KD:s gruppledare Karl Henriksson föreslår att styrelsen för AB SL
utökas med åtta ledamöter för att ge alla regionfullmäktiges partier styrelserepresentation:
Region Stockholm skrev:I motionen föreslås att regionfullmäktige ska besluta att utvidga AB SLs styrelse från tre till elva ledamöter. I motionen anförs att förändringen ska ske mot bakgrund av att bolagsstyrelsen haft information om och behandlat frågan om borgensåtaganden utställda till underleverantörer till bolagets leverantör Gülermak, innan frågan behandlats av trafiknämnden. Syftet skulle vara att framöver ge alla partier i regionfullmäktige insyn i bolagets verksamhet.
[...]
Trafikförvaltningens arbete med att hantera den felaktiga beslutsgången för de ingångna garantierna samt anslutande frågeställningar, t.ex. hur förpliktelserna ska fullgöras, har tydliggjort att organen trafiknämnden och AB SL, trots långtgående integration, är två olika organ som styrs av olika regelverk, där AB SL har att förhålla sig till stränga krav i aktiebolagslagen, innefattande bl.a. att styrelsen löpande ska hållas underrättad om händelser som kan påverka bolagets ekonomiska situation. Normalt informeras styrelsen i anslutning till ordinarie trafiknämndssammanträden, men vid särskilda händelser kan styrelsen behöva informeras även mellan sammanträdena och erhåller då information eller förhandsinformation, till följd av aktiebolagens krav, snabbare än trafiknämnden.
Trafikförvaltningen anser för egen del att den nuvarande ordningen, i vilken trafiknämnden inom ramen för förvaltningsuppdraget förvaltar bolaget AB SL,
fungerat väl sedan den infördes för tolv år sedan.
Bakgrunden är fiaskot med Kistagrenens betalningsgarantier. Trafikförvaltningen anser däremot att den nuvarande ordningen fungerar väl.
/jes skrev: ↑fredag 16 maj 2025 17:20
Tänk om ett privat mångmiljardföretag skulle hanteras så här.
Världens högst värderade biltillverkare
har ingen aktiv vd - liksom
relaterade bolag. Det går dock inte att förneka att Lagneholm och Fendert har lämnat ett SL i kris. Bilen vinner mark i Stockholm, och nu måste SL:s nya toppar undvika en situation där aktörer som
Waymo och
Uber utarmar kollektivtrafiken ytterligare.
/jes skrev: ↑fredag 16 maj 2025 17:20
Trafikregionrådet håller på att avveckla sig och det nya tillträder i höst.
Fenderts efterträdare Dalunde har faktiskt talat om anropsstyrd trafik med mindre bussar som kan beställas dagen innan - till en något högre taxa. Räcker det?