Dödsolycka på Roslagsbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Dödsolycka på Roslagsbanan
Två 10-åriga pojkar dog idag efter att ha körts på av ett tåg vid Enebyberg vid 17-tiden (dn.se). Pojkarna smet över när ett norrgående tåg just lämnat stationen samtidigt som ett södergående tåg (snabbtåg?) kommer in från andra hållet. Tragiskt.
Jag har tänkt flera gånger på att snabbtåg ofta möter vanliga tåg i närheten av Enebyberg, en farlig kombination med järnvägsövergång nära station. Samtidigt en olycka som är svår att förebygga.
Jag har tänkt flera gånger på att snabbtåg ofta möter vanliga tåg i närheten av Enebyberg, en farlig kombination med järnvägsövergång nära station. Samtidigt en olycka som är svår att förebygga.
Läste i Aftonbladet att de omkringboende bara väntat på att en sådan olycka skulle ske och att det "bara är bommar som hindrar folk från att gå över"
Vad mer kan man göra, fälla upp en betongbarriär när ett tåg ska passera?
Om ungarnas föräldrar lärt dem att rött ljus betyder att man ska stanna hade det aldrig hänt.
Vad mer kan man göra, fälla upp en betongbarriär när ett tåg ska passera?

Om ungarnas föräldrar lärt dem att rött ljus betyder att man ska stanna hade det aldrig hänt.
Den här kommentaren är väldigt lätt att fälla.Jonnie skrev:Läste i Aftonbladet att de omkringboende bara väntat på att en sådan olycka skulle ske och att det "bara är bommar som hindrar folk från att gå över"
Vad mer kan man göra, fälla upp en betongbarriär när ett tåg ska passera?![]()
Om ungarnas föräldrar lärt dem att rött ljus betyder att man ska stanna hade det aldrig hänt.
Man kan dessutom få ångra den rejält, jag anser att den är direkt vårdslös!
Varför?
Det var en likande personolycka i Göteborg för några år sedan. Den som förolyckades hade ett helt yrkesverksamt liv bakom sig - som spårvägsman vid GS.
Det rör sig om några få sekunders bristande uppmärksamhet - det händer oss alla.
Det är självklart att killarna inte hade i spåret att göra, men ack så lätt att döma utan att analysera varför.
Att påstå att det aldrig hade hänt om föräldrarna hade gjort sin plikt är ett direkt personangrepp på föräldrarna. De kanske hade gjort precis det som du önskar men för den sakens skull är det inte säkert att barnet lyssnar eller ens bryr sig.
Jag tycker att det är rätt att be om ytterligare säkerhetsanordningar. Bristande uppmärksamhet får aldrig kunna leda till en olycka om det är möjligt att undvika. Vad jag förstod var det fullt möjligt att gå runt bommen och då är det också möjligt att missa att den är nere. Något så enkelt som ett staket som står i anslutning till bommen är inte något konstigt säkerhetsarrangemang.
/Tony
Med reservation för tyckfel.
Självklart sker olyckor ofta pga. ouppmärksamhet, men det finns ingen anledning att passera nedfällda bommar, även om det kanske rör sig om en halvbom. Jag tror inte denna olycka hade förhindrats med ordentliga bommar. Då hade killarna förmodligen krupit under.TonyM skrev:Den här kommentaren är väldigt lätt att fälla.Jonnie skrev:Läste i Aftonbladet att de omkringboende bara väntat på att en sådan olycka skulle ske och att det "bara är bommar som hindrar folk från att gå över"
Vad mer kan man göra, fälla upp en betongbarriär när ett tåg ska passera?![]()
Om ungarnas föräldrar lärt dem att rött ljus betyder att man ska stanna hade det aldrig hänt.
Man kan dessutom få ångra den rejält, jag anser att den är direkt vårdslös!
Varför?
Det var en likande personolycka i Göteborg för några år sedan. Den som förolyckades hade ett helt yrkesverksamt liv bakom sig - som spårvägsman vid GS.
Det rör sig om några få sekunders bristande uppmärksamhet - det händer oss alla.
Det är självklart att killarna inte hade i spåret att göra, men ack så lätt att döma utan att analysera varför.
Att påstå att det aldrig hade hänt om föräldrarna hade gjort sin plikt är ett direkt personangrepp på föräldrarna. De kanske hade gjort precis det som du önskar men för den sakens skull är det inte säkert att barnet lyssnar eller ens bryr sig.
Jag tycker att det är rätt att be om ytterligare säkerhetsanordningar. Bristande uppmärksamhet får aldrig kunna leda till en olycka om det är möjligt att undvika. Vad jag förstod var det fullt möjligt att gå runt bommen och då är det också möjligt att missa att den är nere. Något så enkelt som ett staket som står i anslutning till bommen är inte något konstigt säkerhetsarrangemang.
