I det ordinarie upplägget hade Södertäljelinjen och Mälarbanan för få avgångar i förhållande till efterfrågan, vilket tvingade SL att köra långa tåg i onödan på Ostkustbanan och Nynäsbanan. Nu är det återigen en obalans i pendeltågstrafiken, och då måste SL än en gång välja mellan pest och kolera, d.v.s. överkapacitet på en gren eller underkapacitet på en annan. SL klarar tyvärr inte av att anpassa antalet avgångar till efterfrågan, därav det ständiga kaoset.gek skrev: ↑måndag 28 augusti 2023 21:43Senaste lördag och söndag (alltså i går) var vartannat tåg långt och vartannat kort, i varje fall på sträckan Stockholm - Märsta. Och under större delen av sommaren har samtliga tåg varit korta lördag och söndag. En orimlig neddragning - när vartannat tåg dras in borde de kvarvarande tågen behålla full längd.Enceladus skrev: ↑söndag 27 augusti 2023 23:40 Sedan ett par år tillbaka går det idel långa tåg under helgernas mellantrafik. Nu går det fortfarande långa tåg, men med halva turtätheten. Det var redan illa nog med 15-minuterstrafik jämfört med likvärdiga linjer i resten av Europa, inklusive Stockholms tunnelbana...
Obalansen i SL:s pendeltågstrafiks södra ben
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Obalansen i SL:s pendeltågstrafiks södra ben
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Obalansen i SL:s pendeltågstrafiks södra ben
Spar ordet kaos tills det är kaos, bara ett tips på vägen.Enceladus skrev: ↑måndag 28 augusti 2023 22:11I det ordinarie upplägget hade Södertäljelinjen och Mälarbanan för få avgångar i förhållande till efterfrågan, vilket tvingade SL att köra långa tåg i onödan på Ostkustbanan och Nynäsbanan. Nu är det återigen en obalans i pendeltågstrafiken, och då måste SL än en gång välja mellan pest och kolera, d.v.s. överkapacitet på en gren eller underkapacitet på en annan. SL klarar tyvärr inte av att anpassa antalet avgångar till efterfrågan, därav det ständiga kaoset.gek skrev: ↑måndag 28 augusti 2023 21:43Senaste lördag och söndag (alltså i går) var vartannat tåg långt och vartannat kort, i varje fall på sträckan Stockholm - Märsta. Och under större delen av sommaren har samtliga tåg varit korta lördag och söndag. En orimlig neddragning - när vartannat tåg dras in borde de kvarvarande tågen behålla full längd.Enceladus skrev: ↑söndag 27 augusti 2023 23:40 Sedan ett par år tillbaka går det idel långa tåg under helgernas mellantrafik. Nu går det fortfarande långa tåg, men med halva turtätheten. Det var redan illa nog med 15-minuterstrafik jämfört med likvärdiga linjer i resten av Europa, inklusive Stockholms tunnelbana...
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Obalansen i SL:s pendeltågstrafiks södra ben
Signaturen som ständigt gnäller på Stockholms pendeltåg och dess glesa trafikmåste beakta att medelhastigheten för pendeltågen inklusive stationsuppehåll i princip är dubbelt så hög som för tågen i Stockholms tunnelbana och högre än alla de alla jämförbara systemen utomlande som vederbörande refererar till, system som desdutom inte har grenar som är lika långa som i Stockholm.
Tankeexempel:
Vad är bäst, ett tåg i timmen som kör på tre timmar till Göteborg från Stockholm eller ett tåg var femte minut på samma sträcka med samma uppehåll som avverkar sträckan på 4 timmar?
Tankeexempel:
Vad är bäst, ett tåg i timmen som kör på tre timmar till Göteborg från Stockholm eller ett tåg var femte minut på samma sträcka med samma uppehåll som avverkar sträckan på 4 timmar?
