Ett omfattande strömavbrott har stoppat tunnelbanor i Spanien och Portugal. Varför har dessa tunnelbanor till skillnad från sjukhus inga egna reservkraftverk?Svenska Yle skrev:Trafiken stoppades i tunnelbanor och flygtrafiken stördes i flera spanska städer, bland annat Madrid, Valencia och Barcelona. Också tågen stannade.
[...]
Också i Lissabon och Porto i Portugal avstannade tunnelbanetrafiken, rapporterar Correio da Manhã.
Sjukhusen fungerade däremot eftersom de har egna nödgeneratorer.
Strömavbrott stoppar tunnelbanor i Spanien och Portugal
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Strömavbrott stoppar tunnelbanor i Spanien och Portugal
Spanien och Portugal utan ström – affärer mörklagda, tåg och tunnelbanor stannade
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7428
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Strömavbrott stoppar tunnelbanor i Spanien och Portugal
Det krävs nog ganska mycket effekt.......Enceladus skrev: ↑måndag 28 april 2025 17:17 Spanien och Portugal utan ström – affärer mörklagda, tåg och tunnelbanor stannade
Ett omfattande strömavbrott har stoppat tunnelbanor i Spanien och Portugal. Varför har dessa tunnelbanor till skillnad från sjukhus inga egna reservkraftverk?Svenska Yle skrev:Trafiken stoppades i tunnelbanor och flygtrafiken stördes i flera spanska städer, bland annat Madrid, Valencia och Barcelona. Också tågen stannade.
[...]
Också i Lissabon och Porto i Portugal avstannade tunnelbanetrafiken, rapporterar Correio da Manhã.
Sjukhusen fungerade däremot eftersom de har egna nödgeneratorer.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Strömavbrott stoppar tunnelbanor i Spanien och Portugal
Londons metro hade länge två egna kraftverk just för att inte vara beroende av det nationella elnätet. Det visade sig dock likväl bli en del långa avbrott som orsakade trafikstopp för alla eller vissa banor. Dessutom hade London Transport under 1960-talet ställt om kraftverken till eldning med olja istället för kol, vilket när oljepriset gick upp kraftigt gjorde det dyrare med egen elproduktion än att köpa från det nationella nätet, som till stor del bygger på kolkraft. LT:s kraftverk ställdes dock om till att använda gas.
1994 blev det totalstopp för trafiken sedan gastrycket sjunkit vid Lots Road. Det kraftverket stängdes 2002. Det andra kraftverket, Greenwich, som ursprungligen matade elektriska spårvägar, finns emellertid kvar som reserv för den händelse nationella nätet fallerar. I varje fall enligt Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Greenwich_Power_Station
1994 blev det totalstopp för trafiken sedan gastrycket sjunkit vid Lots Road. Det kraftverket stängdes 2002. Det andra kraftverket, Greenwich, som ursprungligen matade elektriska spårvägar, finns emellertid kvar som reserv för den händelse nationella nätet fallerar. I varje fall enligt Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Greenwich_Power_Station
/Gunnar Ekeving
Re: Strömavbrott stoppar tunnelbanor i Spanien och Portugal
Tunnelbanor har reservkraftverk, till sådant som signalsystem, utrymningsbelysning och i bästa fall så att man kan släppa ut folk ur hissarna! Men man kan inte driva tågen!
Re: Strömavbrott stoppar tunnelbanor i Spanien och Portugal
Drar tunnelbanor verkligen så mycket mer än sjukhus? Annars kan det finnas en ideologisk förklaring (se sedan).
Förenade kungariket fasade ut kolkraften förra året. Numera är det brittiska elnätet istället beroende av fossilgas, vilket har lett till rekordhöga elpriser i landet:gek skrev: ↑måndag 28 april 2025 18:52 Londons metro hade länge två egna kraftverk just för att inte vara beroende av det nationella elnätet. Det visade sig dock likväl bli en del långa avbrott som orsakade trafikstopp för alla eller vissa banor. Dessutom hade London Transport under 1960-talet ställt om kraftverken till eldning med olja istället för kol, vilket när oljepriset gick upp kraftigt gjorde det dyrare med egen elproduktion än att köpa från det nationella nätet, som till stor del bygger på kolkraft. LT:s kraftverk ställdes dock om till att använda gas.
Problemet förvärras av en brist på gaslagring. Det verkar som om landet har förlitat sig för mycket på marknadskrafterna - det gäller inte minst kollektivtrafiken:The Guardian skrev:Under this “marginal pricing” system, the UK’s electricity market price is set by gas 98% of the time, the highest rate across Europe and well above the EU average of just under 40%.
I dagsläget borde egen elproduktion vara någorlunda konkurrenskraftig med att köpa från det nationella nätet...
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7428
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Strömavbrott stoppar tunnelbanor i Spanien och Portugal
Det beror väl helt på hur mycket av ett sjukhus elförbrukare som avses kunna drivas med nödkraft/avbrottsfri kraft. Det kan vara separata eluttag som matas med avbrottsfri kraft och då finns i regel bestämmelser för vilket typ av apparatur som får anslutas till dessa.
Konspirationsteorier är jag inte så intresserad av. Däremot kan upplysas om att ett (1) metro-tåg i Barcelona har en märkeffekt på 2500 kW. Ex.vis.
https://all-andorra.com/serie-7000/
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Strömavbrott stoppar tunnelbanor i Spanien och Portugal
På sjukhus i Sverige finns det normalt tre typer av elförsörjning: normalkraft, reservkraft och nödkraft (vad man kallar det varierar). Den förstnämnda har ingen backup så om det blir ett större avbrott i nätet så blir det mörkt/ingen el i uttagen. Merparten av elen på ett sjukhus utgörs av detta.
De två sistnämnda har backup skillnaden är att reservkraft enbart har diesel som reserv vilket gör att det dröjer ett antal minuter innan elen kommer tillbaka medan nödkraft även har batteri så avbrottet blir bara sekunder. Merparten av sjukhuset kommer dock vara strömlöst. Vissa sjukhus har även två av varandra mer eller mindre oberoende matningar så ett lokalt fel i elnätet inte ska göra skada.
Inget sjukhus har reservkraft/nödkraft som kommer driva hela anläggningen vid ett strömavbrott utan man har prioriterat vissa delar med fokus mot att människor inte ska dö eller skadas.
De två sistnämnda har backup skillnaden är att reservkraft enbart har diesel som reserv vilket gör att det dröjer ett antal minuter innan elen kommer tillbaka medan nödkraft även har batteri så avbrottet blir bara sekunder. Merparten av sjukhuset kommer dock vara strömlöst. Vissa sjukhus har även två av varandra mer eller mindre oberoende matningar så ett lokalt fel i elnätet inte ska göra skada.
Inget sjukhus har reservkraft/nödkraft som kommer driva hela anläggningen vid ett strömavbrott utan man har prioriterat vissa delar med fokus mot att människor inte ska dö eller skadas.