Obalansen i SL:s pendeltågstrafiks södra ben

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1455
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Obalansen i SL:s pendeltågstrafiks södra ben

Inlägg av Kristofer »

Alltså, jag förstår att det är svårt att dra ner en planerad trafik på ett vettigt sätt. Ingenting konstigt med det. Och som regelbunden resenär på sträckan Nynäshamn - Stockholm Södra är jag mycket tacksam för snabbtågen, den upplevda restidsförkortningen är större än vad den är i uppmätta minuter.

Men att det går 6 tåg i timmen till Farsta strand, Handen och Jordbro och 4 tåg i timmen till Trångsund, Skogås, Vega och Jordbro medan alla stationer mellan Stuvsta och Södertälje får nöja sig med samma turtäthet utanför rusningen som "centralorter" som Krigslida, Hemfosa och Segersäng, det måste väl ändå vara ganska svårsmält för resenärer i Huddinge, Tumba och Södertälje? Halvtimmestrafik, det känns 80-tal. Och kvartstrafik efter 21:30, det måste väl ändå bara vara för att retas?

Hade det inte varit bättre att ta bort snabbtågen till Nynäs och styra om de tågen så att man fick kvartstrafik åtminstone till Tumba? Att det går att nummerändra tågen i Västerhaninge så att man slipper byta tåg men tvingas stanna vid alla stationer, det har vi ju sett tidigare under året. Men det hade kanske varit alltför komplicerat med det nya flexibla tågtrafikplaneringssytemet?

Undrar ödmjukt en som visserligen vet att planeringsprocessen för järnvägen är extremt komplicerad, men som samtidigt inte har någon aning om hur det fungerar på riktigt (och därför har friheten att ställa dumma frågor).

Pendeltag2023.png
Pendeltag2023.png (268.6 KiB) Visad 1599 gånger
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
daniel_s
Inlägg: 14176
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Obalansen i SL:s pendeltågstrafiks södra ben

Inlägg av daniel_s »

Det är ju inte det enda konstiga i nuvarande trafikering; det har ju också till exempel blivit en ganska besynnerlig 24+6-minuterstrafik mellan Stockholm och Märsta på dagarna.

Det känns nästan som att man bestämt sig för att köra en så konstig trafik som möjligt för att göra folk så missnöjda som möjligt, så att man kan ta det till intäkt för att argumentera för den gamla vanliga universallösningen med endast två linjer genom stan, lillpendel till Nynäs och absolut inga lösningar som är attraktiva för dem som åker långt.
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 278
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Obalansen i SL:s pendeltågstrafiks södra ben

Inlägg av Fyrgeit »

Oj, det är ju rätt bakvänt. Särskilt konstigt när det går 8 tåg/t genom citybanan under mellantrafik och man väljer att inte dela upp de lika mellan grenarna (som man gör mellan de norra grenarna!). Snabbtåg är en lyx man inte har råd med om man skär ner trafiken såhär mycket.

Med ödmjukhet och respekt för att planeringen är komplicerad osv, måste väl ändå detta vara den rimligaste trafikeringen i mellantrafik?
pendel.png
pendel.png (30.42 KiB) Visad 1564 gånger
toddetoddelito
Inlägg: 14
Blev medlem: onsdag 21 juni 2023 9:19

Re: Obalansen i SL:s pendeltågstrafiks södra ben

Inlägg av toddetoddelito »

daniel_s skrev: onsdag 23 augusti 2023 20:00 Det är ju inte det enda konstiga i nuvarande trafikering; det har ju också till exempel blivit en ganska besynnerlig 24+6-minuterstrafik mellan Stockholm och Märsta på dagarna.
24+6-minuterstrafiken till och från Märsta är väl i och för sig en effekt av att Arlandabanan ännu inte låter pendeltågen på linje 40 gå via Arlanda, så kan ändå begripa var det kommer från. Det lär återvända till halvtimmestrafik när den öppnar igen. Inte för att det är bättre, tvärtom är det precis som mot Södertälje C alldeles för snålt, men kanske upplevs det som mindre oregelbundet iallafall.
daniel_s
Inlägg: 14176
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Obalansen i SL:s pendeltågstrafiks södra ben

