För stort ansvar på operatörer? SJ nobbar upphandling.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

För stort ansvar på operatörer? SJ nobbar upphandling.

Inlägg av Odd »

Det verkar som att SJ nobbar SLs upphandling av pendeltågen med motivering att det inte finns en långsiktig, hållbar och pålitlig pendeltågstrafik.

Är detta möjligen ett resultat av de allt större krav på operatörerna att tvingas betala för eller i vissa fall få betala straffavgifter för händelser som ligger utanför deras kontroll? Vi har ju läst om krav såsom att en sekund för tidig avgång räknas som inställt och att det inte får förekomma ens minutstora förseningar.

Jag har förutspått att sådana situationer, att anbudsgivare helt enkelt slutar att lägga bud på orimliga upplägg och att de som lägger buden kommer att göra det med stora riskpremier, vilket på alla sätt gör trafiken dyrare att driva utan att egentligen tillföra någon nytta.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3502
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: För stort ansvar på operatörer? SJ nobbar upphandling.

Inlägg av Hechtwagen »

SJ gör som med Västtågen, de nobbar att lägga ett omöjligt bud och avvaktar cirkusen som uppstår och bestämmer sedan priset själva när de blir ombedda att reda upp situationen när den entreprenör som vann misslyckats.

"Västtrafik, som är ansvarig huvudman för kollektivtrafiken inom Västra Götaland, har fram till nu anlitat DSB Väst som är ett dotterbolag till den danska tågoperatören DSB. Men då verksamheten inte anses ha fungerat tillräckligt väl har avtalet, som gällde fram till 2018, brutits i förtid. I stället har nu avtal upprättats mellan SJ och Västtrafik, Landstinget i Jönköpings län och Hallandstrafiken. SJ bemannar och kör tågen som fysiskt tillhör Västtrafik."
BSB101
Inlägg: 3046
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: För stort ansvar på operatörer? SJ nobbar upphandling.

Inlägg av BSB101 »

Ligger i en entreprenörs intresse att minimera risken och maximera vinsten så inget nytt.
Odd skrev: fredag 06 december 2024 17:12 Vi har ju läst om krav såsom att en sekund för tidig avgång räknas som inställt och att det inte får förekomma ens minutstora förseningar.
Vilka vi och var har dessa vi läst om dessa krav?
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3502
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: För stort ansvar på operatörer? SJ nobbar upphandling.

Inlägg av Hechtwagen »

Trafikförvaltningens förmåga att välja bra enyreprenörer till pendeltågen verkar i princip obefintlig och att kompencera det med viten och långa kravlistor slutar bara med gråt.

Jag föreslår att Trafikförvaltningen / SL kör tågen i egen regi, då blir ju allt som de vill, eller hur?
JohanB
Inlägg: 552
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: För stort ansvar på operatörer? SJ nobbar upphandling.

Inlägg av JohanB »

Hechtwagen skrev: fredag 06 december 2024 22:47 Trafikförvaltningens förmåga att välja bra enyreprenörer till pendeltågen verkar i princip obefintlig och att kompencera det med viten och långa kravlistor slutar bara med gråt.

Jag föreslår att Trafikförvaltningen / SL kör tågen i egen regi, då blir ju allt som de vill, eller hur?
Just Pendeltågen har väl Trafikförvaltningen/SL aldrig kört i egen regi? Kan bli klurigt, den politiska viljan för såna lösningar existerar ju bara inom Vänsterpartiet dessutom.

Men det ska bli mycket intressant att följa detta. Hur lång är den politiska uthålligheten i att upprätthålla dagens system och struktur på TF och upphandlingar?
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: För stort ansvar på operatörer? SJ nobbar upphandling.

Inlägg av Enceladus »

JohanB skrev: söndag 08 december 2024 19:19
Hechtwagen skrev: fredag 06 december 2024 22:47 Trafikförvaltningens förmåga att välja bra enyreprenörer till pendeltågen verkar i princip obefintlig och att kompencera det med viten och långa kravlistor slutar bara med gråt.

Jag föreslår att Trafikförvaltningen / SL kör tågen i egen regi, då blir ju allt som de vill, eller hur?
Just Pendeltågen har väl Trafikförvaltningen/SL aldrig kört i egen regi? Kan bli klurigt, den politiska viljan för såna lösningar existerar ju bara inom Vänsterpartiet dessutom.

