Gamla Lidingöbrons sista resa
Postat: fredag 02 juni 2023 17:51
När lördagens trafikdygn är över så är det slutåkt över Gamla Lidingöbron. Den 4 juni stängs den för gott.
Den 11 september påbörjas trafiken på den nya bron.Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Eller snarare från kommunstyrelsen. Daniel Källenfors är ju utsocknes. Vad "Lidingö" säger är oklart. Sedan är väl de flesta av Lidingös problem just Daniel "Ge oss inte mer pengar" Källenfors fel, hans modell är ju att ha så lite utgifter som möjligt, även när det är dumsnålt.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑fredag 02 juni 2023 20:32 Hårda ord från Lidingö: LIDINGÖBORNA MÅSTE KUNNA LITA PÅ LIDINGÖBANAN IGEN!
Istället för att lufta sina allmänna politiska fördomar, komma med påståenden om "utsocknes", ifrågasätta begreppet "Lidingö" etc. kanske hr. Ahltorp kunde bidra med något i det ämne som den av mig refererade artikeln avser.Magnus Ahltorp skrev: ↑fredag 02 juni 2023 21:27Eller snarare från kommunstyrelsen. Daniel Källenfors är ju utsocknes. Vad "Lidingö" säger är oklart. Sedan är väl de flesta av Lidingös problem just Daniel "Ge oss inte mer pengar" Källenfors fel, hans modell är ju att ha så lite utgifter som möjligt, även när det är dumsnålt.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑fredag 02 juni 2023 20:32 Hårda ord från Lidingö: LIDINGÖBORNA MÅSTE KUNNA LITA PÅ LIDINGÖBANAN IGEN!
Jag är ledsen att jag skriver så kryptiskt. Här mera utförligt:dr Cassandra Nojdh skrev: ↑fredag 02 juni 2023 21:52Istället för att lufta sina allmänna politiska fördomar, komma med påståenden om "utsocknes", ifrågasätta begreppet "Lidingö" etc. kanske hr. Ahltorp kunde bidra med något i det ämne som den av mig refererade artikeln avser.Magnus Ahltorp skrev: ↑fredag 02 juni 2023 21:27Eller snarare från kommunstyrelsen. Daniel Källenfors är ju utsocknes. Vad "Lidingö" säger är oklart. Sedan är väl de flesta av Lidingös problem just Daniel "Ge oss inte mer pengar" Källenfors fel, hans modell är ju att ha så lite utgifter som möjligt, även när det är dumsnålt.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑fredag 02 juni 2023 20:32 Hårda ord från Lidingö: LIDINGÖBORNA MÅSTE KUNNA LITA PÅ LIDINGÖBANAN IGEN!
Ja, hr. Ahlstorps förtydliganden ändrar egentligen ingenting. Att de två herrar som skrivit debattartikeln i Lidingö Nyheter representerar kommunen framgår med all önskvärd tydlighet. Ingen - inte heller jag - har påstått att det talar för "Lidingö i stort". Eftersom Lidingö inte är Nordkorea finns det knappast någon som kan göra anspråk på det. Däremot kommer detta yttrande från "Lidingö" i någon mening, så jag tycker att min rubricering är fullt korrekt. Hr. Ahlstorps övriga åsikter har med Lidingöpolitiken i allmänhet att göra, och saknar relevans för det som tas upp i debattartikeln, nämligen :Magnus Ahltorp skrev: ↑lördag 03 juni 2023 8:55 Jag är ledsen att jag skriver så kryptiskt. Här mera utförligt:
- Daniel Källenfors är representant för Lidingö kommun, inte Lidingö i stort, vilket jag tycker spelar roll.
- Att Daniel Källenfors inte är från Lidingö spelar roll, eftersom han i sin politik vill "bevara" Lidingö. Han vill inte att nya bostäder byggs så att andra kan göra samma sak som han gjort, dvs flytta till Lidingö, något som skulle vara positivt för Lidingöbanan.
- Att han är känd för "effektivitet" spelar roll, för det är den politiken som gör att landstinget har för lite pengar.
