Arlanda Express nivåskillnad?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Arlanda Express nivåskillnad?
Hej alla.
Var på Stockholm centralstation och noterade att Arlanda Express tillfälligt avgår från spår 10.
Noterade även att deras tåg har ett betydligt högre insteg jämfört med vanliga tåg. Det var rentav såpass stor skillnad i höjd att de placerat ut speciella ramper längs mef hela perrongen vid spår 10 för att passagerarna skulle kunna ta sig ombord.
Fråga: vadan denna tillsynes abnorma höjdskillnad? Vad är det hos dessa tåg som gör att de behöver vara så pass mycket högre?
Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
Var på Stockholm centralstation och noterade att Arlanda Express tillfälligt avgår från spår 10.
Noterade även att deras tåg har ett betydligt högre insteg jämfört med vanliga tåg. Det var rentav såpass stor skillnad i höjd att de placerat ut speciella ramper längs mef hela perrongen vid spår 10 för att passagerarna skulle kunna ta sig ombord.
Fråga: vadan denna tillsynes abnorma höjdskillnad? Vad är det hos dessa tåg som gör att de behöver vara så pass mycket högre?
Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
Re: Arlanda Express nivåskillnad?
Arlandabanan har valt den plattformshöjden för att försvåra en framtida omställning där andra kan trafikera deras spår.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6168
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Arlanda Express nivåskillnad?
- den var bra!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Arlanda Express nivåskillnad?
Den stora orsaken var väl att man inte ville ha trappsteg mellan plattform och vagn för att ytterliga öka komforten då många som ska till Arlanda har tunga väskor osv. Även ur tillgänglighetssynpunkt är det bättre. Man önskar att övriga järnvägar kunde få samma mål
Om snabbanorna byggs lär även de få samma plattformshöjder. Dumt vore annars.
Stefan
Om snabbanorna byggs lär även de få samma plattformshöjder. Dumt vore annars.
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6168
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Arlanda Express nivåskillnad?
Mej veterligen finns det andra vagnstyper som klarar plant insteg från befintliga plattformshöjder.Stefan Widén skrev: ↑måndag 10 juli 2023 12:40 Den stora orsaken var väl att man inte ville ha trappsteg mellan plattform och vagn för att ytterliga öka komforten då många som ska till Arlanda har tunga väskor osv. Även ur tillgänglighetssynpunkt är det bättre. Man önskar att övriga järnvägar kunde få samma mål
Om snabbanorna byggs lär även de få samma plattformshöjder. Dumt vore annars.
Stefan
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Arlanda Express nivåskillnad?
Ja just ja x55 Va? och så har de hiss på plattformen inne vagnen för rullstolsburna
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Arlanda Express nivåskillnad?
Även ER1, X31K, X40, X74 och troligtvis fler. Att ha annan plattformshöjd för snabbtåg låter onödigt krångligt, dock finns det väl redan mer än en standard när det gäller plattformshöjd?
Re: Arlanda Express nivåskillnad?
Men, kunde man få dessa fordon på 90-talet när X3 beställdes?dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 10 juli 2023 13:14Mej veterligen finns det andra vagnstyper som klarar plant insteg från befintliga plattformshöjder.Stefan Widén skrev: ↑måndag 10 juli 2023 12:40 Den stora orsaken var väl att man inte ville ha trappsteg mellan plattform och vagn för att ytterliga öka komforten då många som ska till Arlanda har tunga väskor osv. Även ur tillgänglighetssynpunkt är det bättre. Man önskar att övriga järnvägar kunde få samma mål
Om snabbanorna byggs lär även de få samma plattformshöjder. Dumt vore annars.
Stefan
Men ja, idag bör man inte bygga nåt annat än standard. Vi får se hur det blir när X3 behöver ersättas!
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
-
- Inlägg: 3095
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Arlanda Express nivåskillnad?
Ja det fanns sådana fordon. Men i stället för nivåskillnad mellan plattform och insteg så får man en nivåskillnad inne i vagnarna. Man måste ju ha plats för boggierna.Joakim W skrev: ↑måndag 10 juli 2023 21:49Men, kunde man få dessa fordon på 90-talet när X3 beställdes?dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 10 juli 2023 13:14Mej veterligen finns det andra vagnstyper som klarar plant insteg från befintliga plattformshöjder.Stefan Widén skrev: ↑måndag 10 juli 2023 12:40 Den stora orsaken var väl att man inte ville ha trappsteg mellan plattform och vagn för att ytterliga öka komforten då många som ska till Arlanda har tunga väskor osv. Även ur tillgänglighetssynpunkt är det bättre. Man önskar att övriga järnvägar kunde få samma mål
Om snabbanorna byggs lär även de få samma plattformshöjder. Dumt vore annars.
