Sida 1 av 2

Spårtrafik ut på Ekerö?

Postat: måndag 07 november 2022 12:06
av Breitspurbahn
Jag var nyligen ute på Ekerö och man märker av att det byggs en del iochmed Förbifarten.

Tror ni någonsin det kommer komma ut någon form av spårtrafik dit?
Dra ut Nockebybanan dit? Bör ju kunna följa Ekerövägen och gå till Ekerö Centrum.

Re: Spårtrafik ut på Ekerö?

Postat: måndag 07 november 2022 12:24
av Hechtwagen
Breitspurbahn skrev: måndag 07 november 2022 12:06 Jag var nyligen ute på Ekerö och man märker av att det byggs en del iochmed Förbifarten.

Tror ni någonsin det kommer komma ut någon form av spårtrafik dit?
Dra ut Nockebybanan dit? Bör ju kunna följa Ekerövägen och gå till Ekerö Centrum.

Då är det nog bättre med en helt ny linje dit!
Det är lite väl tätt mellan hållplatserna på linje 12 vilket skulle ge lång restid för de som ska åka långt.

Re: Spårtrafik ut på Ekerö?

Postat: måndag 07 november 2022 12:53
av Enceladus
Om den nya tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Liljeholmen hade varit en del av röda linjen så skulle det gå att bygga en ny gren från Skärholmen till Ekerö. Men nu har varken gröna eller röda linjen kapacitet för fler grenar. Inte heller blå linjen när den får korta plattformar på de nya stationerna...

Re: Spårtrafik ut på Ekerö?

Postat: måndag 07 november 2022 12:55
av Breitspurbahn
Hechtwagen skrev: måndag 07 november 2022 12:24
Breitspurbahn skrev: måndag 07 november 2022 12:06 Jag var nyligen ute på Ekerö och man märker av att det byggs en del iochmed Förbifarten.

Tror ni någonsin det kommer komma ut någon form av spårtrafik dit?
Dra ut Nockebybanan dit? Bör ju kunna följa Ekerövägen och gå till Ekerö Centrum.

Då är det nog bättre med en helt ny linje dit!
Det är lite väl tätt mellan hållplatserna på linje 12 vilket skulle ge lång restid för de som ska åka långt.
Hmm, jag tänkte att den kan vara som Tvärbanan; stadsbana med tätt mellan hållplatserna ibland, förortsbana med långt mellan hållplatserna annars.

Klart man teoretiskt hade kunnat ha en bana som gick till t.ex. Brommaplan, men då Nockebybanan redan finns så kändes det som en naturlig förlängning.

Re: Spårtrafik ut på Ekerö?

Postat: måndag 07 november 2022 13:00
av Breitspurbahn
Enceladus skrev: måndag 07 november 2022 12:53 Om den nya tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Liljeholmen hade varit en del av röda linjen så skulle det gå att bygga en ny gren från Skärholmen till Ekerö. Men nu har varken gröna eller röda linjen kapacitet för fler grenar. Inte heller blå linjen när den får korta plattformar på de nya stationerna...
Jag tror nog att Ekeröborna hellre har en koppling mellan Brommaplan eller Nockebybanan än Skärholmen.

Re: Spårtrafik ut på Ekerö?

Postat: måndag 07 november 2022 16:09
av Hechtwagen
Tunnel som grenar av från Stockholm Odenplan och så full sprutt i 160 km/h till Ekerö.

Re: Spårtrafik ut på Ekerö?

Postat: måndag 07 november 2022 16:27
av Enceladus
Breitspurbahn skrev: måndag 07 november 2022 13:00
Enceladus skrev: måndag 07 november 2022 12:53 Om den nya tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Liljeholmen hade varit en del av röda linjen så skulle det gå att bygga en ny gren från Skärholmen till Ekerö. Men nu har varken gröna eller röda linjen kapacitet för fler grenar. Inte heller blå linjen när den får korta plattformar på de nya stationerna...
Jag tror nog att Ekeröborna hellre har en koppling mellan Brommaplan eller Nockebybanan än Skärholmen.
Nockebybanan är för långsam för Ekeröborna. Det har funnits förslag om att förlänga den till Nockebyhov eller Drottningholm, men inte längre än så. En koppling till Brommaplan finns redan med buss, och gröna linjen kan definitivt inte ha fler grenar. I så fall behöver tunnelbanan från Ekerö vara tvärgående.

Re: Spårtrafik ut på Ekerö?

Postat: måndag 07 november 2022 17:52
av Fyrgeit
Jag tror en pendlarlinje i Roslagsbanans storlek hade varit det bästa. En matarbana till Brommaplan eller Alvik kanske? Om tunnelbanan klarar av det.

Re: Spårtrafik ut på Ekerö?

