Pendeltågsupphandlingen i Stockholm stoppas (E49)
Postat: onsdag 19 februari 2025 17:09
Region Stockholm stoppar pendeltågsupphandlingen E49 pga bristande konkurrens.
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
SL avbryter upphandlingen av pendeltågen
Trafikförvaltningen kan börja med att lyssna på de anställda:Mitt i skrev:Nu öppnas möjligheten att SJ istället får fortsätta ett eller två år till, med de betydligt mer förmånliga villkor som finns i nödavtalet.
[...]
Till att börja med får trafikförvaltningen i uppdrag att analysera vad det var som gick snett och hur man ska gå vidare.
– Vi behöver få en bättre bild av förutsättningarna att köra pendeltåg i Stockholm. Att fem av operatörerna drar sig ur upphandlingen är en tydlig signal som vi måste ta på allvar, säger Fendert.
Är det inte dags att utreda ett övertagande av pendeltågstrafiken?Enceladus skrev: ↑torsdag 16 januari 2025 20:01 Facklig oro när SJ lämnar pendeltågen: ”Risk för oseriöst företag”
Seko Pendelklubben vill helst att SL ska köra pendeltågen i egen regi - eller förlänga nödavtalet med SJ. Skräckscenariot är att MTR kommer tillbaka.Sekotidningen skrev:– Vi är inte redo för en ny upphandling på så kort tid efter att vår tidigare arbetsgivare kört vår verksamhet i botten. Det kommer ta många år att få pendeltågen på fötter igen, säger Victor Cruces.
[...]
Under våren kommer Region Stockholm fatta beslut om vilken operatör som får kontraktet för pendeln när nödavtalet gått ut. I december kunde Sekotidningen rapportera att varken SJ eller Transdev har lagt ett anbud i upphandlingen. Detta medan MTR, Keolis, VR Sverige inte ville ge ett svar till tidningen.
[...]
– Det tyder på att det inte går att göra vinst, och då ökar risken för att det kommer in ett oseriöst företag som försöker göra vinst på personalens bekostnad: på bekostnad av våra arbetsvillkor, våra löner, vår arbetsmiljö och vår säkerhet.
[...]
Enligt nödavtalet med SJ finns det en så kallad option, en möjlighet för Region Stockholm att förlänga avtalet fram till och med 2028. Seko Pendelklubben vill att regionen ska utnyttja den möjligheten.
– Men mest av allt skulle vi vilja att Trafikförvaltningen och SL drev Stockholms pendeltåg i egen regi, säger Victor Cruces.![]()
Man värvar över den kompetensen ? Förutom den absoluta toppen på.Vd-nivå så,brukar ju de flesta i organisationen följa med vid verksamhetsövergång.Hechtwagen skrev: ↑onsdag 19 februari 2025 19:35 Detta haveri är ett komplett underbetyg för SL och bekräftar med stor tydlighet att SL helt saknar den kompetens som krävs för att upphandla pendeltågstrafiken i Stockholm.
En enda intressent? Då kanske SL inser att det låg något bakom uttalandet från SJ att SL hade orimliga krav i sin upphandling?
Och drömmarna från väbsterhåll att SL ska ta över k egen regi? Tja...SL klarar ju inte ens av att handla upp trafiken, varifrån skulle de då få kompetensen att driva den själva?
Nästan lika absurt är att spärrvakten , åtminstone i T-banan inte får gå ut för att återstarta rulltrappan. På min hemstation struntar dom i det men dit jag åker följer dom reglerna så trappan får stå tills någon ditkallad kommer och startar. Förr hängde man ju ut en skylt : var god passera , när man måste överge en spärr men det kom väl telefonkedjor som tpsade plankare att man skulle ange att man gått in på den tomma spärren i xx.abc123 skrev: ↑onsdag 19 februari 2025 21:29 Kanske liknade förutsättningarna i upphandlingen de som gällde förra gången då MTR "vann" budgivningen.