Stefan
Men ja, idag bör man inte bygga nåt annat än standard. Vi får se hur det blir när X3 behöver ersättas!
Re: Arlanda Express nivåskillnad?
Byggdes inte tågen i England?
Vad ör deras standardhöjd på plattformarna?
-Per
Vad ör deras standardhöjd på plattformarna?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Arlanda Express nivåskillnad?
England verkar använda 915mm (3 engelska fot) från RÖK, där Trafikverket anger 0.76m som hög- och 0.55 som mellanhög plattform i sin Stationshandbok
Re: Arlanda Express nivåskillnad?
Jag har också hört den förklaringen (men det kan ju vara på forum jag har läst den! ). Men vem fattade beslutet om plattformshöjden? Själva infrastrukturen är väl svenska staten som äger?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- mamma Ulla
- Inlägg: 223
- Blev medlem: torsdag 15 april 2010 21:41
- Ort: Åmotfors
Re: Arlanda Express nivåskillnad?
Det finns ju regler inom EU för driftskompatibilitet. Enligt TSD Infrastruktur ska plattformshöjden vara 550 eller 760 mm över räls överkant.
Står också "För plattformar där tåg som inte omfattas av ”TSD Rullande materiel – Lok och passagerarfordon” är tänkta att stanna kan andra regler för den nominella plattformshöjden gälla."
Det där sista begriper inte jag riktigt vad det innebär.
Den intresserade kan också notera:
"4. För system med spårvidden 1 520 mm gäller i stället för punkterna 1 och 2 att den nominella plattformshöjden ska vara 200 mm eller 550 mm över spårplanet.
5. För system med spårvidden 1 600 mm gäller i stället för punkterna 1 och 2 att den nominella plattformshöjden ska vara 915 mm över spårplanet."
Står också "För plattformar där tåg som inte omfattas av ”TSD Rullande materiel – Lok och passagerarfordon” är tänkta att stanna kan andra regler för den nominella plattformshöjden gälla."
Det där sista begriper inte jag riktigt vad det innebär.
Den intresserade kan också notera:
"4. För system med spårvidden 1 520 mm gäller i stället för punkterna 1 och 2 att den nominella plattformshöjden ska vara 200 mm eller 550 mm över spårplanet.
5. För system med spårvidden 1 600 mm gäller i stället för punkterna 1 och 2 att den nominella plattformshöjden ska vara 915 mm över spårplanet."
We Are Really Worried About You
Re: Arlanda Express nivåskillnad?
Undantagen från TSD Lok och pass är inte relevanta för Arlandabanan utan de syftar på saltsjöspårvagnar och sånt.mamma Ulla skrev: ↑tisdag 11 juli 2023 12:06 Det finns ju regler inom EU för driftskompatibilitet. Enligt TSD Infrastruktur ska plattformshöjden vara 550 eller 760 mm över räls överkant.
Står också "För plattformar där tåg som inte omfattas av ”TSD Rullande materiel – Lok och passagerarfordon” är tänkta att stanna kan andra regler för den nominella plattformshöjden gälla."
Det där sista begriper inte jag riktigt vad det innebär.
Arlandabanan kan däremot ha avvikande höjd helt enkelt eftersom TSD:erna inte gäller retroaktivt.
-
- Inlägg: 3095
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Arlanda Express nivåskillnad?
Ja dom är byggda i England men det har nog ingen betydelse i sammanhanget.
Beställaren får ju de dimensioner och utförande som man önskar så vad som gäller i tillverkningslandet spelar ingen roll .
X3 har väl t.ex bredare vagnsprofil än vad som gäller i England.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6168
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Arlanda Express nivåskillnad?
Här ser man ett X3-tåg vid sin ordinarie höga plattform på Sthlm C.
Plattformshöjden där sägs enligt denna källa vara 1150 mm, vilket väl rimligtvis också är golvhöjden inne i vagnarna. Det överensstämmer med väl med golvhöjden i kupéerna i X55, som kamrat Widén drog upp ovan? Men vilka höjder instegen är ordnade i den senare typen kommer jag inte ihåg, det var så länge sedan jag åkte i sådana tåg. X60 har väl plant insteg från 760 mm, även om vissa auktoriteter gör gällande att Stockholms läns pendeltågsnät nominellt har 730 mm plattformar. Skillnaden i höjd skulle alltså vara 390 mm, vilket jag tycker stämmer hyfsat bra överens med vad man ser på trådinledarens bilder.