Re: Obalansen i SL:s pendeltågstrafiks södra ben
Noterade i dag att det även under högtrafiktid går korta tåg; när jag i dag steg av vid Stockholm S kl 7.35 annonserades ett kort tåg mot Märsta, och när jag senare kollade på Trafikverkets trafikinformation var det även under mellantrafiktiden (med halvtimmesintervaller på Södertäljelinjen) en del korta tåg till Södertälje. Så det är uppenbarligen inte brist enbart på förare utan även på rullande materiel.
/Gunnar Ekeving
Re: Obalansen i SL:s pendeltågstrafiks södra ben
Ja men man hade kanske planerat två enheter i tåget som blev indragetgek skrev: ↑tisdag 29 augusti 2023 21:26 Noterade i dag att det även under högtrafiktid går korta tåg; när jag i dag steg av vid Stockholm S kl 7.35 annonserades ett kort tåg mot Märsta, och när jag senare kollade på Trafikverkets trafikinformation var det även under mellantrafiktiden (med halvtimmesintervaller på Södertäljelinjen) en del korta tåg till Södertälje. Så det är uppenbarligen inte brist enbart på förare utan även på rullande materiel.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Obalansen i SL:s pendeltågstrafiks södra ben
De får lära av Göteborg och para ihop vagnbristen med förarbristen så det inte står hela vagnar utan förare i vagnhallen och förare utan vagnar att byta av vid Brunnsparken.daniel_s skrev: ↑tisdag 29 augusti 2023 21:50Ja men man hade kanske planerat två enheter i tåget som blev indragetgek skrev: ↑tisdag 29 augusti 2023 21:26 Noterade i dag att det även under högtrafiktid går korta tåg; när jag i dag steg av vid Stockholm S kl 7.35 annonserades ett kort tåg mot Märsta, och när jag senare kollade på Trafikverkets trafikinformation var det även under mellantrafiktiden (med halvtimmesintervaller på Södertäljelinjen) en del korta tåg till Södertälje. Så det är uppenbarligen inte brist enbart på förare utan även på rullande materiel.
Re: Obalansen i SL:s pendeltågstrafiks södra ben
Det där vet nog du precis som jag, att det kan vara rätt knepigt. Förvisso vet ju vi som ser detta från utsidan, vad för regler som finns hos MTR och i avtal, för hur kam kan beordra och ombeordra personal. Jag kan ju t.ex. tänka mej att ingen är särskilt sugen på att byta tjänst hur som helst med med kort varsel helt frivilligt.Hechtwagen skrev: ↑onsdag 30 augusti 2023 11:39De får lära av Göteborg och para ihop vagnbristen med förarbristen så det inte står hela vagnar utan förare i vagnhallen och förare utan vagnar att byta av vid Brunnsparken.daniel_s skrev: ↑tisdag 29 augusti 2023 21:50Ja men man hade kanske planerat två enheter i tåget som blev indragetgek skrev: ↑tisdag 29 augusti 2023 21:26 Noterade i dag att det även under högtrafiktid går korta tåg; när jag i dag steg av vid Stockholm S kl 7.35 annonserades ett kort tåg mot Märsta, och när jag senare kollade på Trafikverkets trafikinformation var det även under mellantrafiktiden (med halvtimmesintervaller på Södertäljelinjen) en del korta tåg till Södertälje. Så det är uppenbarligen inte brist enbart på förare utan även på rullande materiel.
Re: Obalansen i SL:s pendeltågstrafiks södra ben
Löjlig jämförelse. Stockholms pendeltåg liknar mest Köpenhamns S-tåg, inte fjärrtåg. Att förneka problemen innebär en permanent låg kundnöjdhet.Hechtwagen skrev: ↑tisdag 29 augusti 2023 10:14 Signaturen som ständigt gnäller på Stockholms pendeltåg och dess glesa trafikmåste beakta att medelhastigheten för pendeltågen inklusive stationsuppehåll i princip är dubbelt så hög som för tågen i Stockholms tunnelbana och högre än alla de alla jämförbara systemen utomlande som vederbörande refererar till, system som desdutom inte har grenar som är lika långa som i Stockholm.
