Göteborgs vagnpark under 40 år

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Harald
Kontakt:

Göteborgs vagnpark under 40 år

Inlägg av Harald »

Det blev lite diskussion om M35 i Stockholmstråden. Eftersom det här inlägget handlar helt om Göteborg gör jag en ny tråd.
Vagnparkens utveckling i grova drag:
1980-talets mitt: 125 M25, 70 M28 och 60 M29, alltså 255 15-metersvagnar (jag anger för enkelhets skulle levererade vagnar även om några var skrotade efter olyckor)
1990-talets mitt 70 M28, 60 M29 och 80 M21, motsvarande 250 15-metersvagnar
2000-talets mitt 70 M28, 60 M29 och 80 M31, motsvarande 290 15-metersvagnar
Sedan var det meningen att 65 M32 skulle ersätta M28 och M29 men det gick ju inte så bra. Förutom det så har trafiken ökat så att det behövs fler vagnar. F.n. är det nog ungefär 45 M29, 78-79 M31, 60 M32 och 40 M33 i trafik. M34 är ännu bara ett ensiffrigt antal. De 40 M33 motsvarar 80 15-metersvagnar så de ersätter M28 och de M29 som har tagits ur trafik. M34 ska bli 60 stycken motsvarande 180 15-metersvagnar. De ska ersätta resterande M29 och förmodligen en del M32 samt täcka en viss trafikökning. De 65 M35 ska nog ersätta resterande M32 samt täcka ytterligare ökad trafik. Den tänkta leveranstiden är 2030-2031, men sånt har ju en tendens att glida.
Matsälgen

Re: Göteborgs vagnpark under 40 år

Inlägg av Matsälgen »

Jag hoppas att det finns många Göteborgare i forumet som kan bidra med intressanta inlägg här om ämnet ifråga.

Det är en intressant sammanställning med listan över alla Göteborgska spårvagnar uppräknade i det inledande inlägget.
Göteborg är en äkta spårvagnstad. Det är enormt många olika spårvagnsmodeller som står med där.
Då behövs det väl även specialverktyg och specialpersonal till var och en av dem?

Jag har besökt spårvagnarna i Göteborg 3 gånger och fotat dem. mellan 2011 -2017 Tiden går fort.....
Snart ska jag avlägga ett nytt besök och fota bilder på de nya M33 &M34 har jag tänkt.

Berätta gärna något om spårvagnen på fotografiet som jag fotade för 10 år sedan, Harald!
Göteborg Spårvagn Linje 9 till Angered Fotograf Matsälgen © 2015-02-17 DSC_0056 Skärpt mindre strl Ljusad Färg Beskuren.JPG
Göteborg Spårvagn Linje 9 till Angered Fotograf Matsälgen © 2015-02-17 DSC_0056 Skärpt mindre strl Ljusad Färg Beskuren.JPG (185.63 KiB) Visad 936 gånger
2015-02-17 Göteborg Spårvagn Linje 9 till Angered Fotograf är Matsälgen ©

Angående nästa spårvagnsmodell M35?
Du Harald, nämnde M35 i ditt inlägg, som blir beteckningen på nästa spårvagnstyp. Hur går det med de planerna? Hur kommer den att bli?

Multikoppla M33 & M34??
Jag frågade Göteborgs spårvägar om det går multikoppla de nya spårvagnsmodellerna M33 och M34 till att bli ett långt spårvagnståg men svaret som kom dagen efter den 30 april 2025, från Västtrafik säger att:
CITAT: .... M33 eller M34 går inte att koppla ihop för att köra som tåg. Det finns ett mekaniskt koppel på alla vagnar i båda ändar men detta är enbart till bogsering och det finns ingen förbered elektrisk koppling som gör att man kan styra en annan tillkopplad vagn. .....
SLUT CITAT

NYA Spårvagnar bör kunna multikopplas två eller fler vagnar till att bli ett långt tåg som rymmer extra många passagerare.
Det måste finnas framförhållning. Generellt är samhället inne på att minska bilberoendet och då bör även spårvagnarna i Göteborg kunna sammankopplas till tåg för att spara på klimatet och även hushålla med antalet förare i framtiden. Utan nya förare, inga nya spårvagnsturer i Göteborg,