Arlanda Södra och Norra (används enbart av Arlanda Express) har rimligtvis samma plattformshöjd. För Arlanda Central (övrig tågtrafik) beskrivs plattformarna på följande sätt:
Riksrevisionen återkommer i sin granskning flera gånger till detta: https://www.riksrevisionen.se/download/ ... PASSAD.pdf
Plattformshöjden där sägs enligt denna källa vara 1150 mm, vilket väl rimligtvis också är golvhöjden inne i vagnarna. Det överensstämmer med väl med golvhöjden i kupéerna i X55, som kamrat Widén drog upp ovan? Men vilka höjder instegen är ordnade i den senare typen kommer jag inte ihåg, det var så länge sedan jag åkte i sådana tåg. X60 har väl plant insteg från 760 mm, även om vissa auktoriteter gör gällande att Stockholms läns pendeltågsnät nominellt har 730 mm plattformar. Skillnaden i höjd skulle alltså vara 390 mm, vilket jag tycker stämmer hyfsat bra överens med vad man ser på trådinledarens bilder.
Arlanda Södra och Norra (används enbart av Arlanda Express) har rimligtvis samma plattformshöjd. För Arlanda Central (övrig tågtrafik) beskrivs plattformarna på följande sätt:
Vad det nu betyder för plattformshöjden på Arlanda C?Arlandabanan skrev:Arlanda Express, SJ:s snabbtåg X3000 och regionaltåg har plana insteg för en enkel ombordstigning på Arlandas stationer. SL:s pendeltåg är inte anpassade till plattformshöjden på Arlanda central. För den som önskar ledsagning finns en mötespunkt på varje station där assistans kan begäras för förflyttning mellan stationen och flygterminalen.
Riksrevisionen återkommer i sin granskning flera gånger till detta: https://www.riksrevisionen.se/download/ ... PASSAD.pdf
Eller med andra ord: allt är Calle Bildts fel.Riksrevisionen skrev:Hur plattformarna vid Arlanda flygplats och vid Stockholms central utformades kan få konsekvenser för hur Arlandabanan kan utnyttjas efter avtalsperiodens slut.
A-Train byggde, för att underlätta ombordstigning, plattformar som är högre och även kortare än plattformarna vid de flesta andra järnvägsstationer i Sverige. Om tågoperatörer efter avtalsperiodens slut vill köra andra typer av tåg än de som nu används av A-Train kommer det att kräva investeringar. Om avvikelser från standard vad gäller exempelvis plattformarnas utformning accepteras i framtida OPS-avtal, bör fördelarna med detta vägas mot nackdelarna.
[.......... ]
Arlandabaneavtalen innebar att A-Train byggde huvuddelen av anläggningarna inklusive stationer och plattformar vid Arlanda. Hur plattformarna skulle utformas specificerades inte i avtalen. Det finns till exempel inga krav på att plattformarna skulle ha samma höjd och längd som plattformar vid de flesta övriga svenska tågstationer. Enligt företrädare för A-Train valde bolaget att bygga högre plattformarna för att underlätta för passagerarna att stiga ombord.
[.......... ]
Arlandabaneavtalen innehåller inte krav på att plattformarna utformas med samma höjd och längd som plattformarna vid andra svenska ärnvägsstationer. Plattformarna vid A-Trains stationer på Arlanda (Arlanda Norra och Södra) och vid Stockholms central (plattform 1 och 2) är kortare och högre än vad som är vanligast förekommande vid övriga järnvägsstationer i Sverige. Högre plattformar byggdes för att underlätta
ombordstigning. På grund av plattformarnas utformning kan i dagsläget enbart A-Trains särskilt anpassade tågsätt använda dessa plattformar. Att plattformarna har annan höjd och längd kan få konsekvenser när staten vid avtalstidens slut tar över driften från A-Train och andra tågoperatörer med andra typer av tåg eventuellt vill trafikera Arlandabanan. 5
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den tisdag 11 juli 2023 22:48, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Arlanda Express nivåskillnad?
Se 3.3.2:dr Cassandra Nojdh skrev: ↑tisdag 11 juli 2023 22:42 Arlanda Södra och Norra (används enbart av Arlanda Express) har rimligtvis samma plattformshöjd.
https://assets.ctfassets.net/j7cxk46hxw ... pdf#page21
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Arlanda Express nivåskillnad?
(Här kommer en bump, men jag har inte varit på forum länge)Lennart Petersen skrev: ↑tisdag 11 juli 2023 20:01Ja dom är byggda i England men det har nog ingen betydelse i sammanhanget.
Beställaren får ju de dimensioner och utförande som man önskar så vad som gäller i tillverkningslandet spelar ingen roll .
X3 har väl t.ex bredare vagnsprofil än vad som gäller i England.
Ungefär som min bil. Den är byggd i England. Trots att den är japansk och levererades till Sverige. Den funkar utmärkt (och har inte speciellt högt insteg).
(Förlåt)
Professionell tyckare
Re: Arlanda Express nivåskillnad?
Alltså samma anledning som man valt plattformsdörrar vid T-centralen och Odenplan att enbart passa en tågtillverkares tågmodell...
Annars skulle exempelvis Mälartåg kunnat använda samma spår.
Genius on call