Sida 1 av 1
Japan bygger tågstation med 3D-skrivare - på bara några timmar
Postat: fredag 18 april 2025 23:13
av Enceladus
"World's first" 3D-printed railway station built in Japan in six hours
Dezeen skrev:Japanese company Serendix has completed what it claims is the world's first 3D-printed railway station in Arida, Japan, which was constructed in the hours between the last and first train services.
Collaborating with JR West Japan Group and Japanese architecture studio Neuob, Serendix created a 3D-printed shelter with an arched roof for Hatsushima Station, which replaced a wooden structure built in 1948.
[...]
It was made from four prefabricated parts – a roof, a back wall, and two corner elements forming the side walls and floor – which were made in seven days in a factory.
Hatsushima är en
liten station i den japanska staden Arida. Häromveckan byggdes ett skjul med 3D-skrivare - mellan nattens sista och morgonens första tåg. Därmed är Hatsushima världens första tågstation som har byggts med 3D-skrivare. Skulle detta kunna vara något för den uppländska bygdens
smalspår?
Japan monterar väntkur på några timmar
Postat: lördag 19 april 2025 9:06
av Harald
Det mesta är fel i föregående inlägg. För det första har man inte byggt någon "tågstation". Det man har gjort är att man har satt upp en väntkur på en befintlig järnvägsstation. För det andra har man inte byggt den på några timmar med en 3D-skrivare. Det man gjorde på några timmar var att montera prefabricerade element som det hade tagit sju dagar att producera, delvis med 3D-skrivare. Det man gjorde med 3D-skrivaren var att framställa ett skal som sedan fylldes med betong.
Det finns ingen anledning att tillämpa detta på "den uppländska bygdens smalspår". Betong förbrukar naturresurser som inte är förnybara och processen ger stora utsläpp av koldioxid. Vi har i Sverige god tillgång till ett byggnadsmaterial som skapas genom en process som tar upp koldioxid ur atmosfären, binder kolet och släpper tillbaka syret. Vi har också god kunskap om hur man kan bygga med detta material eftersom som det har använts i århundraden. Även järnvägens byggnader är till stor del byggda med det. Man skulle säkert med detta material kunna framställa element som kan monteras ihop på några timmar.
Re: Japan monterar väntkur på några timmar
Postat: onsdag 23 april 2025 14:46
av Kantorn
Harald skrev: ↑lördag 19 april 2025 9:06
Man skulle säkert med detta material kunna framställa element som kan monteras ihop på några
timmar.
Timmer menar du?

Naturligtvis är det bättre att använda byggteknik och -material som finns tillgänglig.
Re: Japan bygger tågstation med 3D-skrivare - på bara några timmar
Postat: onsdag 23 april 2025 16:07
av Odd
Moderna enplansvillor byggs även de på några timmar idag, och det har man kunnat göra i alla fall i 50 år.
Re: Japan bygger tågstation med 3D-skrivare - på bara några timmar
Postat: onsdag 23 april 2025 16:12
av Harald
Odd skrev: ↑onsdag 23 april 2025 16:07
Moderna enplansvillor byggs även de på några timmar idag, och det har man kunnat göra i alla fall i 50 år.
Ja, och helt utan 3D-skrivare.
Re: Japan bygger tågstation med 3D-skrivare - på bara några timmar
Postat: onsdag 23 april 2025 16:23
av dr Cassandra Nojdh
Ja, det där var väl veckans icke-nyhet och vad man kan förvänta sig från trådinledaren. Prefab är, som framhålls ovan, en sedan länge etablerad byggteknik, vare sig man bygger i trä eller betong.
Idén om att tillverka "skal" som sedan vid färdigställandet fylls med betong är också en väl etablerad teknik:
https://www.svenskbetong.se/om-betong/p ... r/skalvagg
Det enda som är nytt här är väl i så fall hur "skalen" tillverkas.
Re: Japan bygger tågstation med 3D-skrivare - på bara några timmar
Postat: onsdag 23 april 2025 21:36
av leifd
Fast visst finns det "tågstationer" byggda med 3D-skrivare...
https://shop.winterzone.se/index.php?id ... la-h0_1_87
Re: Japan bygger tågstation med 3D-skrivare - på bara några timmar
Postat: onsdag 23 april 2025 22:55
av Lennart Petersen
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑onsdag 23 april 2025 16:23
Ja, det där var väl veckans icke-nyhet och vad man kan förvänta sig från trådinledaren. Prefab är, som framhålls ovan, en sedan länge etablerad byggteknik, vare sig man bygger i trä eller betong.
Idén om att tillverka "skal" som sedan vid färdigställandet fylls med betong är också en väl etablerad teknik:
https://www.svenskbetong.se/om-betong/p ... r/skalvagg
Det enda som är nytt här är väl i så fall hur "skalen" tillverkas.
