Liljeholmen idag...

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Liljeholmen idag...

Inlägg av Bussmicke »

Bild

Bild
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
AGR
Inlägg: 2124
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:15
Ort: Högdalen
Kontakt:

Bussterninalen LIH

Inlägg av AGR »

Bussterminalen invigs och trafikstartas 15/5
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5552
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

Jag var i Liljeholmen igår och det börjar se riktigt fint ut. Från södergående tåg kan man snart kliva rätt ut på en nybyggd plattform som har flera "portar" direkt ut till olika busshållplatslägen. Ovanför varje port finns en display som visar tid+destination för bussar som stannar där. En mycket smidig lösning för omstigning tunnelbana-buss tycker jag.

Det ser också ut som att vissa bussar kommer angöra våningen ovanför, i gatuplan. Någon som vet upplägget kring detta - vilka busslinjer som stannar var och varför?
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1511
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Är det inte så att busslinjer som inte har Liljeholmen som ändhållplats ska stanna uppe i gatuplanet?
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Liljeholmens bussterminal

Inlägg av Anders Hanquist »

Som jag förstått det blir omstigningen väldigt smidig om man kommer med tunnelbanan från stan och skall åka vidrae med buss. I andra riktingen måste man dock byta nivå. Exakt hur det skall fungera vet jag inte än. Det skall bli spännade att studera detta nya upplägg på plats.

Anders
Fjuntson
Inlägg: 100
Blev medlem: lördag 25 oktober 2003 10:31

Inlägg av Fjuntson »

Perfekt bild !
GN

Inlägg av GN »

kildor skrev:Jag var i Liljeholmen igår och det börjar se riktigt fint ut. Från södergående tåg kan man snart kliva rätt ut på en nybyggd plattform som har flera "portar" direkt ut till olika busshållplatslägen. Ovanför varje port finns en display som visar tid+destination för bussar som stannar där. En mycket smidig lösning för omstigning tunnelbana-buss tycker jag.

Det ser också ut som att vissa bussar kommer angöra våningen ovanför, i gatuplan. Någon som vet upplägget kring detta - vilka busslinjer som stannar var och varför?
Förstår fortfarande inte riktigt upplägget. Skall alla tåg norrifrån angöra den platformen, det vill säga, tåg mot Norsborg,Fruängen och vändande tåg. Om inte vilka skall gå in på det andra spåret och hur ska man i så fall kunna byta från ett sydgående till ett annat sydgående tåg?

Naturligtvis kan man tänka sig att de tåg som stannar närmst bussarna öppnar dörrarna åt båda hållen. Men det brukar man ju annars vara restriktiv med. Någon som vet ?

vänligen

/GN
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Liljeholmen

Inlägg av Anders Hanquist »

Byte från ett sydgående tåg till ett tåg på den andra grenen (banan delar sig vid Liljeholmen för "utsocknes" läsare) kan ju ske var som helst mellan Östermalmstorg och Liljeholmen. Så DET borde vara ett minimalt problem. Däremot bör ju tåg på båda grenarna stanna för smidigt byte till buss. Kanske blir det så att både Fruängen- och Norsborgståg stannar vid spåret närmast bussterminalen. Kanske kan vi bärga oss till den 15 maj för att få reda på detta. Någon bättre insatt kan annars gärna dela med sig av sina kunskaper

Anders
Användarens profilbild
stockholm79
Inlägg: 1222
Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Re: Liljeholmen

Inlägg av stockholm79 »

Anders Hanquist skrev:Byte från ett sydgående tåg till ett tåg på den andra grenen (banan delar sig vid Liljeholmen för "utsocknes" läsare) kan ju ske var som helst mellan Östermalmstorg och Liljeholmen. Så DET borde vara ett minimalt problem. Däremot bör ju tåg på båda grenarna stanna för smidigt byte till buss. Kanske blir det så att både Fruängen- och Norsborgståg stannar vid spåret närmast bussterminalen. Kanske kan vi bärga oss till den 15 maj för att få reda på detta. Någon bättre insatt kan annars gärna dela med sig av sina kunskaper

Anders
Det har de gjort så länge jag kan minnas (=mer än 20 år!).
Spåret mot mitten används bara för tåg som slutar i Liljeholmen, så behöver de inte störa resten av trafiken, de åker sen in till Nyboda, även för vändning.

Och tack för bilderna!

