Sida 1 av 3

UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?

Postat: fredag 17 mars 2023 12:28
av Enceladus
Enhetstaxa införs i Region Uppsala
Bussmagasinet skrev:Region Uppsala planerar att nästa år avskaffa zonerna i kollektivtrafiken och istället införa enhetstaxa. En av konsekvenserna blir att resandet med kollektivtrafik i regionen kommer att öka med 10 – 15 procent. Den 27 mars ska politikerna i regionens trafik- och utbildningsnämnd fatta beslut om det nya taxesystemet.

[...]

–Jag är glad att kunna presentera en denna förändring som underlättar för alla resenärer i och till vårt län. Med tidstaxan tar vi bort onödiga hinder och gör det enklare att resa hållbart. Dessutom skapar vi förutsättningar för smarta biljett- och betallösningar, såsom “Blippa och res med betalkort”, säger Cecilia Linder (M), ordförande i Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden i Region Uppsala.
Region Uppsala planerar att kopiera SL:s enhetstaxa. Enkelbiljetten kommer att gälla i 75 minuter, precis som hos SL. I praktiken är detta en tidsbaserad taxa, i motsats till den än så länge vanligare avståndsbaserade taxan. UL väljer också att kalla systemet för just tidstaxa. SL föredrar namnet enhetstaxa.

En av motiveringarna till införandet av enhetstaxa/tidstaxa är möjligheten att blippa med betalkort i hela UL-trafiken. Som bekant har Skånetrafiken och Östgötatrafiken infört ett av resenärerna uppskattat pristak med betalkort. Dessvärre gäller detta inte i hela trafiken på grund av en avståndsbaserad taxa.

Tidstaxa innebär att det blir billigare att åka snabbt på längre avstånd. Som bekant har pendeltåg en låg personkilometerkostnad. Detta beror bland annat på att pendeltågen går snabbt. Med det nya systemet blir det alltså billigare att åka tåg mellan Stockholm och Uppsala, åtminstone med pendeltåg.

Tyvärr har Mälartåg fortfarande inte lokal taxa i hela Mälardalen, till skillnad från Öresundståg i Sydsverige. Det finns dock planer på att införa detta. Kommer SJ:s Uppsalapendel att ha något existensberättigande när det blir billigare att åka med Mälartåg med såväl enkelbiljett som periodbiljett?

Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?

Postat: lördag 18 mars 2023 10:38
av kildor
Du menar om det blir billigare? Något beslut om SL-giltighet på Mälartåg finns inte ännu. Och Movingo gäller ju på SJ:s Uppsalapendel, så där blir det ingen skillnad. SJ kommer nog fortsätta att köra tågen så länge som de är kommersiellt lönsamma. Och om det blir billigare enkelbiljetter på Mälartåg så kanske SJ väljer att följa efter. Eller inte. Redan idag är det ju billigare med Mälartåg om man köper biljett samma dag (100 kr jämfört med 104 kr). Och det verkar funka ändå. SJ har ju dessutom en annan prissättningsmodell: Det är billigare att boka i förväg, och de har bättre barn- och pensionärsrabatter. Plus att det är billigare att boka en genomgående resa, t.ex. Uppsala-Göteborg. Slutligen så har inte Mälartåg några överblivna fordon att ersätta SJ:s avgångar med. Så jag tror inte att SJ:s Uppsalapendel kommer försvinna i första taget.

Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?