Inlägg av daniel_s »

toddetoddelito skrev: torsdag 24 augusti 2023 14:00
daniel_s skrev: onsdag 23 augusti 2023 20:00 Det är ju inte det enda konstiga i nuvarande trafikering; det har ju också till exempel blivit en ganska besynnerlig 24+6-minuterstrafik mellan Stockholm och Märsta på dagarna.
24+6-minuterstrafiken till och från Märsta är väl i och för sig en effekt av att Arlandabanan ännu inte låter pendeltågen på linje 40 gå via Arlanda, så kan ändå begripa var det kommer från. Det lär återvända till halvtimmestrafik när den öppnar igen. Inte för att det är bättre, tvärtom är det precis som mot Södertälje C alldeles för snålt, men kanske upplevs det som mindre oregelbundet iallafall.
Nej, sedan blir det ju lika konstigt ändå även om tågen tar olika vägar längst i norr.

Som exempel tar jag minuttalen för Solna norrut och söderut:

Solna norrut: 07, 15, 37, 45
Solna söderut: 08, 15, 30, 45

Sen varierar av någon anledning gångtiderna så på vissa stationer är det 22+8 och på andra är det 25+5 men i genomsnitt kan man väl säga att det är 22,5+7,5.
gek
Inlägg: 1182
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Obalansen i SL:s pendeltågstrafiks södra ben

Inlägg av gek »

Mitt på dagen måndag - fredag är det alltså nu tre gånger så många avgångar på Nynäsbanan som på Södertäljelinjen. I publikationen "Fakta om SL och länet 2021" https://www.regionstockholm.se/globalas ... t-2021.pdf finns på sidan 35 uppgift om antal påstigande per station. En mycket ungefärlig grov summering visar att det är cirka 25 tusen påstigande på Nynäsbanan fr o m Farsta strand, ungefär 40 tusen Stuvsta - Södertälje centrum.

Om Södertäljelinjens turtäthet under mellantrafiktiden skulle motsvara Nynäsbanans, justerad för det högre antalet påstigande, borde tågen till Södertälje gå med 6 - 7 minuters intervall, inte som nu en gång i halvtimmen. En rimlig fördelning borde vara att köra 15-minuterstrafik på båda linjerna.
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4557
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Obalansen i SL:s pendeltågstrafiks södra ben

Inlägg av leifd »

gek skrev: fredag 25 augusti 2023 21:37 Mitt på dagen måndag - fredag är det alltså nu tre gånger så många avgångar på Nynäsbanan som på Södertäljelinjen. I publikationen "Fakta om SL och länet 2021" https://www.regionstockholm.se/globalas ... t-2021.pdf finns på sidan 35 uppgift om antal påstigande per station. En mycket ungefärlig grov summering visar att det är cirka 25 tusen påstigande på Nynäsbanan fr o m Farsta strand, ungefär 40 tusen Stuvsta - Södertälje centrum.

Om Södertäljelinjens turtäthet under mellantrafiktiden skulle motsvara Nynäsbanans, justerad för det högre antalet påstigande, borde tågen till Södertälje gå med 6 - 7 minuters intervall, inte som nu en gång i halvtimmen. En rimlig fördelning borde vara att köra 15-minuterstrafik på båda linjerna.
Just nu så bryr man sig nog inte om såna små detaljer som att ha en vettigt planerad trafik. Viktigast är nog att över huvud taget köra något, som passar ihop med det turer som finns för personalen. Gissningsvis så kan man ju inte ändra hur som helst i de turlistor som torde finnas.
Gustav
Inlägg: 42
Blev medlem: tisdag 01 augusti 2006 22:38

Re: Obalansen i SL:s pendeltågstrafiks södra ben

Inlägg av Gustav »

Fick en mindre chock när jag skulle ta mig från Huddinge C in till stan, att de bara går en gång i halvtimmen mitt på dagen. Måste ju komma motreaktioner snart från de enorma arbetsplatserna vid Flemingsberg om inte annat. Kan det finnas någon motivering till detta utom ren klantighet?
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3070
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Obalansen i SL:s pendeltågstrafiks södra ben

Inlägg av Hechtwagen »

Vi kan på goda grunder anta att den nu erbjuda trafiken är det som är allra billigast för MTR att levrera sett till produktionskostnad / viten.

Det är så marknadsekonlmin fungerar.