/Tony
Jag vet ju inte hur föräldrarna uppfostrat dessa barn men allt för ofta ser man föräldrar som går mot röd gubbe tillsammans med sina barn. Detta beteende gör att ungarna inte förstår faran av att passera en röd signal.
Så länge vi inte har råd att anordna planskilda korsningar överallt måste vi lära oss och våra barn att respektera lagar och regler.
Jonnie skrev:Självklart sker olyckor ofta pga. ouppmärksamhet, men det finns ingen anledning att passera nedfällda bommar, även om det kanske rör sig om en halvbom. Jag tror inte denna olycka hade förhindrats med ordentliga bommar. Då hade killarna förmodligen krupit under.
Tydligen var det så att de kröp under bommarna, som var helbommar och klev/sprang ut framför tåget som skulle stanna på andra sidan.kildor skrev:ett södergående tåg (snabbtåg?) kommer in från andra hållet
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_7603737.asp
"Helbommar, ljud och ljussignaler."
Det finns andra åtgärder som är långt billigare. Staket mellan spåren/längsmed banvallen, varningsskyltar/ljudsignalering, sänkt hastighet, reklamkampanjer etc.Jonnie skrev:Självklart sker olyckor ofta pga. ouppmärksamhet, men det finns ingen anledning att passera nedfällda bommar, även om det kanske rör sig om en halvbom. Jag tror inte denna olycka hade förhindrats med ordentliga bommar. Då hade killarna förmodligen krupit under.
Jag vet ju inte hur föräldrarna uppfostrat dessa barn men allt för ofta ser man föräldrar som går mot röd gubbe tillsammans med sina barn. Detta beteende gör att ungarna inte förstår faran av att passera en röd signal.
Så länge vi inte har råd att anordna planskilda korsningar överallt måste vi lära oss och våra barn att respektera lagar och regler.
Jag minns inte hur det ser ut på platsen, men det verkar ju som det finns alla typer av skydd just vid övergången. Självklart ska man göra allt man kan, inom de ekonomiska ramarna, för att förhindra sådana olyckor. Det viktigaste tror jag dock är att vi vuxna föregår med gott exempel och inte kryper under bommarna. Barn gör som vi gör - inte som vi säger.kildor skrev:Det finns andra åtgärder som är långt billigare. Staket mellan spåren/längsmed banvallen, varningsskyltar/ljudsignalering, sänkt hastighet, reklamkampanjer etc.
- Kristofer
- Inlägg: 1510
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
På de ställen där staket finnes uppstår ofta - på mer eller mindre magiska sätt - hål. Dessa hål utnyttjas sedan av personer som genar över spåret.
Att gena verkar vara en minst lika stark drift för människan som den att föra sina gener vidare...
Att gena verkar vara en minst lika stark drift för människan som den att föra sina gener vidare...
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Naturligtvis borde alla vuxna följa de lagar®ler som finns och föregå med gott exempel. Men man kan inte bara nöja sig med att säga att folk borde lära sig att följa reglerna. Åtgärder för att höja säkerheten måste fortsätta ändå. Enebyberg och Freskati har pekats ut som särskilt farliga övergångar på Roslagsbanan, så någon form av säkerhetshöjande åtgärd borde man kunna ordna på dessa platser.
Och hur har du råd att döma just dessa barns föräldrar?Jonnie skrev: Självklart sker olyckor ofta pga. ouppmärksamhet, men det finns ingen anledning att passera nedfällda bommar, även om det kanske rör sig om en halvbom. Jag tror inte denna olycka hade förhindrats med ordentliga bommar. Då hade killarna förmodligen krupit under.
Jag vet ju inte hur föräldrarna uppfostrat dessa barn men allt för ofta ser man föräldrar som går mot röd gubbe tillsammans med sina barn. Detta beteende gör att ungarna inte förstår faran av att passera en röd signal.
Så länge vi inte har råd att anordna planskilda korsningar överallt måste vi lära oss och våra barn att respektera lagar och regler.
Hur kan du rakryggad stå och säga att just dessa två barns föräldrar inte har försökt lära sina barn att de inte får gå över? För det är just det du gör och det är just det som jag tycker är väldigt vårdslöst av många - inte bara av dig.
Hur vågar du spekulera i hur olyckan det hade blivit om det varit andra säkerhetsarrangemang på platsen. Du sitter knappast på alla omständigheter.
I Göteborg finns staket på många ställen. De flesta i anslutning till kollektivtrafken har en rörram och är av sträckmetall. De är C:a 1 m höga och så länge ingen buss har kolliderat med dem hela. De förhindrar gångtrafik över spår och mellan bussfiler effektivt.Kristofer skrev: På de ställen där staket finnes uppstår ofta - på mer eller mindre magiska sätt - hål. Dessa hål utnyttjas sedan av personer som genar över spåret.