/or
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5552
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

GN skrev:Naturligtvis kan man tänka sig att de tåg som stannar närmst bussarna öppnar dörrarna åt båda hållen. Men det brukar man ju annars vara restriktiv med. Någon som vet ?
Jag har utgått från att man skulle öppna dörrarna åt båda hållen, men har inte reflekterat över den praktiska aspekten, det kräver ju extra tid med att övervaka dörrstängning på två sidor. Någon tutf kanske sitter inne på info...
GN

Re: Liljeholmen

Inlägg av GN »

stockholm79 skrev:
Anders Hanquist skrev:Byte från ett sydgående tåg till ett tåg på den andra grenen (banan delar sig vid Liljeholmen för "utsocknes" läsare) kan ju ske var som helst mellan Östermalmstorg och Liljeholmen. Så DET borde vara ett minimalt problem. Däremot bör ju tåg på båda grenarna stanna för smidigt byte till buss. Kanske blir det så att både Fruängen- och Norsborgståg stannar vid spåret närmast bussterminalen. Kanske kan vi bärga oss till den 15 maj för att få reda på detta. Någon bättre insatt kan annars gärna dela med sig av sina kunskaper

Anders
Det har de gjort så länge jag kan minnas (=mer än 20 år!).
Spåret mot mitten används bara för tåg som slutar i Liljeholmen, så behöver de inte störa resten av trafiken, de åker sen in till Nyboda, även för vändning.

Och tack för bilderna!

/or
Precis, men det är var tredje tåg som vänder vid Liljeholmen och det vill man ha på egen platform för att det tar längre tid att tömma ett tåg, än att bara göra ett uppehåll. Men idag kan ju de passagerare som vill fortsätta byta till nästkommande tåg över platform. Tas den möjligheten bort innebär ju det att de som kommer med ett tåg som vänder vid Liljeholmen kommer att byta tidigare. Det är inte bra eftersom de då byter från ett tåg med låg belastning till ett med hög.

vänligen

/GN
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Liljeholmen

Inlägg av Anders Hanquist »

Ja, just det. Så är det ju redan nu. Problemet uppstår alltså bara för resande med tåg som vänder i LIH och skall byta till buss. Förmodligen är ju de flesta vaneresande som lär sig att undvika just de tågen. Första gångerna svär de lite och springar upp och ned i trapporna. Sedan väljer de spontant tåg som inte vänder där. Busstiderna kan också läggas så att de passar bäst med de "passerande" tågen. Byte mellan grenar sker med fördel på någon annan station.

Anders
GN

Re: Liljeholmen

Inlägg av GN »

Anders Hanquist skrev:Ja, just det. Så är det ju redan nu. Problemet uppstår alltså bara för resande med tåg som vänder i LIH och skall byta till buss. Förmodligen är ju de flesta vaneresande som lär sig att undvika just de tågen. Första gångerna svär de lite och springar upp och ned i trapporna. Sedan väljer de spontant tåg som inte vänder där. Busstiderna kan också läggas så att de passar bäst med de "passerande" tågen. Byte mellan grenar sker med fördel på någon annan station.

Anders
Jo, men om varken de som skall byta till annat tåg eller till buss vid Liljeholmen åker med de tåg som vänder där. Så kommer dessa bara att nyttjas av resande som skall lokalt till Liljeholmen och med tvärbanan. Det innebär att vart tredje tåg kommer att bli ganska tomt, medan de båda andra, främst det mot Norsborg blir väldigt fullt. Det tycker jag att man borde försöka undvika.

vänligen

/GN
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Buss 152 kommer inte att angöra terminalen.
Buss 133 & 143 angör bara terminalen för påstigning.
Buss 748 verkar som den skall gå in där, är dock lite osäker.
Någon som vet?
/MN
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Liljeholmens bussterminal

Inlägg av Anders Hanquist »

Nu har jag nog förstått hur det hela skall gå till. Dockningsterminalen på nedre plan är endast för avgående bussar. Tunneltågen i riktning söderut stannar och dörrarna på vänster sida öppnas för avstigande. Endast när en buss står på plats kan dörren från t-platformen ut till just den bussfickan öppnas. Monitorer visar varifrån bussarna går. Sedan öppnas dörrarna på högra sidan av tåget för påstigande. Om dörrarna på båda sidor står öppna samtidigt eller om de vänstra först skall stängas innan de högra öppnas vet jag inte ännu.

I motsatt rikting får man stiga av på övre planet och på vanligt sätt knalla igen biljetthallen och spärrlinjen samt gå/åka ner till plattformen.

De som till äventyrs komer "utifrån" och skall byta till buss måste dock först gå upp i biljetthallen och sedan ner igen till bussterminalen. Bussar som inte terminerar vid LIH stannar även fortsätningvis ute.