Tankeexempel:
Vad är bäst, ett tåg i timmen som kör på tre timmar till Göteborg från Stockholm eller ett tåg var femte minut på samma sträcka med samma uppehåll som avverkar sträckan på 4 timmar?
Re: Obalansen i SL:s pendeltågstrafiks södra ben
Det var ju ingen jämförelse, Tankeexempel står det klart och tydligt.Enceladus skrev: ↑onsdag 30 augusti 2023 12:46Löjlig jämförelse. Stockholms pendeltåg liknar mest Köpenhamns S-tåg, inte fjärrtåg. Att förneka problemen innebär en permanent låg kundnöjdhet.Hechtwagen skrev: ↑tisdag 29 augusti 2023 10:14 Signaturen som ständigt gnäller på Stockholms pendeltåg och dess glesa trafikmåste beakta att medelhastigheten för pendeltågen inklusive stationsuppehåll i princip är dubbelt så hög som för tågen i Stockholms tunnelbana och högre än alla de alla jämförbara systemen utomlande som vederbörande refererar till, system som desdutom inte har grenar som är lika långa som i Stockholm.
Tankeexempel:
Vad är bäst, ett tåg i timmen som kör på tre timmar till Göteborg från Stockholm eller ett tåg var femte minut på samma sträcka med samma uppehåll som avverkar sträckan på 4 timmar?
Gissar f.ö. att SL och MTR får lika hög kundnöjdhetsindex som de brukar, på dessa fejkundersökningar.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Obalansen i SL:s pendeltågstrafiks södra ben
Vad har S-tågen i Köpenhamn för längsta linjelängd och vad har de för medelhadtighet inklusive uppehåll.Enceladus skrev: ↑onsdag 30 augusti 2023 12:46Löjlig jämförelse. Stockholms pendeltåg liknar mest Köpenhamns S-tåg, inte fjärrtåg. Att förneka problemen innebär en permanent låg kundnöjdhet.Hechtwagen skrev: ↑tisdag 29 augusti 2023 10:14 Signaturen som ständigt gnäller på Stockholms pendeltåg och dess glesa trafikmåste beakta att medelhastigheten för pendeltågen inklusive stationsuppehåll i princip är dubbelt så hög som för tågen i Stockholms tunnelbana och högre än alla de alla jämförbara systemen utomlande som vederbörande refererar till, system som desdutom inte har grenar som är lika långa som i Stockholm.
Tankeexempel:
Vad är bäst, ett tåg i timmen som kör på tre timmar till Göteborg från Stockholm eller ett tåg var femte minut på samma sträcka med samma uppehåll som avverkar sträckan på 4 timmar?
Att du kallar det för en löjlig jämfötelse visar tydligt att det är en relevant jämförelse som tydligt visar att Stockholms pendeltåg har avsevärda fördelar jämfört med S-tågen som närmast är att likna vid en förvuxen saltsjöbana.
Re: Obalansen i SL:s pendeltågstrafiks södra ben
Linje E mellan Holte och Köge har 27 stationer på 58 km. Linje 41 mellan Märsta och Södertälje har 24 stationer på 74 km. Ingen jättestor skillnad.Hechtwagen skrev: ↑onsdag 30 augusti 2023 18:52 Vad har S-tågen i Köpenhamn för längsta linjelängd och vad har de för medelhadtighet inklusive uppehåll.
Att du kallar det för en löjlig jämfötelse visar tydligt att det är en relevant jämförelse som tydligt visar att Stockholms pendeltåg har avsevärda fördelar jämfört med S-tågen som närmast är att likna vid en förvuxen saltsjöbana.
Re: Obalansen i SL:s pendeltågstrafiks södra ben
Linje E har alltså en station varannan kilometer, medans linje 41 har en station var tredje km. Bålsta - Nynäshamn har 28 stationer på 109km. 3,8km mellan varje station. Vi borde alltså bygga fler stationer! Då kanske vi kan få tätare trafik och nattrafik?Enceladus skrev: ↑onsdag 30 augusti 2023 20:39Linje E mellan Holte och Köge har 27 stationer på 58 km. Linje 41 mellan Märsta och Södertälje har 24 stationer på 74 km. Ingen jättestor skillnad.Hechtwagen skrev: ↑onsdag 30 augusti 2023 18:52 Vad har S-tågen i Köpenhamn för längsta linjelängd och vad har de för medelhadtighet inklusive uppehåll.
Att du kallar det för en löjlig jämfötelse visar tydligt att det är en relevant jämförelse som tydligt visar att Stockholms pendeltåg har avsevärda fördelar jämfört med S-tågen som närmast är att likna vid en förvuxen saltsjöbana.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
-
- Inlägg: 531
- Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29
Re: Obalansen i SL:s pendeltågstrafiks södra ben
Det här är ju extremt bakvänt resonerat. Det handlar ju inte om att minska antalet avgångar på Nynäsgrenen bara för att reta de som åker där, utan att flytta över de avgångarna till Södertäljegrenen. Sedan kanske det omloppsmässigt inte går att köra så långt som till Södertälje, men bara att åka till Tumba borde ju ge en stor avlastning även för de som ska hela vägen.”Tåg från Västerhaninge kör ibland vidare på Uppsalagrenen och ibland på Mälarbanan efter att de lämnat Odenplan. Så om man minskar antalet avgångar på Nynäsgrenen blir det alltför gles trafik på grenarna norr om Stockholm”, skriver Natalie Nordenswan, presskommunikatör vid Stockholms trafikförvaltning i ett mejl till DN.
Re: Obalansen i SL:s pendeltågstrafiks södra ben
Med tanke på hur MPK har påverkat Trafikverkets förmåga att hantera förändringar i tågplanen så är nog ställa intåg det enda man kan göra. Att flytta tåg från Nynäsgrenen till Södertäljegrenen skulle innebära att man anordna nya tåg.Magnus Ahltorp skrev: ↑lördag 09 september 2023 0:17Det här är ju extremt bakvänt resonerat. Det handlar ju inte om att minska antalet avgångar på Nynäsgrenen bara för att reta de som åker där, utan att flytta över de avgångarna till Södertäljegrenen. Sedan kanske det omloppsmässigt inte går att köra så långt som till Södertälje, men bara att åka till Tumba borde ju ge en stor avlastning även för de som ska hela vägen.”Tåg från Västerhaninge kör ibland vidare på Uppsalagrenen och ibland på Mälarbanan efter att de lämnat Odenplan. Så om man minskar antalet avgångar på Nynäsgrenen blir det alltför gles trafik på grenarna norr om Stockholm”, skriver Natalie Nordenswan, presskommunikatör vid Stockholms trafikförvaltning i ett mejl till DN.
Det här visar ju än en gång på hur korkad SLs spagettitrafikupplägg är. Det hade som påpekades redan när planen lanserades varit bättre att trafikera som man gjorde förr där alla Nynäståg gick mot Bålsta och alla Södertäljetåg mot Märsta. Då hade man lättare kunnat anpassa trafiken till nya förutsättningar utan att det blir orimligt glest någonstans.
Re: Obalansen i SL:s pendeltågstrafiks södra ben
Nu blir det istället busstrafik till Tumba; enligt sl.se:Magnus Ahltorp skrev: ↑lördag 09 september 2023 0:17 Det här är ju extremt bakvänt resonerat. Det handlar ju inte om att minska antalet avgångar på Nynäsgrenen bara för att reta de som åker där, utan att flytta över de avgångarna till Södertäljegrenen. Sedan kanske det omloppsmässigt inte går att köra så långt som till Södertälje, men bara att åka till Tumba borde ju ge en stor avlastning även för de som ska hela vägen.