Postat: tisdag 08 november 2022 0:11
av ADDE
Kanske en snabbspårväsgslinje likt Tvärbanan skulle duga? Typ Masmo-Jungfrusund-Tappström-Drottningholm-Brommaplan-Norra Ulvsunda, med fortsättning från Masmo till Flemingsberg resp. från Ulvsunda till...Helenelund?

Re: Spårtrafik ut på Ekerö?

Postat: tisdag 08 november 2022 0:36
av Diripsi
Själva frågeställningen är felaktigt ställd från början. Varför ska vi ha spårtrafik till Ekerö? Vad är det för problem som ska lösas? Spårtrafik för spårtrafikens egen skull gör ingen utanför detta forum gladare.

Re: Spårtrafik ut på Ekerö?

Postat: tisdag 08 november 2022 5:50
av Enceladus
Diripsi skrev: tisdag 08 november 2022 0:36 Själva frågeställningen är felaktigt ställd från början. Varför ska vi ha spårtrafik till Ekerö? Vad är det för problem som ska lösas? Spårtrafik för spårtrafikens egen skull gör ingen utanför detta forum gladare.
Spårtrafik har i allmänhet en högre marknadsandel. Signaturen "TKO" förklarar fenomenet i en artikel som jämför kollektivtrafiken i Stockholm och Vancouver:
Thomas K Ohlsson skrev:Regarding the modal split my guess is that Stockholm has a lot of high quality rail transit other than the tunnelbana – Pendeltåg (S-bahn), Roslagsbanan, Lidingöbanan and Tvärbanan. Vancouver has the Skytrain and a lot of buses, nothing more. And rail almost always beats buses!

Re: Spårtrafik ut på Ekerö?

Postat: tisdag 08 november 2022 11:05
av Anders Hanquist
Aha. Så det är där TKO finns. Han försvann så plötsligt från detta forum, så man blev lite orolig för hälsotillståndet.

Re: Spårtrafik ut på Ekerö?

Postat: tisdag 08 november 2022 11:17
av Kantorn
Ett alternativ är att dra spårtrafik från Ekerö över vattnet till Skärholmen. Visst, det är längre från Skärholmen till T-Centralen, men det är längre från Ekerö till Brommaplan än till Skärholmen.

Re: Spårtrafik ut på Ekerö?

Postat: tisdag 08 november 2022 12:36
av Breitspurbahn
Enceladus skrev: måndag 07 november 2022 16:27
Breitspurbahn skrev: måndag 07 november 2022 13:00
Enceladus skrev: måndag 07 november 2022 12:53 Om den nya tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Liljeholmen hade varit en del av röda linjen så skulle det gå att bygga en ny gren från Skärholmen till Ekerö. Men nu har varken gröna eller röda linjen kapacitet för fler grenar. Inte heller blå linjen när den får korta plattformar på de nya stationerna...
Jag tror nog att Ekeröborna hellre har en koppling mellan Brommaplan eller Nockebybanan än Skärholmen.
Nockebybanan är för långsam för Ekeröborna. Det har funnits förslag om att förlänga den till Nockebyhov eller Drottningholm, men inte längre än så. En koppling till Brommaplan finns redan med buss, och gröna linjen kan definitivt inte ha fler grenar. I så fall behöver tunnelbanan från Ekerö vara tvärgående.
Som jag svarade tidigare; varför kan inte Nockebybanan vara som Tvärbanan; dvs stadsbana på vissa delar och snabbspårväg på andra?
Tvärbanan går ju runt på gatorna i Hammarby Sjöstad men gasar på när den t.ex. är uppe på Essingeleden.

Nockebybanan borde ju kunna gå i låg hastighet genom Bromma, för att sedan gasa på när den går mellan Drottningholm och Ekerö C.
Ser ingen poäng med att dra ut enbart till Drottningholm. Klart ett stopp ska finnas där, men slutstation bör vara Ekerö.
Bromma och Ekerö har mycket gemensamt och detta skulle bara bli en naturlig sammankoppling.

Man kanske kan ta bort några stopp på Nockebybanan i värsta fall? Ta bort de minst använda stoppen.
Och varför kan Gröna Linjen ha 3 grenar söderut, men inte mer än 1 mot nordväst?

Re: Spårtrafik ut på Ekerö?

Postat: tisdag 08 november 2022 13:31
av twr
Breitspurbahn skrev: tisdag 08 november 2022 12:36 Och varför kan Gröna Linjen ha 3 grenar söderut, men inte mer än 1 mot nordväst?
Gröna linjen kommer från 2030 ha 2 grenar i söder och 2 grenar i norr.

Kapaciteten i norr är fullt utnyttjad, eller snarare otillräcklig efter att grenen till Arenastaden har öppnat.

Re: Spårtrafik ut på Ekerö?

Postat: tisdag 08 november 2022 13:40
av Breitspurbahn
twr skrev: tisdag 08 november 2022 13:31
Breitspurbahn skrev: tisdag 08 november 2022 12:36 Och varför kan Gröna Linjen ha 3 grenar söderut, men inte mer än 1 mot nordväst?
Gröna linjen kommer från 2030 ha 2 grenar i söder och 2 grenar i norr.

