Vagnbrist på Lidingöbanan.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Vagnbrist på Lidingöbanan.
Hej alla!
Nu har jag försökt med både SL och Stockholms Spårvägar att få svar på vad sjutton problemet är på Lidingöbanan. SS hänvisade mig till SL, och där fick jag samma gamla svepande skäl som vanligt, "Blir det tekniska fel finns ingen fordonsreserv, därför blir det brist".
Finns det någon här på forumet med större insikt i ärendet? Vad är det för fel som hela tiden dyker upp på vagnarna, och om dom nu felar så mycket varför köps det inte in fler för att täcka upp bristen?
Enormt tacksam för alla svar!
Mvh
EN123
Nu har jag försökt med både SL och Stockholms Spårvägar att få svar på vad sjutton problemet är på Lidingöbanan. SS hänvisade mig till SL, och där fick jag samma gamla svepande skäl som vanligt, "Blir det tekniska fel finns ingen fordonsreserv, därför blir det brist".
Finns det någon här på forumet med större insikt i ärendet? Vad är det för fel som hela tiden dyker upp på vagnarna, och om dom nu felar så mycket varför köps det inte in fler för att täcka upp bristen?
Enormt tacksam för alla svar!
Mvh
EN123
- Hechtwagen
Re: Vagnbrist på Lidingöbanan.
Komplex fråga. Vare sig SL eller SS anser sig vara skyldiga. En lösning är ju att SL höjer vitena för inställd trafik och på så vis skapar en inverterad morot för att vagnarna ska fungera.
Så usla är vagnarna sannolikt inte utan detta är i huvudsak en styrningsfråga.
- dr Cassandra Nojdh
Min bäste hr. Gädda. Det finns inget som heter "inverterad morot" (och hur skulle en sådan se ut?). Det som efterfrågas är härlett från uttrycket "käppen och moroten" (i detta fall mest käppen, tydligen). Våra finska vänner förklarar saken. Som det påpekas i artikeln har uttrycket i nyare tid övergått mer till "piskan och moroten", vilket väl säger en del om samhällsklimatet.Hechtwagen skrev: ↑torsdag 30 januari 2025 10:21 Komplex fråga. Vare sig SL eller SS anser sig vara skyldiga. En lösning är ju att SL höjer vitena för inställd trafik och på så vis skapar en inverterad morot för att vagnarna ska fungera.
Hur usla A35/A36 är kan vi debattera till leda.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- Hechtwagen
Bra! Fram med käppen då! En bra början vore ju som en lidingöbo påpekade för mig att bemanna verkstaden på nätter och även på helgerna eftersom det är då det finns vagnar att serva och laga.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑torsdag 30 januari 2025 13:55Min bäste hr. Gädda. Det finns inget som heter "inverterad morot" (och hur skulle en sådan se ut?). Det som efterfrågas är härlett från uttrycket "käppen och moroten" (i detta fall mest käppen, tydligen). Våra finska vänner förklarar saken. Som det påpekas i artikeln har uttrycket i nyare tid övergått mer till "piskan och moroten", vilket väl säger en del om samhällsklimatet.Hechtwagen skrev: ↑torsdag 30 januari 2025 10:21 Komplex fråga. Vare sig SL eller SS anser sig vara skyldiga. En lösning är ju att SL höjer vitena för inställd trafik och på så vis skapar en inverterad morot för att vagnarna ska fungera.
- dr Cassandra Nojdh
Jag tror att hr. Gädda känner till min uppfattning om AB SS. Jag säger inte mer än så.Hechtwagen skrev: ↑torsdag 30 januari 2025 22:21
Bra! Fram med käppen då! En bra början vore ju som en lidingöbo påpekade för mig att bemanna verkstaden på nätter och även på helgerna eftersom det är då det finns vagnar att serva och laga.
Däremot kan man läsa denna artikel i Lidingö Nyheter: Kollektivtrafiken på Lidingö - Vem ansvarar?
Ja, det kan man fråga sig.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Nattarbete är faktiskt numera i princip förbjudet i lag.Hechtwagen skrev: ↑torsdag 30 januari 2025 22:21Bra! Fram med käppen då! En bra början vore ju som en lidingöbo påpekade för mig att bemanna verkstaden på nätter och även på helgerna eftersom det är då det finns vagnar att serva och laga.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑torsdag 30 januari 2025 13:55Min bäste hr. Gädda. Det finns inget som heter "inverterad morot" (och hur skulle en sådan se ut?). Det som efterfrågas är härlett från uttrycket "käppen och moroten" (i detta fall mest käppen, tydligen). Våra finska vänner förklarar saken. Som det påpekas i artikeln har uttrycket i nyare tid övergått mer till "piskan och moroten", vilket väl säger en del om samhällsklimatet.Hechtwagen skrev: ↑torsdag 30 januari 2025 10:21 Komplex fråga. Vare sig SL eller SS anser sig vara skyldiga. En lösning är ju att SL höjer vitena för inställd trafik och på så vis skapar en inverterad morot för att vagnarna ska fungera.
Förutom när det inte är det:
Regeln är dessutom semidispositiv, i vad som nu blir kvar av den efter att ha tillämpat de redan i lagtexten angivna undantagen. I praktiken är branschavtalet strängare än lagen (men kan avtalas bort på lokal nivå så länge inte lagen bryts).Arbetstidslagen skrev:I den dygnsvila som alla arbetstagare har rätt till skall tiden mellan midnatt och klockan 5 ingå. Avvikelse får göras, om arbetet med hänsyn till dess art, allmänhetens behov eller andra särskilda omständigheter måste bedrivas mellan midnatt och klockan 5.
I verkligheten är kollektivtrafiken en dygnet runt-verksamhet.
