Japan bygger tågstation med 3D-skrivare - på bara några timmar

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11303
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Japan bygger tågstation med 3D-skrivare - på bara några timmar

Inlägg av Enceladus »

"World's first" 3D-printed railway station built in Japan in six hours
Dezeen skrev:Japanese company Serendix has completed what it claims is the world's first 3D-printed railway station in Arida, Japan, which was constructed in the hours between the last and first train services.

Collaborating with JR West Japan Group and Japanese architecture studio Neuob, Serendix created a 3D-printed shelter with an arched roof for Hatsushima Station, which replaced a wooden structure built in 1948.

[...]

It was made from four prefabricated parts – a roof, a back wall, and two corner elements forming the side walls and floor – which were made in seven days in a factory.
Hatsushima är en liten station i den japanska staden Arida. Häromveckan byggdes ett skjul med 3D-skrivare - mellan nattens sista och morgonens första tåg. Därmed är Hatsushima världens första tågstation som har byggts med 3D-skrivare. Skulle detta kunna vara något för den uppländska bygdens smalspår?
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Japan monterar väntkur på några timmar

Inlägg av Harald »

Det mesta är fel i föregående inlägg. För det första har man inte byggt någon "tågstation". Det man har gjort är att man har satt upp en väntkur på en befintlig järnvägsstation. För det andra har man inte byggt den på några timmar med en 3D-skrivare. Det man gjorde på några timmar var att montera prefabricerade element som det hade tagit sju dagar att producera, delvis med 3D-skrivare. Det man gjorde med 3D-skrivaren var att framställa ett skal som sedan fylldes med betong.

Det finns ingen anledning att tillämpa detta på "den uppländska bygdens smalspår". Betong förbrukar naturresurser som inte är förnybara och processen ger stora utsläpp av koldioxid. Vi har i Sverige god tillgång till ett byggnadsmaterial som skapas genom en process som tar upp koldioxid ur atmosfären, binder kolet och släpper tillbaka syret. Vi har också god kunskap om hur man kan bygga med detta material eftersom som det har använts i århundraden. Även järnvägens byggnader är till stor del byggda med det. Man skulle säkert med detta material kunna framställa element som kan monteras ihop på några timmar.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7511
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Japan monterar väntkur på några timmar

Inlägg av Kantorn »

Harald skrev: lördag 19 april 2025 9:06 Man skulle säkert med detta material kunna framställa element som kan monteras ihop på några timmar.
Timmer menar du? :? Naturligtvis är det bättre att använda byggteknik och -material som finns tillgänglig.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Japan bygger tågstation med 3D-skrivare - på bara några timmar

Inlägg av Odd »

Moderna enplansvillor byggs även de på några timmar idag, och det har man kunnat göra i alla fall i 50 år.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Japan bygger tågstation med 3D-skrivare - på bara några timmar

Inlägg av Harald »

Odd skrev: onsdag 23 april 2025 16:07 Moderna enplansvillor byggs även de på några timmar idag, och det har man kunnat göra i alla fall i 50 år.
Ja, och helt utan 3D-skrivare.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7428
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Japan bygger tågstation med 3D-skrivare - på bara några timmar

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ja, det där var väl veckans icke-nyhet och vad man kan förvänta sig från trådinledaren. Prefab är, som framhålls ovan, en sedan länge etablerad byggteknik, vare sig man bygger i trä eller betong.

Idén om att tillverka "skal" som sedan vid färdigställandet fylls med betong är också en väl etablerad teknik: https://www.svenskbetong.se/om-betong/p ... r/skalvagg

Det enda som är nytt här är väl i så fall hur "skalen" tillverkas.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4651
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Japan bygger tågstation med 3D-skrivare - på bara några timmar

Inlägg av leifd »

Fast visst finns det "tågstationer" byggda med 3D-skrivare...
https://shop.winterzone.se/index.php?id ... la-h0_1_87
Lennart Petersen
Inlägg: 3198
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Japan bygger tågstation med 3D-skrivare - på bara några timmar

Inlägg av Lennart Petersen »

dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 23 april 2025 16:23 Ja, det där var väl veckans icke-nyhet och vad man kan förvänta sig från trådinledaren. Prefab är, som framhålls ovan, en sedan länge etablerad byggteknik, vare sig man bygger i trä eller betong.

