Avstånd mellan stolpar

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Kingsthrone
Kontakt:

Avstånd mellan stolpar

Inlägg av Kingsthrone »

Jag har hört att avståndet mellan elledningsstolpar vid järnvägen är 50 m, stämmer det? När jag åkte tåg från Stockholm till Västerås räknade jag till 15 s att passera 10 stolpsträckor, vilket ger 33 m/s = 120 km/h. Mätte om ett par gånger och jag tyckte inte tåget körde snabbare än så. Det var för övrigt ett skruttåg, dvs RC-lokdraget tåg.

Har jag helt fel?
kalle

Inlägg av kalle »

Jag har hört att det är 60 m mellan stolparna :)
Kingsthrone
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

kalle skrev:Jag har hört att det är 60 m mellan stolparna :)
Ok, det låter mer realistiskt. Då blir hastigheten drygt 140 km/h.

Vad är maxhastigheten för RC-lok (de som kör TIM-trafiken)?
Q
Kontakt:

Inlägg av Q »

Rc 1, 2, 4 135 km/h
Rc 3, 6, 7 160km/h

Vilka som går i TIm vet jag inte men jag gissar på 6:or

Litterera står på lokets sida så om du åker kan du ju kolla. Annars finns tabellbitare i postvagnen. de kan kolla i efterhand vilket lok det var om du har tågnummret.

//Q
kalle

Inlägg av kalle »

jag har fått för mig att RC 7 orna gör 180 stämmer inte det?
Gyllis

Inlägg av Gyllis »

kalle skrev:jag har fått för mig att RC 7 orna gör 180 stämmer inte det?
De var växlade för 180 men jag tror inte de fick gå fortare än 160 för det. Det fanns ingen anledning heller eftersom SJAB (har ni prövat att vända på förkortningen?) inte har några vagnar som är godkända för högre hastighet än 160. Alla Rc7 är numera återställda till Rc6.
Till sth-listan ovan kan jag lägga till Rm, sth 100.

/Gyllis
GN

Inlägg av GN »

Gyllis skrev:
kalle skrev:jag har fått för mig att RC 7 orna gör 180 stämmer inte det?
De var växlade för 180 men jag tror inte de fick gå fortare än 160 för det. Det fanns ingen anledning heller eftersom SJAB (har ni prövat att vända på förkortningen?) inte har några vagnar som är godkända för högre hastighet än 160. Alla Rc7 är numera återställda till Rc6.
Till sth-listan ovan kan jag lägga till Rm, sth 100.

/Gyllis
Jo, tanken var att även bygga om ett antal vagnar. Men halvvägs kommer man på andra tankar (varför upphör man aldrig att förvånas över hur vissa statliga organisationer förvaltar skattemedlen) så Rc 7orna är därför nu utgångna och ombyggda till Rc 6or. För att göra Rc listan fullständig så hade Rc 5 Sth 135, men dessa är nu precis som Rc 7 utgångna och ombyggda till Rc 6.

Men angående mälarbanan så trafikeras den även av Reginor så man kan mycket väl köra snabbare än 160 km/h.

vänligen

/GN
Kingsthrone
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Får jag en verifiering på att det är 60 m mellan stolparna? :P
GN skrev:Men angående mälarbanan så trafikeras den även av Reginor så man kan mycket väl köra snabbare än 160 km/h.
Jepp, jag vet. Åkte med ett sånt förra gången. Kändes som snabbare än 180 km/h. Senare fick jag veta att SJ har Reginor som gör 200 km/h.
Senast redigerad av Kingsthrone den fredag 28 maj 2004 13:29, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Kingsthrone skrev:Får jag en verifiering på att det är 60 m mellan stolparna? :P
Varsogod.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Kingsthrone
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

SL:s gamla pendeltåg gör väl 120 resp 140 km/h beroende på typ? Kör SL de senare någonsin i topphastighet, eller håller de bara 120 km/h som den äldre modellen klarar?
Ingwar
Kontakt:

Inlägg av Ingwar »

Om ett pendeltågssätt består enbart av X10 kör man 140 km/h om banan tillåter. Finns X1 med så blir sth 120 km/h.
M v h
Ingwar
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

Ingwar skrev:Om ett pendeltågssätt består enbart av X10 kör man 140 km/h om banan tillåter. Finns X1 med så blir sth 120 km/h.
Hm, låter komplicerat, rent tidtabellsmässigt alltså. Kör man för tidigt med bara x10 eller med förseningar med x1?

/or
Kingsthrone
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Jag har märkt att vid Upplands Väsby kan väntetiden vara upp till tre minuter lite då och då mot Märsta, för att vänta in avgångstiden. Kanske är det då tåget hållit 140 km/h. Vad vet jag?
Ingwar
Kontakt:

Inlägg av Ingwar »

För ett pendeltåg, som stannar ofta, är skillnaden på 20 km/h i sth väldigt liten gångtidsmässigt. För varje minut i full fart rullar ett tåg med sth 140 drygt 300 m längre än ett som går i 120 km/h. Gångtiden mellan stationerna runt Stockholm rör sig i de flesta fall om ett fåtal minuter och på den tiden skall tåget starta från noll, accelerera till sth och sedan bromsa in och stanna. På en sträcka av 30 km (utan nedsättningar eller stopp) är gångtiden för ett tåg med sth 140 knappt 13 minuter. Med sth 120 blir gångtiden 15 minuter. En skillnad på lite mer än 2 minuter. Lägg sedan in stopp, acceleration och inbromsningar så blir skillnaden betydligt mindre.
M v h
Ingwar
Kingsthrone
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Ingwar skrev:För ett pendeltåg, som stannar ofta, är skillnaden på 20 km/h i sth väldigt liten gångtidsmässigt. För varje minut i full fart rullar ett tåg med sth 140 drygt 300 m längre än ett som går i 120 km/h. Gångtiden mellan stationerna runt Stockholm rör sig i de flesta fall om ett fåtal minuter och på den tiden skall tåget starta från noll, accelerera till sth och sedan bromsa in och stanna. På en sträcka av 30 km (utan nedsättningar eller stopp) är gångtiden för ett tåg med sth 140 knappt 13 minuter. Med sth 120 blir gångtiden 15 minuter. En skillnad på lite mer än 2 minuter. Lägg sedan in stopp, acceleration och inbromsningar så blir skillnaden betydligt mindre.
Jepp, men bara ett par minuter kan påverka resandet.