Det är något både kusligt och sjukt med ett avtal där stationspersonalen tvingas sitta med vuxenblöjor med hot om böter på upp till 100 000 kr för företaget om de lämnar spärrluckan för toalettbesök.
https://www.mitti.se/nyheter/sparrvakte ... 92a610a98f
Den gemensamma nämnaren är hela tiden Trafikförvaltningen. De klarar helt uppenbart inte sitt uppdrag. Dags att börja om från början, lägg ner TF och dela upp ansvaret i flera mindre nya förvaltningar!Hechtwagen skrev: ↑onsdag 19 februari 2025 19:35 Detta haveri är ett komplett underbetyg för SL och bekräftar med stor tydlighet att SL helt saknar den kompetens som krävs för att upphandla pendeltågstrafiken i Stockholm.
En enda intressent? Då kanske SL inser att det låg något bakom uttalandet från SJ att SL hade orimliga krav i sin upphandling?
Hur brukar företag/organisationer göra för att få efterfrågad kompetens?Hechtwagen skrev: ↑onsdag 19 februari 2025 19:35 Tja...SL klarar ju inte ens av att handla upp trafiken, varifrån skulle de då få kompetensen att driva den själva?
Utan ordning:BSB101 skrev: ↑torsdag 20 februari 2025 19:23Hur brukar företag/organisationer göra för att få efterfrågad kompetens?Hechtwagen skrev: ↑onsdag 19 februari 2025 19:35 Tja...SL klarar ju inte ens av att handla upp trafiken, varifrån skulle de då få kompetensen att driva den själva?
Anställningstrygghet kan också vara något, att man vet att företaget finns kvar även nästa år. För lönen kan väl sägas att pendeltågsavtalet ger den högsta lönen för förare men ändå valde många att överge MTR . En annan fördel med pendeln kan väl vara att man kör på hemmaplan och kan slippa överliggning, kvartstid och sådant.Christer J skrev: ↑torsdag 20 februari 2025 19:39Utan ordning:BSB101 skrev: ↑torsdag 20 februari 2025 19:23Hur brukar företag/organisationer göra för att få efterfrågad kompetens?Hechtwagen skrev: ↑onsdag 19 februari 2025 19:35 Tja...SL klarar ju inte ens av att handla upp trafiken, varifrån skulle de då få kompetensen att driva den själva?
Bra lön, intressanta arbetsuppgifter, utvecklande uppgifter och uppskattande chefer.
Dvs ett nytt "Statens Järnvägar"/jes skrev: ↑fredag 21 februari 2025 12:58 ...
En mera halsbrytande idé är att Trafikverket också blir pendeltågsoperatör med Region Stockholm som uppdragsgivare. Då får Trafikverket smaka på sin egen medicin när det gäller infrastrukturfel och följden blir skadestånd till uppdragsgivaren Region Stockholm.![]()
Ja, det är ju ett Columbi ägg tycker somliga.Odd skrev: ↑fredag 21 februari 2025 13:28Dvs ett nytt "Statens Järnvägar"/jes skrev: ↑fredag 21 februari 2025 12:58 ...
En mera halsbrytande idé är att Trafikverket också blir pendeltågsoperatör med Region Stockholm som uppdragsgivare. Då får Trafikverket smaka på sin egen medicin när det gäller infrastrukturfel och följden blir skadestånd till uppdragsgivaren Region Stockholm.![]()
![]()
Är det för tidigt att korka upp champagneflaskan?Mitt i skrev:Konsekvensen kan bli att SJ får driva trafiken vidare på det tillfälliga nödavtal som gällt sedan i mars förra året. Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) håller öppet för att förlänga med SJ fram till mars 2028.
[...]
Men SL-ledningen signalerar att det kanske inte ens räcker med två års extra nödavtal. "Det föreligger risk för att fler nödavtal kommer att krävas för att säkra trafiken framledes", skriver man i tjänsteutlåtandet.
[...]
