Sida 1 av 2

Liljeholmen idag...

Postat: torsdag 29 april 2004 1:12
av Bussmicke
Bild

Bild

Bussterninalen LIH

Postat: torsdag 29 april 2004 8:00
av AGR
Bussterminalen invigs och trafikstartas 15/5

Postat: torsdag 29 april 2004 9:18
av kildor
Jag var i Liljeholmen igår och det börjar se riktigt fint ut. Från södergående tåg kan man snart kliva rätt ut på en nybyggd plattform som har flera "portar" direkt ut till olika busshållplatslägen. Ovanför varje port finns en display som visar tid+destination för bussar som stannar där. En mycket smidig lösning för omstigning tunnelbana-buss tycker jag.

Det ser också ut som att vissa bussar kommer angöra våningen ovanför, i gatuplan. Någon som vet upplägget kring detta - vilka busslinjer som stannar var och varför?

Postat: torsdag 29 april 2004 9:49
av Kristofer
Är det inte så att busslinjer som inte har Liljeholmen som ändhållplats ska stanna uppe i gatuplanet?

Liljeholmens bussterminal

Postat: torsdag 29 april 2004 10:31
av Anders Hanquist
Som jag förstått det blir omstigningen väldigt smidig om man kommer med tunnelbanan från stan och skall åka vidrae med buss. I andra riktingen måste man dock byta nivå. Exakt hur det skall fungera vet jag inte än. Det skall bli spännade att studera detta nya upplägg på plats.

Anders

Postat: torsdag 29 april 2004 11:02
av Fjuntson
Perfekt bild !

Postat: torsdag 29 april 2004 11:17
av GN
kildor skrev:Jag var i Liljeholmen igår och det börjar se riktigt fint ut. Från södergående tåg kan man snart kliva rätt ut på en nybyggd plattform som har flera "portar" direkt ut till olika busshållplatslägen. Ovanför varje port finns en display som visar tid+destination för bussar som stannar där. En mycket smidig lösning för omstigning tunnelbana-buss tycker jag.

Det ser också ut som att vissa bussar kommer angöra våningen ovanför, i gatuplan. Någon som vet upplägget kring detta - vilka busslinjer som stannar var och varför?
Förstår fortfarande inte riktigt upplägget. Skall alla tåg norrifrån angöra den platformen, det vill säga, tåg mot Norsborg,Fruängen och vändande tåg. Om inte vilka skall gå in på det andra spåret och hur ska man i så fall kunna byta från ett sydgående till ett annat sydgående tåg?

Naturligtvis kan man tänka sig att de tåg som stannar närmst bussarna öppnar dörrarna åt båda hållen. Men det brukar man ju annars vara restriktiv med. Någon som vet ?

vänligen

/GN

Liljeholmen

Postat: torsdag 29 april 2004 12:02
av Anders Hanquist
Byte från ett sydgående tåg till ett tåg på den andra grenen (banan delar sig vid Liljeholmen för "utsocknes" läsare) kan ju ske var som helst mellan Östermalmstorg och Liljeholmen. Så DET borde vara ett minimalt problem. Däremot bör ju tåg på båda grenarna stanna för smidigt byte till buss. Kanske blir det så att både Fruängen- och Norsborgståg stannar vid spåret närmast bussterminalen. Kanske kan vi bärga oss till den 15 maj för att få reda på detta. Någon bättre insatt kan annars gärna dela med sig av sina kunskaper

Anders

Re: Liljeholmen

Postat: torsdag 29 april 2004 12:19
av stockholm79
Anders Hanquist skrev:Byte från ett sydgående tåg till ett tåg på den andra grenen (banan delar sig vid Liljeholmen för "utsocknes" läsare) kan ju ske var som helst mellan Östermalmstorg och Liljeholmen. Så DET borde vara ett minimalt problem. Däremot bör ju tåg på båda grenarna stanna för smidigt byte till buss. Kanske blir det så att både Fruängen- och Norsborgståg stannar vid spåret närmast bussterminalen. Kanske kan vi bärga oss till den 15 maj för att få reda på detta. Någon bättre insatt kan annars gärna dela med sig av sina kunskaper

Anders
Det har de gjort så länge jag kan minnas (=mer än 20 år!).
Spåret mot mitten används bara för tåg som slutar i Liljeholmen, så behöver de inte störa resten av trafiken, de åker sen in till Nyboda, även för vändning.

Och tack för bilderna!