Upplands Väsby är ju en "väntestation" där man väntar in avgångstiden. Jag har snarare märkt att tåget ligger före i tidtabellen om föraren accelererar kraftigare än vanligt, än att tåget håller hög topphastighet. Så i detta fall handlar det mer om acceleration än om topphastigheten. Likaså märker jag att förare som tror SLs pendeltåg är ett X2000 (urlångsam acc) sackar efter ett par minuter redan efter halva vägen mot Märsta från Stockholm (och tvärtom). Det blir speciellt jobbigt vid byte då man bli stressad. Jag tycker SL borde införa bättre utbildning för förarna när det gäller att hålla tidtabellen.
Ingwar
Kontakt:

Inlägg av Ingwar »

Nog tror jag att förarna på pendeltågen har tillräckligt bra utbildning för att hålla tidtabellen. Kruxet är mer att det är så mycket utanför förarens kontroll som påverkar tågets rättidighet, t ex restriktiva signalbilder, tillfälliga nedsättningar, långsam av- och påstigning, folk som kommer sent men ändå inväntas av tågvakten, etc.

Sedan vill jag passa på att avliva skrönan om X2's urdåliga acceleration. Det stämmer inte med verkligheten.
M v h
Ingwar
Kingsthrone
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Ingwar skrev:Nog tror jag att förarna på pendeltågen har tillräckligt bra utbildning för att hålla tidtabellen. Kruxet är mer att det är så mycket utanför förarens kontroll som påverkar tågets rättidighet, t ex restriktiva signalbilder, tillfälliga nedsättningar, långsam av- och påstigning, folk som kommer sent men ändå inväntas av tågvakten, etc.

Sedan vill jag passa på att avliva skrönan om X2's urdåliga acceleration. Det stämmer inte med verkligheten.
Ah, jag märker ju skillnad på hur förare kör tågen. Vissa accelererar snabbare andra långsammare. I ett fall var SL-pendeln efter ganska många minuter enligt tidtabell, och föraren masade sig hela vägen, och mellan Upplands Väsby och Rosersberg var tåget tvunget att invänta Uppsalapendeln i ungefär fyra minuter. Detta kunde ha undvikits om föraren hade kört som han bör köra. Det märks rätt fort när man kollar tiden vid varje station hur mycket föraren masar sig.

Förresten är tidtabellen anpassad för passagerarbyten också. Jag vet att det går att hålla tidtabbellen betydligt oftare än idag. Om du inte tror det har du inte sett verkligheten.

Beträffande X2:s acceleration handlar det om hur snabbt tåget accelereras i trafik normalt sett. Och den accelerationen känns knappt. Vet ej något om toppaccelerationen, möjligtvis är den högre. Men det handlade inte om den.
Användarens profilbild
GodisP
Ort: (Vå, Ös, Ry, Lac, Wg, Uls, Råg & Rib...) Stockholm.

Inlägg av GodisP »

Kingsthrone skrev:Får jag en verifiering på att det är 60 m mellan stolparna? :P
På svenska järnvägar är det i normalfallet 60 meter mellan stolparna,
men avståndet kan krympas ner till 40 i snäva kurvor. :)
LEG. TÅGMUPP.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Gyllis skrev:Till sth-listan ovan kan jag lägga till Rm, sth 100.

/Gyllis
För att fylla på med fler Rc-släktingar så har de från norge återköpta El-loken sth på 140km/h om jag inte minns helt fel.
Ingwar
Kontakt:

Inlägg av Ingwar »

Ah, jag märker ju skillnad på hur förare kör tågen. Vissa accelererar snabbare andra långsammare. I ett fall var SL-pendeln efter ganska många minuter enligt tidtabell, och föraren masade sig hela vägen, och mellan Upplands Väsby och Rosersberg var tåget tvunget att invänta Uppsalapendeln i ungefär fyra minuter. Detta kunde ha undvikits om föraren hade kört som han bör köra. Det märks rätt fort när man kollar tiden vid varje station hur mycket föraren masar sig.

Förresten är tidtabellen anpassad för passagerarbyten också. Jag vet att det går att hålla tidtabbellen betydligt oftare än idag. Om du inte tror det har du inte sett verkligheten.

Beträffande X2:s acceleration handlar det om hur snabbt tåget accelereras i trafik normalt sett. Och den accelerationen känns knappt. Vet ej något om toppaccelerationen, möjligtvis är den högre. Men det handlade inte om den.
Av din skrivning förstår jag att du suttit inne i tåget när du åkt med pendeln. Du har alltså inte kunnat se vilka signalbilder och besked från ATC som föraren har fått. Med andra ord, du vet inte anledningen till varför föraren har "masat".
Visst är tidtabellen avpassad för resandeutbyten, men ett resandeutbyte kan ta extra tid om t ex en sen passagerare inväntas. Jag har sett verkligheten, jag körde pendeln ett flertal år och vet precis hur det går till.

Jag vet också hur bra acceleration X2 har. Jag körde X2 från de allra första proven 1989 och sedan i trafik så jag känner till det tåget rätt bra.
M v h
Ingwar
Skriv svar