"Från och med 11 september kommer bussar komplettera pendeltågstrafiken på linje 41. Bussarna kommer att gå mellan Tumba och Älvsjö vardagar kl. 06:45-19:00 och helger mellan kl. 09:00-19:00. Bussarna kommer stanna vid alla mellanliggande stationer. "
/Gunnar Ekeving
Re: Obalansen i SL:s pendeltågstrafiks södra ben
Allt Stockholm och SL gör är skit, jämför liksom befolkningen i Boxholm med TullingeBussmicke skrev: ↑lördag 09 september 2023 19:30Vilket nonsens. Det märks att du aldrig är i Stockholm eller reser i landet och ser verkligheten..leifd skrev: ↑söndag 27 augusti 2023 22:40Halvtimmestrafik mitt på dagen är det normala här i Östergötland. Spelar det någon roll var i landet trafiken går ?Gustav skrev: ↑söndag 27 augusti 2023 14:40 Fick en mindre chock när jag skulle ta mig från Huddinge C in till stan, att de bara går en gång i halvtimmen mitt på dagen. Måste ju komma motreaktioner snart från de enorma arbetsplatserna vid Flemingsberg om inte annat. Kan det finnas någon motivering till detta utom ren klantighet?
Känns som de är fullt tillräckligt faktiskt. Eller är "stockholmare" viktigare ?
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
- Kristofer
- Inlägg: 1455
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: Obalansen i SL:s pendeltågstrafiks södra ben
Nu är det ju inte frågan om att anordna nya tåg, utan att köra fler av de anordnade men inställda tågen på linje 41 och istället ställa in linje 42X. För att få en jämn och bra trafik så är det tågen Upplands Väsby - Södertälje som borde upphöra att vara inställda, eftersom de tillsammans med linje 40 ger jämn kvartstrafik på hela sträckan Upl Väsby - Södertälje. Och så länge Uppsalatågen tvingas gå via Märsta så funkar det (hellre halvtimmestrafik till Rosersberg och Märsta än på hela sträckan Älvsjö - Södertälje). Skulle Arlandabanan till slut lyckas byta sin växel så borde det gå att hitta en lösning för Märsta i alla fall.
Nynästågen löser man - som tidigare nämnts - genom tågnummerbyte i Västerhaninge till och från "vanliga" 43:or. Det har man gjort tidigare under innevarande tågplan, så det kan man göra igen. Samma lösning borde för övrigt eventuellt gå att tillämpa i Upplands Väsby för att "förlänga" Väsbytågen till Märsta.
Men jag vet inte. Sunt förnuft kanske inte har någon plats här? Och om det är på det viset så är inte jag mannen att avgöra om det är MTR, Trafikförvaltningen SL eller Trafikverket med deras MPK som hindrar möjligheterna till sunt förnuft.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Obalansen i SL:s pendeltågstrafiks södra ben
Vad tror ni om att "SL" tar över trafiken i egen regi efter MTR så får de ju precis det de vill?
Re: Obalansen i SL:s pendeltågstrafiks södra ben
Bussar förstärker pendeltågen
Det är hög tid att merutnyttja de tåg som alltjämt trafikerar Södertälje och Flemingsberg! När det gäller förstärkningsbussarna så hade det kanske varit bättre att köra till Fridhemsplan för att erbjuda en restidsvinst jämfört med tågtrafiken...Mitt i skrev:Det stormar kring pendeltågstrafiken. Och det är ingen överdrift att säga att det kokat av frustration hos många pendlande Huddingebor de senaste veckorna.
När SL:s hösttidtabell började gälla i slutet av augusti visade det sig att tågtrafiken på Södertäljegrenen reducerats. Stora delar av dagen går det bara två tåg i timmen på sträckan, trots att den är betydligt mer trafikerad än linjen mot Västerhaninge och Nynäshamn.
[...]
– Med de extrema neddragningar vi har på Södertäljelinjen tycker jag att SL-kortet även borde gälla på regiontåget för att avlasta, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden.
Mälartågen stannar vid Södertälje syd, Flemingsberg och Stockholm city.
– Det skulle naturligtvis främst underlätta för de som stiger på i Flemingsberg, men de är många. Och det skulle ge mer plats på tågen för alla andra som kliver på längs vägen, säger Karl Henriksson.
