Fråga om SS-bricka! Löst.

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Fråga om SS-bricka! Löst.

Inlägg av mjtag »

Hejsan!
Efter strulig inloggning, som vanligt, så har jag nu lyckats logga in på forumet.

Jo, jag gjorde en liten affär idag som innebar några nya SS och SL märken till samlingen, bl a denna SS-bricka som var okänd för mig. Brickan är c:a 7 x 7 cm och har nål på baksidan så jag gissar att det kan vara någon form av tjänstebricka att fästa på kläderna.

Finns det någon här som kan ge lite klarhet i vad detta är för bricka, när den är ifrån och hur den användes så skulle jag bli väldigt tacksam.

Bild borttagen då svar inkommit.

Ha det bra.
Senast redigerad av mjtag den lördag 31 augusti 2024 10:53, redigerad totalt 1 gånger.
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
daniel_s

Re: Fråga om SS-bricka!

Inlägg av daniel_s »

Den är från 2010 eller senare, för personal på Spårväg City.
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Re: Fråga om SS-bricka!

Inlägg av mjtag »

daniel_s skrev: lördag 31 augusti 2024 8:05 Den är från 2010 eller senare, för personal på Spårväg City.
Hej.
OK, så den var inte äldre än så. Visserligen ser den inte så gammal ut. Jag har aldrig sett den användas i verkligheten fast det kanske bara sker vid vissa tillfällen. Tack för infon i alla fall.

Ha det bra.
Joakim W
Kontakt:

Re: Fråga om SS-bricka! Löst.

Inlägg av Joakim W »

Trist att ta bort bilden, så vi andra inte fick se..
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

Joakim W skrev: måndag 09 september 2024 13:04 Trist att ta bort bilden, så vi andra inte fick se..
Jovisst, men efter att ha fått reda på dess användningsområde så kände jag att jag inte vill ha den uppe längre och då den ändå var ganska modern så tänkte jag den kanske inte var så intressant här ändå, fast jag kan ju ha fel. Om du vill kan jag skicka bilden till dig. Skicka ett PM i så fall här eller DM via Instagram.

Ha det bra.
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

mjtag skrev: fredag 30 augusti 2024 16:48 Hejsan!
Efter strulig inloggning, som vanligt, så har jag nu lyckats logga in på forumet.

Jo, jag gjorde en liten affär idag som innebar några nya SS och SL märken till samlingen, bl a denna SS-bricka som var okänd för mig. Brickan är c:a 7 x 7 cm och har nål på baksidan så jag gissar att det kan vara någon form av tjänstebricka att fästa på kläderna.

Finns det någon här som kan ge lite klarhet i vad detta är för bricka, när den är ifrån och hur den användes så skulle jag bli väldigt tacksam.

Bild borttagen då svar inkommit.

Ha det bra.
Varför tar Du bort bara bilden och inte hela tråden då tråden blir helt värdelös utan bilden?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

Ibland blir det lite urspårat, vilket det blev nu. Efter att ha fått reda på brickans användningsområde kände jag att bilden var olämplig att ha kvar men det kanske var fel. Dessutom kan jag inte radera tråden själv utan det måste ske av moderator.

Hur som helst så är tråden löst för min del men här har ni bilden igen.
Bilagor
ss_bricka_240830.jpg
ss_bricka_240830.jpg (48.94 KiB) Visad 7091 gånger
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Tack!
Det var bra att Du lade ut bilden igen så vi som missat den vet vad tråden handlar om.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

Per Lind skrev: tisdag 10 september 2024 18:59 Tack!
Det var bra att Du lade ut bilden igen så vi som missat den vet vad tråden handlar om.
-Per
Brickan togs fram i samband med att AB SS skulle inleda trafiken på Spårväg City i augusti 2010. Den var ett komplement till den då nya uniformen som hade vinröda inslag i form av slips, schal och axelklaffar. Brickan skulle användas i det fall någon saknade tydlig SS-identifikation eller av någon anledning inte kunde uppträda i uniform vid tjänsteutövning. Man kan säga att brickan bar avsedd som reservidentifikation vid behov.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

Thomas Lange skrev: onsdag 11 september 2024 12:10
Per Lind skrev: tisdag 10 september 2024 18:59 Tack!
-Per
Brickan togs fram i samband med att AB SS skulle inleda trafiken på Spårväg City i augusti 2010. Den var ett komplement till den då nya uniformen som hade vinröda inslag i form av slips, schal och axelklaffar. Brickan skulle användas i det fall någon saknade tydlig SS-identifikation eller av någon anledning inte kunde uppträda i uniform vid tjänsteutövning. Man kan säga att brickan var avsedd som reservidentifikation vid behov.
Tack för kompletterande information.

Ha det bra.
Låst