Visst, men en sådan här olycka har knappast med killarnas arvsanlag att göra.Kristofer skrev: Att gena verkar vara en minst lika stark drift för människan som den att föra sina gener vidare...
/Tony
Med reservation för tyckfel.
- Kristofer
- Inlägg: 1510
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Jag syftade inte på den specifika olyckan, utan på det faktum att driften att i alla sammanhang ta en genväg tycks vara mycket stark. Se bara på alla som inte ids gå 5-6 meter till ett övergångsställe utan istället korsar gatan där de orkar befinna sig, och gärna sneddar över gatan.TonyM skrev:Visst, men en sådan här olycka har knappast med killarnas arvsanlag att göra.Kristofer skrev: Att gena verkar vara en minst lika stark drift för människan som den att föra sina gener vidare...
/Tony
Parallellen med sexualdriften handlade också om mänskligheten i stort, och inte om de stackars grabbarna i Enebyberg. Det var dessutom ett försök till ordvits (gena - gener) som uppenbarligen föll platt till marken.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Jag förstod att du inte syftade på just denna olycka - däremot missade jag ordvitsen. Som kompensation skall jag köra min bil på GengasKristofer skrev:Jag syftade inte på den specifika olyckan, utan på det faktum att driften att i alla sammanhang ta en genväg tycks vara mycket stark. Se bara på alla som inte ids gå 5-6 meter till ett övergångsställe utan istället korsar gatan där de orkar befinna sig, och gärna sneddar över gatan.
Parallellen med sexualdriften handlade också om mänskligheten i stort, och inte om de stackars grabbarna i Enebyberg. Det var dessutom ett försök till ordvits (gena - gener) som uppenbarligen föll platt till marken.

Däremot är jag smått allergisk mot när folk tar upp genom i sådana här sammanhang. Även folk som både har fått det och förstått det gör fullkomligt huvudlösa saker ibland. För att uttrycka det klart:
Även en seende höna kan missa ett korn.
/Tony, som nu med spänning väntar på skyltdebatten till följd av Haralds mycket illustrerande bild - tusen tack!
Med reservation för tyckfel.
Nu hänger jag inte riktigt med:Det är självklart att killarna inte hade i spåret att göra, men ack så lätt att döma utan att analysera varför.
Vad jag förstod var det fullt möjligt att gå runt bommen och då är det också möjligt att missa att den är nere. Något så enkelt som ett staket som står i anslutning till bommen är inte något konstigt säkerhetsarrangemang.
Tony skrev att man skulle analysera varför killarna var på spåret.
Eftersom bommarna var nere och de inte arbetade med spårrelaterat arbete så är väl svaret givet - de hade inte där att göra.
Vidare måste det ha blivit någon tankeförvirring när det gäller bommen.
Är bommen nere borde det betyda att ett eller flera tåg är på gång. Att då smita runt bommen är bevisligen rent livsfarligt.
Är bommen uppe behöver man väl inte smita runt bommen?
Någonstans har dock undervisningen missat för väldigt många och sunt förnuft verkar inte finnas vare sig hos barn eller vuxna.
Det är ofta man ser folk kasta sig ut i gatan, bakom parkerade bilar och stillastående bussar, utan att titta åt båda hållen och man förvånas över att inte fler olyckor händer.
Och alla dessa barn som cyklar på fel sida av vägen.
Visst har det med trafikuppfostran att göra, både av föräldrar och skolan och av alla andra vuxna.
Själv går jag aldrig mot rött ljus om det står en förälder med barn och väntar.
Uppfostran är tjat, tjat och åter tjat och gott föredömme.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Varför är den då skyltad som 13 på sidan?Mr. Burns skrev:Då drar vi igång den omedelbart.TonyM skrev:/Tony, som nu med spänning väntar på skyltdebatten till följd av Haralds mycket illustrerande bild - tusen tack!Jag sätter en slant på att det är snabbvagnen från Saltholmen som nu övergår till linje 14.
/T
Med reservation för tyckfel.
Det är rätt, men varför var de där? Finns det något i säkerhetsanordningarna runt övergången som kan förbättras så att det inte händer likande olyckor.Per Lind skrev:Nu hänger jag inte riktigt med:Det är självklart att killarna inte hade i spåret att göra, men ack så lätt att döma utan att analysera varför.
Vad jag förstod var det fullt möjligt att gå runt bommen och då är det också möjligt att missa att den är nere. Något så enkelt som ett staket som står i anslutning till bommen är inte något konstigt säkerhetsarrangemang.
Tony skrev att man skulle analysera varför killarna var på spåret.
Eftersom bommarna var nere och de inte arbetade med spårrelaterat arbete så är väl svaret givet - de hade inte där att göra.