Men underhåll kan ske på dagen om man har en tillräckligt stor vagnreserv. Det är inte självklart att önskemålet att klara sig med mindre investeringar i fordon motiverar nattarbetedaniel_s skrev: ↑fredag 31 januari 2025 11:59Förutom när det inte är det:
Regeln är dessutom semidispositiv, i vad som nu blir kvar av den efter att ha tillämpat de redan i lagtexten angivna undantagen. I praktiken är branschavtalet strängare än lagen (men kan avtalas bort på lokal nivå så länge inte lagen bryts).Arbetstidslagen skrev:I den dygnsvila som alla arbetstagare har rätt till skall tiden mellan midnatt och klockan 5 ingå. Avvikelse får göras, om arbetet med hänsyn till dess art, allmänhetens behov eller andra särskilda omständigheter måste bedrivas mellan midnatt och klockan 5.
I verkligheten är kollektivtrafiken en dygnet runt-verksamhet.
Detta med vagnbrist, är ju egentligen inget som bara drabbar SL utan även andra...
Nedan en bild från igår, där det var första dagen igen för vagnen på bilden.

M97 70 på Saltängsbron. Foto 2025-01-30 13.05.19, Leif D
Vagnen ställdes av före sommaren 2024, då behovet av den, liksom 61, 63, 66 och 67, då inte fanns. Eftersom delar av nätet var avstängt och de flesta av M06:orna som kommit från Stockholm nu var i drift.
Dock börjar nu vagnar ur den första leveransen ha uppnått åldern för den andra stora underhållsservicen F9. Detta är service som ska göras för att garantier mm ska ska gälla. Nu har M06 32 varit avställd sen sommaren för F9, 33 och 31 faller för sträcket 1 februrai 2025 och 34 och 35 kommer snart efter.
Som väl är har ju kommunen sparat äldre vagnar för kunna ta till vid behov.
Tydligen är de så att det tar ca 4 månader att få hem de upparbetade komponenter som skickas till tillverkare i Tyskland, vilket ju då gör att vagnarna står. Nu finns det extra boggi-set, men även dessa måste ju revideras, då de ju också används. 4 månader gäller främst komponenter i boggierna, medan de arbeten som ska göras på vagnskorgarna (tex omlackering, invändigt uppfräschning osv) går snabbare. Gissningsvis kan 32 komma ut med reviderade boggier (extra-set) inom inte allt för avlägsen tid.
Ett annat problem är stor personalomsättning, då andra branscher betalar bättre löner, vilket gör att personal byter jobb. Till det pensionsavgångar. Detta på en relativt liten personalstyrka.
Så kopplingen till Lidingö...
A36:orna är byggda 2014 (utom två från 2020) och har väl snart gått 10 år på banan, så även här borde det ju vara dax för motsvarande service på vagnparken. Frågan är ju då om man har den kapaciteten i egen verkstad ? Eller har man helt andra garantier och avtal med CAF än vad som finns på M06 med Alstom (tidigare Bombardier). Med så pass stor andel av vagnparken med samma ålder, så blir det ju knepigt att upprätthålla service och underhåll av den typen som innebär att vagnen måste stå still under flera månader.
Vi ser det ju här i Norrköping nu, men det är ändå en viss spridning i ålder och det finns äldre vagnar att ta till (allafall nu). Men någonstans har det nog gått lite fel i tänket hos SL, eller "så tänkte man inte på det".
Nedan en bild från igår, där det var första dagen igen för vagnen på bilden.

M97 70 på Saltängsbron. Foto 2025-01-30 13.05.19, Leif D
Vagnen ställdes av före sommaren 2024, då behovet av den, liksom 61, 63, 66 och 67, då inte fanns. Eftersom delar av nätet var avstängt och de flesta av M06:orna som kommit från Stockholm nu var i drift.
Dock börjar nu vagnar ur den första leveransen ha uppnått åldern för den andra stora underhållsservicen F9. Detta är service som ska göras för att garantier mm ska ska gälla. Nu har M06 32 varit avställd sen sommaren för F9, 33 och 31 faller för sträcket 1 februrai 2025 och 34 och 35 kommer snart efter.
Som väl är har ju kommunen sparat äldre vagnar för kunna ta till vid behov.
Tydligen är de så att det tar ca 4 månader att få hem de upparbetade komponenter som skickas till tillverkare i Tyskland, vilket ju då gör att vagnarna står. Nu finns det extra boggi-set, men även dessa måste ju revideras, då de ju också används. 4 månader gäller främst komponenter i boggierna, medan de arbeten som ska göras på vagnskorgarna (tex omlackering, invändigt uppfräschning osv) går snabbare. Gissningsvis kan 32 komma ut med reviderade boggier (extra-set) inom inte allt för avlägsen tid.
Ett annat problem är stor personalomsättning, då andra branscher betalar bättre löner, vilket gör att personal byter jobb. Till det pensionsavgångar. Detta på en relativt liten personalstyrka.
Så kopplingen till Lidingö...
A36:orna är byggda 2014 (utom två från 2020) och har väl snart gått 10 år på banan, så även här borde det ju vara dax för motsvarande service på vagnparken. Frågan är ju då om man har den kapaciteten i egen verkstad ? Eller har man helt andra garantier och avtal med CAF än vad som finns på M06 med Alstom (tidigare Bombardier). Med så pass stor andel av vagnparken med samma ålder, så blir det ju knepigt att upprätthålla service och underhåll av den typen som innebär att vagnen måste stå still under flera månader.
Vi ser det ju här i Norrköping nu, men det är ändå en viss spridning i ålder och det finns äldre vagnar att ta till (allafall nu). Men någonstans har det nog gått lite fel i tänket hos SL, eller "så tänkte man inte på det".