SL dissar bussar från Kina, Egypten och Turkiet - får hård kritik

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11302
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

SL dissar bussar från Kina, Egypten och Turkiet - får hård kritik

Inlägg av Enceladus »

Fortsatt kritik mot SL:s bussuspphandling
Bussmagasinet skrev:De båda vd:arna varnade för att den avtalsmodell SL valt skulle ge dyrare och sämre trafik och ett minskat resande, likaså för att tiden mellan tilldelningsbeslut och trafikstart utgjorde ett problem. De pekade på att leveranstiden för de nya elbussar som krävs i avtalen är 18 – 24 månader. Eller mer, i synnerhet som SL ställde sociala hållbarhetskrav på busstillverkarna som innebar att stora tillverkare som Volvo stängdes ute. Endast några få leverantörer skulle kunna komma ifråga.
Som bekant har SL höjt kraven på social hållbarhet, vilket innebär att tillverkning i Kina, Egypten och Turkiet går bort. Problemet är dock att många bussar på den svenska marknaden tillverkas i just dessa tre länder. Är det någon mer än MAN, Ebusco och Solaris som uppfyller kraven? Inte ens svenska Volvo gör det:
Mitt i skrev:Trafikföretaget Nobina menar att det bara blir en eller två leverantörer kvar. Konsekvenserna kan bli långtgående:

– För det första finns en risk att du inte får tag på tillräckligt många bussar, vilket gör att man missar klimatmålen. För det andra blir det så liten konkurrens att prisbilden blir mångdubbelt högre, säger David Erixon, presschef på Nobina.

För det tredje – även om det går att hitta godkända leverantörer – är det mycket tveksamt om det går att få till en trafikstart på utsatt datum, menar han.
Electric city buses: Trade and technological dynamics shape the sector
Rabobank skrev:The bigger picture in the EU market is one of a slow but continuous decline in market share of OEMs since 2017. From 2015 to 2017, we see a catch up phase where EU manufacturers gained market share. The developing market attracted firms such as VDL, which took advantage of moving early, see figure 2. After 2017, market share of EU manufacturers declined from 74% to 54% in 2023. In the same period, Chinese manufacturers have increased their market share from 13% to 24% in the European market. Again we see the entrance of strong Chinese players such as BYD and Yutong taking hold of the market. Finally, Turkish OEMs, the recent newcomers in the European market, have acquired 6% of the market since 2022.

Despite the Turkish debut, it's the Chinese brands that could potentially surge in market share. The current overcapacity in the Chinese electric passenger vehicle (EV) sector, has led to aggressive pricing strategies. If they extend to the heavy-duty vehicle segment, we could see a rise in the number of Chinese buses. Additionally, the Chinese yuan renminbi has depreciated by 12% with respect to the EUR since 2022, incentivizing European customers to buy the now relatively cheaper Chinese city buses. On top of the change in terms of trade, Chinese brands enjoy the biggest domestic electric city bus market, as 85% of electric city buses in operation today are in China. With a bigger home market, Chinese OEMs can expand production with confidence and achieve higher economies of scale.
Kina vinner mark på den europeiska marknaden. Över 80 procent av världens fordonsbatterier är tillverkade i Kina. Västtrafik och Skånetrafiken gör det lätt för sig genom att strunta i tillverkningslandet. Samtidigt går elektrifieringen snabbare där, inklusive regionbussar. Prioriterar SL rätt? Resultatet är nya dieselbussar!

Bussmagasinet har just skrivit en ny artikel på detta tema - med den chockerande rubriken "Nya krav vid upphandlingar kan göra elbussar 40 procent dyrare":
Bussmagasinet skrev:Europeiska elbussar är idag 30 – 40 procent dyrare än kinesiska och skillnaden väntas öka. Samtidigt skulle produktionen av elbussar inte räcka till under många år, skriver EY i sin rapport.

Kina står idag för 77 procent av den globala elbussproduktionen. Fyra stora tillverkare, Yutong, BYD, King Long och Zhongtong har tillsammans 47 procent av den globala marknaden. Yutong ensamt har 19 procent av världsmarknaden för elbussar.
Enceladus
Inlägg: 11302
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL dissar bussar från Kina, Egypten och Turkiet - får hård kritik

Inlägg av Enceladus »

Första eldrivna expressbusslinjen i Norden
Bussmagasinet skrev:Nordens första eldrivna expressbuss sätts nu i trafik i Norge. Det är det stora norska trafikföretaget Boreal som börjar trafikera Trysilekspressen som är en av linjerna i det norska expressbussnätet Nor-Way Bussekspress. Linjen är drygt 200 kilometer lång och går från Oslo, via Gardermoen till Trysil som i öster gränsar till Dalarna.
Nordens första eldrivna expressbusslinje har redan tjuvstartat i Norge, men invigs officiellt på tisdag. Det är dock inte svårt att gissa varifrån bussarna kommer:
Bussmagasinet skrev:Enligt Boreal har de bussar av modell Yutong T12E som trafikerar linjen en räckvidd på 500 – 600 kilometer sommartid och ”en god räckvidd” även på vintern. Boreal är sedan tidigare en betydande kund hos den kinesiska busstillverkaren Yutong.
Norska Boreal gör alltså samma bedömning som Västtrafik och Skånetrafiken, d.v.s. att kinesiska elbussar är bättre än alla dieselbussar. SL håller inte med.

