Sida 1 av 1

Status C20?

Postat: onsdag 19 februari 2025 20:03
av giftapar
Jag tänkte att det vore på sin plats att diskutera statusen på C20, inte bara nu utan under de kommande åren också. Detta inkluderar också C20F.

Så, hur är statusen för C20 2001-2270? Rullar alla i trafik, någon/några avställda? Någon/några vagn/vagnar som utmärker sig på något speciellt sätt? Hur står det till med C20F 2000?

Re: Status C20?

Postat: torsdag 20 februari 2025 6:56
av RobertE
Alla C20 2001-2270 uppgraderade och är i trafik.
C20F 2000 är ur trafik.

Re: Status C20?

Postat: fredag 21 februari 2025 6:42
av giftapar
Okej! Den här tråden är tänkt som ”Senaste nytt från C20”. Alla tänkbara tankar kring vagntypen är välkomnande!

Eftersom serien är stor (motsvarande 720 st C1-C15) så finns det med all sannolikhet individer som sticker ut!

Tack på förhand!

Re: Status C20?

Postat: torsdag 21 maj 2026 19:28
av JohanB
Bild Bild

Har sett flera C20-vagnar idag där den svarta stripingen ovanför fönsterraderna är borta. Är detta en permanent ändring eller bara tillfällig? Även om det då inte matchar mot den svarta delen vid förarhytten så tycker jag att det ser bra ut.

Re: Status C20?

Postat: fredag 22 maj 2026 16:15
av Hechtwagen
Intressant, det hade jag inte lagt märke till.
Kan den gamla stripningen ha skadats vid klottetsanering och efter det avlägsnats på hela den sidan eller rent av båda sifor av trevagnarsenheten?

Re: Status C20?

Postat: fredag 22 maj 2026 16:19
av Hechtwagen
RobertE skrev: torsdag 20 februari 2025 6:56 Alla C20 2001-2270 uppgraderade och är i trafik.
C20F 2000 är ur trafik.
Detta för ju tankarna till de verkliga hårklyvartrådarna.

Vi kan konstatera att ingen C20 2001-2270 är slopad.
Sedan har vi ju dethär med vad som är "i trafik" respektive "avställd".

Går det att få uppgift på hur många C20 som inte var ute i trafiken den senaste månaden? De vagnarna kan ju inte anses vara "i trafik".

Re: Status C20?

Postat: fredag 22 maj 2026 18:00
av JohanB
Hechtwagen skrev: fredag 22 maj 2026 16:15 Intressant, det hade jag inte lagt märke till.
Kan den gamla stripningen ha skadats vid klottetsanering och efter det avlägsnats på hela den sidan eller rent av båda sifor av trevagnarsenheten?
Har som sagt sett ett flertal vagnar med detta utseende, känns som en avsiktlig och permanent designförändring.

Re: Status C20?

Postat: fredag 22 maj 2026 18:05
av Tåg1234
Har varken sett 2100, 2238 eller 2243 i trafik på mer än ett halvår.

Re: Status C20?

Postat: lördag 23 maj 2026 21:27
av giftapar
JohanB skrev: torsdag 21 maj 2026 19:28 Bild Bild

Har sett flera C20-vagnar idag där den svarta stripingen ovanför fönsterraderna är borta. Är detta en permanent ändring eller bara tillfällig? Även om det då inte matchar mot den svarta delen vid förarhytten så tycker jag att det ser bra ut.
Jag med! Det ser mycket bättre ut, tycker jag och de får mer karaktären av en silvervagn vilket är stiligt.

Re: Status C20?

Postat: lördag 23 maj 2026 21:32
av giftapar
Tåg1234 skrev: fredag 22 maj 2026 18:05 Har varken sett 2100, 2238 eller 2243 i trafik på mer än ett halvår.
Det är ju några C20 som ska plockas på reservdelar. Undrar om de vagnarna du nämner kan vara en sådan vagn. Jag tror att det rör sig om 6 vagnar.

Re: Status C20?

Postat: måndag 25 maj 2026 17:14
av Hechtwagen
giftapar skrev: lördag 23 maj 2026 21:32
Tåg1234 skrev: fredag 22 maj 2026 18:05 Har varken sett 2100, 2238 eller 2243 i trafik på mer än ett halvår.
Det är ju några C20 som ska plockas på reservdelar. Undrar om de vagnarna du nämner kan vara en sådan vagn. Jag tror att det rör sig om 6 vagnar.

