Spårvagn i Åtvidaberg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Spårvagn i Åtvidaberg
Läst i dagens Östgötacorre även med i lokala nyheterna på morgonen i P4.
Undrar ifall de ska köra den med diselaggregat eller ska de elektrifiera järnvägen med 600 volt Likström
http://www.corren.se/archive/2004/5/7/1 ... qd0o1233p7
Jag vänar med "spänning" på att se försöket
Lars
Undrar ifall de ska köra den med diselaggregat eller ska de elektrifiera järnvägen med 600 volt Likström
http://www.corren.se/archive/2004/5/7/1 ... qd0o1233p7
Jag vänar med "spänning" på att se försöket
Lars
Låter osannorligt att elektrifiera sträckan bara för detta ändamål. (Farsan på banverket håller med). Men om den övriga järnvägstrafiken gynnas kanske det på sikt blir något av det.
En duospårvagn på diesel lär ju i alla fall vara miljövänligare än en stor klump med bilar.
Glesbyggdskommunerna lär gynnas om det satsas på den här sortens trafik. Folk kan bo relativt nära naturen men ändå jobba med rimliga pendlingstider.
Även jag väntar spänt på vad detta kan leda till, speciellt när diskussionen om duospårvagn mellan Linköping och Norrköping blivit lite smådöd.
En duospårvagn på diesel lär ju i alla fall vara miljövänligare än en stor klump med bilar.
Glesbyggdskommunerna lär gynnas om det satsas på den här sortens trafik. Folk kan bo relativt nära naturen men ändå jobba med rimliga pendlingstider.
Även jag väntar spänt på vad detta kan leda till, speciellt när diskussionen om duospårvagn mellan Linköping och Norrköping blivit lite smådöd.

/Jakob - ledamot i USI's styrelse.
Besök gärna http://www.sparvagn.tk
Besök gärna http://www.sparvagn.tk
Duospårvagn
Duospårvagn betyder att spårvagnen går att köra på både 700V= och 16000~ inget behov av diesel på den vagnen.Jakob skrev:Låter osannorligt att elektrifiera sträckan bara för detta ändamål. (Farsan på banverket håller med). Men om den övriga järnvägstrafiken gynnas kanske det på sikt blir något av det.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
-
Re: Duospårvagn
Enda haken är väl i så fall att sträckan till Åtvidaberg inte är elektrifierad...17AGR skrev:Duospårvagn betyder att spårvagnen går att köra på både 700V= och 16000~ inget behov av diesel på den vagnen.Jakob skrev:Låter osannorligt att elektrifiera sträckan bara för detta ändamål. (Farsan på banverket håller med). Men om den övriga järnvägstrafiken gynnas kanske det på sikt blir något av det.
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Duospårvagn betyder på inget vis att det är två elsystem på vagnen. Det skulle precis lika gärna kunna betyda att det är elsystem och dieselsystem på den.17AGR skrev: Duospårvagn betyder att spårvagnen går att köra på både 700V= och 16000~ inget behov av diesel på den vagnen.
Duo betyder två, och inget annat.
Och när sträckan dessutom inte är elektrifierad så är det väl inte så konstigt om någon tror att det är en duovagn diesel/el som är på tal. Sådana finns ju på andra platser i världen.
Re: Duospårvagn+ Spårväg i Linköping.
Vist katten man ska läsa inläggen ordentligt, spårvagnen skulle ju gå till Åtvidaberg. Då blir det diesel/el duo det handlar om. Längre ner så skriver Corren att Linköping planerar ett lokalt spårvägsnät hur går det med den planeringen.MartinW skrev:Duospårvagn betyder på inget vis att det är två elsystem på vagnen. Det skulle precis lika gärna kunna betyda att det är elsystem och dieselsystem på den.17AGR skrev: Duospårvagn betyder att spårvagnen går att köra på både 700V= och 16000~ inget behov av diesel på den vagnen.
Och när sträckan dessutom inte är elektrifierad så är det väl inte så konstigt om någon tror att det är en duovagn diesel/el som är på tal. Sådana finns ju på andra platser i världen.
