För stort ansvar på operatörer? SJ nobbar upphandling.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
För stort ansvar på operatörer? SJ nobbar upphandling.
Det verkar som att SJ nobbar SLs upphandling av pendeltågen med motivering att det inte finns en långsiktig, hållbar och pålitlig pendeltågstrafik.
Är detta möjligen ett resultat av de allt större krav på operatörerna att tvingas betala för eller i vissa fall få betala straffavgifter för händelser som ligger utanför deras kontroll? Vi har ju läst om krav såsom att en sekund för tidig avgång räknas som inställt och att det inte får förekomma ens minutstora förseningar.
Jag har förutspått att sådana situationer, att anbudsgivare helt enkelt slutar att lägga bud på orimliga upplägg och att de som lägger buden kommer att göra det med stora riskpremier, vilket på alla sätt gör trafiken dyrare att driva utan att egentligen tillföra någon nytta.
Är detta möjligen ett resultat av de allt större krav på operatörerna att tvingas betala för eller i vissa fall få betala straffavgifter för händelser som ligger utanför deras kontroll? Vi har ju läst om krav såsom att en sekund för tidig avgång räknas som inställt och att det inte får förekomma ens minutstora förseningar.
Jag har förutspått att sådana situationer, att anbudsgivare helt enkelt slutar att lägga bud på orimliga upplägg och att de som lägger buden kommer att göra det med stora riskpremier, vilket på alla sätt gör trafiken dyrare att driva utan att egentligen tillföra någon nytta.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: För stort ansvar på operatörer? SJ nobbar upphandling.
SJ gör som med Västtågen, de nobbar att lägga ett omöjligt bud och avvaktar cirkusen som uppstår och bestämmer sedan priset själva när de blir ombedda att reda upp situationen när den entreprenör som vann misslyckats.
"Västtrafik, som är ansvarig huvudman för kollektivtrafiken inom Västra Götaland, har fram till nu anlitat DSB Väst som är ett dotterbolag till den danska tågoperatören DSB. Men då verksamheten inte anses ha fungerat tillräckligt väl har avtalet, som gällde fram till 2018, brutits i förtid. I stället har nu avtal upprättats mellan SJ och Västtrafik, Landstinget i Jönköpings län och Hallandstrafiken. SJ bemannar och kör tågen som fysiskt tillhör Västtrafik."
"Västtrafik, som är ansvarig huvudman för kollektivtrafiken inom Västra Götaland, har fram till nu anlitat DSB Väst som är ett dotterbolag till den danska tågoperatören DSB. Men då verksamheten inte anses ha fungerat tillräckligt väl har avtalet, som gällde fram till 2018, brutits i förtid. I stället har nu avtal upprättats mellan SJ och Västtrafik, Landstinget i Jönköpings län och Hallandstrafiken. SJ bemannar och kör tågen som fysiskt tillhör Västtrafik."
Re: För stort ansvar på operatörer? SJ nobbar upphandling.
Ligger i en entreprenörs intresse att minimera risken och maximera vinsten så inget nytt.
Vilka vi och var har dessa vi läst om dessa krav?
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: För stort ansvar på operatörer? SJ nobbar upphandling.
Trafikförvaltningens förmåga att välja bra enyreprenörer till pendeltågen verkar i princip obefintlig och att kompencera det med viten och långa kravlistor slutar bara med gråt.
Jag föreslår att Trafikförvaltningen / SL kör tågen i egen regi, då blir ju allt som de vill, eller hur?
Jag föreslår att Trafikförvaltningen / SL kör tågen i egen regi, då blir ju allt som de vill, eller hur?
Re: För stort ansvar på operatörer? SJ nobbar upphandling.
Just Pendeltågen har väl Trafikförvaltningen/SL aldrig kört i egen regi? Kan bli klurigt, den politiska viljan för såna lösningar existerar ju bara inom Vänsterpartiet dessutom.Hechtwagen skrev: ↑fredag 06 december 2024 22:47 Trafikförvaltningens förmåga att välja bra enyreprenörer till pendeltågen verkar i princip obefintlig och att kompencera det med viten och långa kravlistor slutar bara med gråt.
Jag föreslår att Trafikförvaltningen / SL kör tågen i egen regi, då blir ju allt som de vill, eller hur?
Men det ska bli mycket intressant att följa detta. Hur lång är den politiska uthålligheten i att upprätthålla dagens system och struktur på TF och upphandlingar?
