SvD tycker till om SL

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lars Stegenius

SvD tycker till om SL

Inlägg av Lars Stegenius »

Användarens profilbild
Odd

Re: SvD tycker till om SL

Inlägg av Odd »

Anledningen till att stoppet blev så långt måste väl ha berott på obeslutsamhet, eller vad säger ni som var mer eller mindre inblandade i det?
Min personliga uppfattning är att det kan vara avtalets utformning som gör att man hellre chansar på att få igång trafiken med förseningar i stället för att behöva ställa in så mycket trafik. Annars skulle man ju ganska snart kunnat starta bogsering av tåget. Det finns ju iofs en chans att man inte har haft möjlighet att lossa bromsarna mekaniskt, det kan ju inträffa sådana fel, men hur detta fungerar på C30 får nån som kan gärna berätta om.

När jag var aktiv förare i tunnelbanan så kan jag inte minnas ett sådant långt stopp som beror på ett vagnfel, även om det möjligen inträffade.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

En hel del valpropaganda i detta. Olle Ehrencrona, som ju är östgöte liksom jag, och som jag träffade i politiken under 1960-talet, är iofs. en vettig människa på den konservativa kanten (och har tagit tydlig ställning mot trumpismen ex.vis). Men alla medier har tyvärr en tendens att förvandla sig till propagandamaskiner under en valrörelse, ingen nämnd och ingen glömd. Man behöver inte partipolitisera detta i onödan, men det är klart att Olle helst skulle vilja se att högerblocket tar tillbaka makten i Region Stockholm.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Odd skrev: onsdag 10 juni 2026 17:26 Anledningen till att stoppet blev så långt måste väl ha berott på obeslutsamhet, eller vad säger ni som var mer eller mindre inblandade i det?
Min personliga uppfattning är att det kan vara avtalets utformning som gör att man hellre chansar på att få igång trafiken med förseningar i stället för att behöva ställa in så mycket trafik. Annars skulle man ju ganska snart kunnat starta bogsering av tåget. Det finns ju iofs en chans att man inte har haft möjlighet att lossa bromsarna mekaniskt, det kan ju inträffa sådana fel, men hur detta fungerar på C30 får nån som kan gärna berätta om.

När jag var aktiv förare i tunnelbanan så kan jag inte minnas ett sådant långt stopp som beror på ett vagnfel, även om det möjligen inträffade.
I lumpen fick jag lära mig att det viktiga var att fatta ett beslut även om det senare visade sig vara fel.
För stopp har jag varit med om en timmes stopp med vagnfel , någon gång på 80talet. Men då stod vi vid station .
Men tre timmar i tunnel....
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Lennart Petersen skrev: torsdag 11 juni 2026 19:25
Odd skrev: onsdag 10 juni 2026 17:26 Anledningen till att stoppet blev så långt måste väl ha berott på obeslutsamhet, eller vad säger ni som var mer eller mindre inblandade i det?

I lumpen fick jag lära mig att det viktiga var att fatta ett beslut även om det senare visade sig vara fel.
För stopp har jag varit med om en timmes stopp med vagnfel , någon gång på 80talet. Men då stod vi vid station .
Men tre timmar i tunnel....
Ja de som har rätt att fatta beslut måste uppvisa lite dådkraft och ta beslutet förhållandevis snabbt. Behovet av evakuering i detta fall var ju lika stort efter 15 minuter som efter tre timmar. Rena turen att det inte blev spontanevakuering.
Skriv svar