Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tumba

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tumba

Inlägg av Enceladus »

Pendeltågstrafiken 2020
  • Två tåg per riktning i morgonens högtrafik på linje 44 mellan Kallhäll och Älvsjö förlängs till Tumba. Orsaken är att "avlasta de två mest belastade tågen morgonrusningen".
  • Linje 48 mellan Södertälje centrum och Gnesta utökas till timmestrafik dagtid helger. Orsaken är att "uppfylla turtäthetskrav i Riktlinjer Planering av kollektivtrafiken".
  • Långa tåg införs på linje 41 mellan Södertälje centrum och Upplands Väsby/Uppsala även på söndagar. Orsaken är "oacceptabel trängsel" enligt bland annat Södertälje kommun.
  • 7,5-minuterstrafik införs till Tumba dagtid vardagar under sommarens avstängning på Getingmidjan. Enligt statistiken har Södertäljelinjen stort resande under sommaren.
  • I mellantrafiken på vardagar förlängs tågen på linje 41 mellan Märsta och Älvsjö till Tumba med uppehåll endast i Huddinge och Flemingsberg. Enligt statistiken har Södertäljelinjen stort resande.
  • Snabbtågen till Nynäshamn gör uppehåll i Krigslida och de tåg som idag vänder i Tungelsta återgår till att vända i Västerhaninge. Detta är en effektivisering.
(Observera att Trafikförvaltningens förslag på trafikförändringar inför trafikåret T20 nämner enbart de två översta förändringarna.)

Som bekant har resandet med pendeltåg exploderat under de senaste månaderna. Månatlig statistik finns på sidan 73. Aktuell resandestatistik för pendeltåg har efterfrågats tidigare på forumet.

Kod: Markera allt

                                jan-18    jan-19     1 år             mar-18    mar-19     1 år
Bålstalinjen                    79 000    93 000   17,7 %             80 000    97 000   21,3 %
Västerhaninge inkl Nynäshamn    74 000    90 000   21,6 %             76 000    92 000   21,1 %
Södertälje inkl Gnesta         108 000   136 000   25,9 %            108 000   136 000   25,9 %
Uppsala                         18 000    23 000   27,8 %             19 000    21 000   10,5 %
Märstalinjen                   110 000   136 000   23,6 %            109 000   135 000   23,9 %
Total                          335 000   408 000   21,8 %            338 000   412 000   21,9 %
(Siffrorna för mars 2019 kommer från detta inlägg.)

Hade det inte varit både attraktivare och effektivare att införa 10-minuterstrafik eller "högtrafik utan linje 44" med korta tåg på helger? Nu blir det ganska många långa tåg på Ostkustbanan i onödan samtidigt som trängseln kvarstår på Bålstatågen. Vagnarna hamnar ju på fel bana norr om stan - Ostkustbanan får tre gånger så många vagnar som Mälarbanan! Enligt statistiken ser behovet inte riktigt ut så...

(Det är dock glädjande att SL verkar äntligen ha insett att avstängningarna på Getingmidjan innebär en ökad belastning på Södertäljelinjen och inte Ostkustbanan! Detta bekräftas av statistiken.)
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av Lars_L »

Att man väljer snabbtåg till Tumba i mellantrafiken var ju lite konstigt. Men kanske finns tidtabellstekniska orsaker. Tidsvinsten är för liten annars för att locka folk att välja de avgångarna och skapar närmast oklarheter i trafikupplägg. Även om jag i och för sig tycker att snabbtåg i mellantrafik kan vara en idé om man av olika skäl inte vill köra det i högtrafik. Att det bara sker på vardagar och inte helger kan man ju tycka också är lite märkligt, men har väl att göra med både synen på arbetsresor (kontra fritidsresor) samt personaltillgång. Då pendeltågsförarna endast arbetar varannan helg, har man ju svårt redan i dag att täcka upp för tjänsterna.