Men det ska bli mycket intressant att följa detta. Hur lång är den politiska uthålligheten i att upprätthålla dagens system och struktur på TF och upphandlingar?
SL utreder att ta över pendeltågstrafiken från MTR
Mitt i skrev:Idag ligger all kollektivtrafik i länet utlagd på privata entreprenörer. Vänsterpartiet, som är stödparti åt det sittande S-, MP- och C-styret, har länge velat att SL ska kunna driva trafiken i egen regi, vilket inte är möjligt enligt dagens regler.

En sådan regeländring är också på gång. Nu i oktober fick V också med sig de andra partierna på att pendeltågstrafiken "särskilt ska övervägas i det här sammanhanget".

[...]

MTR har haft avtalet för pendeln sedan 2016. I våras beslöt regionpolitikerna att inte förlänga avtalet med MTR efter 2026, med hänvisning till det utdragna pendelkaoset med tusentals inställda tåg.
Vänsterpartiet lyckades få med sig de andra partierna på en utredning. Avtalet för pendeltågstrafiken skulle särskilt övervägas. Trafikförvaltningen valde dock att "avgränsa uppdraget till att fokusera på buss" och kom fram till att busstrafik i egen regi blir dyrare. Det är möjligt att den politiska viljan egentligen saknas.

Matilda Teglund: Vad har vi förlorat på privat tunnelbana?
Sekotidningen skrev:Intresset för utvecklingen är måttligt bland kollegorna. Man är luttrade. Jag berättar vad jag läst i tidningen: att Go-Ahead ställde till det så mycket i England att man blev en bidragande faktor till ett återförstatligande av järnvägen. Det väcker ändå viss entusiasm. Kanske kan vi hoppas på samma.
Kan det också bli Go-Ahead som tar över Stockholms pendeltåg? :roll:
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: För stort ansvar på operatörer? SJ nobbar upphandling.

Inlägg av Enceladus »

BSB101 skrev: fredag 06 december 2024 21:19 Ligger i en entreprenörs intresse att minimera risken och maximera vinsten så inget nytt.
SJ lämnar Stockholms pendeltåg – efterfrågar bättre avtal för att köra kollektivtrafik
Sekotidningen skrev:SJ:s beslut kom som en överraskning för anställda på pendeln och har skapat oro för framtiden. Fackliga företrädare ifrågasätter regionens krav i avtalen och menar att frågan är vilket tågbolag som kan driva trafiken utifrån de premisser som ställs.

[...]

Även tågoperatören Transdev har sagt att man inte vill lägga något anbud på pendeltågstrafiken, och har efterfrågat nya avtalsmodeller som är säkrare för trafikoperatören.

[...]

Enligt en sammanställning som Järnvägar.se har gjort gick alla tågföretag som bedrev kollektivtrafik på uppdrag av Sveriges regioner 2023 med förluster.
I så fall verkar lösningen vara att lämna marknaden för upphandlad tågtrafik. Det tycks nämligen vara omöjligt att gå med vinst. Kolla på Transdev, VR och Vy!
Hechtwagen skrev: fredag 06 december 2024 18:16 SJ gör som med Västtågen, de nobbar att lägga ett omöjligt bud och avvaktar cirkusen som uppstår och bestämmer sedan priset själva när de blir ombedda att reda upp situationen när den entreprenör som vann misslyckats.
Ja, det avtalet sägs fungera bra:
Sekotidningen skrev:– Ja, det går. Vi bedriver till exempel en verksamhet på Västtågen som är välfungerande för att vi har en ganska annorlunda kontraktskonstruktion, säger Monica Lingegård.
Hur många anbud kan det tänkas komma in? Det vara bara två som bjöd på miljardavtalet i Malmö - fyra kom in med anbudsansökan och hoppade senare av!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: För stort ansvar på operatörer? SJ nobbar upphandling.

Inlägg av Odd »

Hur fungerar det, om det exempelvis endast kommer in ett eller två giltiga anbud som är avsevärt högre än vad man räknat med? Måste en offentlig upphandling av denna magnitud acceptera det eller kan man dra sig ur och säga att man inte vill leka marknadsekonomi längre?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
daniel_s
Inlägg: 14405
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: För stort ansvar på operatörer? SJ nobbar upphandling.

Inlägg av daniel_s »

Odd skrev: onsdag 11 december 2024 20:16 Hur fungerar det, om det exempelvis endast kommer in ett eller två giltiga anbud som är avsevärt högre än vad man räknat med? Måste en offentlig upphandling av denna magnitud acceptera det eller kan man dra sig ur och säga att man inte vill leka marknadsekonomi längre?
Man får göra det, det har nog hänt också, dock sällan med insourcing som lösning utan oftare att upphandlingen görs om.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: För stort ansvar på operatörer? SJ nobbar upphandling.

