Fyra trådbussnät i Sverige?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Bert

Fyra trådbussnät i Sverige?

Inlägg av Bert »

Jag har just läst artikeln om Landkrona i MFSS nr 5, 2003. På förstasidan, i innehållsförteckningen, i artikelrubriken och i ingressen kallas detta för "Sveriges fjärde trådbussnät/trådbusstad". Jag väntade mig en förklaring till denna matematik inne i artikeln, men fann ingen.

Jag kan räkna till Stockholm, Göteborg och nu Landskrona och får det till tre. Vilket är det fjärde nätet?

A.S.E.A. hade en provsträcka i Västerås utan reguljär trafik. I Stockholm hade K.F. en linje till Kvarnholmen, men den var ju sammanhängande med S.S. nät.

Jag tycker inget av dessa kan kvalificiera sig för en egn trådbusstad.

När man nu nästan övertydligt påpekar att Landskrona är den fjärde trådbusstaden, fast de flesta bara anser att det är frågan om tre, så borde man skrivit en förklaring inne i själva artikeln.

Var det Västerås eller Kvarnholmen författaren hade i åtanke?
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Fyra trådbussnät i Sverige?

Inlägg av bruse »

Bert skrev:Var det Västerås eller Kvarnholmen författaren hade i åtanke?
Det tror jag, för i Västerås gick det en nästan en kilometer sträcka mellan ASEA verkstäder och stationen. Iofs inte öppen för allmänheten, men det var en linje!

Kvarnholmen tillhörde Stockholm, så den räknas inte som egen.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1510
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Jag sätter en slant på att det var Kvarnholmen man syftade på. Men ett mer korrekt uttryck hade varit "Det fjärde företaget som bedrivit (kommersiell) trådbusstrafik i Sverige." Kommersiell för att slippa ifrån alla funderingar kring ASEA:s provsträckning i Västerås.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Bert

Inlägg av Bert »

Sedär, redan två uppfattningar om vad som avsågs. Om artikelförfattaren nu var så angelägen om att påpeka antalet fyra, så borde artikeln innehållit en förklaring till vilka nät han avsåg. Som synes är detta inte alls självklart.
Marcus A

Re: Fyra trådbussnät i Sverige?

Inlägg av Marcus A »

bruse skrev:
Bert skrev:Var det Västerås eller Kvarnholmen författaren hade i åtanke?
Det tror jag, för i Västerås gick det en nästan en kilometer sträcka mellan ASEA verkstäder och stationen. Iofs inte öppen för allmänheten, men det var en linje!

Kvarnholmen tillhörde Stockholm, så den räknas inte som egen.

Ska man räkna testbanor så har ju Sverige tre tunnelbanesystem.... Arvidsjaur och Västerås och så har dom visst nåt i Stockholm också.

Det blir så konstigt om man räknar med såna provlinjer tycker jag...
Tony M

Re: Fyra trådbussnät i Sverige?

Inlägg av Tony M »

Marcus A skrev:
bruse skrev:
Bert skrev:Var det Västerås eller Kvarnholmen författaren hade i åtanke?
Det tror jag, för i Västerås gick det en nästan en kilometer sträcka mellan ASEA verkstäder och stationen. Iofs inte öppen för allmänheten, men det var en linje!

Kvarnholmen tillhörde Stockholm, så den räknas inte som egen.

Ska man räkna testbanor så har ju Sverige tre tunnelbanesystem.... Arvidsjaur och Västerås och så har dom visst nåt i Stockholm också.

Det blir så konstigt om man räknar med såna provlinjer tycker jag...
Håller med - men det finns en viss skillnad så vitt jag förstått vad det gäller tunnelbanesystemen du beskriver:

Arvidsjaur har varesig kontaktledning eller fungerande strömskena utan är en del av inlandsbanan. Tunnelvagnen framförs med ett i kroken hängt diesellok. (Ruggige Ragge eller annan sakkunnig får mer än gärna rätta mig.)

I Västerås saknas strömskena.

Provsystemet för trådbuss i Västerås gick dessutom utanför ASEAs område - till skillnad från provanläggningen för järnvägsfordon av olika karaktär (alltså även spårvagnar och tunnelbanevagnar)

Systemet i Västerås öppnades aldrig för trafik - parallellen mot Ulricehamns spårväg blir mycket lätt att dra, ty Ulricehamn räknas som spårvägsstad av Svenska Spårvägssällskapet även om spårvägen aldrig öppnades för allmän trafik. Med samma resonemang skall alltså Västerås räknas som trådbusstad!

/Tony
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Fyra trådbussnät i Sverige?

Inlägg av bruse »

Tony M skrev:
Marcus A skrev:
bruse skrev: Det tror jag, för i Västerås gick det en nästan en kilometer sträcka mellan ASEA verkstäder och stationen. Iofs inte öppen för allmänheten, men det var en linje!

Kvarnholmen tillhörde Stockholm, så den räknas inte som egen.

Ska man räkna testbanor så har ju Sverige tre tunnelbanesystem.... Arvidsjaur och Västerås och så har dom visst nåt i Stockholm också.

Det blir så konstigt om man räknar med såna provlinjer tycker jag...
Håller med - men det finns en viss skillnad så vitt jag förstått vad det gäller tunnelbanesystemen du beskriver:

Arvidsjaur har varesig kontaktledning eller fungerande strömskena utan är en del av inlandsbanan. Tunnelvagnen framförs med ett i kroken hängt diesellok. (Ruggige Ragge eller annan sakkunnig får mer än gärna rätta mig.)

I Västerås saknas strömskena.

Provsystemet för trådbuss i Västerås gick dessutom utanför ASEAs område - till skillnad från provanläggningen för järnvägsfordon av olika karaktär (alltså även spårvagnar och tunnelbanevagnar)

Systemet i Västerås öppnades aldrig för trafik - parallellen mot Ulricehamns spårväg blir mycket lätt att dra, ty Ulricehamn räknas som spårvägsstad av Svenska Spårvägssällskapet även om spårvägen aldrig öppnades för allmän trafik. Med samma resonemang skall alltså Västerås räknas som trådbusstad!

/Tony
Och hur var det med Kvarnholsmlinjen? Var den öppen för allmänheten, eller bara för personalen som jobbade i bageriet mm på Kvarnholmen?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Tony M

Re: Fyra trådbussnät i Sverige?

Inlägg av Tony M »

bruse skrev: Och hur var det med Kvarnholsmlinjen? Var den öppen för allmänheten, eller bara för personalen som jobbade i bageriet mm på Kvarnholmen?
Kvarnholmslinjen var väl ansluten till SS trådbussnät - eller.

Parallellen här blir att ställa sig frågan: Räknas Mölndal som spårvägsstad?

/Tony
MartinW
Inlägg: 1381
Blev medlem: onsdag 27 augusti 2003 14:51
Kontakt:

Re: Fyra trådbussnät i Sverige?

Inlägg av MartinW »

Tony M skrev:
bruse skrev: Och hur var det med Kvarnholsmlinjen? Var den öppen för allmänheten, eller bara för personalen som jobbade i bageriet mm på Kvarnholmen?
Kvarnholmslinjen var väl ansluten till SS trådbussnät - eller.

Parallellen här blir att ställa sig frågan: Räknas Mölndal som spårvägsstad?

/Tony
Eller Solna? Eller Sundbyberg? Eller de förorter i Göteborg och Stockholm som faktiskt var egna kommuner fram till kommunreformerna?
Användarens profilbild
TimK
Inlägg: 1368
Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
Ort: Jackson i Mississippi, USA
Kontakt:

Re: Fyra trådbussnät i Sverige?

Inlägg av TimK »

MartinW skrev:
Tony M skrev:
bruse skrev: Och hur var det med Kvarnholsmlinjen? Var den öppen för allmänheten, eller bara för personalen som jobbade i bageriet mm på Kvarnholmen?
Kvarnholmslinjen var väl ansluten till SS trådbussnät - eller.

Parallellen här blir att ställa sig frågan: Räknas Mölndal som spårvägsstad?

/Tony
Eller Solna? Eller Sundbyberg? Eller de förorter i Göteborg och Stockholm som faktiskt var egna kommuner fram till kommunreformerna?
Svaret när det gäller Solna och Sundbyberg har alltid varit nej, eftersom de inte hade någon "egen" spårvägstrafik utan bara "påhäng" från Stockholms trafik.

