Status C20?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Status C20?
Jag tänkte att det vore på sin plats att diskutera statusen på C20, inte bara nu utan under de kommande åren också. Detta inkluderar också C20F.
Så, hur är statusen för C20 2001-2270? Rullar alla i trafik, någon/några avställda? Någon/några vagn/vagnar som utmärker sig på något speciellt sätt? Hur står det till med C20F 2000?
Så, hur är statusen för C20 2001-2270? Rullar alla i trafik, någon/några avställda? Någon/några vagn/vagnar som utmärker sig på något speciellt sätt? Hur står det till med C20F 2000?
Re: Status C20?
Alla C20 2001-2270 uppgraderade och är i trafik.
C20F 2000 är ur trafik.
C20F 2000 är ur trafik.
Re: Status C20?
Okej! Den här tråden är tänkt som ”Senaste nytt från C20”. Alla tänkbara tankar kring vagntypen är välkomnande!
Eftersom serien är stor (motsvarande 720 st C1-C15) så finns det med all sannolikhet individer som sticker ut!
Tack på förhand!
Eftersom serien är stor (motsvarande 720 st C1-C15) så finns det med all sannolikhet individer som sticker ut!
Tack på förhand!
- Hechtwagen
- Inlägg: 3708
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Status C20?
Intressant, det hade jag inte lagt märke till.
Kan den gamla stripningen ha skadats vid klottetsanering och efter det avlägsnats på hela den sidan eller rent av båda sifor av trevagnarsenheten?
Kan den gamla stripningen ha skadats vid klottetsanering och efter det avlägsnats på hela den sidan eller rent av båda sifor av trevagnarsenheten?
- Hechtwagen
- Inlägg: 3708
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Status C20?
Detta för ju tankarna till de verkliga hårklyvartrådarna.
Vi kan konstatera att ingen C20 2001-2270 är slopad.
Sedan har vi ju dethär med vad som är "i trafik" respektive "avställd".
Går det att få uppgift på hur många C20 som inte var ute i trafiken den senaste månaden? De vagnarna kan ju inte anses vara "i trafik".
Re: Status C20?
Har som sagt sett ett flertal vagnar med detta utseende, känns som en avsiktlig och permanent designförändring.Hechtwagen skrev: ↑fredag 22 maj 2026 16:15 Intressant, det hade jag inte lagt märke till.
Kan den gamla stripningen ha skadats vid klottetsanering och efter det avlägsnats på hela den sidan eller rent av båda sifor av trevagnarsenheten?
Re: Status C20?
Har varken sett 2100, 2238 eller 2243 i trafik på mer än ett halvår.
Re: Status C20?
Jag med! Det ser mycket bättre ut, tycker jag och de får mer karaktären av en silvervagn vilket är stiligt.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3708
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Status C20?
Det är två mönster som interagerar vid undermålig fordonsförvaltning. Det ena är kanibaliserande av fordon som inte nått sin ekonomiska eller tekniska livslängd i jakt på delar som tydligen inte går att få tag på. Det andra är att ha en i teorin god fordonstillgång som i praktiken består av ett flertal långtidstrasiga fordon som står och samlar damm.mot de säg tio fordonen jämför man sedan alla tillkommande haverier och är någon av de tio redan trasiga vagnarna enklare att sparka igång än den senast havererade vagnen så lagar man den sedan tidigare trasiga vagnen.
När man kört det upplägget några år så har man en vagnreserv som består av totalt havererade och kanibalisrrade fordon och de är så många att man nätt och jämnt klarar den dagliga utsättningen. Då kommer S, V och MP som räddande änglar och drar ner trafiken så man kan köra vidare effter samma system.
Sedan övertygar man vagnägaren "SL" om att dedär trasiga fordonen inte är lönsamma att laga och att det är bättre att plocka ännu fler delar från dem och sedan skrota dem trots att man tagit och fått betalt för att hålla dem körbara.
Re: Status C20?
C20 har väl redan nått sin tekniska livslängd? De var byggda för att rulla ca 30 år men de har rullat längre än vad de tänkt rulla för att hålla dessa år. Sen alla dessa sprickor i den bärande konstruktionen gör inte saken bättre.Hechtwagen skrev: ↑måndag 25 maj 2026 17:14
Det är två mönster som interagerar vid undermålig fordonsförvaltning. Det ena är kanibaliserande av fordon som inte nått sin ekonomiska eller tekniska livslängd i jakt på delar som tydligen inte går att få tag på. Det andra är att ha en i teorin god fordonstillgång som i praktiken består av ett flertal långtidstrasiga fordon som står och samlar damm.mot de säg tio fordonen jämför man sedan alla tillkommande haverier och är någon av de tio redan trasiga vagnarna enklare att sparka igång än den senast havererade vagnen så lagar man den sedan tidigare trasiga vagnen.
När man kört det upplägget några år så har man en vagnreserv som består av totalt havererade och kanibalisrrade fordon och de är så många att man nätt och jämnt klarar den dagliga utsättningen. Då kommer S, V och MP som räddande änglar och drar ner trafiken så man kan köra vidare effter samma system.
Sedan övertygar man vagnägaren "SL" om att dedär trasiga fordonen inte är lönsamma att laga och att det är bättre att plocka ännu fler delar från dem och sedan skrota dem trots att man tagit och fått betalt för att hålla dem körbara.
C20-vagnarna är ett fiasko. Trots det har man basonerat ut att det har varit en väldigt framgångsrik vagnstyp. Det är löpande underhållsarbeten för att lappa och laga nyss nämnda fel och det kostar nog en hel del. Det ska bli intressant att få se status på vagnarna om 8-10 år. Då är de nog helt slut.
Nej, man skulle ha tagit inspiration från New york så som man gjorde på 40- och 50-talet och gjort en beställning med inspiration från deras R142 och R143 vagnar. Med samma mått som C1-C15-vagnarna men möjligtvis bredare och naturligtvis mycket tystare och modernare. Och vem har sagt att alla vagnar måste utrustas med förarhytter?
I New York har man dessutom en helt annan respekt för sin tunnelbana där man sparat en hel del riktigt gamla vagnar av olika vagntyper för gå i ett helt långt tågsätt vid speciella tillfällen.
Vad har man här av över 1000 st beställda C1-C15 vagnar? Ja, typ 4 stycken kvar. Det är riktigt pinsamt och dessutom väldigt oförskämt.