Anders
Användarens profilbild
Kvarne
Inlägg: 800
Blev medlem: lördag 23 november 2002 16:53

Inlägg av Kvarne »

Invigningen är uppskjuten till senare datum..vet inte när, men det blir inte 15 maj i alla fall....
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Invigningen av Liljeholmens nya terminal lär bli i morgon, lördagen 15 Maj! Allt enligt http://www.sl.se

Trafikeringsprinciperna skall bli enligt följande:

T-tåg mot Fruängen/Norsborg angör nya plattformen och öppnar dörrarna på vänster sida.

Tåg med destination Liljeholmen kommer att gå in på samma spår som i dag. Högtalarutrop skall uppmana passagerare att byta vid Hornstull om de skall byta till buss eller skall vidare söder ut med T-bana.

Bussar som passerar Liljeholmen, f.n. linjerna 107 och 152, kommer ej att angöra den nya bussterminalen.

Ankommande bussar, med Liljeholmen som ändhållplats angör en avstigningshållplats i gatuplanet.

Avgående bussar, förtom 107 och 152, avgår från den nya bussterminalen. Vilken av de 11 hålplaslägena som bussarna går från måste trafikanten ta reda på från elektroniska skyltar, varje gång. Kan tydligen variera för en och samma linje, kanske t.o.m. för samma avgång, olika dagar.


Denna nya platform har trappor, rulltrapor och hissar upp till biljethallarna, samt dörrar in till bussarnas vänthall.

Mittplattformen, som endast används för ingående/vändande tåg saknar rulltrappa till norra ingången. (Eller utgång blir det väll i detta fall.)

Från bussarnas vänthall är det en dörr vid var och en av de 11 hållplatserna. Bussföraren öppnar dessa dörrar i lämplig tid för avgång. Ingen biljettkontroll sker, varför passagerarna antas köpa/stämpla rätt antal kuponger när de passerar T-banespärrarna. Även de som kommer utifrån vid Liljeholmen måste passera spärrar för att komma till bussarnas avgångshall.

Ersättningsbussar för T-banan kommer att angöra avstigningshållplatserna i gatuplanet. Även för påstigning.

Tvärbanans ersättningsbussar kommer att angöra Liljeholmen på samma hållplatser som i dag.

Ersättningsbussar för hissbanan är inte omnämd i SLs fina brochyr!

Tror inte ankomsthållplatsen är färdig för invigning ännu!? Blir väll i så fall ett provisorium.

Den konstnärliga ljusinstalationen i pelarna är enligt radiouppgifter i eftermidag inte färdig. Ljuset skall långsamt byta färg, ungefär som Öhrströms glaspelare (vid Sergels Torg) skulle göra under några år.

Det blir nog bra när allt är färdigbygt och allt är intrimmat. Det senare gäller även trafikanterna.

Inlägg av »

Råkade skriva signatur på fel ställe i inlägget ovan! :oops: :oops:
Användarens profilbild
GodisP
Inlägg: 30
Blev medlem: söndag 21 mars 2004 11:41
Ort: (Vå, Ös, Ry, Lac, Wg, Uls, Råg & Rib...) Stockholm.

Re: LÅ

Inlägg av GodisP »

Anonymous skrev:Ankommande bussar, med Liljeholmen som ändhållplats angör en avstigningshållplats i gatuplanet.

Avgående bussar, förtom 107 och 152, avgår från den nya bussterminalen. Vilken av de 11 hålplaslägena som bussarna går från måste trafikanten ta reda på från elektroniska skyltar, varje gång. Kan tydligen variera för en och samma linje, kanske t.o.m. för samma avgång, olika dagar.

Ersättningsbussar för hissbanan är inte omnämd i SLs fina brochyr!
Följande har jag fått berättat för mig av de som utbildat förarna:
Ankommande linje 133 får sin ändhållplats uppe vid Tvärbanan, inte i terminalen.
Den enda linje som kommer få en någorlunda permanent hållplats i avgångshallen är 77.
Ersättningsbuss för hissbanan mot Nybohov kommer att utgå från gamla busstorget (så länge det nu finns kvar), och för tunnelbanan kommer den att gå uppe vid Tvärbanan.
Senast redigerad av GodisP den lördag 15 maj 2004 8:37, redigerad totalt 1 gånger.
LEG. TÅGMUPP.
Sven Karlsson

Inlägg av Sven Karlsson »

Vad kommer att hända med den gamla bussterminalen? Blir det bostadshus där? Dessutom, uppgången vid LIH södra kommer väl också att byggas om? Den sunkiga gamla byggnaden ser ju inte allt för rolig ut nu bredvid alla sprillans nya hus.
Skriv svar