Spårvägskartor 1959 och 1966

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Harald
Kontakt:

Spårvägskartor 1959 och 1966

Inlägg av Harald »

Stockholmskällan har en spårvägskarta från 1956 där man kan se hur linjenätet såg ut före den genomgående tunnelbanan. Nu har jag fotograferat min karta från 1959. Där kan man se linjenätet med de förändringar som den genomgående tunnelbanan föranledde men innan nedläggningarna av spårvägslinjer hade börjat. Den första tunnelbanan är nästan färdigbyggd. De stationer som ännu inte finns är Rågsved, Hagsätra, Farsta strand och Skarpnäck. I Farsta är det fortfarande den provisoriska stationen.
Dessutom har jag fotograferat kartan från 1966, d.v.s. den sista kartan med innerstadsspårväg. 1967 väntade man med att ge ut kartan till efter högertrafikomläggningen. Kartorna är inte i bästa skick, men jag tänkte att de kan vara intressanta ändå.
Kartorna finns här: https://trafikhistoria.se/
thomasfrank

Re: Spårvägskartor 1959 och 1966

Inlägg av thomasfrank »

Hej Harald,
Vilka tror du var de viktigaste faktorerna bakom beslutet att fasa ut innerstadens spårvägar till 1966, och hur illustrerar din karta från 1966 de sista åren?
Block Blast
Skriv svar