Sedan är väl fortfarande lite för mycket fokus på att minska restider, men inte se till den upplevda restiden. Det visar att man inte riktigt förstår hur pendeltågstrafiken och resenärernas resande ser ut, vilket ger denna förkärlek för kvartstrafik. Pendeltågstrafiken i Stockholm har inte den regionala struktur (med undantag för Uppsala/Nynäshamn), där låg turtäthet men snabbtåg ska vara det primära målet.

Däremot är det bra att man verkar ställa sig skeptisk till att stanna tågen i Huvudsta. Vore en katastrof, men kanske är det därför man betonar detta så mycket med snabb förbindelse. Ännu värre om man även skulle börja planera för en station vid Solvalla.

Att man fortfarande inte vill ha långa tåg till Bålsta på lördagar är ju rätt märkligt. Behovet lär ju öka rätt kraftigt under 2020.

Sedan förstår jag inte varför man här hänvisar till påstigande vid olika stationer. Vore ju mycket bättre om man hade måtten på belastning över dim. snitt. Man blir ju rädd för att tjänstemännen snarare utgår från de här siffrorna, än de som har relevans för trängseln.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:Däremot är det bra att man verkar ställa sig skeptisk till att stanna tågen i Huvudsta. Vore en katastrof, men kanske är det därför man betonar detta så mycket med snabb förbindelse. Ännu värre om man även skulle börja planera för en station vid Solvalla.
Jag tycker att det är en bra idé att öka resandeunderlaget på Mälarbanan. Det finns flera skäl för denna åsikt. Dels är det ekonomiskt fördelaktigt att ha ungefär samma underlag på bägge sidor om stan. Dels behövs ett större resandeunderlag på Mälarbanan för att motivera avbrottsfri trafik. Befintlig väginfrastruktur medger inte attraktiv busstrafik längs Mälarbanan och idag går det endast att motivera nattrafik på helger. Dels är Mälarbanan den enda bana där snabbtåg kan köra på egna spår, men fler uppehållsmönster kräver förstås ett ökat resandeunderlag.

Jag håller med om övriga invändningar. Det är dock glädjande att SL äntligen börjar anpassa utbudet till efterfrågan, om än väldigt långsamt. Prioriteringen av Ostkustbanan under somrarna var ju absurd.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Däremot är det bra att man verkar ställa sig skeptisk till att stanna tågen i Huvudsta. Vore en katastrof, men kanske är det därför man betonar detta så mycket med snabb förbindelse. Ännu värre om man även skulle börja planera för en station vid Solvalla.
Jag tycker att det är en bra idé att öka resandeunderlaget på Mälarbanan. Det finns flera skäl för denna åsikt. Dels är det ekonomiskt fördelaktigt att ha ungefär samma underlag på bägge sidor om stan. Dels behövs ett större resandeunderlag på Mälarbanan för att motivera avbrottsfri trafik. Befintlig väginfrastruktur medger inte attraktiv busstrafik längs Mälarbanan och idag går det endast att motivera nattrafik på helger. Dels är Mälarbanan den enda bana där snabbtåg kan köra på egna spår, men fler uppehållsmönster kräver förstås ett ökat resandeunderlag.

Jag håller med om övriga invändningar. Det är dock glädjande att SL äntligen börjar anpassa utbudet till efterfrågan, om än väldigt långsamt. Prioriteringen av Ostkustbanan under somrarna var ju absurd.
Jo, fast vare sig tågtillgång eller kapacitet kommer ju klara det. Det planeras ju väldigt mycket byggande både. Järfälla och Upplands-Bro. Huvudsta och Solvalla är ju mycket bättre att använda T-bana till.