Finns det någon omständighet som är förmildrande?
Vi var inte där - vi saknar rätt att döma.
Principiellt rätt.Per Lind skrev: Vidare måste det ha blivit någon tankeförvirring när det gäller bommen.
Är bommen nere borde det betyda att ett eller flera tåg är på gång. Att då smita runt bommen är bevisligen rent livsfarligt.
Är bommen uppe behöver man väl inte smita runt bommen?
Men sannolikt kan pojkarna ha resonerat som de flesta bilister gör ibland
"Det brukar inte komma två tåg på en gång"
Förvisso en spekulation, men en sann sådan.
Själv brukar jag fråga ungdomarna om de är säkra på att det fortfarande är före den 2/9 1967, varvid de tittar något plågat på mig....Per Lind skrev: Någonstans har dock undervisningen missat för väldigt många och sunt förnuft verkar inte finnas vare sig hos barn eller vuxna.
Det är ofta man ser folk kasta sig ut i gatan, bakom parkerade bilar och stillastående bussar, utan att titta åt båda hållen och man förvånas över att inte fler olyckor händer.
Och alla dessa barn som cyklar på fel sida av vägen.
Visst har det med trafikuppfostran att göra, både av föräldrar och skolan och av alla andra vuxna.
Själv går jag aldrig mot rött ljus om det står en förälder med barn och väntar.
Uppfostran är tjat, tjat och åter tjat och gott föredömme.
-Per
Det som är beklämmande i det här läget är att vi för det första inte vet hur grabbarna har resonerat - förmodligen är det så att en liten tankelapsus har kostat dem livet, det är ett högt pris för att glömma tänka, det man inte har i huvudet får man ha i benen brukar man ju säga, i det här fallet blev konsekvensen annorlunda.
Det som grämer mig är att vi är otroligt bra på att döma andra för fel som alla gör. Jag passerar förvisso inte en fälld järnvägsbom, men utsätter mig säkerligen för fara i andra lägen, utan att jag vet om det.
Tänk på spårvägsmannen ovan som råkade ut för samma sak - han var känd som en behärskad och kontrollerad herre som normalt hade koll på läget.
De här killarna hade kanske koll på läget de med och under normala omständigheter skulle de inte ha korsat spåret - men av någon anledning glömde de av att det var dubbelspår just den här kvällen, bara för att de ville hem och titta på något TV-program som de följde. Det kostade dem livet. Vi vet inte varför.
Det brukar inte komma ett tåg när jag går över.
Många olyckor kan förebyggas och när det är möjligt skall så ske. Livet är skört och det är idag brist på unga människor som kan försörja framtidens pensionärer.
Därför är det viktigt att ta reda på varför killarna befann sig där de gjorde. Det kan vara så att den övergången är känd för att bommarna står nere lång tid - det leder till att folk ignorerar dem även om det är fel.
/Tony
Med reservation för tyckfel.
Historiskt datum
Det är visserligen en liten petitess i sammanhanget, men om det är högertrafikomläggningen du åsyftar så var den 3/9 1967 kl 05.00 på morgonen. Det borde alltså rätteligen stå "... före den 3/9 1967 ...".TonyM skrev: Själv brukar jag fråga ungdomarna om de är säkra på att det fortfarande är före den 2/9 1967, varvid de tittar något plågat på mig....
Re: Historiskt datum
Om det nu är en petitess - varför är du anonym?Om nu rätt ska vara rätt skrev:Det är visserligen en liten petitess i sammanhanget, men om det är högertrafikomläggningen du åsyftar så var den 3/9 1967 kl 05.00 på morgonen. Det borde alltså rätteligen stå "... före den 3/9 1967 ...".TonyM skrev: Själv brukar jag fråga ungdomarna om de är säkra på att det fortfarande är före den 2/9 1967, varvid de tittar något plågat på mig....
Jag säger medvetet att 2/9 67 har passerat och att vi därmed har högertrafik.
Var det dessutom inte så att vänstertrafiken i princip upphörde kl. 22?
Åtminstone i vissa delar av landet.
/Tony
Med reservation för tyckfel.
Re: Historiskt datum
Jag gick i högstadiet när det hände och fick tjänsgöra som vägtrafikledare. Men nog kommer jag ihåg TV-bilderna från Kungsgatan (tror jag) i Stockholm när man kl 05.00 fick se bilarna köra över från vänster till höger sida.TonyM skrev: Jag säger medvetet att 2/9 67 har passerat och att vi därmed har högertrafik.
Var det dessutom inte så att vänstertrafiken i princip upphörde kl. 22?
Åtminstone i vissa delar av landet.
För mig är "före 2/9 1967" liktydigt med "t.o.m. 1/9 1967" vilket var anledningen till min lilla kommentar.