Re: För stort ansvar på operatörer? SJ nobbar upphandling.
SL utreder att ta över pendeltågstrafiken från MTRJohanB skrev: ↑söndag 08 december 2024 19:19Just Pendeltågen har väl Trafikförvaltningen/SL aldrig kört i egen regi? Kan bli klurigt, den politiska viljan för såna lösningar existerar ju bara inom Vänsterpartiet dessutom.Hechtwagen skrev: ↑fredag 06 december 2024 22:47 Trafikförvaltningens förmåga att välja bra enyreprenörer till pendeltågen verkar i princip obefintlig och att kompencera det med viten och långa kravlistor slutar bara med gråt.
Jag föreslår att Trafikförvaltningen / SL kör tågen i egen regi, då blir ju allt som de vill, eller hur?
Men det ska bli mycket intressant att följa detta. Hur lång är den politiska uthålligheten i att upprätthålla dagens system och struktur på TF och upphandlingar?
Vänsterpartiet lyckades få med sig de andra partierna på en utredning. Avtalet för pendeltågstrafiken skulle särskilt övervägas. Trafikförvaltningen valde dock att "avgränsa uppdraget till att fokusera på buss" och kom fram till att busstrafik i egen regi blir dyrare. Det är möjligt att den politiska viljan egentligen saknas.Mitt i skrev:Idag ligger all kollektivtrafik i länet utlagd på privata entreprenörer. Vänsterpartiet, som är stödparti åt det sittande S-, MP- och C-styret, har länge velat att SL ska kunna driva trafiken i egen regi, vilket inte är möjligt enligt dagens regler.
En sådan regeländring är också på gång. Nu i oktober fick V också med sig de andra partierna på att pendeltågstrafiken "särskilt ska övervägas i det här sammanhanget".
[...]
MTR har haft avtalet för pendeln sedan 2016. I våras beslöt regionpolitikerna att inte förlänga avtalet med MTR efter 2026, med hänvisning till det utdragna pendelkaoset med tusentals inställda tåg.
Matilda Teglund: Vad har vi förlorat på privat tunnelbana?
Kan det också bli Go-Ahead som tar över Stockholms pendeltåg?Sekotidningen skrev:Intresset för utvecklingen är måttligt bland kollegorna. Man är luttrade. Jag berättar vad jag läst i tidningen: att Go-Ahead ställde till det så mycket i England att man blev en bidragande faktor till ett återförstatligande av järnvägen. Det väcker ändå viss entusiasm. Kanske kan vi hoppas på samma.

Re: För stort ansvar på operatörer? SJ nobbar upphandling.
SJ lämnar Stockholms pendeltåg – efterfrågar bättre avtal för att köra kollektivtrafik
I så fall verkar lösningen vara att lämna marknaden för upphandlad tågtrafik. Det tycks nämligen vara omöjligt att gå med vinst. Kolla på Transdev, VR och Vy!Sekotidningen skrev:SJ:s beslut kom som en överraskning för anställda på pendeln och har skapat oro för framtiden. Fackliga företrädare ifrågasätter regionens krav i avtalen och menar att frågan är vilket tågbolag som kan driva trafiken utifrån de premisser som ställs.
[...]
Även tågoperatören Transdev har sagt att man inte vill lägga något anbud på pendeltågstrafiken, och har efterfrågat nya avtalsmodeller som är säkrare för trafikoperatören.
[...]
Enligt en sammanställning som Järnvägar.se har gjort gick alla tågföretag som bedrev kollektivtrafik på uppdrag av Sveriges regioner 2023 med förluster.
Ja, det avtalet sägs fungera bra:Hechtwagen skrev: ↑fredag 06 december 2024 18:16 SJ gör som med Västtågen, de nobbar att lägga ett omöjligt bud och avvaktar cirkusen som uppstår och bestämmer sedan priset själva när de blir ombedda att reda upp situationen när den entreprenör som vann misslyckats.
Hur många anbud kan det tänkas komma in? Det vara bara två som bjöd på miljardavtalet i Malmö - fyra kom in med anbudsansökan och hoppade senare av!Sekotidningen skrev:– Ja, det går. Vi bedriver till exempel en verksamhet på Västtågen som är välfungerande för att vi har en ganska annorlunda kontraktskonstruktion, säger Monica Lingegård.
Re: För stort ansvar på operatörer? SJ nobbar upphandling.