Jämför detta med allt fagert tal från "SL" när de handplockade just MTR för detta uppdrag...
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4557
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Obalansen i SL:s pendeltågstrafiks södra ben

Inlägg av leifd »

Gustav skrev: söndag 27 augusti 2023 14:40 Fick en mindre chock när jag skulle ta mig från Huddinge C in till stan, att de bara går en gång i halvtimmen mitt på dagen. Måste ju komma motreaktioner snart från de enorma arbetsplatserna vid Flemingsberg om inte annat. Kan det finnas någon motivering till detta utom ren klantighet?
Halvtimmestrafik mitt på dagen är det normala här i Östergötland. Spelar det någon roll var i landet trafiken går ?
Känns som de är fullt tillräckligt faktiskt. Eller är "stockholmare" viktigare ?
daniel_s
Inlägg: 14176
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Obalansen i SL:s pendeltågstrafiks södra ben

Inlägg av daniel_s »

leifd skrev: söndag 27 augusti 2023 22:40
Gustav skrev: söndag 27 augusti 2023 14:40 Fick en mindre chock när jag skulle ta mig från Huddinge C in till stan, att de bara går en gång i halvtimmen mitt på dagen. Måste ju komma motreaktioner snart från de enorma arbetsplatserna vid Flemingsberg om inte annat. Kan det finnas någon motivering till detta utom ren klantighet?
Halvtimmestrafik mitt på dagen är det normala här i Östergötland. Spelar det någon roll var i landet trafiken går ?
Känns som de är fullt tillräckligt faktiskt. Eller är "stockholmare" viktigare ?
Tja, vi är om inte annat flera, så det behövs liksom fler tåg redan av det skälet!
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Obalansen i SL:s pendeltågstrafiks södra ben

Inlägg av X12 »

Hur stor andel av tågen körs multade på sträckan mot Södertälje?
Enceladus
Inlägg: 9952
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Obalansen i SL:s pendeltågstrafiks södra ben

Inlägg av Enceladus »

X12 skrev: söndag 27 augusti 2023 22:53 Hur stor andel av tågen körs multade på sträckan mot Södertälje?
Sedan ett par år tillbaka går det idel långa tåg under helgernas mellantrafik. Nu går det fortfarande långa tåg, men med halva turtätheten. Det var redan illa nog med 15-minuterstrafik jämfört med likvärdiga linjer i resten av Europa, inklusive Stockholms tunnelbana...
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3070
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Obalansen i SL:s pendeltågstrafiks södra ben

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev: söndag 27 augusti 2023 23:40
X12 skrev: söndag 27 augusti 2023 22:53 Hur stor andel av tågen körs multade på sträckan mot Södertälje?
Sedan ett par år tillbaka går det idel långa tåg under helgernas mellantrafik. Nu går det fortfarande långa tåg, men med halva turtätheten. Det var redan illa nog med 15-minuterstrafik jämfört med likvärdiga linjer i resten av Europa, inklusive Stockholms tunnelbana...
Vad menar du med resten av Europa?
Enceladus
Inlägg: 9952
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Obalansen i SL:s pendeltågstrafiks södra ben

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev: måndag 28 augusti 2023 0:38
Enceladus skrev: söndag 27 augusti 2023 23:40
X12 skrev: söndag 27 augusti 2023 22:53 Hur stor andel av tågen körs multade på sträckan mot Södertälje?
Sedan ett par år tillbaka går det idel långa tåg under helgernas mellantrafik. Nu går det fortfarande långa tåg, men med halva turtätheten. Det var redan illa nog med 15-minuterstrafik jämfört med likvärdiga linjer i resten av Europa, inklusive Stockholms tunnelbana...
Vad menar du med resten av Europa?
I princip alla linjer i Europa med det antalet resenärer har ett betydligt bättre trafikutbud, minst 10-minuterstrafik. Titta exempelvis på Köpenhamn, Hamburg, Berlin eller till och med Stockholm!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3070
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Obalansen i SL:s pendeltågstrafiks södra ben

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev: måndag 28 augusti 2023 0:46
Hechtwagen skrev: måndag 28 augusti 2023 0:38
Enceladus skrev: söndag 27 augusti 2023 23:40

Sedan ett par år tillbaka går det idel långa tåg under helgernas mellantrafik. Nu går det fortfarande långa tåg, men med halva turtätheten. Det var redan illa nog med 15-minuterstrafik jämfört med likvärdiga linjer i resten av Europa, inklusive Stockholms tunnelbana...
Vad menar du med resten av Europa?
I princip alla linjer i Europa med det antalet resenärer har ett betydligt bättre trafikutbud, minst 10-minuterstrafik. Titta exempelvis på Köpenhamn, Hamburg, Berlin eller till och med Stockholm!

