SLs återhämtning är sämre än önskat.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
SLs återhämtning är sämre än önskat.
Återhämtningen efter pandemidippen går långsamt för SL.. Enligt Stockholms Handelskammare (vars uppgifter man måste granska ordentligt eftersom dom har en historik av förfalskade uppgifter) så är återhämtningen snabbare i Helsingfors, Köpenhamn och Oslo.
Stockholms Handelskammare tycker att man måste vidta åtgärder för att råda bot på detta. Jag tror dock att återhämtningen delvis hindras av att det blivit ordentligt billigare att köra bil de senaste åren och att SL drar ner på utbudet på flera delar i ytterändarna och i stamnätet, så för många så finns det i praktiken inget annat alternativ.
Då miljarder går åt i onödiga projekt som enbart skapar kapacitet på sträckor som redan har god kapacitet, så är det nog naturligt att återhämtningen stagnerar. Man lockar helt enkelt inte några nya resenärer genom att bygga nya tunnelbanespår mellan Solna Station och Odenplan eller mellan Fridhemsplan och Hornstull.
Jag tror att man behöver en ordentlig satsning dels på det kapillära nätet (last mile), dels på en utbyggnad av tvärförbindelser samt återställa många de neddragningar man gjort, i stället för att slösa bort pengar på prestigefyllda tunnelbanesatsningar.
Stockholms Handelskammare tycker att man måste vidta åtgärder för att råda bot på detta. Jag tror dock att återhämtningen delvis hindras av att det blivit ordentligt billigare att köra bil de senaste åren och att SL drar ner på utbudet på flera delar i ytterändarna och i stamnätet, så för många så finns det i praktiken inget annat alternativ.
Då miljarder går åt i onödiga projekt som enbart skapar kapacitet på sträckor som redan har god kapacitet, så är det nog naturligt att återhämtningen stagnerar. Man lockar helt enkelt inte några nya resenärer genom att bygga nya tunnelbanespår mellan Solna Station och Odenplan eller mellan Fridhemsplan och Hornstull.
Jag tror att man behöver en ordentlig satsning dels på det kapillära nätet (last mile), dels på en utbyggnad av tvärförbindelser samt återställa många de neddragningar man gjort, i stället för att slösa bort pengar på prestigefyllda tunnelbanesatsningar.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: SLs återhämtning är sämre än önskat.
Är det verkligen dåligt att färre åker kollektivt? Det intressanta och det som avgör om det är dåligt eller ej är väl i så fall varför? Om det beror på att stockholmare arbetar mer på distans än Oslobor, är det dåligt eller bra? Om folk väljer andra transportsätt än bil eller kollektivtrafik är det bra eller dåligt?
Sedan är det intressant hur detta påverkar näringslivet, produceras det färre arbetstimmar idag (med hänsyn till andra faktorer) idag än 2019?
Sedan är det intressant hur detta påverkar näringslivet, produceras det färre arbetstimmar idag (med hänsyn till andra faktorer) idag än 2019?
- Stefan Widén
Det är väldigt tydligt....skippa gula till solna ochlila till fridhemsplan - älvsjö och bygg spårväg i stället.
Snabba nära transporter till en bråkdel av kostnaden för tunnelbana.
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Ja, som skattebetalare kunde man ju hoppas att någon tog sitt förnuft till fånga. Men blindtarmen utan nytta till Solna station är väl för långt kommen. Däremot borde någon ansvarig dra i stora nödbromsen för linjen från Fridhemsplan söderut.Stefan Widén skrev: ↑lördag 07 september 2024 19:09 Det är väldigt tydligt....skippa gula till solna ochlila till fridhemsplan - älvsjö och bygg spårväg i stället.
Varje skattekrona man kan spara på genom att stoppa den, oavsett hur långt bygget har hunnit, är en sparad skattekrona som kan gå till angelägnare ändamål.Hans W skrev: ↑torsdag 12 september 2024 22:49Ja, som skattebetalare kunde man ju hoppas att någon tog sitt förnuft till fånga. Men blindtarmen utan nytta till Solna station är väl för långt kommen. Däremot borde någon ansvarig dra i stora nödbromsen för linjen från Fridhemsplan söderut.Stefan Widén skrev: ↑lördag 07 september 2024 19:09 Det är väldigt tydligt....skippa gula till solna ochlila till fridhemsplan - älvsjö och bygg spårväg i stället.
Det blir sedan ett annat projekt och se vad man kan återvinna i detta havererade projekt. Kanske kan man använda de tunnlar som redan sprängts till genvägar för en framtida spårväg? Den stora vinsten gör dock folket i Västerort, då de slipper en 20-procentig minskning av t-banekapaciteten väster om Odenplan.
Solnagrenen behöver inte trafikeras i rusningstid. Däremot saknar Solna attraktiv nattrafik, och i Stockholm är det i praktiken bara tunnelbana som kan ge det. Närmaste tunnelbanestation är väl Näckrosen, och det är en bra bit att gå. Intressant nog har just Näckrosen valts ut som teststation för öppna spärrar i tuben.
Blir den inte ännu olönsammare om man bara skall använda den i lågtrafiktid?Enceladus skrev: ↑fredag 13 september 2024 10:04Solnagrenen behöver inte trafikeras i rusningstid. Däremot saknar Solna attraktiv nattrafik, och i Stockholm är det i praktiken bara tunnelbana som kan ge det. Närmaste tunnelbanestation är väl Näckrosen, och det är en bra bit att gå. Intressant nog har just Näckrosen valts ut som teststation för öppna spärrar i tuben.
Sänkt betyg för innerstadsbussarna
Missnöjet med innerstadsbussarna har ökat till följd av höstens neddragningar. Samtidigt lider pendeltågen av ett kroniskt missnöje. Lyckas SL återhämta sig?Mitt i skrev:Totalt sett har andelen som svarar att de är nöjda med busstrafiken i innerstan gått ner från 86 till 77 procent.
[...]
Målet för regionen är att minst 79 procent av resenärerna ska vara nöjda med kollektivtrafiken överlag. I september låg den siffran på just 79 procent, och ackumulerat för året hittills är siffran 80 procent.
[...]
I särklass mest missnöjda är resenärerna med pendeltågstrafiken, där nöjdhetsgraden låg på 59 procent i september. Det är ändå en kraftig ökning mot samma tid förra året, då bara 47 procent var nöjda med pendeln.