Hej!
Undertecknad håller på med en lärobok i signalteknik för spårbunden trafik i Sverige (allt som ligger under Transportstyrelsens tillsynsansvar för spårtrafik, inkl. museibanor).
I kapitlet om angränsande teknikområden finns förstås ett avsnitt om bromssystem (hittills 30 sidor). Jag har illustrationer av bromsar för järnväg och för tunnelbanans Cx-vagnar (SMEE-broms), men ingenting om spårvagnar. Material jag har från Knorr Bremse, bremsenbude.de och jernbanearkivalier.dk innehåller inte heller något om spårvagnar.
Har någon på forumet översiktliga illustrationer om bromssystem på spårvagnar? Det behöver absolut inte vara något splitternytt; bara det är från tiden efter andra världskriget går det bra.
Fortsatt kontakt kan tas via forumet eller till min jobbadress: anders.wallen (snabel-a) trafikverket.se
Tacksam för svar,
Anders Wallén
signalingenjör, TrV
Översikt bromssystem för spårvagnar (till lärobok)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Hechtwagen
Re: Översikt bromssystem för spårvagnar (till lärobok)
Det är ju hyfsat stor skillnad på om det rör sig om "tyristorvagnar" eller inte samt om vagnarna har tryckluft eller inte. Men princiöen är ju elbroms så långt det går och sedan mekanisk broms för att bromsa till stopp och magnetskenbromsar att kompletteta med i nödfall.Anders_W skrev: ↑onsdag 04 september 2024 15:59 Hej!
Undertecknad håller på med en lärobok i signalteknik för spårbunden trafik i Sverige (allt som ligger under Transportstyrelsens tillsynsansvar för spårtrafik, inkl. museibanor).
I kapitlet om angränsande teknikområden finns förstås ett avsnitt om bromssystem (hittills 30 sidor). Jag har illustrationer av bromsar för järnväg och för tunnelbanans Cx-vagnar (SMEE-broms), men ingenting om spårvagnar. Material jag har från Knorr Bremse, bremsenbude.de och jernbanearkivalier.dk innehåller inte heller något om spårvagnar.
Har någon på forumet översiktliga illustrationer om bromssystem på spårvagnar? Det behöver absolut inte vara något splitternytt; bara det är från tiden efter andra världskriget går det bra.
Fortsatt kontakt kan tas via forumet eller till min jobbadress: anders.wallen (snabel-a) trafikverket.se
Tacksam för svar,
Anders Wallén
signalingenjör, TrV
Exempel på dynamisk broms och magnetskenbromsar har jag från järnvägssidan.
På en del gamla typblad för släpvagnar anges att de hade "e. kortslutningsbroms". Vet någon vad som menas med det?
- Stefan Widén
Sittet inte vid en dator nu men skickacett PM med dina kontaktuppgifter så ska vi nog få fram underlagen du söker efter
Stefan
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Det betyder detsamma som ”elektrodynamisk broms” och syftar egentligen på motorvagnens motståndsbroms. Släpvagnsbromsarna består då vanligtvis av elektromagneter som drivs med en del av bromsströmmen från motorvagnen. (Lidingöbanornas ängbysläp hade i stället en anordning som kopplade in luftbromsen.)