En klar motsats är Lidingö, som ju hade två egna spårvägar (olika bolag) och som faktiskt räknas som spårvägsstad.

Mvh Tim
Bert

Inlägg av Bert »

Kommungränser är administrativt finlir som vi kanske bör lämna därhän.
I så fall har även Nacka haft spårvagnstrafik (en kort sträcka av Enskedebanan). Nej systemen måste räknas.
Var Västeråslinjen dubbeltrådig och användbar för reguljär trådbusstrafik? Då kanske man kan göra en ulricehamnare av det och räkna in den.
Är författaren vidtalad och kan lösa tvisten. Menade han Kvarnholmen eller Västerås?
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Fyra trådbussnät i Sverige?

Inlägg av Harald »

bruse skrev: Och hur var det med Kvarnholsmlinjen? Var den öppen för allmänheten, eller bara för personalen som jobbade i bageriet mm på Kvarnholmen?
Kvarnholmslinjen trafikerades dels av lastbilar för KF:s egna transporter, dels av en normal koncessionerad trådbusslinje som befordade passagerare mot betalning. Den var alltså öppen för allmänheten.
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1510
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Fyra trådbussnät i Sverige?

Inlägg av Kristofer »

Tony M skrev:Systemet i Västerås öppnades aldrig för trafik - parallellen mot Ulricehamns spårväg blir mycket lätt att dra, ty Ulricehamn räknas som spårvägsstad av Svenska Spårvägssällskapet även om spårvägen aldrig öppnades för allmän trafik. Med samma resonemang skall alltså Västerås räknas som trådbusstad!
Skillnaden är väl att i Ulricehamn avsåg man att öppna spårvägen för allmän trafik, medan linjen i Västerås aldrig var avsedd som annat än en testlinje.
Bert skrev:Kommungränser är administrativt finlir som vi kanske bör lämna därhän.
I så fall har även Nacka haft spårvagnstrafik (en kort sträcka av Enskedebanan).
Aha, har kommungränsen gått så långt in i Enskede? Var det vid vänslingan i Skarpnäck?
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Fyra trådbussnät i Sverige?

Inlägg av Harald »

Kristofer skrev:
Bert skrev:Kommungränser är administrativt finlir som vi kanske bör lämna därhän.
I så fall har även Nacka haft spårvagnstrafik (en kort sträcka av Enskedebanan).
Aha, har kommungränsen gått så långt in i Enskede? Var det vid vänslingan i Skarpnäck?
Nej, men en bit av Hammarbybacken. Hammarby hörde till Nacka.
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Här är en bit av Häradsekonomiska kartan. Stockholms län kartlades 1901-1906. Enskedelinjen går huvudsakligen i Brännkyrka (ytterligare en kommun med spårväg alltså) men gör en liten sväng in i Nacka.

En annan intressant detalj på kartan är spårvägsspåret som går ned till Årstaviken vid Skanstull.

Bild
MartinW
Inlägg: 1381
Blev medlem: onsdag 27 augusti 2003 14:51
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Den där kyrkogården, ligger den rakt under Globen-komplexet idag? Kan inte minnas att ha sett en kyrkogård runt Globen.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

MartinW skrev:Den där kyrkogården, ligger den rakt under Globen-komplexet idag? Kan inte minnas att ha sett en kyrkogård runt Globen.
Nä, den finns, tro:t eller ej. kvar idag. Kallas för Kolerakyrkogården och ligger strax öster om Nynäsvägen/Gullmarsplan. Nås enklast från Hammarbybacken/Olaus Magnus väg. Globen ligger längre åt sydväst.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Inlägg av Harald »

För att underlätta orienteringen har jag satt ut läget för Söderstadion. Obseervera också väderkvarnen mellan Sundsta och Ensta. Den finns ju kvar.
MartinW
Inlägg: 1381
Blev medlem: onsdag 27 augusti 2003 14:51
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Då hänger jag med. Trodde skalan var annorlunda, och således att globenkomplexet låg längre upp.
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1510
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Ahh, Forum när det är som bäst.
I grunden helt värdelös men ack så intressant information. Hur kunde mänskligheten egentligen överleva före Internet?

Tackar och bockar,
Kristofer
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Skriv svar