Kapaciteten i norr är fullt utnyttjad, eller snarare otillräcklig efter att grenen till Arenastaden har öppnat.
Så är det.
Därför tycker jag en Nockebybana som kan gasa på lite ute på Kärsön och på Lovön låter utmärkt. :)
Bytet mellan Nockebybanan och tunnelbanan är ju smidigt då det är samma perong.

Måste man ta bort hållplatser så skulle jag spontant säga Klövervägen, Ålstens Gård, Olovslund och Nockeby. (Baserat på mina vistelser i området).
Lägg på Drottningholm, Tappström & Ekerö C.

Dvs:
- Alvik
- Alléparken
- Smedslätten
- Ålstensgatan
- Höglandstorget
- Nockeby Torg
- Drottningholm
- Tappström
- Ekerö C

9 stopp. Det bör väl fungera?

Re: Spårtrafik ut på Ekerö?

Postat: tisdag 08 november 2022 13:48
av Diripsi
Vad är det för trafikbehov som ska lösas? Finns detta behov alls? Det är frågor som måste besvaras innan man försöker tänka ut lösningar!

Här blandas det friskt med olika sträckningar, bland annat Brommaplan-Ekerö och Skärholmen-Ekerö. Två olika sträckor som fyller helt olika uppgifter och inte alls är utbytbara mot varandra. Och så detta med en förlängning av Nockebybanan. Exakt vad i hela friden skulle detta fylla för funktion? Det kan väl knappast vara särskilt många som skulle vilja åka på en krokig sightseeingtur genom Brommas villaområden för att komma till Ekerö? Så många att det till och med är värt att lägga ner flera av de nuvarande hållplatserna bara för det?

Re: Spårtrafik ut på Ekerö?

Postat: tisdag 08 november 2022 13:59
av Breitspurbahn
Diripsi skrev: tisdag 08 november 2022 13:48 Vad är det för trafikbehov som ska lösas? Finns detta behov alls? Det är frågor som måste besvaras innan man försöker tänka ut lösningar!

Här blandas det friskt med olika sträckningar, bland annat Brommaplan-Ekerö och Skärholmen-Ekerö. Två olika sträckor som fyller helt olika uppgifter och inte alls är utbytbara mot varandra. Och så detta med en förlängning av Nockebybanan. Exakt vad i hela friden skulle detta fylla för funktion? Det kan väl knappast vara särskilt många som skulle vilja åka på en krokig sightseeingtur genom Brommas villaområden för att komma till Ekerö? Så många att det till och med är värt att lägga ner flera av de nuvarande hållplatserna bara för det?
Som jag skrev i ursprungsinlägget så växer Ekerö och lär växa ännu mer efter att Förbifarten öppnas. Det är vad spårvagnen kan bidra med; ta hand om ökade befolkningen där och ge snabbare väg in till stan och anslutning till kollektivtrafiknätet.

Re: Spårtrafik ut på Ekerö?

Postat: tisdag 08 november 2022 15:08
av Fyrgeit
Slängde ihop en rolig förlängning av Roslagsbanan.
ekerö.png
ekerö.png (128.41 KiB) Visad 896 gånger
Bergshamra - Frösunda - Solna station - Råsunda - Sundbyberg - Bromma flygplats - Brommaplan - Drottningholm - Ekerö centrum - Skärvik - Fittja - Masmo - Kungens kurva - Skärholmen

Re: Spårtrafik ut på Ekerö?

Postat: tisdag 08 november 2022 17:14
av twr
Breitspurbahn skrev: tisdag 08 november 2022 13:59
Diripsi skrev: tisdag 08 november 2022 13:48 Vad är det för trafikbehov som ska lösas? Finns detta behov alls? Det är frågor som måste besvaras innan man försöker tänka ut lösningar!

Här blandas det friskt med olika sträckningar, bland annat Brommaplan-Ekerö och Skärholmen-Ekerö. Två olika sträckor som fyller helt olika uppgifter och inte alls är utbytbara mot varandra. Och så detta med en förlängning av Nockebybanan. Exakt vad i hela friden skulle detta fylla för funktion? Det kan väl knappast vara särskilt många som skulle vilja åka på en krokig sightseeingtur genom Brommas villaområden för att komma till Ekerö? Så många att det till och med är värt att lägga ner flera av de nuvarande hållplatserna bara för det?
Som jag skrev i ursprungsinlägget så växer Ekerö och lär växa ännu mer efter att Förbifarten öppnas. Det är vad spårvagnen kan bidra med; ta hand om ökade befolkningen där och ge snabbare väg in till stan och anslutning till kollektivtrafiknätet.
Nockebybanan till Ekerö ger förstås betydligt längre restider än dagens busstrafik. Om man dessutom lägger ned hållplatser på anan blir det många förlorare på detta förslag och inte många vinnare.