German minister says China indispensable to achieve climate goals
Reuters skrev:"China also imports large amounts of gas and oil and China has already seen what has happened in Europe and Germany in the last two years," referring to the energy crisis after Russia's invasion of Ukraine.

[...]

During Habeck's visit to China on Saturday, Chinese and EU officials said they had agreed to start talks on the proposed imposition of tariffs on Chinese-made electric vehicles being imported into the European market.
Vidare har Tyskland just erkänt att världen inte klarar energiomställningen utan Kina. Notera att kinesiska elbussar undantas från EU:s föreslagna strafftullar!
Enceladus
Inlägg: 11302
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL dissar bussar från Kina, Egypten och Turkiet - får hård kritik

Inlägg av Enceladus »

Rädslan: Nya elbussar kan bli spioner åt Kina
Ljusnan skrev:Nästa sommar ska en stor del av busstrafiken i Hälsingland köras på el. Nu väcks kritik mot att bussarna som köps in riskerar att bli spioner åt den kinesiska staten.

– Det är extremt svårt för oss att hantera frågan själv, säger Andreas Eriksson, avdelningschef för X-trafik.
Rädslan för kinesiska elbussar finns inte bara hos SL, men till skillnad från SL tycks X-trafik faktiskt köpa kinesiskt, om än något motvilligt. Klimatet är viktigare:
Bussmagasinet skrev:Idag körs cirka 110 bussar i regiontrafiken i Hälsingland inklusive stadstrafiken i Hudiksvall, Söderhamn och Bollnäs. Helt nya bussar är beställda och kommer att implementeras succesivt från juni 2025 och under hösten. Stadstrafiken i Hudiksvall, Söderhamn och Bollnäs kommer till 100 procent att köras med elbussar, regiontrafiken kommer att köras till 75 procent med elbussar och i övrigt med bussar som drivs med biodiesel.
SL väljer istället att köra på diesel ända till 2035...
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL dissar bussar från Kina, Egypten och Turkiet - får hård kritik

Inlägg av Odd »

Det är mycket svårt att ta ställning till det.
Dels handlar det ju om skattebetalarnas pengar, men dels handlar det om det besvärliga juridiska läget, där ett kinesiskt företag inte får avslöja om de har låtit kinesisk stadsspionverksamhet ta del av utrustningen innan leverans. Det är ju inte särskilt svårt att bygga in en killswitch i exempelvis känsliga infrastrukturella system så att när Kinas partners vill skapa kaos, exempelvis inför en invasion, så "råkar" elnätet, telenätet eller kommunikationer helt plötsligt att strejka.

Kvaliteten är ju också ett stort problem. De aktörer som har tillverkning i Kina behöver ofta vara på plats dygnet runt, året runt, för att fabrikörerna annars tar varje chans att spara in pengar genom att ta genvägar.

Exempelvis, 5 gram "kinesium" väger bara 4,3 gram i denna video... :-D

Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus
Inlägg: 11302
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL dissar bussar från Kina, Egypten och Turkiet - får hård kritik

Inlägg av Enceladus »

”Låga tullar gynnar kinesiska elbussar”
Bussmagasinet skrev:Tidigare i sommar beslutade EU-kommissionen att införa strafftullar på 17,4 – 38,1 procent på elbilar från Kina. Motiveringen var att tillverkningen av batterielektriska fordon i Kina subventioneras på ett sätt som enligt EU-kommissionen snedvrider konkurrensen och skadar europeiska tillverkare.

Men elbussar, lastbilar och varubilar är undantagna från strafftullarna. Dessa riktas endast in på batteridrivna fordon för upp till högst nio personer.

[...]

Tuffare tullar kommer enligt IDTechEX inte att lösa alla problem, i synnerhet som kinesiska tillverkare som BYD har etablerat produktion i Ungern och därmed innanför EU:s gränser. Där bygger också den väldiga batterileverantören CATL en batterifabrik som Yutong planerar att köpa batterier från för sin snabbt växande europeiska försäljning.
Här är en länk till källan. Kina vinner mark, bland annat tack vare Van Hools konkurs, och tullar hjälper inte. Nu kovänder SL! Blir långfärdsbussar nästa?
Enceladus
Inlägg: 11302
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL dissar bussar från Kina, Egypten och Turkiet - får hård kritik

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: onsdag 19 juni 2024 17:48 Är det någon mer än MAN, Ebusco och Solaris som uppfyller kraven?
Ebuscos kris: Nobina väljer Yutong till Oslo (uppdaterad version)
Bussmagasinet skrev:Dessutom uppger Ebusco att man har förhandlat fram en uppgörelse med Nobina om leverans av bussar till Oslo. Uppgörelsen innebär att Ebusco inte behöver leverera 76 bussar av modell Ebusco 3.0 som har blivit kraftigt försenade. Uppgörelsen innebär enligt Ebusco att de viten Ebusco ska betala för förseningarna ”har reducerats avsevärt”. Dessutom ska viten betalas i flera omgångar vilket lättar trycket på Ebuscos likviditet.

Nobina hade beställt just 76 bussar till sin trafik i Oslo för leverans 2023, men har inte tagit emot en enda buss.

[...]

Tidigare har Connect Bus Sverige annullerat en order på 47 bussar från Ebusco. I Sverige har även Keolis och Svealandstrafiken beställt bussar från den holländska tillverkaren.
Nyss dumpades Ebusco av Connect Bus i Växjö, och nu gör Nobina alltså samma sak i Oslo. I båda fallen tar kineserna över - BYD i Växjö och Yutong i Oslo:
Enceladus skrev: torsdag 10 oktober 2024 20:59 För övrigt dras inte alla bussleverantörer med leveransförseningar, utan bara de europeiska. Växjö dumpade nyligen Ebusco för BYD - liksom många andra.
Hur rättvis är konkurrensen på bussmarknaden när kinesiska CATL och BYD är världens absolut största tillverkare av batterier?
SNE Research skrev:CATL stayed No. 1 in the global ranking with a 26.5%(219.6GWh) YoY growth. Major Chinese OEMs, such as ZEEKR, AITO, and Li Auto in the Chinese domestic market – the world’s largest electric vehicle market – have CATL’s battery inside, and global major OEMs also chose CATL’s battery for their vehicles such as Tesla Model 3/Y, BMW iX, Mercedes EQ series, and VW ID series.

BYD ranked 2nd on the list with a 28.0%(98.5GWh) YoY growth. Amidst the increasing competition among global OEMs for hybrid technologies, BYD has been aggressively targeting the BEV and PHEV markets by launching a new, hybrid vehicle which can drive 2,100km per charge. BYD has been increasing its market shares at a rapid pace not only in the Chinese domestic market but also in Asia and Europe. The combined market shares of No.1 and 2 on the list – CATL and BYD – are already more than half of the entire global market share.
BYD dominerar och expanderar. Enligt konkurrenslagen är det emellertid förbjudet för företag med en dominerande ställning att missbruka sin marknadsmakt!

Strategiskt kinesiskt partnerskap för Ebusco
Bussmagasinet skrev:Partnerskapet mellan Ebusco och Gotion innebär bland annat att Gotion ska förse Ebusco med nyutvecklade batterier som ger Ebuscos lättviktsbussar en avsevärt längre räckvidd per laddning än idag. Redan nu har bussarna med sin lättviktskonstruktion en av de längsta räckvidderna på marknaden.

[...]

Gotion ska också stötta Ebusco för att marknadsföra busstillverkarens modell 3.0 på marknader i Asien. Bussarna ska använda Ebuscos teknik men tillverkas av externa företag.

De båda företagen ska också utforska möjligheterna att använda Ebuscos energilösningar i inlandssjöfart.
Således ska ett kinesiskt partnerskap rädda Ebusco. USA tycks i alla fall kasta in handduken när det gäller att försöka konkurrera med Kina på detta område...
Enceladus
Inlägg: 11302
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL dissar bussar från Kina, Egypten och Turkiet - får hård kritik

Inlägg av Enceladus »

SL:s skärpta krav kan stoppa nya elbussar
Mitt i skrev:Frågan krävde en snabb lösning, eftersom SL just nu handlar upp tre trafikavtal i Stockholm inför 2026 – för Innerstan, Lidingö, Järfälla, Upplands-Bro, Södertälje och Nykvarn – vilket ska bli det största språnget hittills i elektrifieringen av bussflottan, med runt 400 nya elfordon.

Men bara några veckor innan anbuden skulle lämnas in den 16 december gjorde SL en avgörande skärpning, vilket enligt källor i branschen på nytt diskvalificerar bussjättar som Volvo, Mercedes, M.A.N och andra ledande tillverkare.