Inlägg av Odd »

Och om detta händer, så har ju företagen som lagt anbuden lagt mycket pengar på att räkna på dessa. Kan detta eller dessa företag kräva ersättning för kostnader för arbeten på anbud som inte ens hade någon chans? Kan upphandlaren från början sätta ett tak för hur mycket anbuden får vara värda?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
BSB101
Inlägg: 3046
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: För stort ansvar på operatörer? SJ nobbar upphandling.

Inlägg av BSB101 »

Odd skrev: torsdag 12 december 2024 10:46 Och om detta händer, så har ju företagen som lagt anbuden lagt mycket pengar på att räkna på dessa. Kan detta eller dessa företag kräva ersättning för kostnader för arbeten på anbud som inte ens hade någon chans? Kan upphandlaren från början sätta ett tak för hur mycket anbuden får vara värda?
Alla anbud åt det offentliga jag varit med och räknat på har haft skrivning om att förfrågan kan tas tillbaka och ingen ersättning i sådana fall kommer ges. Oavsett privat eller offentlig så är det normala att anbudsgivaren får stå för kostnaden att lämna anbud.
BSB101
Inlägg: 3046
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: För stort ansvar på operatörer? SJ nobbar upphandling.

Inlägg av BSB101 »

Det gäller att hålla flera saker i huvudet samtidigt när det gäller vinst. Det är skillnad på lönsamhet och vad som är tillräckligt lönsamt.
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: För stort ansvar på operatörer? SJ nobbar upphandling.

Inlägg av Enceladus »

Facklig oro när SJ lämnar pendeltågen: ”Risk för oseriöst företag”
Sekotidningen skrev:– Vi är inte redo för en ny upphandling på så kort tid efter att vår tidigare arbetsgivare kört vår verksamhet i botten. Det kommer ta många år att få pendeltågen på fötter igen, säger Victor Cruces.

[...]

Under våren kommer Region Stockholm fatta beslut om vilken operatör som får kontraktet för pendeln när nödavtalet gått ut. I december kunde Sekotidningen rapportera att varken SJ eller Transdev har lagt ett anbud i upphandlingen. Detta medan MTR, Keolis, VR Sverige inte ville ge ett svar till tidningen.

[...]

– Det tyder på att det inte går att göra vinst, och då ökar risken för att det kommer in ett oseriöst företag som försöker göra vinst på personalens bekostnad: på bekostnad av våra arbetsvillkor, våra löner, vår arbetsmiljö och vår säkerhet.

[...]

Enligt nödavtalet med SJ finns det en så kallad option, en möjlighet för Region Stockholm att förlänga avtalet fram till och med 2028. Seko Pendelklubben vill att regionen ska utnyttja den möjligheten.

– Men mest av allt skulle vi vilja att Trafikförvaltningen och SL drev Stockholms pendeltåg i egen regi, säger Victor Cruces.
Seko Pendelklubben vill helst att SL ska köra pendeltågen i egen regi - eller förlänga nödavtalet med SJ. Skräckscenariot är att MTR kommer tillbaka. :twisted:
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3502
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: För stort ansvar på operatörer? SJ nobbar upphandling.

Inlägg av Hechtwagen »

SL kan väl pröva att köra själv, de har ju en oerhört bestämd uppfattning om hur vetksamheten ska bedrivas så de kan ju prova själva och se om det är rimliga förväntningar de har.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3502
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: För stort ansvar på operatörer? SJ nobbar upphandling.

Inlägg av Hechtwagen »

Odd skrev: onsdag 11 december 2024 20:16 Hur fungerar det, om det exempelvis endast kommer in ett eller två giltiga anbud som är avsevärt högre än vad man räknat med? Måste en offentlig upphandling av denna magnitud acceptera det eller kan man dra sig ur och säga att man inte vill leka marknadsekonomi längre?

Det omvända har hittills varit ett större problen, anbud som kommit in och som uppenbarligen varit för låga, något SL dock inte låtsats om eller kanske inte insett.
daniel_s
Inlägg: 14405
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: För stort ansvar på operatörer? SJ nobbar upphandling.