Postat: lördag 18 mars 2023 12:38
av Enceladus
kildor skrev: lördag 18 mars 2023 10:38 Du menar om det blir billigare? Något beslut om SL-giltighet på Mälartåg finns inte ännu. Och Movingo gäller ju på SJ:s Uppsalapendel, så där blir det ingen skillnad. SJ kommer nog fortsätta att köra tågen så länge som de är kommersiellt lönsamma. Och om det blir billigare enkelbiljetter på Mälartåg så kanske SJ väljer att följa efter. Eller inte. Redan idag är det ju billigare med Mälartåg om man köper biljett samma dag (100 kr jämfört med 104 kr). Och det verkar funka ändå. SJ har ju dessutom en annan prissättningsmodell: Det är billigare att boka i förväg, och de har bättre barn- och pensionärsrabatter. Plus att det är billigare att boka en genomgående resa, t.ex. Uppsala-Göteborg. Slutligen så har inte Mälartåg några överblivna fordon att ersätta SJ:s avgångar med. Så jag tror inte att SJ:s Uppsalapendel kommer försvinna i första taget.
Förra året hoppades Tamsons (M) att SL-giltighet på Mälartåg skulle införas "någon gång 2023". De flesta partier tycks stödja förslaget. Dessutom nämns det i SL:s "Kollektivtrafikplan 2050". Jag utgår från att SL-giltighet på Mälartåg införs inom en snar framtid. Fendert (MP) har gett ett bra intryck hittills.

En av poängerna med UL:s nya taxemodell är att harmonisera biljettutbudet med SL (se sidan 7):
Region Uppsala skrev:För att förenkla länsöverskridande kombinationsresor samt att bemöta efterfrågan om student- och pensionärsrabatt, föreslås ULs resenärskategorier harmoniseras med SL och Mälartåg.

Fyra resenärskategorier introduceras: vuxen, ungdom, student och pensionär. Biljettutbudet får två prisnivåer, vuxenpris och rabatterat pris. Resenärskategorierna ungdom, student och pensionär får rätt att resa till rabatterat pris.
Därmed blir SL/UL väsentligt billigare än SJ för samtliga resenärskategorier. Att Movingo saknar rabatter för pensionärer spelar ingen roll då SL/UL ersätter.

Vidare verkar tågtrafiken mellan Stockholm och Uppsala ha särskilt fokus i utredningen (se sidan 6):
Region Uppsala skrev:En annan återkommande synpunkt är att prissättningen uppfattas som orättvis för den som reser med enkelbiljett över zongräns. Kollektivtrafiken upplevs otillgänglig och hämmar tillväxten för spontant långväga resande, bilen blir ett attraktivt alternativ till kollektivtrafiken.

Även UL/SL-erbjudandet upplevs svårt att förstå, särskilt för resenärer som reser från Stockholm till Uppsala län.
Region Uppsala vill att det ska vara enklare att åka spontant mellan Stockholm och Uppsala. Vuxenpriset väntas landa på 73-76 kr och det rabatterade priset på 49-52 kr. För den som har en periodbiljett i en av regionerna blir det ungefär halva priset, alltså väsentligt billigare än SJ.

Visserligen tar det några år för Mälartåg att beställa nya fordon, men optionen finns i det nuvarande avropsavtalet med Stadler. Därtill har Tåg i Bergslagen beställt sju stycken ER1-fordon som egentligen inte behövs kapacitetsmässigt.

Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?

Postat: lördag 18 mars 2023 17:07
av kildor
Det är bekvämt för Tamsons att "hoppas" på saker i slutet på en mandatperiod och inför en valrörelse. Men SL:s budget har underskott och "det krävs anpassningar, effektiviseringar och intäktsökningar i storleksordningen ca 2 miljarder" fram till 2025 enligt SL. Då blir det knepigare att subventionera regionaltågstrafiken ytterligare. Det vore bra med SL-giltighet på Mälartåg, men jag är inte lika hoppfull som du på ett snabbt genomförande. Resonemanget i ditt inlägg bygger på att ett sådant beslut fattas eller att någon annan prissänkning på Movingo/Mälartågs biljetter genomförs. Annars blir ju priset på Mälartåg oförändrat.

När det gäller fordonsfrågan så har jag svårt att se att Tåg i Bergslagen skulle släppa sina nyinköpta tåg. De ska ju ersätta motsvarande antal gamla tåg. Och jag har också svårt att se poängen med att låta regionerna köpa in ytterligare fordon enbart för att slå ut SJ:s regionaltågstrafik och kunna erbjuda lokaltaxa på alla regionaltåg mellan Uppsala och Stockholm (periodkort/Movingo gäller ju redan på SJ:s regionaltåg).

Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?

Postat: lördag 18 mars 2023 19:07
av Enceladus
kildor skrev: lördag 18 mars 2023 17:07 Det är bekvämt för Tamsons att "hoppas" på saker i slutet på en mandatperiod och inför en valrörelse. Men SL:s budget har underskott och "det krävs anpassningar, effektiviseringar och intäktsökningar i storleksordningen ca 2 miljarder" fram till 2025 enligt SL. Då blir det knepigare att subventionera regionaltågstrafiken ytterligare. Det vore bra med SL-giltighet på Mälartåg, men jag är inte lika hoppfull som du på ett snabbt genomförande. Resonemanget i ditt inlägg bygger på att ett sådant beslut fattas eller att någon annan prissänkning på Movingo/Mälartågs biljetter genomförs. Annars blir ju priset på Mälartåg oförändrat.

När det gäller fordonsfrågan så har jag svårt att se att Tåg i Bergslagen skulle släppa sina nyinköpta tåg. De ska ju ersätta motsvarande antal gamla tåg. Och jag har också svårt att se poängen med att låta regionerna köpa in ytterligare fordon enbart för att slå ut SJ:s regionaltågstrafik och kunna erbjuda lokaltaxa på alla regionaltåg mellan Uppsala och Stockholm (periodkort/Movingo gäller ju redan på SJ:s regionaltåg).
Skribentens resonemang vilar på ett antal tveksamma antaganden. SJ måste också köpa in fordon för sin regionaltågstrafik i Mälardalen. Eftersom SJ är ett vinstdrivande företag så är det resenärerna som får stå för fiolerna. Dessutom innebär Movingo-avtalet att regionerna får lägre intäkter för sin övriga trafik. Varför skulle detta upplägg vara billigare än att upphandla regionaltågstrafiken på samma sätt som all annan kollektivtrafik?

Vidare har olika utredningar konstaterat att genomgående trafikering ger ett betydligt bättre ekonomiskt resultat jämfört med vändande trafikering. Naturligtvis är det lönsamt för kommersiella aktörer att plocka russinen ur kakan, men på bekostnad av helheten. För några år sedan ville det privata tågbolaget Väte Rail AB köra på sträckan Helsingborg-Malmö-Köpenhamn - med kravet att Skånetrafikens hela utbud ingår i deras biljetter. Det blev ett nej.

Slutligen är det svårt att säga hur mycket SL-giltighet på Mälartåg faktiskt kostar. Detta skulle innebära en överflyttning från Movingo till SL/UL, vilket ökar intäkterna för regionerna eftersom SJ får betydligt mer än prisskillnaden. Notera vidare att detta är en annan fråga än att köra fler Mälartåg till Uppsala.

Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?

Postat: lördag 18 mars 2023 23:02
av Hechtwagen
De TROR att resandet ökar med 27%, det tvivlar jag starkt på! En amatörmässig gissning!

Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?

Postat: söndag 19 mars 2023 6:31
av Joakim W
Hechtwagen skrev: lördag 18 mars 2023 23:02 De TROR att resandet ökar med 27%, det tvivlar jag starkt på! En amatörmässig gissning!
Och på kortare sträckor lär resandet minska. 39 spänn för att åka buss Södertälje centrum - Karlhov? Nej tack, då blir bilen billigare om jag har något enstaka ärende hos någon jag känner där. Det har blivit på tok för dyrt att åka stadsbuss någon enstaka gång.

Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?

Postat: söndag 19 mars 2023 7:46
av Enceladus
Joakim W skrev: söndag 19 mars 2023 6:31
Hechtwagen skrev: lördag 18 mars 2023 23:02 De TROR att resandet ökar med 27%, det tvivlar jag starkt på! En amatörmässig gissning!
Och på kortare sträckor lär resandet minska. 39 spänn för att åka buss Södertälje centrum - Karlhov? Nej tack, då blir bilen billigare om jag har något enstaka ärende hos någon jag känner där. Det har blivit på tok för dyrt att åka stadsbuss någon enstaka gång.
Det är bättre att folk åker bil lokalt än hela vägen mellan Uppsala och Södertälje.

Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?

Postat: tisdag 21 mars 2023 6:50
av Diripsi
kildor skrev: lördag 18 mars 2023 17:07 Och jag har också svårt att se poängen med att låta regionerna köpa in ytterligare fordon enbart för att slå ut SJ:s regionaltågstrafik och kunna erbjuda lokaltaxa på alla regionaltåg mellan Uppsala och Stockholm (periodkort/Movingo gäller ju redan på SJ:s regionaltåg).
SJ är statligt. I en bättre värld skulle staten ha sålt tågen till regionerna. Men kommer givetvis aldrig att hända.

Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?

Postat: tisdag 21 mars 2023 15:16
av Enceladus
Diripsi skrev: tisdag 21 mars 2023 6:50
kildor skrev: lördag 18 mars 2023 17:07 Och jag har också svårt att se poängen med att låta regionerna köpa in ytterligare fordon enbart för att slå ut SJ:s regionaltågstrafik och kunna erbjuda lokaltaxa på alla regionaltåg mellan Uppsala och Stockholm (periodkort/Movingo gäller ju redan på SJ:s regionaltåg).
SJ är statligt. I en bättre värld skulle staten ha sålt tågen till regionerna. Men kommer givetvis aldrig att hända.
Istället köper SJ in ytterligare fordon för regionaltågstrafiken i Mälardalen:
Järnvägar.nu skrev:De nya regionaltågen kommer att trafikera linjerna Stockholm–Västerås–Örebro–Skövde–Göteborg, Stockholm–Uppsala, Ljusdal–Gävle–Stockholm–Norrköping–Linköping och Göteborg–Kalmar.
Argumentet som signaturen "kildor" framför är ett cirkelresonemang. Om Mälartåg inte utökar sin fordonsflotta så gör SJ det, vilket knappast blir billigare.

Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?

Postat: tisdag 21 mars 2023 23:00
av kildor
Stoppbock och bromsbelägg! SJ har redan fordon och kör de aktuella tågavgångarna idag. Du pratar om att ersätta dessa avgångar med fordon i Mälartågs regi som inte finns.

Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?

Postat: onsdag 22 mars 2023 0:32
av Enceladus
kildor skrev: tisdag 21 mars 2023 23:00 Stoppbock och bromsbelägg! SJ har redan fordon och kör de aktuella tågavgångarna idag. Du pratar om att ersätta dessa avgångar med fordon i Mälartågs regi som inte finns.
Enligt den ursprungliga planen skulle det vara halvtimmestrafik mellan Uppsala och Södertälje. Så blev det uppenbarligen inte, och nu införskaffar SJ ytterligare fordon, vilket blir en dyr historia för Mälardalens skattebetalare och resenärer. Ju längre Mälartåg dröjer, desto fler fordon hinner SJ köpa in.

Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?

Postat: onsdag 22 mars 2023 8:54
av Joakim W
Enceladus skrev: onsdag 22 mars 2023 0:32
kildor skrev: tisdag 21 mars 2023 23:00 Stoppbock och bromsbelägg! SJ har redan fordon och kör de aktuella tågavgångarna idag. Du pratar om att ersätta dessa avgångar med fordon i Mälartågs regi som inte finns.
Enligt den ursprungliga planen skulle det vara halvtimmestrafik mellan Uppsala och Södertälje. Så blev det uppenbarligen inte, och nu införskaffar SJ ytterligare fordon, vilket blir en dyr historia för Mälardalens skattebetalare och resenärer. Ju längre Mälartåg dröjer, desto fler fordon hinner SJ köpa in.
Det blir väl billigare för Mälardalens skattebetalare att låta någon annan köpa tågen? Nu är det ju inte vi skattebetalare som köper tågen, utan en kommersiell aktör. Och så får vi nog betydligt trevligare tåg än Mälartåg. Vinst för Västerås iaf med de nya tågen!

Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?

Postat: onsdag 22 mars 2023 10:52
av Diripsi
Joakim W skrev: onsdag 22 mars 2023 8:54 Det blir väl billigare för Mälardalens skattebetalare att låta någon annan köpa tågen? Nu är det ju inte vi skattebetalare som köper tågen, utan en kommersiell aktör. Och så får vi nog betydligt trevligare tåg än Mälartåg. Vinst för Västerås iaf med de nya tågen!
Och varför tror du att den kommersiella aktören köper in tågen då? För att gå med vinst såklart. Alltså en förlorad vinst för skattebetalarna.

Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?

Postat: onsdag 22 mars 2023 11:42
av Enceladus
Diripsi skrev: onsdag 22 mars 2023 10:52
Joakim W skrev: onsdag 22 mars 2023 8:54 Det blir väl billigare för Mälardalens skattebetalare att låta någon annan köpa tågen? Nu är det ju inte vi skattebetalare som köper tågen, utan en kommersiell aktör. Och så får vi nog betydligt trevligare tåg än Mälartåg. Vinst för Västerås iaf med de nya tågen!
Och varför tror du att den kommersiella aktören köper in tågen då? För att gå med vinst såklart. Alltså en förlorad vinst för skattebetalarna.
Inte bara en förlorad intäkt, utan också en ökad utgift i och med att SJ:s resenärer får använda lokaltrafiken i princip gratis. Det är ungefär som om MTR Pendeltågen skulle få 900 kronor för varje pendeltågsresenär medan SL:s övriga trafik får dela på resten. Movingo ökar lokaltrafikens subventionsgrad.

Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?

Postat: onsdag 22 mars 2023 17:04
av Joakim W
Diripsi skrev: onsdag 22 mars 2023 10:52
Joakim W skrev: onsdag 22 mars 2023 8:54 Det blir väl billigare för Mälardalens skattebetalare att låta någon annan köpa tågen? Nu är det ju inte vi skattebetalare som köper tågen, utan en kommersiell aktör. Och så får vi nog betydligt trevligare tåg än Mälartåg. Vinst för Västerås iaf med de nya tågen!
Och varför tror du att den kommersiella aktören köper in tågen då? För att gå med vinst såklart. Alltså en förlorad vinst för skattebetalarna.
Och vad säger att trafiken går med vinst om skattebetalarna ska stå för risken? Hur mycket kostar trafiken för regionerna i Mälardalen jämfört med när SJ körde och man beställde extra avgångar? Finns det några siffror på det? Vad har skattebetalarna vunnit på Mälartåg? Inte mycket iaf tycker jag, man fick nya tåg, inte så mycket mer än så. Priserna är ungefär desamma men servicen sämre. Tycker jag aldrig ser någon tågvärd när jag åker Västerås - Eskilstuna sedan MTR tog över. Och hjälp vid försening verkar man inte kunna förvänta sig heller.

Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?

