SL dissar bussar från Kina, Egypten och Turkiet - får hård kritik

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 10539
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

SL dissar bussar från Kina, Egypten och Turkiet - får hård kritik

Inlägg av Enceladus »

Fortsatt kritik mot SL:s bussuspphandling
Bussmagasinet skrev:De båda vd:arna varnade för att den avtalsmodell SL valt skulle ge dyrare och sämre trafik och ett minskat resande, likaså för att tiden mellan tilldelningsbeslut och trafikstart utgjorde ett problem. De pekade på att leveranstiden för de nya elbussar som krävs i avtalen är 18 – 24 månader. Eller mer, i synnerhet som SL ställde sociala hållbarhetskrav på busstillverkarna som innebar att stora tillverkare som Volvo stängdes ute. Endast några få leverantörer skulle kunna komma ifråga.
Som bekant har SL höjt kraven på social hållbarhet, vilket innebär att tillverkning i Kina, Egypten och Turkiet går bort. Problemet är dock att många bussar på den svenska marknaden tillverkas i just dessa tre länder. Är det någon mer än MAN, Ebusco och Solaris som uppfyller kraven? Inte ens svenska Volvo gör det:
Mitt i skrev:Trafikföretaget Nobina menar att det bara blir en eller två leverantörer kvar. Konsekvenserna kan bli långtgående:

– För det första finns en risk att du inte får tag på tillräckligt många bussar, vilket gör att man missar klimatmålen. För det andra blir det så liten konkurrens att prisbilden blir mångdubbelt högre, säger David Erixon, presschef på Nobina.

För det tredje – även om det går att hitta godkända leverantörer – är det mycket tveksamt om det går att få till en trafikstart på utsatt datum, menar han.
Electric city buses: Trade and technological dynamics shape the sector
Rabobank skrev:The bigger picture in the EU market is one of a slow but continuous decline in market share of OEMs since 2017. From 2015 to 2017, we see a catch up phase where EU manufacturers gained market share. The developing market attracted firms such as VDL, which took advantage of moving early, see figure 2. After 2017, market share of EU manufacturers declined from 74% to 54% in 2023. In the same period, Chinese manufacturers have increased their market share from 13% to 24% in the European market. Again we see the entrance of strong Chinese players such as BYD and Yutong taking hold of the market. Finally, Turkish OEMs, the recent newcomers in the European market, have acquired 6% of the market since 2022.

Despite the Turkish debut, it's the Chinese brands that could potentially surge in market share. The current overcapacity in the Chinese electric passenger vehicle (EV) sector, has led to aggressive pricing strategies. If they extend to the heavy-duty vehicle segment, we could see a rise in the number of Chinese buses. Additionally, the Chinese yuan renminbi has depreciated by 12% with respect to the EUR since 2022, incentivizing European customers to buy the now relatively cheaper Chinese city buses. On top of the change in terms of trade, Chinese brands enjoy the biggest domestic electric city bus market, as 85% of electric city buses in operation today are in China. With a bigger home market, Chinese OEMs can expand production with confidence and achieve higher economies of scale.
Kina vinner mark på den europeiska marknaden. Över 80 procent av världens fordonsbatterier är tillverkade i Kina. Västtrafik och Skånetrafiken gör det lätt för sig genom att strunta i tillverkningslandet. Samtidigt går elektrifieringen snabbare där, inklusive regionbussar. Prioriterar SL rätt? Resultatet är nya dieselbussar!

Bussmagasinet har just skrivit en ny artikel på detta tema - med den chockerande rubriken "Nya krav vid upphandlingar kan göra elbussar 40 procent dyrare":
Bussmagasinet skrev:Europeiska elbussar är idag 30 – 40 procent dyrare än kinesiska och skillnaden väntas öka. Samtidigt skulle produktionen av elbussar inte räcka till under många år, skriver EY i sin rapport.

Kina står idag för 77 procent av den globala elbussproduktionen. Fyra stora tillverkare, Yutong, BYD, King Long och Zhongtong har tillsammans 47 procent av den globala marknaden. Yutong ensamt har 19 procent av världsmarknaden för elbussar.
Enceladus
Inlägg: 10539
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL dissar bussar från Kina, Egypten och Turkiet - får hård kritik

Inlägg av Enceladus »

Första eldrivna expressbusslinjen i Norden
Bussmagasinet skrev:Nordens första eldrivna expressbuss sätts nu i trafik i Norge. Det är det stora norska trafikföretaget Boreal som börjar trafikera Trysilekspressen som är en av linjerna i det norska expressbussnätet Nor-Way Bussekspress. Linjen är drygt 200 kilometer lång och går från Oslo, via Gardermoen till Trysil som i öster gränsar till Dalarna.
Nordens första eldrivna expressbusslinje har redan tjuvstartat i Norge, men invigs officiellt på tisdag. Det är dock inte svårt att gissa varifrån bussarna kommer:
Bussmagasinet skrev:Enligt Boreal har de bussar av modell Yutong T12E som trafikerar linjen en räckvidd på 500 – 600 kilometer sommartid och ”en god räckvidd” även på vintern. Boreal är sedan tidigare en betydande kund hos den kinesiska busstillverkaren Yutong.
Norska Boreal gör alltså samma bedömning som Västtrafik och Skånetrafiken, d.v.s. att kinesiska elbussar är bättre än alla dieselbussar. SL håller inte med.

