Förslag till förlängning av Roslagsbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
VästSverige
Inlägg: 20
Blev medlem: tisdag 27 juni 2023 8:51

Förslag till förlängning av Roslagsbanan

Inlägg av VästSverige »

Här finns Linjekartan:
https://drive.google.com/file/d/1HAZRJy ... N4m61/view

Hur linjerna kör:

25 Arlanda - Igelboda - Saltsjöbaden
Förlängs från Slussen till Arlanda stannar vid samma stationer som linje 27 gör mellan Universitet och Molnby

26 Solsidan - Igelboda/ Näsbypark
I högtrafik förlängs linjen till Näsbypark annars Igelboda.

27 Rimbo - Tyresö
Linjen förlängs i norr till Rimbo och i söder till Tyresö. Dagens turer som slutar vid Lindholmen körs i stället av linje 25. Stannar inte vid Stockholms Östra. Vissa turer slutar vid Kårsta.

28 Österskär - Tyresö
Linjen förlängs i söder till Tyresö och linjen slutar stanna vid Stockholms Östra.

29 Näsbypark - Stockholm City
Linjen körs inte i högtrafik välj då linje 26 och linjen förlängs i söder till Stockholm City och stationen Stockholms Östra läggs ner.

Skriv gärna förslag om förbättringar till linjenätet.
Enceladus
Inlägg: 11398
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Förslag till förlängning av Roslagsbanan

Inlägg av Enceladus »

Norra halvan

En förlängning av Kårstagrenen till Rimbo är fullt rimlig, men kanske inte av högsta prioritet. En avgrening till Arlanda är viktigare, och kan fortsätta till Märsta. Vissa skribenter vill se en förlängning till Bålsta, men det är mindre sannolikt. Region Uppsala föredrar Aroslänken. Eventuellt kan Näsbyparksgrenen spikas ut.

Södra halvan

Boo och Värmdö utgör det största upptagningsområdet i Stockholm som saknar spårtrafik. Det enda rimliga är att bygga en gren till åtminstone Gustavsberg. Det blir en hel del matartrafik från resten av Värmdö, varför det är viktigt med en hög turtäthet. Därmed blir det svårt att trafikera Saltsjöbanan, oaktat enkelspår. En andra gren till Tyresö är behövlig, och kan fortsätta till Handen. Flera stora områden finns på vägen, bl.a. Trollbäcken och Brandbergen. Inga vändande tåg.

Trafikupplägg

Gustavsberg-Arlanda/Rimbo (tunnelbanestandard på gemensamma sträckan)
Handen-Österskär (tunnelbanestandard mellan Handen och Åkersberga)

Roslagsbana till Arlanda nobbas av Fendert
Mitt i skrev:Han höll visserligen med om att det tar lång tid att ta sig kollektivt från nordostkommunerna till Arlanda. Men Fendert ser i stället en förlängning av tvärbanan från Helenelund till Täby som en lösning på det.
En förlängning av Kistagrenen till Täby kan dock ha ännu högre prioritet. I tråden om Kistagrenen har vissa skribenter redan börjat kalla grenen för Täbygrenen.
twr
Inlägg: 9234
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Förslag till förlängning av Roslagsbanan

Inlägg av twr »

Läs gärna i den här tråden också: viewtopic.php?t=42631
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6864
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Förslag till förlängning av Roslagsbanan

Inlägg av Odd »

Det är väl så att när de inte egentligen kan svara på varför de inte vill göra på ett visst sätt, utan i stället svarar på frågor som inte är ställda, det brukar tyda på en dold agenda. Kan det finnas "personliga ekonomiska" motiv bakom Fenderts ställningstagande?

Nu skall väl Anton Fendert avgå så det kan ju vara så att dessa "personliga ekonomiska" motiv inte appliceras på det nya trafikregionsrådet.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
VästSverige
Inlägg: 20
Blev medlem: tisdag 27 juni 2023 8:51

Re: Förslag till förlängning av Roslagsbanan

Inlägg av VästSverige »

Enceladus skrev: måndag 07 april 2025 21:33 Norra halvan

En förlängning av Kårstagrenen till Rimbo är fullt rimlig, men kanske inte av högsta prioritet. En avgrening till Arlanda är viktigare, och kan fortsätta till Märsta. Vissa skribenter vill se en förlängning till Bålsta, men det är mindre sannolikt. Region Uppsala föredrar Aroslänken. Eventuellt kan Näsbyparksgrenen spikas ut.

