Sida 1 av 1
Vad händer med Nybodadepån?
Postat: tisdag 27 maj 2025 21:29
av Lars Stegenius
Eftersom jag bor i krokarna och passerar den då och då ser jag att den verkar väldigt öde. Problemet är väl att verkstan bara är anpassad för Cx och C20 och inte lär var helt enkel att bygga om för C30 som ju motsvarar 4 Cx.
Ska depån stängas eller byggas om?
Så här såg det förresten ut när man lyfte C20 på spår 21.
https://www.youtube.com/watch?v=S0RkGXRe3o8
Re: Vad händer med Nybodadepån?
Postat: onsdag 28 maj 2025 20:13
av Enceladus
Lars Stegenius skrev: ↑tisdag 27 maj 2025 21:29
Ska depån stängas eller byggas om?
Nybodadepån
anpassas för C30-tåg:
Region Stockholm skrev:Program röda linjens uppgradering omfattar huvudsakligen leverans av 96 fordon C30, anpassning av Nybodadepån för trafikering av C30 samt anpassningar av landbaserad it till C30 fordon och till del även C20 fordon. Under året har 24 C30-fordon tagits i drift till en utgift om 992 miljoner kronor. Sammanlagt finns totalt 85 C30-fordon i trafik. Resterande fordon planeras vara driftsatta under 2025. Uppföljning av effektrealisering görs när hela investeringen är genomförd 2027.
SL har bl.a. anlitat
BBH och
Boetten.
Re: Vad händer med Nybodadepån?
Postat: onsdag 28 maj 2025 20:23
av dr Cassandra Nojdh
Enceladus skrev: ↑onsdag 28 maj 2025 20:13
Lars Stegenius skrev: ↑tisdag 27 maj 2025 21:29
Ska depån stängas eller byggas om?
Nybodadepån
anpassas för C30-tåg:
Region Stockholm skrev:Program röda linjens uppgradering omfattar huvudsakligen leverans av 96 fordon C30, anpassning av Nybodadepån för trafikering av C30 samt anpassningar av landbaserad it till C30 fordon och till del även C20 fordon. Under året har 24 C30-fordon tagits i drift till en utgift om 992 miljoner kronor. Sammanlagt finns totalt 85 C30-fordon i trafik. Resterande fordon planeras vara driftsatta under 2025. Uppföljning av effektrealisering görs när hela investeringen är genomförd 2027.
SL har bl.a. anlitat
BBH och
Boetten.
Ja, det brukar de ju göra:
viewtopic.php?p=299595#p299595
Re: Vad händer med Nybodadepån?
Postat: onsdag 28 maj 2025 22:17
av Lars Stegenius
Färdigt Q1 24 enligt Boetten. Hm.
Re: Vad händer med Nybodadepån?
Postat: onsdag 28 maj 2025 23:03
av Enceladus
Lars Stegenius skrev: ↑onsdag 28 maj 2025 22:17
Färdigt Q1 24 enligt Boetten. Hm.
Jag citerar det senast länkade inlägget:
MWE skrev: ↑söndag 13 januari 2013 10:26
Boetten Bygg AB, SL:s entreprenör för ombyggnaderna verkar inte precis ha högsta speed.
Re: Vad händer med Nybodadepån?
Postat: torsdag 29 maj 2025 13:30
av BSB101
Enceladus skrev: ↑onsdag 28 maj 2025 23:03
Lars Stegenius skrev: ↑onsdag 28 maj 2025 22:17
Färdigt Q1 24 enligt Boetten. Hm.
Jag citerar det senast länkade inlägget:
MWE skrev: ↑söndag 13 januari 2013 10:26
Boetten Bygg AB, SL:s entreprenör för ombyggnaderna verkar inte precis ha högsta speed.
Vilken "speed" man har beror på beställaren eller lämnar SL helt walk over och låter sina entreprenörer att sätta sina egna tidplaner utan att man lägger sig i?
Re: Vad händer med Nybodadepån?
Postat: torsdag 29 maj 2025 13:33
av Lars Stegenius
Enceladus skrev: ↑onsdag 28 maj 2025 23:03
Lars Stegenius skrev: ↑onsdag 28 maj 2025 22:17
Färdigt Q1 24 enligt Boetten. Hm.
Jag citerar det senast länkade inlägget:
MWE skrev: ↑söndag 13 januari 2013 10:26
Boetten Bygg AB, SL:s entreprenör för ombyggnaderna verkar inte precis ha högsta speed.
Det inlägget är från 2013. Man fortsätter alltså att anlita en entreprenör som inte kan hålla tidsplaner. Då undrar man ju - är det klart nu?
Ombyggnaden av två spår det talas om bör vara de två spår som hade pelarlyftar för Cx, minns inte spårnumren.
Re: Vad händer med Nybodadepån?
Postat: fredag 30 maj 2025 14:05
av Odd
Det spelar säkert roll att man från början hade en helt annan tidsplan för signalsystem, leverans och så vidare. De gamla uppgifterna har nog påverkats mycket sedan dess.