Det är två mönster som interagerar vid undermålig fordonsförvaltning. Det ena är kanibaliserande av fordon som inte nått sin ekonomiska eller tekniska livslängd i jakt på delar som tydligen inte går att få tag på. Det andra är att ha en i teorin god fordonstillgång som i praktiken består av ett flertal långtidstrasiga fordon som står och samlar damm.mot de säg tio fordonen jämför man sedan alla tillkommande haverier och är någon av de tio redan trasiga vagnarna enklare att sparka igång än den senast havererade vagnen så lagar man den sedan tidigare trasiga vagnen.

När man kört det upplägget några år så har man en vagnreserv som består av totalt havererade och kanibalisrrade fordon och de är så många att man nätt och jämnt klarar den dagliga utsättningen. Då kommer S, V och MP som räddande änglar och drar ner trafiken så man kan köra vidare effter samma system.

Sedan övertygar man vagnägaren "SL" om att dedär trasiga fordonen inte är lönsamma att laga och att det är bättre att plocka ännu fler delar från dem och sedan skrota dem trots att man tagit och fått betalt för att hålla dem körbara.

Re: Status C20?

Postat: måndag 25 maj 2026 19:24
av giftapar
Hechtwagen skrev: måndag 25 maj 2026 17:14
giftapar skrev: lördag 23 maj 2026 21:32
Tåg1234 skrev: fredag 22 maj 2026 18:05 Har varken sett 2100, 2238 eller 2243 i trafik på mer än ett halvår.
Det är ju några C20 som ska plockas på reservdelar. Undrar om de vagnarna du nämner kan vara en sådan vagn. Jag tror att det rör sig om 6 vagnar.

Det är två mönster som interagerar vid undermålig fordonsförvaltning. Det ena är kanibaliserande av fordon som inte nått sin ekonomiska eller tekniska livslängd i jakt på delar som tydligen inte går att få tag på. Det andra är att ha en i teorin god fordonstillgång som i praktiken består av ett flertal långtidstrasiga fordon som står och samlar damm.mot de säg tio fordonen jämför man sedan alla tillkommande haverier och är någon av de tio redan trasiga vagnarna enklare att sparka igång än den senast havererade vagnen så lagar man den sedan tidigare trasiga vagnen.

När man kört det upplägget några år så har man en vagnreserv som består av totalt havererade och kanibalisrrade fordon och de är så många att man nätt och jämnt klarar den dagliga utsättningen. Då kommer S, V och MP som räddande änglar och drar ner trafiken så man kan köra vidare effter samma system.

Sedan övertygar man vagnägaren "SL" om att dedär trasiga fordonen inte är lönsamma att laga och att det är bättre att plocka ännu fler delar från dem och sedan skrota dem trots att man tagit och fått betalt för att hålla dem körbara.
C20 har väl redan nått sin tekniska livslängd? De var byggda för att rulla ca 30 år men de har rullat längre än vad de tänkt rulla för att hålla dessa år. Sen alla dessa sprickor i den bärande konstruktionen gör inte saken bättre.

C20-vagnarna är ett fiasko. Trots det har man basonerat ut att det har varit en väldigt framgångsrik vagnstyp. Det är löpande underhållsarbeten för att lappa och laga nyss nämnda fel och det kostar nog en hel del. Det ska bli intressant att få se status på vagnarna om 8-10 år. Då är de nog helt slut.

Nej, man skulle ha tagit inspiration från New york så som man gjorde på 40- och 50-talet och gjort en beställning med inspiration från deras R142 och R143 vagnar. Med samma mått som C1-C15-vagnarna men möjligtvis bredare och naturligtvis mycket tystare och modernare. Och vem har sagt att alla vagnar måste utrustas med förarhytter?

I New York har man dessutom en helt annan respekt för sin tunnelbana där man sparat en hel del riktigt gamla vagnar av olika vagntyper för gå i ett helt långt tågsätt vid speciella tillfällen.

Vad har man här av över 1000 st beställda C1-C15 vagnar? Ja, typ 4 stycken kvar. Det är riktigt pinsamt och dessutom väldigt oförskämt.

Re: Status C20?

Postat: tisdag 26 maj 2026 2:29
av Sparkfot
Tåg1234 skrev: fredag 22 maj 2026 18:05 Har varken sett 2100, 2238 eller 2243 i trafik på mer än ett halvår.
2243 är i Västerås för reperation sen i februari.