Djurgårdslinjens och spårväg citys spårvagnstrafik i dåtid, nutid & framtid
Postat: torsdag 15 maj 2025 1:42
-Det är bäst med korta spårvagnar som förr i tiden "det var bättre förr" det har man ju hört !
Veteranspårvagnarna är en självklarhet ute på Djurgården. Jag har genom åren fotograferat dem många många gånger sedan ca år 2006 kanske. Varje år har utbudet av vagnar skiftat sedan dess.
Jag har även fotat de nyare spårvagnarna SL A34 och SL A35
Här ser ni en SL A34 i svart färg med guldränder på sidorna . Fotograferad av Matsälgen den 2011-09-02 ©
Den är mycket snyggare än alla tråkblåa!
Frågan är vad som kommer rulla på djurgårdslinjen i år 2025?
Vändslingor
Det SKA var vändslingor på en spårväg i alla ändar. Utan förarhytt i ena änden, rymmer spårvagnen mååånga fler resande. Det är särskilt påtagligt i en kort vagn. Men visst är det bra av andra självklara anledningar med förarhytt i båda vagnsändarna.
På Djurgården finns vändslingor överallt där spåren slutar förutom i T-centralen!
Om det anläggs en vändslinga i T-centralen, då kan även enkelriktade gamla vagnar förstärka spårtrafiken från och till Djurgården.
Det finns ju jättemånga kapacitetsstarka spårvagnar som kan kan bilda tåg, i massor i Malmköpingsdepon!!! De som är i bra skick bör sättas in som kompletteringstrafik på Spårväg City denna sommar när de verkligen behövs där p.g.a. vagnbrist.
Höggolvsvagnar och rullstolar mm
Folk med hjul under sig värnar jag alltid mycket om, men om och när det är vagnbrist på låggolvsvagnar för alla typer av resande, då kan de icke hjulburna, tillåtas åka med extratrafiksvagnar som kan vara höggolvsvagnar.
För hjulburna blir det ingen försämring av att andra kan åka med kapacitetsförstärkande höggolvsvagnar som gör att det inte blir lika trångt ombord på låggolvsvagnarna.
Höggolvsvagnarna möjliggör att rullstolsåkaren, rullatorbrukaren samt även alla skrymmande barnvagnar har större chans att få plats ombord på en låggolvsvagn tack vare att de andra resenärerna alldeles innan har åkt iväg med en höggolvsvagnståg med 2 släpvagnar, kanske 3 stycken???
//Matsälgen🫎

Veteranspårvagnarna är en självklarhet ute på Djurgården. Jag har genom åren fotograferat dem många många gånger sedan ca år 2006 kanske. Varje år har utbudet av vagnar skiftat sedan dess.
Jag har även fotat de nyare spårvagnarna SL A34 och SL A35
Här ser ni en SL A34 i svart färg med guldränder på sidorna . Fotograferad av Matsälgen den 2011-09-02 ©
Den är mycket snyggare än alla tråkblåa!
Frågan är vad som kommer rulla på djurgårdslinjen i år 2025?
Vändslingor
Det SKA var vändslingor på en spårväg i alla ändar. Utan förarhytt i ena änden, rymmer spårvagnen mååånga fler resande. Det är särskilt påtagligt i en kort vagn. Men visst är det bra av andra självklara anledningar med förarhytt i båda vagnsändarna.
På Djurgården finns vändslingor överallt där spåren slutar förutom i T-centralen!

Om det anläggs en vändslinga i T-centralen, då kan även enkelriktade gamla vagnar förstärka spårtrafiken från och till Djurgården.
Det finns ju jättemånga kapacitetsstarka spårvagnar som kan kan bilda tåg, i massor i Malmköpingsdepon!!! De som är i bra skick bör sättas in som kompletteringstrafik på Spårväg City denna sommar när de verkligen behövs där p.g.a. vagnbrist.
Höggolvsvagnar och rullstolar mm
Folk med hjul under sig värnar jag alltid mycket om, men om och när det är vagnbrist på låggolvsvagnar för alla typer av resande, då kan de icke hjulburna, tillåtas åka med extratrafiksvagnar som kan vara höggolvsvagnar.
För hjulburna blir det ingen försämring av att andra kan åka med kapacitetsförstärkande höggolvsvagnar som gör att det inte blir lika trångt ombord på låggolvsvagnarna.
Höggolvsvagnarna möjliggör att rullstolsåkaren, rullatorbrukaren samt även alla skrymmande barnvagnar har större chans att få plats ombord på en låggolvsvagn tack vare att de andra resenärerna alldeles innan har åkt iväg med en höggolvsvagnståg med 2 släpvagnar, kanske 3 stycken???
//Matsälgen🫎