Det vore ju intressant om detta kunde tas upp till diskussion istället!Lidingö Tidning (debattartikel: Daniel Källenfors, Anders Paulsen skrev:Nu på söndag stängs Lidingöbanan av mellan Baggeby och Ropsten för att koppla in nya Lilla Lidingöbron. När tågtrafiken öppnar igen i början av september är ett oeftergivligt krav från Lidingö stad att tågtrafiken ska fungera friktionsfritt utan inställda avgångar.
Det senaste året har Lidingöbanan drabbats av alldeles för många inställda turer. Förra året ställdes hela 1760 avgångar in. Orsakerna har varierat, men mest problem tycks de nya spårvagnarna ha orsakat även om banfel, signalfel, personalbrist och bristande snöröjning också sticker ut med oacceptabelt höga tal.
Till och med mars månad i år har 1128 avgångar ställts in. Om man drar ut det till en årstrend riskerar alltså 2023 att bli ännu värre än 2022. Så kan vi inte ha det! Lidingö stad har satsat stora pengar på en helt ny bro för den miljövänliga spårvägstrafiken. Regionens skattebetalare har investerat miljardbelopp i nya vagnar och upprustad bana. Då måste SL också ta sitt ansvar och se till att tågtrafiken fungerar störningsfritt. Invånarna på södra Lidingö har drabbats hårt av alla störningar och börjar tappa förtroendet för Lidingöbanan. Så får det inte fortsätta!
Det skulle bara bli mer trängsel på vagnarna, det tycker jag inte är något positivt.Magnus Ahltorp skrev: ↑lördag 03 juni 2023 8:55 Att Daniel Källenfors inte är från Lidingö spelar roll, eftersom han i sin politik vill "bevara" Lidingö. Han vill inte att nya bostäder byggs så att andra kan göra samma sak som han gjort, dvs flytta till Lidingö, något som skulle vara positivt för Lidingöbanan.
Det är väl en ganska rimlig utgångspunkt. A36-kompromissen och diskussionerna kring denna var jag tyvärr själv indragen i för rätt länge sedan (det var innan jag köpte min skoter och förlorade allt intresse för kollektiv lokaltrafik), bl.a. dessa idiotismer:daniel_s skrev: ↑lördag 03 juni 2023 10:53 Det är dock inte för mycket begärt att vagnarna ska rulla någotsånär enligt tidtabellen.
Idag finns det 9 vagnar som ska räcka till 7 tåg i rusningen. Många dagar har dock endast 5 vagnar funnits tillgängliga, exempelvis igår. Det är ingen vidare tillgänglighet. Till viss del är ju detta en nackdel med konceptet att tåget består av en enda lång vagn. Så fort något är felaktigt så är 1/9 av vagnparken utslagen. Med de gamla tågen, som bestod av tre vagnar, var det mindre känsligt. Om det t ex small en motor så fick då 1/14 av motorvagnarna tas ur trafik och om 4 andra motorvagnar redan var trasiga kunde det femte tåget ändå gå ut med två vagnar i stället för tre.
Nu har jag helt hoppat över diskussionen om vagnarnas kvalitet, ansvar mm som jag redan har bidragit tillräckligt till. Men jag vill passa på att tala mig varm för att Lidingöbanan så snart som möjligt bör gå över till 60-meterståg med två vagnar, det vore mycket bättre för alla inblandade och mer robust.
Allt annat lika, visst. Men eftersom Lidingömoderaterna har varit stora motståndare till en tillräcklig ökning av nya bostäder är det ju "rimligt" att inte göra de investeringar som egentligen skulle behövas. Observera att även landstingsmoderater (Paul Lindquist) och MUF har varit negativa till Lidingömoderaterna:Diripsi skrev: ↑lördag 03 juni 2023 10:25Det skulle bara bli mer trängsel på vagnarna, det tycker jag inte är något positivt.Magnus Ahltorp skrev: ↑lördag 03 juni 2023 8:55 Att Daniel Källenfors inte är från Lidingö spelar roll, eftersom han i sin politik vill "bevara" Lidingö. Han vill inte att nya bostäder byggs så att andra kan göra samma sak som han gjort, dvs flytta till Lidingö, något som skulle vara positivt för Lidingöbanan.