Beskedet att SJ kan komma att driva trafiken vidare hälsas med glädje av lokförarfacket, som betraktar SJ som en mycket bättre arbetsgivare än MTR som man hade tidigare.
Därför vill ingen köra pendeltågen i Stockholm
VR Sverige var den enda anbudsgivaren. Att driva pendeltågstrafiken i Stockholm är tydligen inget prestigeuppdrag...DN skrev:– Det här måste rimligen innebära vändpunkten. Att driva pendeltågstrafiken i Stockholm är ett prestigeuppdrag. Att stora operatörer väljer att inte lägga anbud är ett tydligt underbetyg, säger han.
[...]
Fakta. Pendeltågens operatörer
● 1968-1999: Som en del av Hörjelöverenskommelsen övertog Storstockholms Lokaltrafik ansvaret för persontrafiken på järnväg i Stockholms län. SJ blev trafikentreprenör åt SL. De första pendeltågen av typ X1 togs i trafik den 12 maj 1968.
● 2000-2006: Citypendeln
● 2006-2016: Stockholmståg (SJ)
● 2016-2024: MTR
● 2024: SJ tar över driften genom ett nödavtal.
[...]
Det var tågoperatören VR som ägs av finska staten som levererade den nu pausade upphandlingens enda anbud. Johan Oscarsson som är vd för svenska VR säger att han är både förvånad och ledsen över utfallet. Bolaget agerade i tron att flera andra aktörer inkommit med anbud. Beskedet om att de i själva verket varit ensamma fick de samtidigt som de också upplystes om att upphandlingen hejdats.
Fake news, X1 togs i trafik 10 maj 1968 men invigningen var 12 maj.Enceladus skrev: ↑fredag 28 februari 2025 14:37Därför vill ingen köra pendeltågen i Stockholm
VR Sverige var den enda anbudsgivaren. Att driva pendeltågstrafiken i Stockholm är tydligen inget prestigeuppdrag...DN skrev:– Det här måste rimligen innebära vändpunkten. Att driva pendeltågstrafiken i Stockholm är ett prestigeuppdrag. Att stora operatörer väljer att inte lägga anbud är ett tydligt underbetyg, säger han.
[...]
Fakta. Pendeltågens operatörer
● 1968-1999: Som en del av Hörjelöverenskommelsen övertog Storstockholms Lokaltrafik ansvaret för persontrafiken på järnväg i Stockholms län. SJ blev trafikentreprenör åt SL. De första pendeltågen av typ X1 togs i trafik den 12 maj 1968.
● 2000-2006: Citypendeln
● 2006-2016: Stockholmståg (SJ)
● 2016-2024: MTR
● 2024: SJ tar över driften genom ett nödavtal.
[...]
Det var tågoperatören VR som ägs av finska staten som levererade den nu pausade upphandlingens enda anbud. Johan Oscarsson som är vd för svenska VR säger att han är både förvånad och ledsen över utfallet. Bolaget agerade i tron att flera andra aktörer inkommit med anbud. Beskedet om att de i själva verket varit ensamma fick de samtidigt som de också upplystes om att upphandlingen hejdats.
Om sex av sju prekvalificerade företag hoppar av så är ju det en tydlig indikation på att avtalet kommer att vara utmanande för leverantören att leva upp till. Väljer man då att teckna avtal med den 7:e, som var dum nog att ändå lämna anbud, då år det nog stor risk för att det kommer att gå som för MTR.
Risk, ja, men det finns ju stora upphandlingar med många kvalificerade anbud där det ändå inte har gått bra, så man kan ju inte använda det som kriterium för att avbryta en upphandling där det endast har kommit ett kvalificerat anbud.Sio skrev: ↑lördag 01 mars 2025 11:38Om sex av sju prekvalificerade företag hoppar av så är ju det en tydlig indikation på att avtalet kommer att vara utmanande för leverantören att leva upp till. Väljer man då att teckna avtal med den 7:e, som var dum nog att ändå lämna anbud, då år det nog stor risk för att det kommer att gå som för MTR.