Att Ostkustbanan gynnades förra sommaren berodde ju främst på trafikupplägget, även om som sagt lösningen att ha sex avgångar i timmen till Tumba var märklig. Men visar ju också på bristerna med kvartstrafikupplägg.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:Jo, fast vare sig tågtillgång eller kapacitet kommer ju klara det. Det planeras ju väldigt mycket byggande både. Järfälla och Upplands-Bro. Huvudsta och Solvalla är ju mycket bättre att använda T-bana till.
Visst, men utan avlastande åtgärder söder om stan måste dessa problem lösas oavsett. Vad jag vet har du varit skeptisk till sådana åtgärder söder om stan. Stationen i Huvudsta kan dock även motiveras av regionalpolitiska skäl. Solna har ett ganska stort inflytande på landstingspolitiken och bättre trafik till Huvudsta skulle automatiskt gynna Jakobsberg. Jämför med blå linjens generösa utbud.
Lars_L skrev:Att Ostkustbanan gynnades förra sommaren berodde ju främst på trafikupplägget, även om som sagt lösningen att ha sex avgångar i timmen till Tumba var märklig. Men visar ju också på bristerna med kvartstrafikupplägg.
Förra årets trafikupplägg kan förklara utbudet på Ostkustbanan, men inte dettas. Tågen till Upplands Väsby skulle istället kunna gå till Kallhäll. Nu när resandet har exploderat på Södertäljelinjen och det inte längre går att köra med korta tåg där så blir vagnfördelningen väldigt skev mellan Ostkustbanan (12 vagnar/h) och Mälarbanan (4 vagnar/h). "Högtrafik utan linje 44" med korta tåg skulle väl vara både attraktivare och effektivare?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av TKO »

Jag tror de flesta debattörer är överens om att trafikutbudet på pendeltågslinjerna inte utgår från resandet utan ifrån något annat - en modell som sprack när man slopade snabbtågen på Märstalinjen kanske?

Men eftersom ingen - inte ens TF - verkar veta hur stor belastningen i olika snitt är det svårt att veta hur ett optimalt utnyttjade av de befintliga resurserna skulle se ut. Jag avstår därför för en gångs skull - och troligen enbart tillfälligt - från att tvärsäkert tala om hur TF/SL bör göra!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Jag tror de flesta debattörer är överens om att trafikutbudet på pendeltågslinjerna inte utgår från resandet utan ifrån något annat - en modell som sprack när man slopade snabbtågen på Märstalinjen kanske?
Syftet med snabbtågsupplägget var att restid skulle prioriteras framför turtäthet på alla banor. Av någon märklig anledning infördes upplägget aldrig på Södertäljelinjen där det faktiskt hade passat bäst. Om tågen från Södertälje hade hoppat över Stuvsta och Tullinge så skulle belastningen på tågen vara jämnare. Behovet är störst på Södertäljelinjen och en jämnare fördelning mellan avgångarna där kan innebära att färre tåg behöver köras genom Citybanan, vilket kan spara mycket pengar. Dessutom har linjen ett tillräckligt stort resandeunderlag för att motivera ett sådant upplägg under större delen av dagen. De yttre stationerna hade fått kortare restid och de större inre stationerna hade fått högre turtäthet. Upplägget hade varit helt rimligt och i linje med snabbtågskonceptet. Men ändå blev det aldrig verklighet på Södertäljelinjen.

Vissa skribenter avfärdar kritiken mot gynnandet av Ostkustbanan med att hänvisa till trafikupplägget, men varför prioriterades snabbtåg på Ostkustbanan från första början? Där är dessa skribenter svaret skyldiga. Ostkustbanan gynnades även innan det nya trafikupplägget. De andra banorna fick nöja sig med att 30-minuterstrafiken började redan klockan 18 på helger medan Ostkustbanan hade två linjer. Under denna tidsperiod hade Södertäljelinjen betydligt fler resenärer än Ostkustbanan. Nattrafiken är ett annat exempel. På vardagsnätter trafikförsörjs Ostkustbanan av linjerna 591, 592, 593, 595, 598 och 697 medan Södertäljelinjen får nöja sig med enbart linje 791. Flera av Ostkustbanans linjer har dessutom högre turtäthet, trots att linje 791 har betydligt fler resenärer (inte konstigt med tanke på underlaget). Gynnandet av Ostkustbanan är satt i system.

Den som duckar för verkligheten kan inte lösa verkliga problem.

