Spårväg City till Slussen?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Spårväg City till Slussen?
För att vara i god tid innan Spårväg City slås ihop med Lidingöbanan, så kanske vi borde sätta igång diskussionen med hur en förgrening av Spårväg City från Kungsträdgården till Slussen skall gå till.
Hur hade ni velat att det skulle kunna gå till?
Hur hade ni velat att det skulle kunna gå till?
Re: Spårväg City till Slussen?
Jag funderar på om det ens är möjligt. Stan har ju investerat pengar i Kina på en guldmålad bro som nog inte så lätt byggs om för att kunna bära spårväg. Så antagandet måste nog inkludera en ny förbindelse över vattnet alternativt att man bygger om bron.
Jag tror helt enkelt att den vägen är stängd nu för lång tid framöver. Om vi tänker lite bredare så ser jag lite andra alternativ, bland annat att återuppta planeringen mellan Centralen och Hornsberg. Men även en sträckning som inkluderar Ropsten-Odenplan-Solna Centrum och anslutning till Tvärbanan, för att sedan så småningom gå vidare till Vällingby via Bromma Flygplats.
Jag tror helt enkelt att den vägen är stängd nu för lång tid framöver. Om vi tänker lite bredare så ser jag lite andra alternativ, bland annat att återuppta planeringen mellan Centralen och Hornsberg. Men även en sträckning som inkluderar Ropsten-Odenplan-Solna Centrum och anslutning till Tvärbanan, för att sedan så småningom gå vidare till Vällingby via Bromma Flygplats.
Genius on call
Re: Spårväg City till Slussen?
Slussbron är byggd för att kunna bära spårväg. Slussen är utformat för att kunna bygga spårväg på linje 2 från Skeppsbron till Katarinavägen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg City till Slussen?
Är inte Guldbron gjord för att i framtiden kunna bära eventuell spårväg?Odd skrev: ↑tisdag 10 oktober 2023 8:30 Jag funderar på om det ens är möjligt. Stan har ju investerat pengar i Kina på en guldmålad bro som nog inte så lätt byggs om för att kunna bära spårväg. Så antagandet måste nog inkludera en ny förbindelse över vattnet alternativt att man bygger om bron.
Jag tror helt enkelt att den vägen är stängd nu för lång tid framöver. Om vi tänker lite bredare så ser jag lite andra alternativ, bland annat att återuppta planeringen mellan Centralen och Hornsberg. Men även en sträckning som inkluderar Ropsten-Odenplan-Solna Centrum och anslutning till Tvärbanan, för att sedan så småningom gå vidare till Vällingby via Bromma Flygplats.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: Spårväg City till Slussen?
Det kan vara intressant att läsa i denna tråd: viewtopic.php?t=32725
Här finns bland annat följande citat:
C30 skrev: ↑torsdag 03 mars 2016 19:13 Nya Slussens huvudbro och de nya betongbjälklagen på Södermalmssidan är konstruerade för spårväg, ja, men spåren själv ingår inte i entreprenaden. Och eftersom bron ska vara klar i slutet av 2019, så är det nog lite väl bråttom med konkreta planer om förberedelser ska bli av.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg City till Slussen?
Vad skulle syftet vara med en spårväg som går parallellt med blå linjen mellan Kungsträdgården och Stadshagen? Med tanke på tunnelbanans unika status har parallellgående spårvägar väldigt lite att tillföra i Stockholm. Dessutom finns det redan busstrafik, och resandet på sträckan är blygsamt. Syftet då var att uppföra en spårvagnsdepå i Hornsberg. Nu är det inte längre aktuellt. Essingeöarna har underlag för radiell spårtrafik, men annars är det meningslöst.
Re: Spårväg City till Slussen?
Håller med. Sträckningen var också kopplad till stadsbyggnadsprojektet Nordvästra Kungsholmen. Det är nu i stora drag färdigbyggt sedan länge.Enceladus skrev: ↑onsdag 11 oktober 2023 7:38Vad skulle syftet vara med en spårväg som går parallellt med blå linjen mellan Kungsträdgården och Stadshagen? Med tanke på tunnelbanans unika status har parallellgående spårvägar väldigt lite att tillföra i Stockholm. Dessutom finns det redan busstrafik, och resandet på sträckan är blygsamt. Syftet då var att uppföra en spårvagnsdepå i Hornsberg. Nu är det inte längre aktuellt. Essingeöarna har underlag för radiell spårtrafik, men annars är det meningslöst.
En förlängning från T-Centralen till Fridhemsplan kan vara motiverad för att koppla samman med en framtida spårväg på linje 4. Vart man ska fortsätta efter det är mindre självklart.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Spårväg City till Slussen?
Hornsbergssträckningen skulle avlasta tunnelbanan, dessutom ligger blå linjen så långt under marken och har så glest mellan stationerna att den sannolikt inte har samma klientel som en spårväg skulle få.Enceladus skrev: ↑onsdag 11 oktober 2023 7:38Vad skulle syftet vara med en spårväg som går parallellt med blå linjen mellan Kungsträdgården och Stadshagen? Med tanke på tunnelbanans unika status har parallellgående spårvägar väldigt lite att tillföra i Stockholm. Dessutom finns det redan busstrafik, och resandet på sträckan är blygsamt. Syftet då var att uppföra en spårvagnsdepå i Hornsberg. Nu är det inte längre aktuellt. Essingeöarna har underlag för radiell spårtrafik, men annars är det meningslöst.
Re: Spårväg City till Slussen?
För några år sedan gick linje 50 mellan Hornsberg och T-Centralen med hyfsat hög turtäthet. Efter ett tag lades delsträckan ner på grund av låg beläggning. Faktum är att SL fimpade Hornsberg för Essingeöarna redan 2011 av samma skäl, d.v.s. att sträckningen skulle få för få resenärer för att motiveras.Hechtwagen skrev: ↑onsdag 11 oktober 2023 11:34 Hornsbergssträckningen skulle avlasta tunnelbanan, dessutom ligger blå linjen så långt under marken och har så glest mellan stationerna att den sannolikt inte har samma klientel som en spårväg skulle få.