//Matsälgen🫎
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Matsälgen skrev: lördag 03 maj 2025 23:22 Angående nästa spårvagnsmodell M35?
Du Harald, nämnde M35 i ditt inlägg, som blir beteckningen på nästa spårvagnstyp. Hur går det med de planerna? Hur kommer den att bli?
Beslutet att upphandla M35 är ju knappt fattat, ens. Signaturen får försöka tåla sig lite.
https://www.vasttrafik.se/om-vasttrafik ... e/3880558/
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Matsälgen skrev: lördag 03 maj 2025 23:22 NYA Spårvagnar bör kunna multikopplas två eller fler vagnar till att bli ett långt tåg som rymmer extra många passagerare.
Det måste finnas framförhållning. Generellt är samhället inne på att minska bilberoendet och då bör även spårvagnarna i Göteborg kunna sammankopplas till tåg för att spara på klimatet och även hushålla med antalet förare i framtiden. Utan nya förare, inga nya spårvagnsturer i Göteborg,
Tja, i M33-tråden noterades den omvända trenden med "öppna gångvägar". De 45 meter långa M34-vagnarna fyller samma funktion som trippelkopplade M25, M28 och M29 samtidigt som det blir möjligt att gå genom ett helt tåg. Även tunnelbanevagnar och pendeltåg får öppna gångvägar i allt större utsträckning.

Förutom fördelar med öppna gångvägar elimineras onödiga hytter, och just spårvagnsindustrin tycks vara apatisk mot självkörande fordon, varför hytter behövs. SL:s nya X25 är ett undantag, men jag misstänker att SL inte vill köra 6-vagnarståg i framtiden. Loktågens död visar också nyttan med motorvagnars flexibilitet.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Det skulle krävas stora ombyggnader för att köra 60-meters tåg i Göteborgs innerstad, men 45-meters vagnar innebär ju att kapaciteten ökar med 50 %. I stället för ännu längre tåg satsar man på flera spår. Det ger ökad trafik utan större trängsel på de befintliga spåren. Dessutom ger det nya resmöjligheter, vilket bara längre tåg på befintliga spår inte ger Redan genomfört är förbindelsen Linnéplatsen-Sahlgrenska, tunnel Chalmers-Korsvägen, spår i Skånegatan och förbindelsen via Stenpiren. Nu pågår planering för ett stort projekt med tunnel mellan Lindholmen och Linnéplatsen. Det finns en artikel i GP om det idag men den är tyvärr låst.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: söndag 04 maj 2025 12:56 Loktågens död visar också nyttan med motorvagnars flexibilitet.
Bedräglig referens. I själva verket avslutas texten med följande kläm:
Jarnvag.net skrev:Loktågen lever än i allra högsta grad även om vagnarna är av äldre årgång, men oftast grundligt renoverade till modern standard. Loktågens största fördel är att det är enkelt att anpassa tågens storlek till efterfrågan även om till- och frånkoppling tar tid. Största nackdelen är att riktningsbyten tar betydligt längre tid och tar fler spår i anspråk än vad ett motorvagnståg gör.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

dr Cassandra Nojdh skrev: söndag 04 maj 2025 16:46 ...Bedräglig referens. I själva verket avslutas texten med följande kläm:
Jarnvag.net skrev:Loktågen lever än i allra högsta grad även om vagnarna är av äldre årgång, men oftast grundligt renoverade till modern standard. Loktågens största fördel är att det är enkelt att anpassa tågens storlek till efterfrågan även om till- och frånkoppling tar tid. Största nackdelen är att riktningsbyten tar betydligt längre tid och tar fler spår i anspråk än vad ett motorvagnståg gör.
Fast det sista har ju endast med hur loktågen är uppbyggda. Om man har loktåg med manövervagn så är det ju ingen skillnad mot en "motorvagn" och det är fortfarande ett loktåg. Se X2000, som exempel, det är ju ett loktåg men inte behöver man flytta loket till andra änden vid vändning.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Även om X2 formellt uppfyller definitionen för ett lok, så är det ju ett dragfordon som inte har standard drag- och stötinrättning utan kan kopplas bara till speciella vagnar. Ett X2-sätt liknar mest ett motorvagnståg. Det går visserligen att variera sammansättningen, men det är rätt omständligt. Men manövervagnar till konventionella loktåg finns ju också fast de inte har varit så vanliga i Sverige. Det är väl bara de tre AFM7 som har funnits. En annan variant är att sätta ett lok i varje ände som i det loktåg med B6-vagnar och två Hg2-lok som gick Göteborg-Alingsås på 1980-talet.
Skriv svar