Nu införs snabbtåg till Tumba, men det är ju till Södertälje de behövs. Går det på Ostkustbanan så går det på Södertäljelinjen!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av TKO »

Förutom slutklämmen om natttrafiken - finns det nåt inlägg från signaturen 'Enceladus' som inte närmast tvångsmässigt måste innehålla detta? - instämmer jag i det mesta! 8 tåg i timmen dagtid till Upplands Väsby saknar all motivation...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Förutom slutklämmen om natttrafiken - finns det nåt inlägg från signaturen 'Enceladus' som inte närmast tvångsmässigt måste innehålla detta? - instämmer jag i det mesta! 8 tåg i timmen dagtid till Upplands Väsby saknar all motivation...
Nattrafiken visar att samma gynnande finns även i busstrafiken. Således är problemet är inte begränsat till ett trafikslag, utan mycket större i omfattning.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Förutom slutklämmen om natttrafiken - finns det nåt inlägg från signaturen 'Enceladus' som inte närmast tvångsmässigt måste innehålla detta? - instämmer jag i det mesta! 8 tåg i timmen dagtid till Upplands Väsby saknar all motivation...
Nattrafiken visar att samma gynnande finns även i busstrafiken. Således är problemet är inte begränsat till ett trafikslag, utan mycket större i omfattning.
I ett liberalt perspektiv skulle gynnandet av norrort kunna motiveras med att de boende där trots allt betalar mer skatt till landstinget. Det är svårare att motivera att skattepengar läggs på natttrafiken, de slashasar som främst utnyttjar denna lär inte bidra med många ören till folkhushållet! För att göra en parafras på Bosse Holmström:
'LÄGG NER'!

Ska vi återvända till pendeltågstrafiken?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av twr »

TKO skrev:
Enceladus skrev:
TKO skrev:Förutom slutklämmen om natttrafiken - finns det nåt inlägg från signaturen 'Enceladus' som inte närmast tvångsmässigt måste innehålla detta? - instämmer jag i det mesta! 8 tåg i timmen dagtid till Upplands Väsby saknar all motivation...
Nattrafiken visar att samma gynnande finns även i busstrafiken. Således är problemet är inte begränsat till ett trafikslag, utan mycket större i omfattning.
I ett liberalt perspektiv skulle gynnandet av norrort kunna motiveras med att de boende där trots allt betalar mer skatt till landstinget. Det är svårare att motivera att skattepengar läggs på natttrafiken, de slashasar som främst utnyttjar denna lär inte bidra med många ören till folkhushållet! För att göra en parafras på Bosse Holmström:
'LÄGG NER'!

Ska vi återvända till pendeltågstrafiken?

/TKO
Jag vet inte om liberalt är rätt ord. Vad är liberalt med att gunna de rika? Nyliberalt möjligen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av TKO »

Kanske en berättigad invändning!
Manchesterliberalt kanske?
(Mycket kanske i detta inlägg - men jag är faktiskt inte alltid tvärsäker)

Hur som helst - visst är det märkligt med 8 t/h till Väsby hela dan?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:I ett liberalt perspektiv skulle gynnandet av norrort kunna motiveras med att de boende där trots allt betalar mer skatt till landstinget. Det är svårare att motivera att skattepengar läggs på natttrafiken, de slashasar som främst utnyttjar denna lär inte bidra med många ören till folkhushållet! För att göra en parafras på Bosse Holmström:
'LÄGG NER'!
Det är faktiskt inte självklart vem som betalar mest skatt till landstinget. Vissa anser att Sverige är ett skatteparadis för de rika. Kapitalister betalar i alla fall inte mycket skatt till landstinget.