[...]

Enligt denna källa finns det bara en enda tillverkare i världen som i nuläget lever upp till SL:s krav – och den kommer inte att kunna leverera alla de busstyper som krävs i upphandlingen.
Nyligen backade SL från att svartlista elbusstillverkare med produktion i Kina, Egypten och Turkiet, vilket hade utestängt Volvo. De nya kraven visar sig däremot vara ännu svårare att tillfredsställa. Bara en enda tillverkare i världen sägs leva upp till SL:s krav. Varför kan SL inte göra som Västtrafik och Skånetrafiken?

Nu kommer elbussar med batteripass – Solaris först i världen
Bussmagasinet skrev:I februari 2027 krävs enligt EU-reglerna batteripass för alla batterier, inklusive de som används i elfordon. Men Solaris har nu som första elbussleverantör i världen börjat leverera serietillverkade elbussar med batteripass.

De första bussarna av modell Solaris Urbino 18 har nu levererats till lokaltrafiken i Berlin, BVG. Bussarna är en del av en order på totalt 50 batteridrivna ledbussar som BVG placerade hos Solaris förra året. Leveransen ska vara klar under nästa år. På Solaris bussar kan batteripasset läsas med hjälp av en QR-kod på batterierna.

[...]

Det tyska forskningsinstitutet Fraunhofer IEG har nyligen startat ett treårigt projekt, BASE, för att utveckla digitala batteripass med hjälp av så kallad blockkedjeteknik. Siktet är inställt på att ha tekniken klar till 2027 när de nya EU-kraven träder i kraft.
Kan Solaris vara den enda elbusstillverkaren i världen som lever upp till SL:s krav? Intressant att blockkedjeteknik verkar kunna användas för detta ändamål!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL dissar bussar från Kina, Egypten och Turkiet - får hård kritik

Inlägg av Odd »

Blockkedjor är väl lämpade för detta ändamål, så varför inte.

Blockkedjor har fått oförtjänt dåligt rykte av att framförallt oberoende kryptovalutor använder Blockkedjor med proof-of-work med växande utmaningar som grund, vilket kostar mycket energi. Själva signeringen av nya block i blockkedjan är ju dock varken tidsödande eller resurshungrigt och lämpar sig väl för denna typ av applikationer.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL dissar bussar från Kina, Egypten och Turkiet - får hård kritik

Inlägg av Odd »

Det finns andra möjliga aspekter till att undvika högtekniskt material från Kina, och en del av det berörs i den här videon från China Observer. Det är säkerligen så att en del av mekanismen även drabbar deras bilteknik och batteriteknik. Det är ju ingen slump att "made in China" förknippas med skräp och undermåliga produkter.


Man kan väl i sammanhanget nämna att China Observer är en kanal som håller en lätt kritisk ton mot det kinesiska styret.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus
Inlägg: 11302
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL dissar bussar från Kina, Egypten och Turkiet - får hård kritik

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: måndag 23 december 2024 14:24 Det är ju ingen slump att "made in China" förknippas med skräp och undermåliga produkter.
BYD construction site in Brazil shut over ‘slavery-like’ conditions
The Guardian skrev:Brazilian authorities have halted the construction of a factory for the Chinese electric vehicle company BYD, after they found more than 160 Chinese nationals living in “slavery-like” conditions.

[...]

The factory they were helping to build was set to be BYD’s first electric vehicle plant outside Asia, and was due to open and start operating by March 2025.

[...]

BYD added that the company had been operating in Brazil for 10 years, “always strictly following local legislation and maintaining its commitment to ethics, respect and human dignity”.
Uppfyller Brasilien kraven på social hållbarhet? Japanska Nissan och Honda diskuterar en sammanslagning för att ha en chans. EU hoppas på nya regleringar:
DN skrev:Uppvärmda byggnader som inte är bostadshus och som har fler än 20 p-platser måste ha minst en laddningspunkt för elfordon. Det nya är att kravet inte bara gäller nybyggen utan även befintliga byggnader. Laddningspunkterna behöver inte vara tillgängliga för allmänheten.
Tyvärr konstaterar RMI att inga regioner med höga elpriser har en hög elektrifiering (se sidan 38). Samtidigt beskattas el högre än fossila bränslen i Europa:
Reuters skrev:"We appreciate that states always need more money, but if you really want to electrify then you can't have, for example, an over-proportional tax burden on electricity compared to the tax burden on gas," Birnbaum, who is also the CEO of German utility E.ON, told Reuters in an interview.
Europeiska politiker tycks använda elektrifieringen som kassako för att finansiera sina ohållbara pensionssystem. Det är knappast förvånande att Kina vinner!
Skriv svar