AGR
Jag har för mig att DB (Die Bahn, förut Deutsche Bundesbahn, men i det här fallet var det säkerr DR; Deutsche Reichbahn som drog igång det) har eller har haft något enstaka s-bahn-tåg i berlin som både gick att köra på strömskena och diesel. Det hade nog lägre effekt vid dieseldrift än eldrift. Tanken var att köra samma tåg lägre ut "på landet" än vad elektrifieringen nådde, då kan man nog leva med sämre acceleration längre ut.MartinW skrev:Duospårvagn betyder på inget vis att det är två elsystem på vagnen. Det skulle precis lika gärna kunna betyda att det är elsystem och dieselsystem på den.17AGR skrev: Duospårvagn betyder att spårvagnen går att köra på både 700V= och 16000~ inget behov av diesel på den vagnen.
Jag tror dock inte att det blev något av det hela, det är säkert bättre att antingen köra dieseltåg med byte på den icke elektrifierade sträckan, eller bygga ut elektrifieringen.
Det var jag som skrev ovanstående och glömde fylla i namn....Anonymous skrev:Jag har för mig att DB....
- Reimersholme71
- Kontakt:
Re: Duospårvagn+ Spårväg i Linköping.
Linköping har ju ett "stomi-buss-nät" -- med 20-minuterstrafik har jag för mig17AGR skrev:Vist katten man ska läsa inläggen ordentligt, spårvagnen skulle ju gå till Åtvidaberg. Då blir det diesel/el duo det handlar om. Längre ner så skriver Corren att Linköping planerar ett lokalt spårvägsnät hur går det med den planeringen.

Martin
Byt politik - inte klimat!
Re Duospårvagn till Åtvidaberg
Pendeltågen stannar inte i Malmslätt. Däremot är det rätt att det finns planer på att anlägga en spårväg från Malmslätt via universitetet och till ett planerat bostadsområde vid nedlagda I4. Det är extra roligt att man tänker pröva en duovagn till Åtvidaberg för en utredare på Östgötatrafiken har föreslagit att trafiken vid nästa upphandling ska ersättas med buss Har man hört sådan förut kanske.
Lars
Lars
Disse togene gikk med dieseldrift i ett år mellom mai 1994 og 95, hvoretter driften ble innstilt mye p.g.a. dårlig ytelse når togene brukte diesel. De to BR485-togene man brukte ble omrustet i 2000, og går nå helt vanlig i S-Bahnnettet i Berlin. Mer informasjon på den meget bra siden http://www.s-bahn80.de: http://www.s-bahn80.de/baureihen/br270/duo.html.Anonymous skrev:Jag har för mig att DB (Die Bahn, förut Deutsche Bundesbahn, men i det här fallet var det säkerr DR; Deutsche Reichbahn som drog igång det) har eller har haft något enstaka s-bahn-tåg i berlin som både gick att köra på strömskena och diesel. Det hade nog lägre effekt vid dieseldrift än eldrift. Tanken var att köra samma tåg lägre ut "på landet" än vad elektrifieringen nådde, då kan man nog leva med sämre acceleration längre ut.
Jag tror dock inte att det blev något av det hela, det är säkert bättre att antingen köra dieseltåg med byte på den icke elektrifierade sträckan, eller bygga ut elektrifieringen.
Den här artikel i Corren luktar väldigt mycket aprilskämt. Men den var ju daterad den 7 maj så det borde ligga något i detta. Problemet är väl att Åtvidaberg är alldeles för litet för spårvagnstrafik. Järnvägen som passerar Åtvidaberg går mellan Linköping och Västervik och är oelektrifierad. Alltså skulle man bygga spårvägsnät både Linköping och i Åtvidaberg och sedan köra vagnarna på diesel mellan städerna. Detta verkar minst sagt orealistiskt.
Möjligen skulle man kunna bygga spårväg i Linköping och köra "duo-körning" på den elektrifierade järnvägen mellan Linköping och Norrköping, där det ju redan finns ett spårvägsnät. Linköping och Norrköping är ju städer 100 000-klassen, men Åtvidaberg... Nä, det verkar skumt
Möjligen skulle man kunna bygga spårväg i Linköping och köra "duo-körning" på den elektrifierade järnvägen mellan Linköping och Norrköping, där det ju redan finns ett spårvägsnät. Linköping och Norrköping är ju städer 100 000-klassen, men Åtvidaberg... Nä, det verkar skumt
- Reimersholme71
- Kontakt:
Aprilskämt? Nä, ÖstgötaTrafiken.