Re: Obalansen i SL:s pendeltågstrafiks södra ben
Jag håller fullständigt med dig om att den lösning du beskriver för mellantrafiken är betydligt bättre än den vi nu ser. Var det sunda förnuftet brister vet jag inte, men det finns några mer eller mindre tänkbara förklaringar som kanske sammantaget bidrar till det elände vi ser nu:Kristofer skrev: ↑måndag 11 september 2023 9:03Nu är det ju inte frågan om att anordna nya tåg, utan att köra fler av de anordnade men inställda tågen på linje 41 och istället ställa in linje 42X. För att få en jämn och bra trafik så är det tågen Upplands Väsby - Södertälje som borde upphöra att vara inställda, eftersom de tillsammans med linje 40 ger jämn kvartstrafik på hela sträckan Upl Väsby - Södertälje. Och så länge Uppsalatågen tvingas gå via Märsta så funkar det (hellre halvtimmestrafik till Rosersberg och Märsta än på hela sträckan Älvsjö - Södertälje). Skulle Arlandabanan till slut lyckas byta sin växel så borde det gå att hitta en lösning för Märsta i alla fall.
Nynästågen löser man - som tidigare nämnts - genom tågnummerbyte i Västerhaninge till och från "vanliga" 43:or. Det har man gjort tidigare under innevarande tågplan, så det kan man göra igen. Samma lösning borde för övrigt eventuellt gå att tillämpa i Upplands Väsby för att "förlänga" Väsbytågen till Märsta.
Men jag vet inte. Sunt förnuft kanske inte har någon plats här? Och om det är på det viset så är inte jag mannen att avgöra om det är MTR, Trafikförvaltningen SL eller Trafikverket med deras MPK som hindrar möjligheterna till sunt förnuft.
* Trafikverkets kaos med MPK och försenade hantering av banarbeten och beställda justeringar gör det svårare att genomföra de förändringar man vill. Även om man använder sig av existerande tåglägen så behöver man förmodligen anpassa och kanske beställa nya tåglägen för tjänstetåg. Valet av lösning kanske behöver minimera antalet förändringar, och osäkerheten i när man kan få justeringen genomförd kan också påverka valet av lösning.
* Det verkar som att det är lite större lokförarbrist i Södertälje än i Stockholm. Trots neddragen trafik på Södertäljegrenen och Gnestalinjen så ser man ändå inställda avgångar på Gnestalinjen då och då. Det går ju att planera om tjänster från Stockholm, men det kräver ju passresor och mer arbetstid totalt sett. Utifrån det kanske det är klokt att dra ner trafiken på Södertälje.
* Linje 42X tar 26 minuter mellan City och Västerhaninge. Linje 41 tar 45 minuter City-Södertälje C. Det krävs alltså minst ett omlopp till och därmed fler förare att ersätta 42X med 41. Dessutom kräver riktningsbytet i Södertälje hamn förarbyte och därmed mer förartid. Det blir alltså mer tåg för pengarna att köra snabbtåget. Alternativet är att bara köra City-Tumba, vilket ändå skulle vara en förbättring jämfört med det vi ser nu. Men halvlösningen kanske ändå inte sågs som ett tillräckligt bra alternativ.
* Det är enklare att plocka bort hela omlopp i en reducering, i synnerhet som samma reducering görs både i hög- och mellantrafik. Ska man pussla ihop olika tågnummer för Nynästågen och kanske även Märsta så behöver man planera om fordonsomlopp och personal. Lite beroende på vilken framförhållning man haft i beslut om neddragning och besked från TRV så kan det ha varit svårare att genomföra den förnuftigare lösningen.
* Nuvarande lösning ger kortare restider till Nynäshamn och Märsta jämfört med den "förnuftigare" som innebär extra ståtider i Västerhaninge och Upplands Väsby. Det kan också vara så att påtryckningar från politiker i Nynäshamn och Sigtuna gjort det svårare att välja en lösning som försämrar för dessa resenärer.
Oavsett vad så är läget illa. Och även högtrafiklösningen är dålig då den innebär ojämn trafik och därmed mycket stor trängsel på många tåg. Vi får hoppas på att den här senaste reduceringen kan återställas i oktober. Men jag vet inte om jag vågar hoppas på det.