

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Förstår fortfarande inte riktigt upplägget. Skall alla tåg norrifrån angöra den platformen, det vill säga, tåg mot Norsborg,Fruängen och vändande tåg. Om inte vilka skall gå in på det andra spåret och hur ska man i så fall kunna byta från ett sydgående till ett annat sydgående tåg?kildor skrev:Jag var i Liljeholmen igår och det börjar se riktigt fint ut. Från södergående tåg kan man snart kliva rätt ut på en nybyggd plattform som har flera "portar" direkt ut till olika busshållplatslägen. Ovanför varje port finns en display som visar tid+destination för bussar som stannar där. En mycket smidig lösning för omstigning tunnelbana-buss tycker jag.
Det ser också ut som att vissa bussar kommer angöra våningen ovanför, i gatuplan. Någon som vet upplägget kring detta - vilka busslinjer som stannar var och varför?
Det har de gjort så länge jag kan minnas (=mer än 20 år!).Anders Hanquist skrev:Byte från ett sydgående tåg till ett tåg på den andra grenen (banan delar sig vid Liljeholmen för "utsocknes" läsare) kan ju ske var som helst mellan Östermalmstorg och Liljeholmen. Så DET borde vara ett minimalt problem. Däremot bör ju tåg på båda grenarna stanna för smidigt byte till buss. Kanske blir det så att både Fruängen- och Norsborgståg stannar vid spåret närmast bussterminalen. Kanske kan vi bärga oss till den 15 maj för att få reda på detta. Någon bättre insatt kan annars gärna dela med sig av sina kunskaper
Anders
Jag har utgått från att man skulle öppna dörrarna åt båda hållen, men har inte reflekterat över den praktiska aspekten, det kräver ju extra tid med att övervaka dörrstängning på två sidor. Någon tutf kanske sitter inne på info...GN skrev:Naturligtvis kan man tänka sig att de tåg som stannar närmst bussarna öppnar dörrarna åt båda hållen. Men det brukar man ju annars vara restriktiv med. Någon som vet ?
Precis, men det är var tredje tåg som vänder vid Liljeholmen och det vill man ha på egen platform för att det tar längre tid att tömma ett tåg, än att bara göra ett uppehåll. Men idag kan ju de passagerare som vill fortsätta byta till nästkommande tåg över platform. Tas den möjligheten bort innebär ju det att de som kommer med ett tåg som vänder vid Liljeholmen kommer att byta tidigare. Det är inte bra eftersom de då byter från ett tåg med låg belastning till ett med hög.stockholm79 skrev:Det har de gjort så länge jag kan minnas (=mer än 20 år!).Anders Hanquist skrev:Byte från ett sydgående tåg till ett tåg på den andra grenen (banan delar sig vid Liljeholmen för "utsocknes" läsare) kan ju ske var som helst mellan Östermalmstorg och Liljeholmen. Så DET borde vara ett minimalt problem. Däremot bör ju tåg på båda grenarna stanna för smidigt byte till buss. Kanske blir det så att både Fruängen- och Norsborgståg stannar vid spåret närmast bussterminalen. Kanske kan vi bärga oss till den 15 maj för att få reda på detta. Någon bättre insatt kan annars gärna dela med sig av sina kunskaper
Anders
Spåret mot mitten används bara för tåg som slutar i Liljeholmen, så behöver de inte störa resten av trafiken, de åker sen in till Nyboda, även för vändning.
Och tack för bilderna!
/or
Jo, men om varken de som skall byta till annat tåg eller till buss vid Liljeholmen åker med de tåg som vänder där. Så kommer dessa bara att nyttjas av resande som skall lokalt till Liljeholmen och med tvärbanan. Det innebär att vart tredje tåg kommer att bli ganska tomt, medan de båda andra, främst det mot Norsborg blir väldigt fullt. Det tycker jag att man borde försöka undvika.Anders Hanquist skrev:Ja, just det. Så är det ju redan nu. Problemet uppstår alltså bara för resande med tåg som vänder i LIH och skall byta till buss. Förmodligen är ju de flesta vaneresande som lär sig att undvika just de tågen. Första gångerna svär de lite och springar upp och ned i trapporna. Sedan väljer de spontant tåg som inte vänder där. Busstiderna kan också läggas så att de passar bäst med de "passerande" tågen. Byte mellan grenar sker med fördel på någon annan station.
Anders
Följande har jag fått berättat för mig av de som utbildat förarna:Anonymous skrev:Ankommande bussar, med Liljeholmen som ändhållplats angör en avstigningshållplats i gatuplanet.
Avgående bussar, förtom 107 och 152, avgår från den nya bussterminalen. Vilken av de 11 hålplaslägena som bussarna går från måste trafikanten ta reda på från elektroniska skyltar, varje gång. Kan tydligen variera för en och samma linje, kanske t.o.m. för samma avgång, olika dagar.
Ersättningsbussar för hissbanan är inte omnämd i SLs fina brochyr!