Snacket om "DuoSpårväg" i Östergötland än nog mest ett retoriskt knep för politikerna att undiva ordna riktiga kommunikationer med de system som redan finns...Bert skrev:Den här artikel i Corren luktar väldigt mycket aprilskämt. Men den var ju daterad den 7 maj så det borde ligga något i detta. Problemet är väl att Åtvidaberg är alldeles för litet för spårvagnstrafik. Järnvägen som passerar Åtvidaberg går mellan Linköping och Västervik och är oelektrifierad. Alltså skulle man bygga spårvägsnät både Linköping och i Åtvidaberg och sedan köra vagnarna på diesel mellan städerna. Detta verkar minst sagt orealistiskt.

De kallar ju tågen som går mellan Norrköping och Linköping för "pendeltåg" - trots att de inte stannar på sissådär en handfull ställen de borde stanna på (Norsholm, Kimstad, Åby, Krokek för att bara nämna de största ställena). Och det brukar heta att det ju skall bli duospårvagnar på sträckan "när" (dvs "om") Ostlänken byggs, när man dristar sig till att påpeka detta för politikerna.
Till och med återuppbyggnaden av Vikbolandsbanan till Söderköping och Valdemarsvik beskrivs som "duospårväg", trots att en linje till Söderköping snarare blir snabbspårväg (och till Valdemarsvik snarare pendeltåg).
Snacket om spårväg till Åtvidaberg är alltså inte en tidningsanka utan en politikeranka...

Martin
- Thomas Lange
Ingen anka
Det var värst vad alla var snabba att såga denna högst seriösa nyhet...
Eftersom jag har lite insyn i projektet kan jag berätta:
Bakom projektet står VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) i Linköping som har fått pengar av Banverket, Vinnova, Östsam och de berörda kommunerna för att genomföra ett forskningsprojket baserat på duospårväg i Östergötland.
Om man går in på Banverkets webbplats och söker på FoU, beviljade projekt
http://www.banverket.se/templates/appli ... __8480.asp
hittar man projektet under namnet Duo-spårväg - Innovativ kollektivtrafik.
Enligt sammanfattningen i ansökan skall "det föreslagna projektet syfta till att konkret beskriva och analysera om och hur ett regionalt transportsystem baserat på DUO-spårväg kan bidra till ett bättre fungerande transportsystem i Östgötaregionen (dvs. området Kinda–Linköping–Norrköping–Finspång–Söderköping). I projektet ingår även en kvalificerad samhällsekonomisk analys i form av traditionell cost-benefit kalkyl samt regionalekonomiska analyser av potentialen för en utvecklad arbetsmarknad, regionförstoring och ekonomisk tillväxt. Detta underlag kan senare utnyttjas för att analysera lämpliga transportlösningar i andra svenska städer och regioner."
Projeket är påbörjat i dagarna och skall avslutas hösten 2006. Till projektet hör också ett delprojekt med demonstrationsförsök. Det är det som refererats i Tidningarna i samband med att Åtvidabergs kommun beviljade ekonomiskt stöd till projektet.
Demonstrationen går ut på att låna in en eller två vagnar av duotyp för att dels kunna köra på oelektrifierad bana (Stångådalsbanan, Tjustbanan och banan till Finspång, dels kunna köra på Norrköpings stadsnät. Av det skälet fordras en vagn som i duo-utförande kombinerar dieselelektrisk drift med 750 v likströmsdrift via kontaktledning.
Den enda vagnen på marknaden f.n. är Alstom Regio CITADIS, som byggs i 28 exemplar för Kassel, varav tio st i diselel/750 v-utförande. Dieselmotorn av MAN:s fabrikat alstrar f.ö. ström till vagnens normala elmotorer via en generator.
Det är en omfattande process att få ett fordon godkänt för att trafikera svenska spår. Av det skälet genomförs demonstratiuonen först sommaren 2006, vilket f.ö. också är den tidpunkt då något av Kassel-fordonen kan vara tillgängliga.