Idén om att tillverka "skal" som sedan vid färdigställandet fylls med betong är också en väl etablerad teknik: https://www.svenskbetong.se/om-betong/p ... r/skalvagg

Det enda som är nytt här är väl i så fall hur "skalen" tillverkas.
Morfar byggde en lekstuga på två dar åt barnbarnen , med såg hammare och spik. Ingen 3D skrivare.
Men så var det en erfaren rallare som varit med och byggt järnvägar,kraftverk, vattenledning i Stockholm.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7428
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Japan bygger tågstation med 3D-skrivare - på bara några timmar

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Lennart Petersen skrev: onsdag 23 april 2025 22:55
dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 23 april 2025 16:23 Ja, det där var väl veckans icke-nyhet och vad man kan förvänta sig från trådinledaren. Prefab är, som framhålls ovan, en sedan länge etablerad byggteknik, vare sig man bygger i trä eller betong.

Idén om att tillverka "skal" som sedan vid färdigställandet fylls med betong är också en väl etablerad teknik: https://www.svenskbetong.se/om-betong/p ... r/skalvagg

Det enda som är nytt här är väl i så fall hur "skalen" tillverkas.
Morfar byggde en lekstuga på två dar åt barnbarnen , med såg hammare och spik. Ingen 3D skrivare.
Men så var det en erfaren rallare som varit med och byggt järnvägar,kraftverk, vattenledning i Stockholm.
Ja, hehe, finns sådana yrkesmän idag?

Jag har sett åtskilliga byggen i närtid, där lägenhetsmodulerna kommer färdigsnickrade från något lågprisland i öst, och sedan bara staplas på varandra, ev. hophållna med några spikbleck. Jag snackade med en byggubbe på plats, som utlät sig "inte så roligt för oss, kanske, men det är ju så man bygger idag.

Användning av betong inskränker sig här till bottenplatta och källarväggar.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3502
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Japan bygger tågstation med 3D-skrivare - på bara några timmar

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev: fredag 18 april 2025 23:13 "World's first" 3D-printed railway station built in Japan in six hours
Dezeen skrev:Japanese company Serendix has completed what it claims is the world's first 3D-printed railway station in Arida, Japan, which was constructed in the hours between the last and first train services.

Collaborating with JR West Japan Group and Japanese architecture studio Neuob, Serendix created a 3D-printed shelter with an arched roof for Hatsushima Station, which replaced a wooden structure built in 1948.

[...]

It was made from four prefabricated parts – a roof, a back wall, and two corner elements forming the side walls and floor – which were made in seven days in a factory.
Hatsushima är en liten station i den japanska staden Arida. Häromveckan byggdes ett skjul med 3D-skrivare - mellan nattens sista och morgonens första tåg. Därmed är Hatsushima världens första tågstation som har byggts med 3D-skrivare. Skulle detta kunna vara något för den uppländska bygdens smalspår?
Det står järnvägsstation om man övetsätter artikeln, inte tågstation som är banal nysvenska.

Tja, dendär tekniken utvecklas ständigt så detta lär vi få se mer av.
BSB101
Inlägg: 3046
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Japan bygger tågstation med 3D-skrivare - på bara några timmar

Inlägg av BSB101 »

Odd skrev: onsdag 23 april 2025 16:07 Moderna enplansvillor byggs även de på några timmar idag, och det har man kunnat göra i alla fall i 50 år.
Enligt någon dokumentär jag hört så körde redan vikingarna med prefab när man korsade haven, tydligen tog man med sig husen ibland istället för att bygga från grunden på plats.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7428
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Japan bygger tågstation med 3D-skrivare - på bara några timmar

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

BSB101 skrev: fredag 25 april 2025 20:05
Odd skrev: onsdag 23 april 2025 16:07 Moderna enplansvillor byggs även de på några timmar idag, och det har man kunnat göra i alla fall i 50 år.
Enligt någon dokumentär jag hört så körde redan vikingarna med prefab när man korsade haven, tydligen tog man med sig husen ibland istället för att bygga från grunden på plats.
Om det kunde göras under vikingatiden vet jag inte, men det har i alla fall gjorts i modern tid: Timmergubbarna bygger unikt vikingahus i Herrljunga
Enligt uppgift ska detta hus kunna monteras på 4 timmar.

Bild


Ska man frakta en sådan konstruktion till sjöss fordrades det nog ett ganska lastdrygt skepp, en knarr.

Bild

I nyare tid går detta, för svensk del, tillbaka till åtminstone 1800-talet: Hus i byggsats

Men några järnvägar hade inte vikingarna. Att framställa stål var komplicerat och kunde bara ge små mängder. Man kan gott säga att järnvägstrafikens expansion under 1800-talet var helt beroende av de nya sk. smältfärskningsmetoderna (Bessemer, Martin) som kunde omvandla tackjärn till stål i stora mängder, i ett enda processteg.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar