[Lund] Person med elsparkcykel påkörd
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
[Lund] Person med elsparkcykel påkörd
Enligt Aftonbladet så blev en man med elsparkcykel påkörd i Lund. Personen hamnade inte under vagnen och fördes till sjukhus i ambulans.
Hur ser olycksstatistiken ut hittills i Lund?
Hur ser olycksstatistiken ut hittills i Lund?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3506
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: [Lund] Person med elsparkcykel påkörd
Odd skrev: ↑onsdag 05 april 2023 16:17 Enligt Aftonbladet så blev en man med elsparkcykel påkörd i Lund. Personen hamnade inte under vagnen och fördes till sjukhus i ambulans.
Hur ser olycksstatistiken ut hittills i Lund?
Lite googlande gör väl gällande att detta var den andra personen som blivit påkörd av en spårvagn i Lund.
- Sven Blomberg
- Inlägg: 927
- Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15
Re: [Lund] Person med elsparkcykel påkörd
Är inte elsparkcyklar likställda med "vanlig" cykel? Då ska man väl leda den, då man skall korsa en gata på ett övergångställe?
Medlem nr 266
Re: [Lund] Person med elsparkcykel påkörd
Det är väl inga övergångsställen det handlar om egentligen utan snarare en sorts gång- och cykelvägskorsningar. Sen kör ju battericyklisterna lite som de vill ändå.Sven Blomberg skrev: ↑torsdag 06 april 2023 11:16 Är inte elsparkcyklar likställda med "vanlig" cykel? Då ska man väl leda den, då man skall korsa en gata på ett övergångställe?
Re: [Lund] Person med elsparkcykel påkörd
Vem som gjort fel i sammanhanget torde väl vara solklart. Spårvagn har väl strikt företräde före allt utom utryckningsfordon. Sedan är det väl aldrig roligt att bli påkörd.
Professionell tyckare
Re: [Lund] Person med elsparkcykel påkörd
Företräde hit och dit. Man orsakar väl sin egen olycka för att man inte ser sig för. Vad kan samhället göra för att cykelförare ska se sig för?
Re: [Lund] Person med elsparkcykel påkörd
Visserligen. Men blir du påkörd på ett övergångställe och har orsakat olyckan själv, genom att till exempel springa ut från bakom ett träd, så får ändå bilisten skulden. Samverkan är inte på allas villkor. Bilister ska samverka, cyklister och gångtrafikanter "behöver" inte göra det. Det blir en ensidig samverkan.
Professionell tyckare
Re: [Lund] Person med elsparkcykel påkörd
Nja, det är ju inte korrekt. En bilförare eller för den delen vilken trafikant som helst ska iaktta omsorg och försiktighet mm, men man ansvarar inte för andras avsiktliga handlingar.
Re: [Lund] Person med elsparkcykel påkörd
Detta har varit uppe tidigare. Spårvagnar har INTE företräde och ingen annan heller utom möjligen polis och räddningstjänst. Bilar, cyklar, el-dito mm. har väjningsplikt mot spårvagn och ev. tåg.
Re: [Lund] Person med elsparkcykel påkörd
Nu motsäger du dig själv. Om spårvagnar inte har företräde, och andra fordon har väjningsplikt kommer ju inte någon köra.
Re: [Lund] Person med elsparkcykel påkörd
Suck. Meningslös amatördiskussion! Den som inte har väjningsplikt har alltid i åtminstone någon mening företräde, det kan inte trafikskolejargongen ändra på.
Men det som egentligen är relevant är ju hur man bygger korsningarna. Där har man alldeles snurrat bort sig i Lund! Det är skymda utfarter och inga staket och alla fel på en gång, och arkitekterna yrar om barriärfrihet. Urk!
Men det som egentligen är relevant är ju hur man bygger korsningarna. Där har man alldeles snurrat bort sig i Lund! Det är skymda utfarter och inga staket och alla fel på en gång, och arkitekterna yrar om barriärfrihet. Urk!
Re: [Lund] Person med elsparkcykel påkörd
Nej, du får cykla över på ett övergångsställe.Sven Blomberg skrev: ↑torsdag 06 april 2023 11:16 Är inte elsparkcyklar likställda med "vanlig" cykel? Då ska man väl leda den, då man skall korsa en gata på ett övergångställe?
Re: [Lund] Person med elsparkcykel påkörd
Ber om ursäkt. Så är det naturligtvis. Ingen har strikt företräde mer än blåljus. Men de andra har väjningsplikt och borde rätta sig efter den.
Professionell tyckare
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: [Lund] Person med elsparkcykel påkörd
Begreppet vi ska hålla oss till är att "lämna fri väg för spårvagn". Innebörden är därmed att den som inte framför spårvagn skall lämna fri väg för denna, det vill säga att väja.
Slutsats: Om en (el)sparcyklist har kolliderat med en spårvagn torde denne inte ha lämnat fri väg för spårvagnen. Någon däremot?
Ju förr dess bättre.
Re: [Lund] Person med elsparkcykel påkörd
I vardera änden av ett övergångsställe brukar det finnas en gångbana och på den får man inte cykla. Det är väl rätt meningslöst att leda ut cykeln på övergångsstället, sätta sig på den den och cykla till andra sidan, kliva av och leda cykeln in på gångbanan. Om inte gatan är väldigt bred, går det nog fortare att leda cykeln över. Om det finns en cykelbana intill gångbana, så finns det väl också en cykelpassage eller cykelöverfart intill övergångsstället. Då är det förstås lämpligast att cykla där.BSB101 skrev: ↑måndag 10 april 2023 14:21Nej, du får cykla över på ett övergångsställe.Sven Blomberg skrev: ↑torsdag 06 april 2023 11:16 Är inte elsparkcyklar likställda med "vanlig" cykel? Då ska man väl leda den, då man skall korsa en gata på ett övergångställe?
Re: [Lund] Person med elsparkcykel påkörd
”Blåljus” har inte alls strikt företräde. De har i själva verket en särskild försiktighetsbestämmelse som gäller när de åsidosätter trafikregler. Enkelt uttryckt så har utryckningsfordonets förare hela ansvaret för att det inte sker någon olycka om de gör något som en bilförare normalt inte får göra. Till exempel kör mot rött ljus ellet åsidosätter väjningsplikt.
Re: [Lund] Person med elsparkcykel påkörd
En sanning med modifikation. Nå, du har säkert rätt i sak. Men när jag var yngre jobbade det på närmsta livsmedelsaffär en ung förälder med två icke myndiga barn. Denna förälder körde in mot huvudorten i kommunen, blev påkörd i en korsning där bilar från vänster dels hade väjningsplikt med skylt, dels... ja de kom från vänster. Från vänster kom också en bil i hög hastighet och körde in i sidan på förälderns bil. Personen dog omgående. De som körde på från vänster körde en civil polisbil. (Det stod en del om olyckan i tidningen, bland annat att de civila poliserna inte skulle anses vållande till olyckan...) Det kom inte ens en ursäkt till familjen, än mindre skadestånd eller liknande. Nu är det här preskriberat sedan länge, därför har jag avidentifierat tid, plats och personer så gott jag kunnat. Men ibland blir det inte som lagen föreskriver. Eller som min körskollärare sa: kör aldrig någonsin på en bil i statens eller landstingets tjänst, du får aldrig rätt.daniel_s skrev: ↑tisdag 11 april 2023 7:49”Blåljus” har inte alls strikt företräde. De har i själva verket en särskild försiktighetsbestämmelse som gäller när de åsidosätter trafikregler. Enkelt uttryckt så har utryckningsfordonets förare hela ansvaret för att det inte sker någon olycka om de gör något som en bilförare normalt inte får göra. Till exempel kör mot rött ljus ellet åsidosätter väjningsplikt.
Professionell tyckare
Re: [Lund] Person med elsparkcykel påkörd
Som jag skrev så är det inte olagligt att cykla på ett övergångsställe vilket angavs i tidigare inlägg. At det enbart är gångbana/trottoar som ansluter är mest vanligt i centrala delarna av landets städer. Mer vanligt är att det är en gång- och cykelväg som ansluter.Harald skrev: ↑måndag 10 april 2023 20:35I vardera änden av ett övergångsställe brukar det finnas en gångbana och på den får man inte cykla. Det är väl rätt meningslöst att leda ut cykeln på övergångsstället, sätta sig på den den och cykla till andra sidan, kliva av och leda cykeln in på gångbanan. Om inte gatan är väldigt bred, går det nog fortare att leda cykeln över. Om det finns en cykelbana intill gångbana, så finns det väl också en cykelpassage eller cykelöverfart intill övergångsstället. Då är det förstås lämpligast att cykla där.BSB101 skrev: ↑måndag 10 april 2023 14:21Nej, du får cykla över på ett övergångsställe.Sven Blomberg skrev: ↑torsdag 06 april 2023 11:16 Är inte elsparkcyklar likställda med "vanlig" cykel? Då ska man väl leda den, då man skall korsa en gata på ett övergångställe?
Re: [Lund] Person med elsparkcykel påkörd
Spårvagnar är också mest vanliga i de centrala delarna av landets städer. (Undantag Stockholm)
Re: [Lund] Person med elsparkcykel påkörd
Och då finns det som jag skrev i regel en cykelpassage bredvid övergångsstället där det då är lämpligast att cykla.BSB101 skrev: ↑söndag 16 april 2023 14:49Som jag skrev så är det inte olagligt att cykla på ett övergångsställe vilket angavs i tidigare inlägg. At det enbart är gångbana/trottoar som ansluter är mest vanligt i centrala delarna av landets städer. Mer vanligt är att det är en gång- och cykelväg som ansluter.Harald skrev: ↑måndag 10 april 2023 20:35I vardera änden av ett övergångsställe brukar det finnas en gångbana och på den får man inte cykla. Det är väl rätt meningslöst att leda ut cykeln på övergångsstället, sätta sig på den den och cykla till andra sidan, kliva av och leda cykeln in på gångbanan. Om inte gatan är väldigt bred, går det nog fortare att leda cykeln över. Om det finns en cykelbana intill gångbana, så finns det väl också en cykelpassage eller cykelöverfart intill övergångsstället. Då är det förstås lämpligast att cykla där.
https://goo.gl/maps/QJSWWMbK4pmDdamD8
Alternativt finns varken det ena eller det andra.
https://goo.gl/maps/kARGD3LgdwjYLuWd8