Tidigare studier har visat att de största problemen att lösa är temporär utrustning för svensk ATC samt anpassning till aktuella plattformshöjder. Vagnen anses kunna betjäna höjder mellan 250 och 600 mm, men i Sverige har vi upp till 750 mm höjd på plattformar. För att få köra på Banverkets spår och de aktuellla Stångådals- och Tjustbanorna krävs förutom svensk ATC även radioblockutrustning av den typ som används på dessa banor.
Sammanfattningsvis: Detta var ingen anka utan fakta av sannaste dignitet. Spårvagn planeras till Åtvidaberg m.fl. orter för att visa potentialen i ett spårvägsbaserat regionaltågsystem.
För ett införande i Östergötland, ifall FoU-projektet visar god potential, förutses att Ostlänken är byggd så att befintliga spår på stambanan kan frigöras för utökad regionaltrafik (pendeltåg och duo-soårvagnar) samt att Linköping bygger sin önskade linje från Resecentrum via sjukhuset, universitetet, Mjärdevi till Malmslätt. Innan vi är där är vi nog framme vid 2012. Minst.
Fast då har nog Linköpings satsning på biogas drivit på utvecklingen så att spårvagnarna också körs på biogas...
Bakom projektet står VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) i Linköping som har fått pengar av Banverket, Vinnova, Östsam och de berörda kommunerna för att genomföra ett forskningsprojket baserat på duospårväg i Östergötland.
Enligt sammanfattningen i ansökan skall "det föreslagna projektet syfta till att konkret beskriva och analysera om och hur ett regionalt transportsystem baserat på DUO-spårväg kan bidra till ett bättre fungerande transportsystem i Östgötaregionen (dvs. området Kinda–Linköping–Norrköping–Finspång–Söderköping). I projektet ingår även en kvalificerad samhällsekonomisk analys i form av traditionell cost-benefit kalkyl samt regionalekonomiska analyser av potentialen för en utvecklad arbetsmarknad, regionförstoring och ekonomisk tillväxt. Detta underlag kan senare utnyttjas för att analysera lämpliga transportlösningar i andra svenska städer och regioner."
Projeket är påbörjat i dagarna och skall avslutas hösten 2006. Till projektet hör också ett delprojekt med demonstrationsförsök. Det är det som refererats i Tidningarna i samband med att Åtvidabergs kommun beviljade ekonomiskt stöd till projektet.
Demonstrationen går ut på att låna in en eller två vagnar av duotyp för att dels kunna köra på oelektrifierad bana (Stångådalsbanan, Tjustbanan och banan till Finspång, dels kunna köra på Norrköpings stadsnät. Av det skälet fordras en vagn som i duo-utförande kombinerar dieselelektrisk drift med 750 v likströmsdrift via kontaktledning.
Den enda vagnen på marknaden f.n. är Alstom Regio CITADIS, som byggs i 28 exemplar för Kassel, varav tio st i diselel/750 v-utförande. Dieselmotorn av MAN:s fabrikat alstrar f.ö. ström till vagnens normala elmotorer via en generator.
Det är en omfattande process att få ett fordon godkänt för att trafikera svenska spår. Av det skälet genomförs demonstratiuonen först sommaren 2006, vilket f.ö. också är den tidpunkt då något av Kassel-fordonen kan vara tillgängliga.
Tidigare studier har visat att de största problemen att lösa är temporär utrustning för svensk ATC samt anpassning till aktuella plattformshöjder. Vagnen anses kunna betjäna höjder mellan 250 och 600 mm, men i Sverige har vi upp till 750 mm höjd på plattformar. För att få köra på Banverkets spår och de aktuellla Stångådals- och Tjustbanorna krävs förutom svensk ATC även radioblockutrustning av den typ som används på dessa banor.
Sammanfattningsvis: Detta var ingen anka utan fakta av sannaste dignitet. Spårvagn planeras till Åtvidaberg m.fl. orter för att visa potentialen i ett spårvägsbaserat regionaltågsystem.
För ett införande i Östergötland, ifall FoU-projektet visar god potential, förutses att Ostlänken är byggd så att befintliga spår på stambanan kan frigöras för utökad regionaltrafik (pendeltåg och duo-soårvagnar) samt att Linköping bygger sin önskade linje från Resecentrum via sjukhuset, universitetet, Mjärdevi till Malmslätt. Innan vi är där är vi nog framme vid 2012. Minst.