/or

Postat: torsdag 29 april 2004 12:32
av kildor
GN skrev:Naturligtvis kan man tänka sig att de tåg som stannar närmst bussarna öppnar dörrarna åt båda hållen. Men det brukar man ju annars vara restriktiv med. Någon som vet ?
Jag har utgått från att man skulle öppna dörrarna åt båda hållen, men har inte reflekterat över den praktiska aspekten, det kräver ju extra tid med att övervaka dörrstängning på två sidor. Någon tutf kanske sitter inne på info...

Re: Liljeholmen

Postat: torsdag 29 april 2004 12:38
av GN
stockholm79 skrev:
Anders Hanquist skrev:Byte från ett sydgående tåg till ett tåg på den andra grenen (banan delar sig vid Liljeholmen för "utsocknes" läsare) kan ju ske var som helst mellan Östermalmstorg och Liljeholmen. Så DET borde vara ett minimalt problem. Däremot bör ju tåg på båda grenarna stanna för smidigt byte till buss. Kanske blir det så att både Fruängen- och Norsborgståg stannar vid spåret närmast bussterminalen. Kanske kan vi bärga oss till den 15 maj för att få reda på detta. Någon bättre insatt kan annars gärna dela med sig av sina kunskaper

Anders
Det har de gjort så länge jag kan minnas (=mer än 20 år!).
Spåret mot mitten används bara för tåg som slutar i Liljeholmen, så behöver de inte störa resten av trafiken, de åker sen in till Nyboda, även för vändning.

Och tack för bilderna!

/or
Precis, men det är var tredje tåg som vänder vid Liljeholmen och det vill man ha på egen platform för att det tar längre tid att tömma ett tåg, än att bara göra ett uppehåll. Men idag kan ju de passagerare som vill fortsätta byta till nästkommande tåg över platform. Tas den möjligheten bort innebär ju det att de som kommer med ett tåg som vänder vid Liljeholmen kommer att byta tidigare. Det är inte bra eftersom de då byter från ett tåg med låg belastning till ett med hög.

vänligen

/GN

Liljeholmen

Postat: torsdag 29 april 2004 13:31
av Anders Hanquist
Ja, just det. Så är det ju redan nu. Problemet uppstår alltså bara för resande med tåg som vänder i LIH och skall byta till buss. Förmodligen är ju de flesta vaneresande som lär sig att undvika just de tågen. Första gångerna svär de lite och springar upp och ned i trapporna. Sedan väljer de spontant tåg som inte vänder där. Busstiderna kan också läggas så att de passar bäst med de "passerande" tågen. Byte mellan grenar sker med fördel på någon annan station.

Anders

Re: Liljeholmen

Postat: torsdag 29 april 2004 14:02
av GN
Anders Hanquist skrev:Ja, just det. Så är det ju redan nu. Problemet uppstår alltså bara för resande med tåg som vänder i LIH och skall byta till buss. Förmodligen är ju de flesta vaneresande som lär sig att undvika just de tågen. Första gångerna svär de lite och springar upp och ned i trapporna. Sedan väljer de spontant tåg som inte vänder där. Busstiderna kan också läggas så att de passar bäst med de "passerande" tågen. Byte mellan grenar sker med fördel på någon annan station.

Anders
Jo, men om varken de som skall byta till annat tåg eller till buss vid Liljeholmen åker med de tåg som vänder där. Så kommer dessa bara att nyttjas av resande som skall lokalt till Liljeholmen och med tvärbanan. Det innebär att vart tredje tåg kommer att bli ganska tomt, medan de båda andra, främst det mot Norsborg blir väldigt fullt. Det tycker jag att man borde försöka undvika.

vänligen

/GN

Postat: torsdag 29 april 2004 14:34
av Bussmicke
Buss 152 kommer inte att angöra terminalen.
Buss 133 & 143 angör bara terminalen för påstigning.
Buss 748 verkar som den skall gå in där, är dock lite osäker.
Någon som vet?
/MN

Liljeholmens bussterminal

Postat: lördag 01 maj 2004 8:53
av Anders Hanquist
Nu har jag nog förstått hur det hela skall gå till. Dockningsterminalen på nedre plan är endast för avgående bussar. Tunneltågen i riktning söderut stannar och dörrarna på vänster sida öppnas för avstigande. Endast när en buss står på plats kan dörren från t-platformen ut till just den bussfickan öppnas. Monitorer visar varifrån bussarna går. Sedan öppnas dörrarna på högra sidan av tåget för påstigande. Om dörrarna på båda sidor står öppna samtidigt eller om de vänstra först skall stängas innan de högra öppnas vet jag inte ännu.

I motsatt rikting får man stiga av på övre planet och på vanligt sätt knalla igen biljetthallen och spärrlinjen samt gå/åka ner till plattformen.

