Nya IDTS skyltar (Tuben)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Nya IDTS skyltar (Tuben)
Såg att Liljeholmen hade fått nya IDTS skyltar, dessa var lackade i en mörkgrå färg. Såg mycket fräscht ut, mycket finare än dom svarta. Vidare tycker jag att den oranga texten är grymt mycket bättre än den röda, speciellt om man är närsynt. Den oranga texten är betydligt skarpare. 

Senast redigerad av M224 den torsdag 13 maj 2004 11:03, redigerad totalt 2 gång.
Våglängden på en lysdiods ljus avgörs av sammansättningen av substratet (det vill säga själva PN-övergången i dioden), man behöver läsa lite kvantfysik för att förstå hur det hela fungerar varför jag inte går in på det här.M224 skrev:Men i tunnelbanan så är alla dioder vita, det är plasten framför som är färgad.Leif A skrev:Det är själva lysdioden som avgör färgen och det pågår ett utbytesprogram för IDTS-skyltarna man bytar när det behövs på grund av utslitning. /Leif A
/Tony
Hur menar du nu ?Tony M skrev:Våglängden på en lysdiods ljus avgörs av sammansättningen av substratet (det vill säga själva PN-övergången i dioden), man behöver läsa lite kvantfysik för att förstå hur det hela fungerar varför jag inte går in på det här.M224 skrev:Men i tunnelbanan så är alla dioder vita, det är plasten framför som är färgad.Leif A skrev:Det är själva lysdioden som avgör färgen och det pågår ett utbytesprogram för IDTS-skyltarna man bytar när det behövs på grund av utslitning. /Leif A
/Tony
Skulle det inte finnas vita dioder ?
Varför kan man inte bara bygga om en som har den kvantmekanska färgen gult ?

/GN
I så fall kan man göra grova pengar på att stjäla skyltarna.M224 skrev:Men i tunnelbanan så är alla dioder vita, det är plasten framför som är färgad.Leif A skrev:Det är själva lysdioden som avgör färgen och det pågår ett utbytesprogram för IDTS-skyltarna man bytar när det behövs på grund av utslitning. /Leif A
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/8902.htm
styckpriset vid beställning av 100st högintensiva vita lysdioder är 16:30. Beställer man tusentals så får man betala 1/3 av elfas pris, eller än lägre.
En motsvarande röd, orange, gul eller grön
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2019935.htm
kostar under kronan även om man bara köper ett fåtal.
Utvecklingen när det gäller blåa och vita lysdioder har dessutom gått fort de senaste åren. För 10 år sedan var man coolast i gänget om man ägde *en* blå eller vit/trefärgad lysdiod

Är du säker på att det är vita lysdioder ? Om du är helt bombsäker på att det är vitt ljus, är du i så fall säker på att det inte är nån slags 70tals-skyltar eller äldre med glödlampor istället för lysdioder ?
Man kan ha färgat glas utanpå trots att lysdioderna redan är röda. Det ökar läsbarheten en smula eftersom ljus i annan färg än lysdiodernas absorberas än bättre av det färgade glaset vilket ger bättre kontrast på texten.
Min slutsats är att jag påstår inte att du ljuger, men det du skriver framstår som oerhört osannolikt.
Färgskillnaden på olika lysdiodskyltar (tunnelbanan, pendeltåg etc) beror på att olika dioder var att föredra (ekonomiskt) just när skyltarna beställdes. Gula dioder anses bättre (synligare). Därför byter man ut de röda nu när de gula blivit mer prisvärda. Det är inte så att det är gul eller röd plast framför vita dioder!!
Jag såg iaf en gång vid station Skärholmen att plasten till ISDN skylten var trasigt, plasten var rödfärgad och bakom den så satt det dioder som lös "vitt"Mats skrev:I så fall kan man göra grova pengar på att stjäla skyltarna.M224 skrev:Men i tunnelbanan så är alla dioder vita, det är plasten framför som är färgad.Leif A skrev:Det är själva lysdioden som avgör färgen och det pågår ett utbytesprogram för IDTS-skyltarna man bytar när det behövs på grund av utslitning. /Leif A
styckpriset vid beställning av 100st högintensiva vita lysdioder är 16:30. Beställer man tusentals så får man betala 1/3 av elfas pris, eller än lägre.
Utvecklingen när det gäller blåa och vita lysdioder har dessutom gått fort de senaste åren. För 10 år sedan var man coolast i gänget om man ägde *en* blå eller vit/trefärgad lysdiod![]()
Är du säker på att det är vita lysdioder ? Om du är helt bombsäker på att det är vitt ljus, är du i så fall säker på att det inte är nån slags 70tals-skyltar eller äldre med glödlampor istället för lysdioder ?
Man kan ha färgat glas utanpå trots att lysdioderna redan är röda. Det ökar läsbarheten en smula eftersom ljus i annan färg än lysdiodernas absorberas än bättre av det färgade glaset vilket ger bättre kontrast på texten.
Min slutsats är att jag påstår inte att du ljuger, men det du skriver framstår som oerhört osannolikt.
- stockholm79
M224 skrev:Jag såg iaf en gång vid station Skärholmen att plasten till ISDN skylten var trasigt, plasten var rödfärgad och bakom den så satt det dioder som lös "vitt"Mats skrev:I så fall kan man göra grova pengar på att stjäla skyltarna.M224 skrev: Men i tunnelbanan så är alla dioder vita, det är plasten framför som är färgad.
Utvecklingen när det gäller blåa och vita lysdioder har dessutom gått fort de senaste åren. För 10 år sedan var man coolast i gänget om man ägde *en* blå eller vit/trefärgad lysdiod![]()
Har för mig att dioderna lyser svagt röda innanför. Sedan mörkar plasten innandömet och förstärker därigenom kontrasten så att man kan se nåt.
/or