Morfar byggde en lekstuga på två dar åt barnbarnen , med såg hammare och spik. Ingen 3D skrivare.
Men så var det en erfaren rallare som varit med och byggt järnvägar,kraftverk, vattenledning i Stockholm.
Re: Japan bygger tågstation med 3D-skrivare - på bara några timmar
Postat: torsdag 24 april 2025 8:33
av dr Cassandra Nojdh
Lennart Petersen skrev: ↑onsdag 23 april 2025 22:55
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑onsdag 23 april 2025 16:23
Ja, det där var väl veckans icke-nyhet och vad man kan förvänta sig från trådinledaren. Prefab är, som framhålls ovan, en sedan länge etablerad byggteknik, vare sig man bygger i trä eller betong.
Idén om att tillverka "skal" som sedan vid färdigställandet fylls med betong är också en väl etablerad teknik:
https://www.svenskbetong.se/om-betong/p ... r/skalvagg
Det enda som är nytt här är väl i så fall hur "skalen" tillverkas.
Morfar byggde en lekstuga på två dar åt barnbarnen , med såg hammare och spik. Ingen 3D skrivare.
Men så var det en erfaren rallare som varit med och byggt järnvägar,kraftverk, vattenledning i Stockholm.
Ja, hehe, finns sådana yrkesmän idag?
Jag har sett åtskilliga byggen i närtid, där lägenhetsmodulerna kommer färdigsnickrade från något lågprisland i öst, och sedan bara staplas på varandra, ev. hophållna med några spikbleck. Jag snackade med en byggubbe på plats, som utlät sig "inte så roligt för oss, kanske, men det är ju så man bygger idag.
Användning av betong inskränker sig här till bottenplatta och källarväggar.
Re: Japan bygger tågstation med 3D-skrivare - på bara några timmar
Postat: fredag 25 april 2025 13:57
av Hechtwagen
Enceladus skrev: ↑fredag 18 april 2025 23:13
"World's first" 3D-printed railway station built in Japan in six hours
Dezeen skrev:Japanese company Serendix has completed what it claims is the world's first 3D-printed railway station in Arida, Japan, which was constructed in the hours between the last and first train services.
Collaborating with JR West Japan Group and Japanese architecture studio Neuob, Serendix created a 3D-printed shelter with an arched roof for Hatsushima Station, which replaced a wooden structure built in 1948.
[...]
It was made from four prefabricated parts – a roof, a back wall, and two corner elements forming the side walls and floor – which were made in seven days in a factory.
Hatsushima är en
liten station i den japanska staden Arida. Häromveckan byggdes ett skjul med 3D-skrivare - mellan nattens sista och morgonens första tåg. Därmed är Hatsushima världens första tågstation som har byggts med 3D-skrivare. Skulle detta kunna vara något för den uppländska bygdens
smalspår?
Det står järnvägsstation om man övetsätter artikeln, inte tågstation som är banal nysvenska.
Tja, dendär tekniken utvecklas ständigt så detta lär vi få se mer av.
Re: Japan bygger tågstation med 3D-skrivare - på bara några timmar
Postat: fredag 25 april 2025 20:05
av BSB101
Odd skrev: ↑onsdag 23 april 2025 16:07
Moderna enplansvillor byggs även de på några timmar idag, och det har man kunnat göra i alla fall i 50 år.
Enligt någon dokumentär jag hört så körde redan vikingarna med prefab när man korsade haven, tydligen tog man med sig husen ibland istället för att bygga från grunden på plats.
Re: Japan bygger tågstation med 3D-skrivare - på bara några timmar
Postat: lördag 26 april 2025 18:19
av dr Cassandra Nojdh
BSB101 skrev: ↑fredag 25 april 2025 20:05
Odd skrev: ↑onsdag 23 april 2025 16:07
Moderna enplansvillor byggs även de på några timmar idag, och det har man kunnat göra i alla fall i 50 år.
Enligt någon dokumentär jag hört så körde redan vikingarna med prefab när man korsade haven, tydligen tog man med sig husen ibland istället för att bygga från grunden på plats.
Om det kunde göras under vikingatiden vet jag inte, men det har i alla fall gjorts i modern tid:
Timmergubbarna bygger unikt vikingahus i Herrljunga
Enligt uppgift ska detta hus kunna monteras på 4 timmar.
Ska man frakta en sådan konstruktion till sjöss fordrades det nog ett ganska lastdrygt skepp, en
knarr.
I nyare tid går detta, för svensk del, tillbaka till åtminstone 1800-talet:
Hus i byggsats
Men några järnvägar hade inte vikingarna. Att framställa stål var komplicerat och kunde bara ge små mängder. Man kan gott säga att järnvägstrafikens expansion under 1800-talet var helt beroende av de nya sk. smältfärskningsmetoderna (Bessemer, Martin) som kunde omvandla tackjärn till stål i stora mängder, i ett enda processteg.