De som till äventyrs komer "utifrån" och skall byta till buss måste dock först gå upp i biljetthallen och sedan ner igen till bussterminalen. Bussar som inte terminerar vid LIH stannar även fortsätningvis ute.

Anders

Postat: lördag 01 maj 2004 9:08
av Kvarne
Invigningen är uppskjuten till senare datum..vet inte när, men det blir inte 15 maj i alla fall....

Postat: fredag 14 maj 2004 21:07
av Gäst
Invigningen av Liljeholmens nya terminal lär bli i morgon, lördagen 15 Maj! Allt enligt http://www.sl.se

Trafikeringsprinciperna skall bli enligt följande:

T-tåg mot Fruängen/Norsborg angör nya plattformen och öppnar dörrarna på vänster sida.

Tåg med destination Liljeholmen kommer att gå in på samma spår som i dag. Högtalarutrop skall uppmana passagerare att byta vid Hornstull om de skall byta till buss eller skall vidare söder ut med T-bana.

Bussar som passerar Liljeholmen, f.n. linjerna 107 och 152, kommer ej att angöra den nya bussterminalen.

Ankommande bussar, med Liljeholmen som ändhållplats angör en avstigningshållplats i gatuplanet.

Avgående bussar, förtom 107 och 152, avgår från den nya bussterminalen. Vilken av de 11 hålplaslägena som bussarna går från måste trafikanten ta reda på från elektroniska skyltar, varje gång. Kan tydligen variera för en och samma linje, kanske t.o.m. för samma avgång, olika dagar.


Denna nya platform har trappor, rulltrapor och hissar upp till biljethallarna, samt dörrar in till bussarnas vänthall.

Mittplattformen, som endast används för ingående/vändande tåg saknar rulltrappa till norra ingången. (Eller utgång blir det väll i detta fall.)

Från bussarnas vänthall är det en dörr vid var och en av de 11 hållplatserna. Bussföraren öppnar dessa dörrar i lämplig tid för avgång. Ingen biljettkontroll sker, varför passagerarna antas köpa/stämpla rätt antal kuponger när de passerar T-banespärrarna. Även de som kommer utifrån vid Liljeholmen måste passera spärrar för att komma till bussarnas avgångshall.

Ersättningsbussar för T-banan kommer att angöra avstigningshållplatserna i gatuplanet. Även för påstigning.

Tvärbanans ersättningsbussar kommer att angöra Liljeholmen på samma hållplatser som i dag.

Ersättningsbussar för hissbanan är inte omnämd i SLs fina brochyr!

Tror inte ankomsthållplatsen är färdig för invigning ännu!? Blir väll i så fall ett provisorium.

Den konstnärliga ljusinstalationen i pelarna är enligt radiouppgifter i eftermidag inte färdig. Ljuset skall långsamt byta färg, ungefär som Öhrströms glaspelare (vid Sergels Torg) skulle göra under några år.

Det blir nog bra när allt är färdigbygt och allt är intrimmat. Det senare gäller även trafikanterna.

Postat: fredag 14 maj 2004 21:12
av
Råkade skriva signatur på fel ställe i inlägget ovan! :oops: :oops:

Re: LÅ

Postat: lördag 15 maj 2004 4:29
av GodisP
Anonymous skrev:Ankommande bussar, med Liljeholmen som ändhållplats angör en avstigningshållplats i gatuplanet.

Avgående bussar, förtom 107 och 152, avgår från den nya bussterminalen. Vilken av de 11 hålplaslägena som bussarna går från måste trafikanten ta reda på från elektroniska skyltar, varje gång. Kan tydligen variera för en och samma linje, kanske t.o.m. för samma avgång, olika dagar.

Ersättningsbussar för hissbanan är inte omnämd i SLs fina brochyr!
Följande har jag fått berättat för mig av de som utbildat förarna:
Ankommande linje 133 får sin ändhållplats uppe vid Tvärbanan, inte i terminalen.
Den enda linje som kommer få en någorlunda permanent hållplats i avgångshallen är 77.
Ersättningsbuss för hissbanan mot Nybohov kommer att utgå från gamla busstorget (så länge det nu finns kvar), och för tunnelbanan kommer den att gå uppe vid Tvärbanan.

Postat: lördag 15 maj 2004 8:23
av Sven Karlsson
Vad kommer att hända med den gamla bussterminalen? Blir det bostadshus där? Dessutom, uppgången vid LIH södra kommer väl också att byggas om? Den sunkiga gamla byggnaden ser ju inte allt för rolig ut nu bredvid alla sprillans nya hus.