Hur fungerar det, om det exempelvis endast kommer in ett eller två giltiga anbud som är avsevärt högre än vad man räknat med? Måste en offentlig upphandling av denna magnitud acceptera det eller kan man dra sig ur och säga att man inte vill leka marknadsekonomi längre?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: För stort ansvar på operatörer? SJ nobbar upphandling.
Man får göra det, det har nog hänt också, dock sällan med insourcing som lösning utan oftare att upphandlingen görs om.Odd skrev: ↑onsdag 11 december 2024 20:16 Hur fungerar det, om det exempelvis endast kommer in ett eller två giltiga anbud som är avsevärt högre än vad man räknat med? Måste en offentlig upphandling av denna magnitud acceptera det eller kan man dra sig ur och säga att man inte vill leka marknadsekonomi längre?
Re: För stort ansvar på operatörer? SJ nobbar upphandling.
Och om detta händer, så har ju företagen som lagt anbuden lagt mycket pengar på att räkna på dessa. Kan detta eller dessa företag kräva ersättning för kostnader för arbeten på anbud som inte ens hade någon chans? Kan upphandlaren från början sätta ett tak för hur mycket anbuden får vara värda?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: För stort ansvar på operatörer? SJ nobbar upphandling.
Alla anbud åt det offentliga jag varit med och räknat på har haft skrivning om att förfrågan kan tas tillbaka och ingen ersättning i sådana fall kommer ges. Oavsett privat eller offentlig så är det normala att anbudsgivaren får stå för kostnaden att lämna anbud.Odd skrev: ↑torsdag 12 december 2024 10:46 Och om detta händer, så har ju företagen som lagt anbuden lagt mycket pengar på att räkna på dessa. Kan detta eller dessa företag kräva ersättning för kostnader för arbeten på anbud som inte ens hade någon chans? Kan upphandlaren från början sätta ett tak för hur mycket anbuden får vara värda?
Re: För stort ansvar på operatörer? SJ nobbar upphandling.
Det gäller att hålla flera saker i huvudet samtidigt när det gäller vinst. Det är skillnad på lönsamhet och vad som är tillräckligt lönsamt.
Re: För stort ansvar på operatörer? SJ nobbar upphandling.
Facklig oro när SJ lämnar pendeltågen: ”Risk för oseriöst företag”

Seko Pendelklubben vill helst att SL ska köra pendeltågen i egen regi - eller förlänga nödavtalet med SJ. Skräckscenariot är att MTR kommer tillbaka.Sekotidningen skrev:– Vi är inte redo för en ny upphandling på så kort tid efter att vår tidigare arbetsgivare kört vår verksamhet i botten. Det kommer ta många år att få pendeltågen på fötter igen, säger Victor Cruces.
[...]
Under våren kommer Region Stockholm fatta beslut om vilken operatör som får kontraktet för pendeln när nödavtalet gått ut. I december kunde Sekotidningen rapportera att varken SJ eller Transdev har lagt ett anbud i upphandlingen. Detta medan MTR, Keolis, VR Sverige inte ville ge ett svar till tidningen.
[...]
– Det tyder på att det inte går att göra vinst, och då ökar risken för att det kommer in ett oseriöst företag som försöker göra vinst på personalens bekostnad: på bekostnad av våra arbetsvillkor, våra löner, vår arbetsmiljö och vår säkerhet.
[...]
Enligt nödavtalet med SJ finns det en så kallad option, en möjlighet för Region Stockholm att förlänga avtalet fram till och med 2028. Seko Pendelklubben vill att regionen ska utnyttja den möjligheten.
– Men mest av allt skulle vi vilja att Trafikförvaltningen och SL drev Stockholms pendeltåg i egen regi, säger Victor Cruces.

- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: För stort ansvar på operatörer? SJ nobbar upphandling.
SL kan väl pröva att köra själv, de har ju en oerhört bestämd uppfattning om hur vetksamheten ska bedrivas så de kan ju prova själva och se om det är rimliga förväntningar de har.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: För stort ansvar på operatörer? SJ nobbar upphandling.
Odd skrev: ↑onsdag 11 december 2024 20:16 Hur fungerar det, om det exempelvis endast kommer in ett eller två giltiga anbud som är avsevärt högre än vad man räknat med? Måste en offentlig upphandling av denna magnitud acceptera det eller kan man dra sig ur och säga att man inte vill leka marknadsekonomi längre?
