Vad händer med Nybodadepån?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Vad händer med Nybodadepån?
Eftersom jag bor i krokarna och passerar den då och då ser jag att den verkar väldigt öde. Problemet är väl att verkstan bara är anpassad för Cx och C20 och inte lär var helt enkel att bygga om för C30 som ju motsvarar 4 Cx.
Ska depån stängas eller byggas om?
Så här såg det förresten ut när man lyfte C20 på spår 21.
https://www.youtube.com/watch?v=S0RkGXRe3o8
Ska depån stängas eller byggas om?
Så här såg det förresten ut när man lyfte C20 på spår 21.
https://www.youtube.com/watch?v=S0RkGXRe3o8
Re: Vad händer med Nybodadepån?
Nybodadepån anpassas för C30-tåg:
SL har bl.a. anlitat BBH och Boetten.Region Stockholm skrev:Program röda linjens uppgradering omfattar huvudsakligen leverans av 96 fordon C30, anpassning av Nybodadepån för trafikering av C30 samt anpassningar av landbaserad it till C30 fordon och till del även C20 fordon. Under året har 24 C30-fordon tagits i drift till en utgift om 992 miljoner kronor. Sammanlagt finns totalt 85 C30-fordon i trafik. Resterande fordon planeras vara driftsatta under 2025. Uppföljning av effektrealisering görs när hela investeringen är genomförd 2027.
- dr Cassandra Nojdh
Ja, det brukar de ju göra: viewtopic.php?p=299595#p299595Enceladus skrev: ↑onsdag 28 maj 2025 20:13Nybodadepån anpassas för C30-tåg:
SL har bl.a. anlitat BBH och Boetten.Region Stockholm skrev:Program röda linjens uppgradering omfattar huvudsakligen leverans av 96 fordon C30, anpassning av Nybodadepån för trafikering av C30 samt anpassningar av landbaserad it till C30 fordon och till del även C20 fordon. Under året har 24 C30-fordon tagits i drift till en utgift om 992 miljoner kronor. Sammanlagt finns totalt 85 C30-fordon i trafik. Resterande fordon planeras vara driftsatta under 2025. Uppföljning av effektrealisering görs när hela investeringen är genomförd 2027.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
-
Färdigt Q1 24 enligt Boetten. Hm.
Jag citerar det senast länkade inlägget:
Vilken "speed" man har beror på beställaren eller lämnar SL helt walk over och låter sina entreprenörer att sätta sina egna tidplaner utan att man lägger sig i?
-
Det inlägget är från 2013. Man fortsätter alltså att anlita en entreprenör som inte kan hålla tidsplaner. Då undrar man ju - är det klart nu?
Ombyggnaden av två spår det talas om bör vara de två spår som hade pelarlyftar för Cx, minns inte spårnumren.
Det spelar säkert roll att man från början hade en helt annan tidsplan för signalsystem, leverans och så vidare. De gamla uppgifterna har nog påverkats mycket sedan dess.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.