Postat: torsdag 23 mars 2023 12:31
av Enceladus
Joakim W skrev: onsdag 22 mars 2023 17:04 Och vad säger att trafiken går med vinst om skattebetalarna ska stå för risken? Hur mycket kostar trafiken för regionerna i Mälardalen jämfört med när SJ körde och man beställde extra avgångar? Finns det några siffror på det? Vad har skattebetalarna vunnit på Mälartåg? Inte mycket iaf tycker jag, man fick nya tåg, inte så mycket mer än så. Priserna är ungefär desamma men servicen sämre. Tycker jag aldrig ser någon tågvärd när jag åker Västerås - Eskilstuna sedan MTR tog över. Och hjälp vid försening verkar man inte kunna förvänta sig heller.
I flera regioner gäller lokal taxa på Mälartåg, vilket innebär "fler avgångar och bättre resmöjligheter" (för att citera Östgötatrafiken). Genomgående tåg mellan Örebro och Uppsala är en annan förbättring, även om den ursprungliga planen var ännu mer ambitiös. Förmodligen är Mälartåg också billigare för skattebetalarna. Skånetrafiken nobbade inte Väte Rail utan anledning. Det brukar vara billigare att upphandla trafik i konkurrens, varför de flesta gör så.

Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?

Postat: torsdag 23 mars 2023 13:54
av Joakim W
Enceladus skrev: torsdag 23 mars 2023 12:31
Joakim W skrev: onsdag 22 mars 2023 17:04 Och vad säger att trafiken går med vinst om skattebetalarna ska stå för risken? Hur mycket kostar trafiken för regionerna i Mälardalen jämfört med när SJ körde och man beställde extra avgångar? Finns det några siffror på det? Vad har skattebetalarna vunnit på Mälartåg? Inte mycket iaf tycker jag, man fick nya tåg, inte så mycket mer än så. Priserna är ungefär desamma men servicen sämre. Tycker jag aldrig ser någon tågvärd när jag åker Västerås - Eskilstuna sedan MTR tog över. Och hjälp vid försening verkar man inte kunna förvänta sig heller.
I flera regioner gäller lokal taxa på Mälartåg, vilket innebär "fler avgångar och bättre resmöjligheter" (för att citera Östgötatrafiken). Genomgående tåg mellan Örebro och Uppsala är en annan förbättring, även om den ursprungliga planen var ännu mer ambitiös. Förmodligen är Mälartåg också billigare för skattebetalarna. Skånetrafiken nobbade inte Väte Rail utan anledning. Det brukar vara billigare att upphandla trafik i konkurrens, varför de flesta gör så.
Förmodligen är inte något svar direkt, har det blivit billigare eller inte? Mälartåg verkar ju satsa mer på kaffe till resenärerna än att lösa problemen som finns. Det har snart gått 1 1/2 år, och fortfarande fungerar varken Mälartågs eller Movingos app tillfredsställande. Man blir ständigt utloggad från Movingos app och Mälartågs app för enkelbiljetter är sjukt användarvänlig. Där har den kommersiella aktören lyckats betydligt bättre. Och antalet tåg? Ja, de är väl kvar på ungefär samma nivå som SJ körde tidigare. Kommer vi få se nån utökning av trafiken igen? Eller räcker det kanske med den trafiken som körs idag? Kommer MTR lyckas leverera full trafik under det nuvarande avtalet?

Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?

Postat: lördag 25 mars 2023 11:19
av 4330
Det är dags att städa upp i tidtabellen för aktuell sträcka. Den var enkel och förutsägbar innan T22, nu är det oregelbunden trafik vilket främst drabbar resenärer Märsta <> Uppsala.

Via Arlanda: SL, SJ InterCity, SJ fjärrtåg, nattåg.
Via Märsta: SJ och Mälartåg samsas om jämn 30-minuterstrafik. Ännu enklare om den ena aktören slutar köra trafiken så att antalet aktörer på sträckan minskar från tre till två.

Re: UL inför enhetstaxa/tidstaxa - konsekvenser för tågtrafiken Cst-U?

Postat: tisdag 28 mars 2023 11:25
av Enceladus
Zonerna tas bort – UL inför tidstaxa
UL skrev:Den 27 mars fattade Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden beslut om en ny biljettmodell för kollektivtrafiken i Uppsala län. Den ska införas 22 januari 2024. Här berättar vi vad det innebär för dig som reser med oss.
Nu är beslutet klubbat.