Det var värst vad alla var snabba att såga denna högst seriösa nyhet...
Eftersom jag har lite insyn i projektet kan jag berätta:
Bakom projektet står VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) i Linköping som har fått pengar av Banverket, Vinnova, Östsam och de berörda kommunerna för att genomföra ett forskningsprojket baserat på duospårväg i Östergötland.
Om man går in på Banverkets webbplats och söker på FoU, beviljade projekt
http://www.banverket.se/templates/appli ... __8480.asp
hittar man projektet under namnet Duo-spårväg - Innovativ kollektivtrafik.
Enligt sammanfattningen i ansökan skall "det föreslagna projektet syfta till att konkret beskriva och analysera om och hur ett regionalt transportsystem baserat på DUO-spårväg kan bidra till ett bättre fungerande transportsystem i Östgötaregionen (dvs. området Kinda–Linköping–Norrköping–Finspång–Söderköping). I projektet ingår även en kvalificerad samhällsekonomisk analys i form av traditionell cost-benefit kalkyl samt regionalekonomiska analyser av potentialen för en utvecklad arbetsmarknad, regionförstoring och ekonomisk tillväxt. Detta underlag kan senare utnyttjas för att analysera lämpliga transportlösningar i andra svenska städer och regioner."
Projeket är påbörjat i dagarna och skall avslutas hösten 2006. Till projektet hör också ett delprojekt med demonstrationsförsök. Det är det som refererats i Tidningarna i samband med att Åtvidabergs kommun beviljade ekonomiskt stöd till projektet.
Demonstrationen går ut på att låna in en eller två vagnar av duotyp för att dels kunna köra på oelektrifierad bana (Stångådalsbanan, Tjustbanan och banan till Finspång, dels kunna köra på Norrköpings stadsnät. Av det skälet fordras en vagn som i duo-utförande kombinerar dieselelektrisk drift med 750 v likströmsdrift via kontaktledning.
Den enda vagnen på marknaden f.n. är Alstom Regio CITADIS, som byggs i 28 exemplar för Kassel, varav tio st i diselel/750 v-utförande. Dieselmotorn av MAN:s fabrikat alstrar f.ö. ström till vagnens normala elmotorer via en generator.
Det är en omfattande process att få ett fordon godkänt för att trafikera svenska spår. Av det skälet genomförs demonstratiuonen först sommaren 2006, vilket f.ö. också är den tidpunkt då något av Kassel-fordonen kan vara tillgängliga.
Tidigare studier har visat att de största problemen att lösa är temporär utrustning för svensk ATC samt anpassning till aktuella plattformshöjder. Vagnen anses kunna betjäna höjder mellan 250 och 600 mm, men i Sverige har vi upp till 750 mm höjd på plattformar. För att få köra på Banverkets spår och de aktuellla Stångådals- och Tjustbanorna krävs förutom svensk ATC även radioblockutrustning av den typ som används på dessa banor.
Sammanfattningsvis: Detta var ingen anka utan fakta av sannaste dignitet. Spårvagn planeras till Åtvidaberg m.fl. orter för att visa potentialen i ett spårvägsbaserat regionaltågsystem.
För ett införande i Östergötland, ifall FoU-projektet visar god potential, förutses att Ostlänken är byggd så att befintliga spår på stambanan kan frigöras för utökad regionaltrafik (pendeltåg och duo-soårvagnar) samt att Linköping bygger sin önskade linje från Resecentrum via sjukhuset, universitetet, Mjärdevi till Malmslätt. Innan vi är där är vi nog framme vid 2012. Minst.
Fast då har nog Linköpings satsning på biogas drivit på utvecklingen så att spårvagnarna också körs på biogas...