Sittplatskilometer per timme?
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4557
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Obalansen i SL:s pendeltågstrafiks södra ben

Inlägg av leifd »

Enceladus skrev: måndag 28 augusti 2023 0:46
Hechtwagen skrev: måndag 28 augusti 2023 0:38
Enceladus skrev: söndag 27 augusti 2023 23:40

Sedan ett par år tillbaka går det idel långa tåg under helgernas mellantrafik. Nu går det fortfarande långa tåg, men med halva turtätheten. Det var redan illa nog med 15-minuterstrafik jämfört med likvärdiga linjer i resten av Europa, inklusive Stockholms tunnelbana...
Vad menar du med resten av Europa?
I princip alla linjer i Europa med det antalet resenärer har ett betydligt bättre trafikutbud, minst 10-minuterstrafik. Titta exempelvis på Köpenhamn, Hamburg, Berlin eller till och med Stockholm!
Antar det är därför man upphandlar en operatör som behandlar sin personal som något katten släpat in...

Sen är det ju rätt märkligt att motsvarande trafik "ute i Europa" tycks köras av enbart förare. Under 14 dagars resande med lokala och regionala tåg i Tyskland under juli, sågs endast undantagsvis någon personal i tågen.
Dock med de förutsättningar som finns i Stockholm, så behövs ju personalen ombord. Det går ju säkert att förändra, men inte med ombordkameror och pyttesmå bildskärmar.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3070
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Obalansen i SL:s pendeltågstrafiks södra ben

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev: måndag 28 augusti 2023 0:46
Hechtwagen skrev: måndag 28 augusti 2023 0:38
Enceladus skrev: söndag 27 augusti 2023 23:40

Sedan ett par år tillbaka går det idel långa tåg under helgernas mellantrafik. Nu går det fortfarande långa tåg, men med halva turtätheten. Det var redan illa nog med 15-minuterstrafik jämfört med likvärdiga linjer i resten av Europa, inklusive Stockholms tunnelbana...
Vad menar du med resten av Europa?
I princip alla linjer i Europa med det antalet resenärer har ett betydligt bättre trafikutbud, minst 10-minuterstrafik. Titta exempelvis på Köpenhamn, Hamburg, Berlin eller till och med Stockholm!
Är de linjerna du jämför med även de 7 mil långa?
Och vad har de för sittplatskapacitet per timme om man jämföf? Märsta - Södertälje C är gott och väl mer än dubbelt så långt som allt det du jämför med.
Men du glömmer alltid att restiden per km är väsentligt kortare i pendeltågstrafiken än de system du jämför med vilket väger upp för att tågen går aningen glesare.

Tunnelabanan Farsta - T-Centralen var tionde minut är ju ett bottennapp jämfört med pendeltåg på samma sträcka var 20 minut.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Obalansen i SL:s pendeltågstrafiks södra ben

Inlägg av kildor »

Man behöver inte leta så längre. Köpenhamns linje A mellan Hilleröd och Köge är ganska precis lika lång och tar ungefär lika lång tid som Märsta-Södertälje. Och den går i 10-minuterstrafik. Jag brukar tycka att vissa internationella jämförelser är lite väl överdrivna. Men i det här fallet handlar det faktiskt om ett bedrövligt dåligt utbud på Södertäljelinjen. Särskilt med tanke på att linjen till Västerhaninge har färre resenärer och nu har 3 gånger så många tåg per timme.
gek
Inlägg: 1182
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Obalansen i SL:s pendeltågstrafiks södra ben

Inlägg av gek »

Enceladus skrev: söndag 27 augusti 2023 23:40 Sedan ett par år tillbaka går det idel långa tåg under helgernas mellantrafik. Nu går det fortfarande långa tåg, men med halva turtätheten. Det var redan illa nog med 15-minuterstrafik jämfört med likvärdiga linjer i resten av Europa, inklusive Stockholms tunnelbana...
Senaste lördag och söndag (alltså i går) var vartannat tåg långt och vartannat kort, i varje fall på sträckan Stockholm - Märsta. Och under större delen av sommaren har samtliga tåg varit korta lördag och söndag. En orimlig neddragning - när vartannat tåg dras in borde de kvarvarande tågen behålla full längd.
/Gunnar Ekeving
Skriv svar