Paul Lindquist skrev:Som representant för Lidingö i landstinget är jag den förste att vilja arbeta för mer och bättre kollektivtrafik för Lidingöborna. Men om jag ska kunna göra det med någon trovärdighet måste Lidingö också vara beredd att bidra till regionens utveckling.
Då kan man inte, vilket dessvärre har blivit Lidingömoderaternas nya linje, både kräva mer kollektivtrafik och samtidigt deklarera att man ska minska bostadsbyggandet. (källa)
Jag är och var emot en tunnelbana som bara går till Torsvik, men faktum är att motståndet mot Sverigeförhandlingenpengarna handlade om att Lidingömoderaterna inte ville ha flera bostäder, inte trafikslaget i sig.Carl Henrik Linder (MUF) skrev: Tunnelbaneförfrågan våren 2016 avbröts på Lidingös initiativ efter en ansökan som gjordes efter ett initiativ av Stockholms Läns Landsting. I övriga trafikprojekt som Sverigeförhandlingen har hand om är det kommunerna själva som sänder ansökan.
Uppenbarligen finns statlig moral att subventionera Lidingö med kapacitetstarka spårresurser ifall ansökningsprocessen går till på korrekt sätt.
Det viktigaste är att ingen bär något som helst ansvar för den uppkomna situationen!daniel_s skrev: ↑lördag 03 juni 2023 10:53 Det är dock inte för mycket begärt att vagnarna ska rulla någotsånär enligt tidtabellen.
Idag finns det 9 vagnar som ska räcka till 7 tåg i rusningen. Många dagar har dock endast 5 vagnar funnits tillgängliga, exempelvis igår. Det är ingen vidare tillgänglighet. Till viss del är ju detta en nackdel med konceptet att tåget består av en enda lång vagn. Så fort något är felaktigt så är 1/9 av vagnparken utslagen. Med de gamla tågen, som bestod av tre vagnar, var det mindre känsligt. Om det t ex small en motor så fick då 1/14 av motorvagnarna tas ur trafik och om 4 andra motorvagnar redan var trasiga kunde det femte tåget ändå gå ut med två vagnar i stället för tre.
Nu har jag helt hoppat över diskussionen om vagnarnas kvalitet, ansvar mm som jag redan har bidragit tillräckligt till. Men jag vill passa på att tala mig varm för att Lidingöbanan så snart som möjligt bör gå över till 60-meterståg med två vagnar, det vore mycket bättre för alla inblandade och mer robust.
Dubbelspår Högberga-Brevik fanns med i planeringen (markutrymme finns) men ströks ganska sent i projektet av ekonomiska skäl har jag fått mig berättat. Man får ändå vara glad över upprustningen 2013-2015, idag hade regionen kanske inte fattat ett beslut om en så stor investering på Lidingö.Magnus Ahltorp skrev: ↑lördag 03 juni 2023 12:56
...
2x30-metersvagnar som andra nämner och avskaffade av alla mötesstationer hade varit förhållandevis lätta åtgärder som skulle ha förbättrat driftsäkerheten väsentligt. Nu när bron blir dubbelspårig är ju de enda mötesstationerna Högberga och Brevik, som förbinds av ett enkelspår som hade varit mycket lätt att göra om till ett dubbelspår.
Fler bostäder är nyckeln till bättre kollektivtrafik/jes skrev: ↑lördag 03 juni 2023 17:05Dubbelspår Högberga-Brevik fanns med i planeringen (markutrymme finns) men ströks ganska sent i projektet av ekonomiska skäl har jag fått mig berättat. Man får ändå vara glad över upprustningen 2013-2015, idag hade regionen kanske inte fattat ett beslut om en så stor investering på Lidingö.
Lidingös nya bostadspolitik kan ha något med saken att göra...Lidingö Nyheter skrev:Alla politiska partier i Lidingö önskar bättre kollektivtrafik av region Stockholm för Lidingö.