Nattrafik kan väl motiveras på samma sätt som övrig kollektivtrafik? Den bidrar till ett samhälle som är ekologiskt, socialt och ekonomiskt hållbart.
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Hur som helst - visst är det märkligt med 8 t/h till Väsby hela dan?
Nja, det är märkligt att hälften av dessa tåg är långa på helger, vilket gör det till ett enormt resursslöseri. Åtta korta tåg per timme behöver annars inte vara orimligt, speciellt om tågen har olika uppehållsmönster.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av TKO »

Då får jag väl omformulera mej:
- Visst är det märkligt att det bara går 4 tåg per timme till Kungsängen och Sötälje under dagtimmarna?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:I ett liberalt perspektiv skulle gynnandet av norrort kunna motiveras med att de boende där trots allt betalar mer skatt till landstinget. Det är svårare att motivera att skattepengar läggs på natttrafiken, de slashasar som främst utnyttjar denna lär inte bidra med många ören till folkhushållet! För att göra en parafras på Bosse Holmström:
'LÄGG NER'!
Det är faktiskt inte självklart vem som betalar mest skatt till landstinget. Vissa anser att Sverige är ett skatteparadis för de rika. Kapitalister betalar i alla fall inte mycket skatt till landstinget.

Nattrafik kan väl motiveras på samma sätt som övrig kollektivtrafik? Den bidrar till ett samhälle som är ekologiskt, socialt och ekonomiskt hållbart.
Vari ligger det 'ekologiskt, socialt och ekonomiskt hållbara' i att skattesubventionera en ohälsosam fest- och suparkultur? Det ligger inte i folkflertalets intresse, utan är närmast ett sätt att bedöva arberklassens ungdom!

(Ska vi inte återgå till trådens ämne?)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Vari ligger det 'ekologiskt, socialt och ekonomiskt hållbara' i att skattesubventionera en ohälsosam fest- och suparkultur? Det ligger inte i folkflertalets intresse, utan är närmast ett sätt att bedöva arberklassens ungdom!
Jag svarar eftersom du frågar. Det är inte ekologiskt hållbart att hänvisa till taxi. Det är inte socialt hållbart att hänvisa till gatan. Det är inte ekonomiskt hållbart att avskaffa nattekonomin.

Köpenhamn har förmodligen världens bästa nattrafik sett till stadens storlek. Skulle du inte säga att Köpenhamn är en av världens mest ekologiskt, socialt och ekonomiskt hållbara städer?
TKO skrev:Då får jag väl omformulera mej:
- Visst är det märkligt att det bara går 4 tåg per timme till Kungsängen och Sötälje under dagtimmarna?
Nä, det är inte särskilt märkligt. Diskrepansen är ju ännu större i nattrafiken, vilket är varför jag gjorde jämförelsen i den här tråden. Hade det inte varit märkligare om Ostkustbanan hade samma utbud på dagen och sex gånger bättre utbud på natten?
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:
Som bekant har resandet med pendeltåg exploderat under de senaste månaderna. Månatlig statistik finns på sidan 73. Aktuell resandestatistik för pendeltåg har efterfrågats tidigare på forumet.

Kod: Markera allt

                                jan-18    jan-19     1 år             mar-18    mar-19     1 år
Bålstalinjen                    79 000    93 000   17,7 %             80 000    97 000   21,3 %
Västerhaninge inkl Nynäshamn    74 000    90 000   21,6 %             76 000    92 000   21,1 %
Södertälje inkl Gnesta         108 000   136 000   25,9 %            108 000   136 000   25,9 %
Uppsala                         18 000    23 000   27,8 %             19 000    21 000   10,5 %
Märstalinjen                   110 000   136 000   23,6 %            109 000   135 000   23,9 %
Total                          335 000   408 000   21,8 %            338 000   412 000   21,9 %