Inlägg av daniel_s »

Det är inte förbjudet att göra dåliga affärer! Hela modellen har en grundläggande svaghet i att man inte kan förhindra underbud, detta kan nog inte SL göra så mycket åt utan det är bara att acceptera att det är så här marknaden ser ut.
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: För stort ansvar på operatörer? SJ nobbar upphandling.

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev: torsdag 16 januari 2025 20:29 Det är inte förbjudet att göra dåliga affärer! Hela modellen har en grundläggande svaghet i att man inte kan förhindra underbud, detta kan nog inte SL göra så mycket åt utan det är bara att acceptera att det är så här marknaden ser ut.
Det beror väl på hur mycket under det är. Är det bara lite så är det nog svårt, men kraftiga underbud ska inte antas.
Lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna skrev: ...
Om ett anbud förefaller vara onormalt lågt, ska den upphandlande enheten begära att leverantören förklarar det låga priset eller kostnaden.
...
Enheten ska förkasta anbudet om leverantören inte på ett tillfredsställande sätt har förklarat det låga priset eller kostnaden.

En upphandlande enhet ska också förkasta en leverantörs anbud om den finner att det onormalt låga priset beror på att anbudet inte stämmer överens med tillämpliga miljö-, social- eller arbetsrättsliga skyldigheter.
Observera "ska", inte "kan" eller "får".
BSB101
Inlägg: 3046
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: För stort ansvar på operatörer? SJ nobbar upphandling.

Inlägg av BSB101 »

Odd skrev: onsdag 11 december 2024 20:16 Hur fungerar det, om det exempelvis endast kommer in ett eller två giltiga anbud som är avsevärt högre än vad man räknat med? Måste en offentlig upphandling av denna magnitud acceptera det eller kan man dra sig ur och säga att man inte vill leka marknadsekonomi längre?
Alla offentliga upphandlingar jag varit med och räknat på har haft skrivningar om att upphandlingen kan avbrytas av ditten och datten utan att ersättning utgår till anbudsgivarna, gissar att SL även har sådana skrivningar i sina avtal. Problemet för SL är att man inte från en dag till en annan kan ta över själv.
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 583
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: För stort ansvar på operatörer? SJ nobbar upphandling.

Inlägg av Sio »

BSB101 skrev: fredag 17 januari 2025 17:35
Odd skrev: onsdag 11 december 2024 20:16 Hur fungerar det, om det exempelvis endast kommer in ett eller två giltiga anbud som är avsevärt högre än vad man räknat med? Måste en offentlig upphandling av denna magnitud acceptera det eller kan man dra sig ur och säga att man inte vill leka marknadsekonomi längre?
Alla offentliga upphandlingar jag varit med och räknat på har haft skrivningar om att upphandlingen kan avbrytas av ditten och datten utan att ersättning utgår till anbudsgivarna, gissar att SL även har sådana skrivningar i sina avtal. Problemet för SL är att man inte från en dag till en annan kan ta över själv.
SL har väl inte sämre förutsättningar att bygga upp en driftorganisation än en eventuell anbudsvinnare har. Snarast bättre eftersom de inte har en extern beställare och en masa kontraktshandlingar att förhålla sig till.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3502
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: För stort ansvar på operatörer? SJ nobbar upphandling.

Inlägg av Hechtwagen »

Sio skrev: lördag 18 januari 2025 11:54
BSB101 skrev: fredag 17 januari 2025 17:35
Odd skrev: onsdag 11 december 2024 20:16 Hur fungerar det, om det exempelvis endast kommer in ett eller två giltiga anbud som är avsevärt högre än vad man räknat med? Måste en offentlig upphandling av denna magnitud acceptera det eller kan man dra sig ur och säga att man inte vill leka marknadsekonomi längre?
Alla offentliga upphandlingar jag varit med och räknat på har haft skrivningar om att upphandlingen kan avbrytas av ditten och datten utan att ersättning utgår till anbudsgivarna, gissar att SL även har sådana skrivningar i sina avtal. Problemet för SL är att man inte från en dag till en annan kan ta över själv.
SL har väl inte sämre förutsättningar att bygga upp en driftorganisation än en eventuell anbudsvinnare har. Snarast bättre eftersom de inte har en extern beställare och en masa kontraktshandlingar att förhålla sig till.
Ja det vore väl värt ett försök att köra i egen regi, trender ändras och dethär med upphandlade entreprenörer har till stora delar nått till vägs ände efter drygt 30 år.
SL kan gärna ta över tunnelbanan igen så det blir sådär rent och fint igen som på 80-talet.
Skriv svar