Fast då har nog Linköpings satsning på biogas drivit på utvecklingen så att spårvagnarna också körs på biogas...
Ju förr dess bättre.
-
Re: Ingen anka
---------------Thomas Lange skrev:Det var värst vad alla var snabba att såga denna högst seriösa nyhet...
Nja. Man skall nog inte överdriva potentialen för biogas. Någonstans ifrån skall ju biogasen komma. Och biogasen måste renas från div. restprodukter för att verkligen vara ett miljövänligt bränsle. Slutligen kostar det också pengar och energi att utvinna biogas (jfr. t.ex. beräkningen att det går åt 3 gånger mer energi att framställa etanol än vad man får ut av det vid bussdrift....). Så ett stalltips är att spårvagnarna blir eldrivna trots allt.
mvh/spårsnoken
- Reimersholme71
- Kontakt:
Re: Ingen anka
Ja, som forskningsprojekt är det helt seriöst, naturligtvis. Men att använda ett forskningsprojekt som anledning att inte använda de system som finns på ett mer effektivt sätt är ett sånt där otrevligt exempel på den politiska ovilja att överhuvudtaget göra någonting alls som kommit allt mer det senaste decenniet. Politikerna gör ju inget annat än "sparar", trots att vi betalar lika mycket skatt som tidigare, hur det nu går till...Thomas Lange skrev:Det var värst vad alla var snabba att såga denna högst seriösa nyhet...

Exempelvis skulle Norrköping lätt som en plätt kunna avskaffa alla innerstadsbussar genom att ersätta dem med spårväg, tack vare att ytterområdena är relativt kompakta och att det går överdimensionerade gator till dem, med ypperliga möjligheter att dra spårväg på egen banvall.
"Regionförstoringen" skulle vara ett faktum i morgon dag om vi förlängde pendeltågslinjerna till två städer som redan de facto är del i regionen: Katrineholm och Nyköping. På köpet skulle Åby och Krokek få pendeltåg och vi skulle få lägga ner onödiga busslinjer och minska privatbilismen drastiskt. Men ett par stopp mellan Norrköping och Linköping, exempelvis i Kimstad och Norsholm, skulle ännu fler busslinjer kunna ersättas och ännu mer privatbilism avskaffas.
Men när man föreslår politikerna sådant här hänvisar de alltså till ovannämnda forskningsprojekt. De vill alltså vänta ett decennium till med att ge oss bättre och miljövänligare kollektivtrafik. Att vänta på utvärderingen av ett forskningsprojekt hellre än att använda trafiksystem som vi redan idag vet fungerar är bara dumt - och helt enkelt en dålig ursäkt för att kunna låta bli att satsa redan nu.
Alltså var det inte forskningsprojektet som sådant jag "sågade" - det är ett utomordentligt projekt och det vore ju trevligt att utnyttja Tjustbanan och Stångådalsbanan mer än idag. Det jag opponerar mig mot är bristen på politisk vilja att göra något med det vi redan har, och den allmänna politiska oviljan mot att göra något alls.
Martin
Spårvagn i Åtvidaberg
Pendeltågen kommer att stanna i Kimstad. Station är beslutad Då kommer bussen från Finspång mot Linköping vända i Kimstad
Lars
Lars
- Reimersholme71
- Kontakt:
Re: Spårvagn i Åtvidaberg
Kan inte ASEA och Kockums utveckla en accumulatordriven duovariant av X53-3 så att "Expressbussarna" Finspång-Norrköping/Linköping kan läggas ner helt?Hrrj 2 skrev:Pendeltågen kommer att stanna i Kimstad. Station är beslutad Då kommer bussen från Finspång mot Linköping vända i Kimstad
Lars

Som det är idag tar "expressen" 41 längre tid än normalbussen 410, tack vare en extra sväng genom Norrköpings södra och sydöstra delar (Finspång ligger nordväst om Norrköping och busscentralen ligger i norra delen av Norrköping - snacka om omväg!). Jag vet åtskilliga pendlare som hellre skulle åka tåg i 38 minuter än buss i 58...

M