(Siffrorna för mars 2019 kommer från detta inlägg.)
Och nu har jag lyckats få ut siffrorna för april. Nytt rekord på 414 000 resenärer - dock med små variationer. Södertälje minskar marginellt och Uppsala ökar. Kanske valborg som spökar. Dock intressant att pendeltågstrafiken fortsätter öka i en månad som ändå dras med påskeffekten. Det kan ju konstateras att pendeltågsnätet i Stockholm nu i vilket fall har ungefär samma antal resenärer som s-tog i Köpenhamn - om man nu jämför med ett system som närmast har tunnelbaneprincip för trafikering. Där kör man ju också nästan alla avgångar med korta tåg utanför högtrafik. Där har man ju också, som bekant, minskat på antalet snabbtåg under senare år - dock tyvärr med effekten att det är olika linjenät på dagtid- kontra kvällar - och helger. Nästan lika rörigt som linjenätet i Stockholm alltså...
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:Och nu har jag lyckats få ut siffrorna för april. Nytt rekord på 414 000 resenärer - dock med små variationer. Södertälje minskar marginellt och Uppsala ökar. Kanske valborg som spökar. Dock intressant att pendeltågstrafiken fortsätter öka i en månad som ändå dras med påskeffekten. Det kan ju konstateras att pendeltågsnätet i Stockholm nu i vilket fall har ungefär samma antal resenärer som s-tog i Köpenhamn - om man nu jämför med ett system som närmast har tunnelbaneprincip för trafikering. Där kör man ju också nästan alla avgångar med korta tåg utanför högtrafik. Där har man ju också, som bekant, minskat på antalet snabbtåg under senare år - dock tyvärr med effekten att det är olika linjenät på dagtid- kontra kvällar - och helger. Nästan lika rörigt som linjenätet i Stockholm alltså...
Befolkningen i länet ökade med 8 400 personer under första kvartalet, vilket är en liten ökning i jämförelse med första kvartalet 2018. Men resandeökningen beror inte bara på befolkningsökningen. Kollektivtrafikens andel är fortfarande ganska låg i pendeltågskommunerna. I takt med att kollektivtrafiken blir mer attraktiv, bilen blir mindre attraktiv och livsstilen ändras kommer också pendeltågen att få en större andel av en större kaka.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:
Befolkningen i länet ökade med 8 400 personer under första kvartalet, vilket är en liten ökning i jämförelse med första kvartalet 2018. Men resandeökningen beror inte bara på befolkningsökningen. Kollektivtrafikens andel är fortfarande ganska låg i pendeltågskommunerna. I takt med att kollektivtrafiken blir mer attraktiv, bilen blir mindre attraktiv och livsstilen ändras kommer också pendeltågen att få en större andel av en större kaka.
Det är ju lite svårt att jämföra på kvartalsnivå. Brukar skifta en del. Men det finns ju inget tecken på att befolkningsökningen minskar, trots att nyförsäljningen av bostadsrätter fortfarande tycks gå trögt. Befolkningsökningen verkar ju ha stabiliserat sig på mellan 34 000 - 38 000 per år, i alla fall om vi ser de senaste 12 åren. Historiskt är ju dock dessa siffror ändå ganska anmärkningsvärda. Från 1970-2005 var befolkningsökningen - utslaget på hela perioden, i genomsnitt under 12 000 per år. Jag tror man måste komma ihåg det om man ser till de pessimistiska befolkningsframskrivningar som gjordes när man tog fram RUFS 2030.

Pendeltågen ökar nu, men inte busstrafik, eller de andra trafikslagen (med undantag för Roslagsbanan som ju just nu inte har några avstängningar). Tunnelbanan har under en relativt lång tid haft en ganska begränsad tillväxt i resenärer. En väldigt stor del av Stockholms befolkning åker kollektivt till jobbet. Vad som kan öka är väl egentligen jobbresor med pendeltåg i Mälarregionen. Här har väl exempelvis nya policies från företagen som flyttar in i Solna spelat in, där antalet parkeringsplatser är starkt begränsat jämfört med vad som har funnits på en del av bolagens tidigare lokaliseringar. Det är ju också företag med huvudkontor som säkerligen har en ganska bra upptagning på storregional nivå av anställda.

Vad som är problemet med bilresandet är ju oftast utanför högtrafik, där villaförorterna och den dåliga busstrafik som kan erbjudas gör att andelen som reser i högtrafik jämfört med annan tid förblir hög. Här är ju både Sigtuna och Upplands Väsby exempel på kommuner som företrädesvis bygger på avstånd långt från pendeltågsstationerna och som därmed inte skapar attraktiva kollektivtrafiklösningar. Samma sak med Upplands Bro, medan Järfälla i huvudsak lyckas bättre (i och med tunnelbanan till Barkarby och att man i övrigt expanderar i närheten av Barkarby och Jakobsbergs station.