Efter Lidingöbanans upprustning har inga nämnvärda förbättringar genomförts. Förklaringen är Lidingös blygsamma bostadsbyggande.
Så man kan inte tänka sig mer kapacitet , tätare trafik, längre tåg ?Diripsi skrev: ↑lördag 03 juni 2023 10:25Det skulle bara bli mer trängsel på vagnarna, det tycker jag inte är något positivt.Magnus Ahltorp skrev: ↑lördag 03 juni 2023 8:55 Att Daniel Källenfors inte är från Lidingö spelar roll, eftersom han i sin politik vill "bevara" Lidingö. Han vill inte att nya bostäder byggs så att andra kan göra samma sak som han gjort, dvs flytta till Lidingö, något som skulle vara positivt för Lidingöbanan.
SL kunde i vart fall inte tänka sig det när de renoverade banan, trist.Lennart Petersen skrev: ↑lördag 03 juni 2023 19:25Så man kan inte tänka sig mer kapacitet , tätare trafik, längre tåg ?Diripsi skrev: ↑lördag 03 juni 2023 10:25Det skulle bara bli mer trängsel på vagnarna, det tycker jag inte är något positivt.Magnus Ahltorp skrev: ↑lördag 03 juni 2023 8:55 Att Daniel Källenfors inte är från Lidingö spelar roll, eftersom han i sin politik vill "bevara" Lidingö. Han vill inte att nya bostäder byggs så att andra kan göra samma sak som han gjort, dvs flytta till Lidingö, något som skulle vara positivt för Lidingöbanan.
Jag har bott på Lidingö i 33 år och bostadspolitiken är densamma. Stora utvecklingsprojekt under de här åren är Gåshaga och Dalénum, samtliga utmed Lidingöbanan. Annars har det nog byggts och byggs men det handlar mera om förtätning, till exempel Larsberg, Högberga och Brevik. Nästa större projekt är Högsätra där detaljplanen är ute på samråd.
Självklart är det områdena kring Lidingöbanan som är intressanta för större utvecklingsprojekt. Det finns däremot en uttalad ambition att inte bygga så mycket från de styrande partiernas håll. Alltså blir det ofta mesiga projekt. Högsätra är onödigt begränsat när det gäller storlek på de nya husen./jes skrev: ↑lördag 03 juni 2023 20:48 Jag har bott på Lidingö i 33 år och bostadspolitiken är densamma. Stora utvecklingsprojekt under de här åren är Gåshaga och Dalénum, samtliga utmed Lidingöbanan. Annars har det nog byggts och byggs men det handlar mera om förtätning, till exempel Larsberg, Högberga och Brevik. Nästa större projekt är Högsätra där detaljplanen är ute på samråd.
Det behövs ingen expropriation. Kommunen behöver bara respektera den av Moderaterna i andra sammanhang så omhuldade äganderätten så löser det sig av sig själv./jes skrev: ↑lördag 03 juni 2023 20:48 På sträckan Högberga-Käppala finns ju många villor att expropiera för att inte tala om att flytta Käppalaverket någon annan stans, vem vill ta hand om skiten från elva /11/ kommuner? Det finns alltså mark att bygga nya stora bostadsområden på, fram med röjsågen och lite dynamit.
En omdragning av Lidingöbanan via Lidingö centrum skulle effektivisera kollektivtrafiken på Lidingö genom att skapa en lokal knutpunkt. Dessutom skulle Lidingöbanans upptagningsområde öka. Det nya dubbelspåret skulle också medge tätare och robustare trafik. Men tyvärr är det för mycket oenighet./jes skrev: ↑lördag 03 juni 2023 20:48 Utanför Lidingöbanans upptagningsområde har kommunstyrelsen i veckan beslutat att utreda eventuell överdäckning av infarten till Lidingö. Nya bostäder i centrum har lagts på is på grund av djup oenighet. Lojo-området förtätas med ny bebyggelse just nu, Rudboda står på tur.