German minister says China indispensable to achieve climate goals
Reuters skrev:"China also imports large amounts of gas and oil and China has already seen what has happened in Europe and Germany in the last two years," referring to the energy crisis after Russia's invasion of Ukraine.

[...]

During Habeck's visit to China on Saturday, Chinese and EU officials said they had agreed to start talks on the proposed imposition of tariffs on Chinese-made electric vehicles being imported into the European market.
Vidare har Tyskland just erkänt att världen inte klarar energiomställningen utan Kina. Notera att kinesiska elbussar undantas från EU:s föreslagna strafftullar!
Enceladus
Inlägg: 10539
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL dissar bussar från Kina, Egypten och Turkiet - får hård kritik

Inlägg av Enceladus »

Rädslan: Nya elbussar kan bli spioner åt Kina
Ljusnan skrev:Nästa sommar ska en stor del av busstrafiken i Hälsingland köras på el. Nu väcks kritik mot att bussarna som köps in riskerar att bli spioner åt den kinesiska staten.

– Det är extremt svårt för oss att hantera frågan själv, säger Andreas Eriksson, avdelningschef för X-trafik.
Rädslan för kinesiska elbussar finns inte bara hos SL, men till skillnad från SL tycks X-trafik faktiskt köpa kinesiskt, om än något motvilligt. Klimatet är viktigare:
Bussmagasinet skrev:Idag körs cirka 110 bussar i regiontrafiken i Hälsingland inklusive stadstrafiken i Hudiksvall, Söderhamn och Bollnäs. Helt nya bussar är beställda och kommer att implementeras succesivt från juni 2025 och under hösten. Stadstrafiken i Hudiksvall, Söderhamn och Bollnäs kommer till 100 procent att köras med elbussar, regiontrafiken kommer att köras till 75 procent med elbussar och i övrigt med bussar som drivs med biodiesel.
SL väljer istället att köra på diesel ända till 2035...
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6579
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL dissar bussar från Kina, Egypten och Turkiet - får hård kritik

Inlägg av Odd »

Det är mycket svårt att ta ställning till det.
Dels handlar det ju om skattebetalarnas pengar, men dels handlar det om det besvärliga juridiska läget, där ett kinesiskt företag inte får avslöja om de har låtit kinesisk stadsspionverksamhet ta del av utrustningen innan leverans. Det är ju inte särskilt svårt att bygga in en killswitch i exempelvis känsliga infrastrukturella system så att när Kinas partners vill skapa kaos, exempelvis inför en invasion, så "råkar" elnätet, telenätet eller kommunikationer helt plötsligt att strejka.

Kvaliteten är ju också ett stort problem. De aktörer som har tillverkning i Kina behöver ofta vara på plats dygnet runt, året runt, för att fabrikörerna annars tar varje chans att spara in pengar genom att ta genvägar.

Exempelvis, 5 gram "kinesium" väger bara 4,3 gram i denna video... :-D

Genius on call
Enceladus
Inlägg: 10539
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL dissar bussar från Kina, Egypten och Turkiet - får hård kritik

Inlägg av Enceladus »

”Låga tullar gynnar kinesiska elbussar”
Bussmagasinet skrev:Tidigare i sommar beslutade EU-kommissionen att införa strafftullar på 17,4 – 38,1 procent på elbilar från Kina. Motiveringen var att tillverkningen av batterielektriska fordon i Kina subventioneras på ett sätt som enligt EU-kommissionen snedvrider konkurrensen och skadar europeiska tillverkare.

Men elbussar, lastbilar och varubilar är undantagna från strafftullarna. Dessa riktas endast in på batteridrivna fordon för upp till högst nio personer.

[...]

Tuffare tullar kommer enligt IDTechEX inte att lösa alla problem, i synnerhet som kinesiska tillverkare som BYD har etablerat produktion i Ungern och därmed innanför EU:s gränser. Där bygger också den väldiga batterileverantören CATL en batterifabrik som Yutong planerar att köpa batterier från för sin snabbt växande europeiska försäljning.
Här är en länk till källan. Kina vinner mark, bland annat tack vare Van Hools konkurs, och tullar hjälper inte. Nu kovänder SL! Blir långfärdsbussar nästa?
Skriv svar