På söder sida om stan är det väl lite av samma problematik där Haninge bygger bra, medan exempelvis Huddinge (undantag Flemingsberg) och Södertälje bygger relativt långt från stationerna och Salem inte verkar bygga alls.

Men för att kollektivtrafikresandet ska fungera på helger, så måste man också ha ett attraktivt trafikutbud. Ska man locka barnfamiljer så måste man i normalfallet kunna erbjuda sittplats i tågtrafiken. Det måste byggas så att man kan ha en attraktiv busstrafik som ansluter - utan att köra med tomma bussar. Därför är det så viktigt att man ser till hela resan. Att tillåta bussbolagen ha tidtabeller där man av omloppstekniska skäl låter bussarna avgå och ankomna 9 minuter efter/före tågets ankomst-/avgångstid är inte attraktivt, eller att alla bussar som försörjer ett och samma bostadsområde har anslutning till samma tåg. I en storstad är byten en nödvändig sak i kollektivtrafikresandet. Därför är det viktigt att bytestiden kan hållas kort. Därför är det centralt att spårtrafiken har hög turtäthet för att locka till resande. Kvartstrafik är tyvärr inte tillräckligt attraktivt, må vara att anslutningsbussen alltid kommer ha ett begränsat utbud och inte kommer kunna ha passning till samtliga tåg. Men med tiominuterstrafik skulle man på många håll kunna utöka till tjugominuterstrafik från trettiominuterstrafikering. Även här innebär en högre turtäthet på pendeltågen också att man kan utnyttja busstrafiken bättre, eftersom det blir billigare omloppslösningar. På kort sikt minskar inte kostnaderna, men när bolagen lägger anbud på kommande upphandlingar, så kan man hämta hem dessa effektiviseringsmöjligheter. Förvånansvärt många områden har också flera linjer, där det går att skapa hög turtäthet inom ett gemensamt stråk.

Hur pendeltågsresandet ökar utanför högtrafik kommer dock styras till stor del av hur pålagorna ser ut för biltrafiken. Det går aldrig att konkurrera genom påtagligt högre kostnader för kollektivtrafiken. Inte minst med tanke på de utmaningar regionen, och välfärdssektorn står för i övrigt med en åldrande befolkning där färre arbetsföra ska försörja en större andel äldre (även om Stockholm klarar sig bra, blir utjämningsbehoven större gentemot andra delar av landet).

Nu finns det ju också på framförallt på den norra sidan nya tunnelbanesträckor som kommer ge viss avlastning. Tunnelbanan till Solna - i och med att den blir en del av gröna linjen (i alla fall sett som tågsystem), gör ju att pendeltågen kommer avlastas en del till Solna. Vad ny tunnelbana vid Barkarby kommer medföra är mer oklart, i och med att expansionen av området kommer senare och att Kista/Solna är så pass starka målpunkter för arbetsresor. Den framtida tunnelbanan till Älvsjö får väl däremot ett betydligt mindre effekt dagens pendeltågstrafik, men fångar väl upp en del av nybyggnationen kring Årsta och avlastar möjligen tågtrafiken något på sträckan Älvsjö-Odenplan.

När det gäller bostadsbyggandet kommer väl antagligen inbromsningen bestå i ett par år. Men som sagt, vare sig befolkningsökning eller bostadsbyggande behöver påverka resandet så mycket på kort sikt. På längre sikt har det ju dock en större betydelse. Särskilt för högtrafiken. För även om Förbifart Stockholm kommer ge viss effekt på bilresandet, har ju inte antalet bilvägar på långa vägar anpassats till regionens befolkningsökning och kan inte heller av utrymmesskäl (politiska aspekter obeaktat) göra det.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Skriv svar