Det omvända har hittills varit ett större problen, anbud som kommit in och som uppenbarligen varit för låga, något SL dock inte låtsats om eller kanske inte insett.
Re: För stort ansvar på operatörer? SJ nobbar upphandling.
Det är inte förbjudet att göra dåliga affärer! Hela modellen har en grundläggande svaghet i att man inte kan förhindra underbud, detta kan nog inte SL göra så mycket åt utan det är bara att acceptera att det är så här marknaden ser ut.
Re: För stort ansvar på operatörer? SJ nobbar upphandling.
Det beror väl på hur mycket under det är. Är det bara lite så är det nog svårt, men kraftiga underbud ska inte antas.
Observera "ska", inte "kan" eller "får".Lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna skrev: ...
Om ett anbud förefaller vara onormalt lågt, ska den upphandlande enheten begära att leverantören förklarar det låga priset eller kostnaden.
...
Enheten ska förkasta anbudet om leverantören inte på ett tillfredsställande sätt har förklarat det låga priset eller kostnaden.
En upphandlande enhet ska också förkasta en leverantörs anbud om den finner att det onormalt låga priset beror på att anbudet inte stämmer överens med tillämpliga miljö-, social- eller arbetsrättsliga skyldigheter.
Re: För stort ansvar på operatörer? SJ nobbar upphandling.
Alla offentliga upphandlingar jag varit med och räknat på har haft skrivningar om att upphandlingen kan avbrytas av ditten och datten utan att ersättning utgår till anbudsgivarna, gissar att SL även har sådana skrivningar i sina avtal. Problemet för SL är att man inte från en dag till en annan kan ta över själv.Odd skrev: ↑onsdag 11 december 2024 20:16 Hur fungerar det, om det exempelvis endast kommer in ett eller två giltiga anbud som är avsevärt högre än vad man räknat med? Måste en offentlig upphandling av denna magnitud acceptera det eller kan man dra sig ur och säga att man inte vill leka marknadsekonomi längre?
Re: För stort ansvar på operatörer? SJ nobbar upphandling.
SL har väl inte sämre förutsättningar att bygga upp en driftorganisation än en eventuell anbudsvinnare har. Snarast bättre eftersom de inte har en extern beställare och en masa kontraktshandlingar att förhålla sig till.BSB101 skrev: ↑fredag 17 januari 2025 17:35Alla offentliga upphandlingar jag varit med och räknat på har haft skrivningar om att upphandlingen kan avbrytas av ditten och datten utan att ersättning utgår till anbudsgivarna, gissar att SL även har sådana skrivningar i sina avtal. Problemet för SL är att man inte från en dag till en annan kan ta över själv.Odd skrev: ↑onsdag 11 december 2024 20:16 Hur fungerar det, om det exempelvis endast kommer in ett eller två giltiga anbud som är avsevärt högre än vad man räknat med? Måste en offentlig upphandling av denna magnitud acceptera det eller kan man dra sig ur och säga att man inte vill leka marknadsekonomi längre?
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: För stort ansvar på operatörer? SJ nobbar upphandling.
Ja det vore väl värt ett försök att köra i egen regi, trender ändras och dethär med upphandlade entreprenörer har till stora delar nått till vägs ände efter drygt 30 år.Sio skrev: ↑lördag 18 januari 2025 11:54SL har väl inte sämre förutsättningar att bygga upp en driftorganisation än en eventuell anbudsvinnare har. Snarast bättre eftersom de inte har en extern beställare och en masa kontraktshandlingar att förhålla sig till.BSB101 skrev: ↑fredag 17 januari 2025 17:35Alla offentliga upphandlingar jag varit med och räknat på har haft skrivningar om att upphandlingen kan avbrytas av ditten och datten utan att ersättning utgår till anbudsgivarna, gissar att SL även har sådana skrivningar i sina avtal. Problemet för SL är att man inte från en dag till en annan kan ta över själv.Odd skrev: ↑onsdag 11 december 2024 20:16 Hur fungerar det, om det exempelvis endast kommer in ett eller två giltiga anbud som är avsevärt högre än vad man räknat med? Måste en offentlig upphandling av denna magnitud acceptera det eller kan man dra sig ur och säga att man inte vill leka marknadsekonomi längre?
SL kan gärna ta över tunnelbanan igen så det blir sådär rent och fint igen som på 80-talet.