Södra halvan

Boo och Värmdö utgör det största upptagningsområdet i Stockholm som saknar spårtrafik. Det enda rimliga är att bygga en gren till åtminstone Gustavsberg. Det blir en hel del matartrafik från resten av Värmdö, varför det är viktigt med en hög turtäthet. Därmed blir det svårt att trafikera Saltsjöbanan, oaktat enkelspår. En andra gren till Tyresö är behövlig, och kan fortsätta till Handen. Flera stora områden finns på vägen, bl.a. Trollbäcken och Brandbergen. Inga vändande tåg.

Trafikupplägg

Gustavsberg-Arlanda/Rimbo (tunnelbanestandard på gemensamma sträckan)
Handen-Österskär (tunnelbanestandard mellan Handen och Åkersberga)

Roslagsbana till Arlanda nobbas av Fendert
Mitt i skrev:Han höll visserligen med om att det tar lång tid att ta sig kollektivt från nordostkommunerna till Arlanda. Men Fendert ser i stället en förlängning av tvärbanan från Helenelund till Täby som en lösning på det.
En förlängning av Kistagrenen till Täby kan dock ha ännu högre prioritet. I tråden om Kistagrenen har vissa skribenter redan börjat kalla grenen för Täbygrenen.
Här är den nya linjerkartan baserat på ditt förslag:
https://drive.google.com/file/d/1q6Dwev ... 9yCJk/view

Alla ändringar från gamla kartan:
25 Arlanda - Igelboda - Saltsjöbaden
Linjen kör efter Molnby till Rimbo istället

27 Rimbo - Tyresö
De flesta turer kör efter Molnby till Märsta och efter slussen kör den till Gustavsberg.

28 Österskär - Tyresö
Linjen kör till Handen efter Tyresö.
Enceladus
Inlägg: 11398
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Förslag till förlängning av Roslagsbanan

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: tisdag 08 april 2025 13:43 Nu skall väl Anton Fendert avgå så det kan ju vara så att dessa "personliga ekonomiska" motiv inte appliceras på det nya trafikregionsrådet.
Syftar skribenten på Fenderts förflutna hos Rud Pedersen? Jag är tveksam till att detta nätverk lobbar för just Täbygrenen, men Dalunde har också jobbat där.
VästSverige skrev: tisdag 08 april 2025 16:50 Här är den nya linjerkartan baserat på ditt förslag:
https://drive.google.com/file/d/1q6Dwev ... 9yCJk/view
Värmdögrenen behöver ha fler stationer än enbart Gustavsberg. De största knutpunkter som passeras är Sickla, Nacka Forum och Orminge. Om blå linjen inte förlängs till Orminge så kan Roslagsbanan även stanna i Ektorp och Björknäs. Kil mellan Orminge och Gustavsberg är en möjlig station om området bebyggs.

Haningegrenen kan också utökas med fler stationer. Vendelsö har en del stadsbebyggelse och är ett utredningsområde för ytterligare bebyggelse (se Haninges nya översiktsplan). Söderbymalm har potential om området exploateras. Båda grenarna är möjliga att förlänga i framtiden, t.ex. Hemmesta och Flemingsberg.

Knäckfrågan är var grenstationen ska ligga. Gullmarsplan och Sickla är de mest naturliga alternativen. Jag har i alla fall svårt att se Slussen som grenstation. Då skulle respektive gren behöva ha en egen tunnel genom Södermalm. Saltsjöbanan är inte kompatibel med Roslagsbanan - den har för många enkelspår.
twr
Inlägg: 9234
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Förslag till förlängning av Roslagsbanan

Inlägg av twr »

Odd skrev: tisdag 08 april 2025 13:43 Det är väl så att när de inte egentligen kan svara på varför de inte vill göra på ett visst sätt, utan i stället svarar på frågor som inte är ställda, det brukar tyda på en dold agenda. Kan det finnas "personliga ekonomiska" motiv bakom Fenderts ställningstagande?
Han återger nog bara vad regionen i stort tänker. Den senaste behovsanalysen för framtida spår behandlar ju inte Roslagsbanan till Arlanda.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar