast är Brunnsparken (se detta sökord).

Bj.

Re: Linjekarta

Postat: torsdag 24 oktober 2002 11:50
av 2763
Björn Johansson (BJ) skrev:Linjekarta:
En grafiskt men inte alltid en geografisk karta över hur olika lokaltrafikbolag (se detta sökord) trafikerar en viss geografisk region.
I bland kan faktiskt resernärer med hjälp av L lista ut hur dom skall åka från punkt A för att komma till punkt C. Detta i Göteborg genom att passera punkt B som oftast är Brunnsparken (se detta sökord).

Bj.
Du menar förstås punkten Bp, vilket är förkortningen för brunnsparken och i ditt fall även någorlunda diggabelt då p i järnvägssammanhang antyder 891...

/Tony

Brunnsparken

Postat: torsdag 24 oktober 2002 11:58
av Björn J.
Brunnsparken Diggabel plats i rikets andra stad där en spårvagn passerar var 27:e sekund i högtrafik.


Brunnsparken BP.
BP är en central plats i Göteborg.
I nuläget passerar samtliga GS elva linjer denna plats i båda riktningarna, Även Ringliniens museievaganr under deras trafiksesonger.
Detta innebär en spårvagnstäthet på ungefär en vagn var 20:de sekund i högtrafik.
-------------------------------------------------------------------------------------
I öst-västlig riktning passerar linje 1, 2, 7, 9 och 11.
I nord-sydostlig riktning linje 4, 5, 6, 8, 10.
Övriga linjer byter huvudsaklig riktning i BP, exepmelvis linje 3 och 10 från västlig till sydvästlig eller tvårtom.

En stor mängd busslinjer har här också sina hållplatser.
I spårvägshänseénde består BP av följande gator och platser:
Brunnsparken med broarna över Norra Hamnkanalen.
Delar av södra och norra Hamngatorna.
Del av Östra hamngatan.

Det går att korta efter sträcket-------------

Bj.

Postat: fredag 25 oktober 2002 10:11
av bruse
Å i all denna röra, ska jag nu lyckas tillgodogöra mig något vettigt? Tack, ni har höga tankar om mig :lol:

Postat: fredag 25 oktober 2002 10:58
av 2763
Såja käre Bruse.

Om Linjekarta skulle det alltså med BJs grundgförslag och min förändring se ut så här:

Linjekarta:
En grafiskt men inte alltid en geografisk karta över hur olika lokaltrafikbolag (se detta sökord) trafikerar en viss geografisk region.
I bland kan faktiskt resernärer med hjälp av L lista ut hur dom skall åka från punkt A för att komma till punkt C. Detta i Göteborg genom att passera punkt Bp som oftast är Brunnsparken (se detta sökord).

Värmesystem (Också kompeltterat)
I spårvagnar använder man ofta spillvärme från körmotstånden för uppvärmning. Detta kompletteras med elektriska element, ofta direktverkande, men även vatten- eller luftburen elvärme förekommer.
I vissa äldre vagnar finns två uppsättningar av körmotstånd, en på taket och en uppsättning under bänk. Man väljer körmotståndsuppsättning med exempelvis en kontrollernyckel på en för ändamålet avsedd brytare.

I äldre elektriska spårvagnar förekom kokskaminer för uppvärmning.

Fläns:
Utstående krage eller kant på i detta fallet hjul avsett att rulla på spårvägs-, järnvägs- eller tunnelbanespår.
Denna kant är anbringad vinkelrätt mot hjulets längdriktning.

Hjulfläns:
Är den styrande kammen på t.ex. spårvagns- järnvägs- och tunnelbanehjul.
Dessa äro anbringade på dessa hjuls insida. Storlek och profil skiljer dessa åt.

De två senaste BJ:s alena.

By the way, om du möter en dansk kvinna och hon säger att hon skall ta Brusebad innebär det inte med automatik att du får följa med, det betyder nämligen att hon ämnar tvaga sig medelst duschning....

Postat: fredag 25 oktober 2002 13:14
av bruse
TonyM skrev: Fläns:
Utstående krage eller kant på i detta fallet hjul avsett att rulla på spårvägs-, järnvägs- eller tunnelbanespår.
Denna kant är anbringad vinkelrätt mot hjulets längdriktning.

Hjulfläns:
Är den styrande kammen på t.ex. spårvagns- järnvägs- och tunnelbanehjul.
Dessa äro anbringade på dessa hjuls insida. Storlek och profil skiljer dessa åt.
Eh... förstår ej skillnaden på dessa två ord. Är det inte samma sak?
TonyM skrev: By the way, om du möter en dansk kvinna och hon säger att hon skall ta Brusebad innebär det inte med automatik att du får följa med, det betyder nämligen att hon ämnar tvaga sig medelst duschning....
Var inte så säker! Jag kanske försöker mig på en fräckis! Det brukar funka till 50%....

Postat: fredag 25 oktober 2002 13:25
av Andy
bruse skrev:
TonyM skrev: Fläns:
Utstående krage eller kant på i detta fallet hjul avsett att rulla på spårvägs-, järnvägs- eller tunnelbanespår.
Denna kant är anbringad vinkelrätt mot hjulets längdriktning.

Hjulfläns:
Är den styrande kammen på t.ex. spårvagns- järnvägs- och tunnelbanehjul.
Dessa äro anbringade på dessa hjuls insida. Storlek och profil skiljer dessa åt.
Eh... förstår ej skillnaden på dessa två ord. Är det inte samma sak?
Hei!
For å hjelpe litt, tror jeg Tony kansje mener Skinneflens på den øverste forklaringen, det kan, etter det jeg husker også kalles skinnehode!

Lokaltrafikk (medlemsbladet til LTF i Oslo) hadde en ganske intresang repotasje om akuratt dette for et par måneder tilbake!

Andreas

Postat: fredag 25 oktober 2002 14:24
av Björn J.
bruse skrev:
TonyM skrev: Fläns:
Utstående krage eller kant på i detta fallet hjul avsett att rulla på spårvägs-, järnvägs- eller tunnelbanespår.
Denna kant är anbringad vinkelrätt mot hjulets längdriktning.

Hjulfläns:
Är den styrande kammen på t.ex. spårvagns- järnvägs- och tunnelbanehjul.
Dessa äro anbringade på dessa hjuls insida. Storlek och profil skiljer dessa åt.
Eh... förstår ej skillnaden på dessa två ord. Är det inte samma sak?
TonyM skrev: By the way, om du möter en dansk kvinna och hon säger att hon skall ta Brusebad innebär det inte med automatik att du får följa med, det betyder nämligen att hon ämnar tvaga sig medelst duschning....
Var inte så säker! Jag kanske försöker mig på en fräckis! Det brukar funka till 50%....
Vaddå röra?
Det är väl lika självklart som J´s reflextvång.
"Spårvagn skall ha reflex"...
(Var, hur eller i vilken färg framgår inte)

En fräckis, är det månne en "helfläns" i Brusebadet det?
(Nu börjag vi närma oss kalsongdiskussionen igen)

Nåväl, Bruse, använd den definition och det sökord som du tycker är bäst!
Själv tycker jag att ordet "Hjulfläns" är det bäst beskrivade.
Tog hjälp av en uppslagsbok från 1948 med definitionerna, men omformulerade på egen hand. Tyvärr fann jag ingen humoristisk underton som till "växelspettet"....

Bj.

Postat: fredag 25 oktober 2002 14:30
av 2763
bruse skrev:
TonyM skrev: Fläns:
Utstående krage eller kant på i detta fallet hjul avsett att rulla på spårvägs-, järnvägs- eller tunnelbanespår.
Denna kant är anbringad vinkelrätt mot hjulets längdriktning.

Hjulfläns:
Är den styrande kammen på t.ex. spårvagns- järnvägs- och tunnelbanehjul.
Dessa äro anbringade på dessa hjuls insida. Storlek och profil skiljer dessa åt.
Eh... förstår ej skillnaden på dessa två ord. Är det inte samma sak?
Jo - typ, men var det inte du som ville ha båda.... :wink:
Bruse skrev:
TonyM skrev: By the way, om du möter en dansk kvinna och hon säger att hon skall ta Brusebad innebär det inte med automatik att du får följa med, det betyder nämligen att hon ämnar tvaga sig medelst duschning....
Var inte så säker! Jag kanske försöker mig på en fräckis! Det brukar funka till 50%....
Innebär det inte med automatik behöver ju med automatik inte innebära att automatiken fungerar - som vanligt.....
Andy skrev: Hei!
For å hjelpe litt, tror jeg Tony kansje mener Skinneflens på den øverste forklaringen, det kan, etter det jeg husker også kalles skinnehode!
Nej Andy det gjorde jag inte.

/T

Postat: fredag 25 oktober 2002 16:58
av AeroSol
Har jag fattat rätt?
(En bild säger mer än tusen ord...)
Bild

Postat: fredag 25 oktober 2002 17:25
av bruse
Perfekt!

Har faktiskt tänkt att börja illustrera Ordlistan, å här sitter en illustratör å gömmer sig!

Postat: fredag 25 oktober 2002 18:25
av Björn J.
AeroSol skrev:Har jag fattat rätt?
(En bild säger mer än tusen ord...)
Bild

Det Du benämer "fläns" är ju "hjulbana"

Om man nu skall vara riktigt petig så är ju flänsen avsmalnande utåt periferin, och hjulbanan är lätt konisk, iallafall på järnvägshjul, på spårvägsdito är den plan som du ritat, hur den är på t-banehjul vet jag ingenting om.

Har Du ritat figuren efter beskrivningen? iså fall får denna formuleras om.
(Skulle vara kul att se en bild av "Bp" ritad efter min beskrivning...)

Bj.

Ser riktig ut for meg

Postat: fredag 25 oktober 2002 18:51
av Andy
Hei!
Det er noe med det å tenke før jeg svarer på noe........
Tegningen til AeroSol ser meget korekt ut!

Men jeg kan fortsatt ambefale det numeret av Lokaltrafikk!

Andreas

Postat: fredag 25 oktober 2002 20:01
av AeroSol
bruse skrev:Perfekt!

Har faktiskt tänkt att börja illustrera Ordlistan, å här sitter en illustratör å gömmer sig!
Jovisst kan jag göra några illustrationer, men räkna inte för mycket med mig.
För det första har jag inte lärt mig hur Adobe Illustrator fungerar, och frågan är väl om jag någonsin kommer att göra det, trots manual. Så det får bli Powerpoint tillsvidare, vilket har sina begränsningar...
För det andra så börjar jag på en ny kurs på måndag...
BJ skrev: Det Du benämer "fläns" är ju "hjulbana"
Om man nu skall vara riktigt petig så är ju flänsen avsmalnande utåt periferin, och hjulbanan är lätt konisk, iallafall på järnvägshjul, på spårvägsdito är den plan som du ritat, hur den är på t-banehjul vet jag ingenting om.
Flänsen är alltså del del som sticker ut från hjulet (som sitter utanför muttrarna). Hjulbana är alltså fläns + hjul? Annars hänger jag inte med alls... :?: :?: (Ja, illustrationen är ritad efter din beskrivning.)
BJ skrev:(Skulle vara kul att se en bild av "Bp" ritad efter min beskrivning...)
Jag gör ett försök, obs att "Detta i Göteborg genom att passera punkt Bp som oftast är Brunnsparken." Mao det kan också vara en Bp-mack!
Bild

Postat: fredag 25 oktober 2002 20:31
av Gäst
Ähuuum...

Hjulet är alltihop.

Hjulbanan är den del som ligger an mot rälsen.

Flänsen, eller hjulflänsen är den del som har en större diameter än övriga hjulet och styr hjulet mot rälsen. Denna fläns ligger alltså an mot rälsens insida.

Järnvägs och spårvägshjul har sällan muttrar som på en personbil, men det förekommer ibland.

Oftast är axeln krymt på hulet med hjälp av värme i tillverkningsprocessen.

På spårvagnar av modernare snitt förekommer det att axeln är stumt fäst i en skiva med mindre diameter än hjulet, och på denna skiva är sedan hjulet fäst medelst gummibussningar och tjocka genomgående bultar. Denna anordning för att minska ryck vid acceleration och retardation.

Hjulbanan är för övrigt en egen del som är av ett hårdare material, och krymt på hjultallriken med hjälp av värme.

Tja, om du ritat den linjekartan efter mina beskrivningar så skall jag nog ta mig en funderare på hur jag egentligen uttalar mig...
Alla linjer, även den gröna passerar Bp.
Jag skulle ju efter ha sett denna karta säga ungefär så här:
Det låter kanske enkelt, men vänta tills jag förklarat...
I have a BP spirit into my head, into myhead... etc.
Om nu BP förutom Brunnsparken är Baden Powells initialer...

Alltid redo för diskussioner:

Bj.